Kypärän maalaus
Kypärän maalaus
Mitenkä on kypärän maalaus? Jos potan maalaa niin häviääkö pintajännitys? Jotkut väittää, et mitään tarrojakaan ei sais pottaan liimata. Kyllähän näitä on firmojakin, jotka maalaa, ja luulis et kyllä se jännitys häviää niittenkin jäljiltä. Kertokaa. Omani aattelin laittaa uusiin väreihin, tieto ja taito maalaukseen löytyy, pintajännitys vaan askarruttaa.
Lasikuitukypärän voi huoletta maalata, pintajännityshommat koskevat muovikypäriä.
Toi tarrajuttu on sitten ihan ehtaa 80-lukua, muistan kun Ensio Itkonen kierteli telkkariohjelmassaan nakkikioskin kulmilla ja tarjosi mopopojille rahaa jos liimaavat MTV:n tarran kypäräänsä yllyttäen näin rikolliseen toimintaan
...
Toi tarrajuttu on sitten ihan ehtaa 80-lukua, muistan kun Ensio Itkonen kierteli telkkariohjelmassaan nakkikioskin kulmilla ja tarjosi mopopojille rahaa jos liimaavat MTV:n tarran kypäräänsä yllyttäen näin rikolliseen toimintaan
Pistä haku sanaksi: "reikä kypärään" löytyy Santun aika kattava selostus muovi ja lasikuitu kypärien eroista. Kypärä kappias/maahantuoja on se instanssi mistä kannattaa kysyä. On kuitenkin senluokan turvallisuus väline, ettei kannata riskeerata. Itse en muovikypäriä maalaa, mutta meinasin ostaa lasikuitu avopotan ja maalata sen.
Pohdittuani asiaa päissäni, ehdottaisin seuraavanlaista prosessia:
- Muovit irti.
- Ne muovit, jotka eivät irtoa, piiloon maalarinteipillä.
- Vesihiomapaperilla nykyinen maalipinta hiukan karheaksi. Tämä toiminee samalla myös pohjavärinä.
- Maalaus mattamustalla maalilla. Spray-pullosta etäältä suihkuttaen monta ohutta kerrosta kunnes peitto on riittävä.
Kuulostaako järkevältä ja toimivalta?
Kuulisin mielelläni suosituksia maaliksi, etten osta tarkoitukseen huonosti soveltuvaa.
Järki sanoisi, että päälle olisi hyvä laittaa vielä jotain lakkaa. Mutta kun matta on tavoitteena... Onko olemassa jotain mattamaalin suojaavaa ainetta?
- Muovit irti.
- Ne muovit, jotka eivät irtoa, piiloon maalarinteipillä.
- Vesihiomapaperilla nykyinen maalipinta hiukan karheaksi. Tämä toiminee samalla myös pohjavärinä.
- Maalaus mattamustalla maalilla. Spray-pullosta etäältä suihkuttaen monta ohutta kerrosta kunnes peitto on riittävä.
Kuulostaako järkevältä ja toimivalta?
Kuulisin mielelläni suosituksia maaliksi, etten osta tarkoitukseen huonosti soveltuvaa.
Järki sanoisi, että päälle olisi hyvä laittaa vielä jotain lakkaa. Mutta kun matta on tavoitteena... Onko olemassa jotain mattamaalin suojaavaa ainetta?
-T
- Raimo-Raato
- Viesti:
Onhan sitä mattalakkaa olemassa. Tosin sen yhden ainoan kerran kun olen mattamustan sprayn päälle vetänyt mattalakkaa spraypullosta niin lopputulos oli ennemminkin puolikiiltävä kuin matta saatikka puolihimmeä.eerola kirjoitti:Onko olemassa jotain mattamaalin suojaavaa ainetta?
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
Siis tosiaankin on olemassa mattalakkaa! Erinomainen homma, niin on mahdollista saada jokin suojaava pinta mattamaalin päälle, jos vaikuttaa että se on tarpeen.Raimo-Raato kirjoitti:Onhan sitä mattalakkaa olemassa. Tosin sen yhden ainoan kerran kun olen mattamustan sprayn päälle vetänyt mattalakkaa spraypullosta niin lopputulos oli ennemminkin puolikiiltävä kuin matta saatikka puolihimmeä.
Lienee paras mennä askel kerrallaan. Etenkin kun näin rospuuttoaikaan projektilla ei ole mikään hoppu. Eli suihkutella ensin mattamusta pinta, ja sitten kun näkee mitä tuli tehdyksi, hakea tarpeen niin vaatiessa käsiinsä purkillinen mattalakkaa.
Onko suositusia, millä maalilla ja lakalla käsittelen? Merkkiä ja/ tai avainominaisuuksia, joita tulee huomioida kun etsin kypärämaalaukseen sopivaa purkkia kaupasta?
-T
Jaahans, Temadur on jotain "teollisuusmaalia". Mistä seuraa, että pienin yksikkö on litra. Ja se lienee aika paljon yhden kypärän pintaan.eerola kirjoitti:Joku ehdotti tuossa, että maalaus mustalla Tikkurila Temadurilla toimisi hyvin. Ja sitten päälle Tikkurilan Temadur Clear-täyshimmentävää mattalakkaa, jota puolustusvoimatkin (kuulemma) käyttää kalustonsa mattaamisessa. Mitä olette mieltä?
Jos Tampereen talousalueella on joku, joka haluaa Temadur-käsittelyä, voipi ilmoittautua minulle, niin ostetaan purkki kimppaan. Muussa tapauksessa taidan palata yhden askelen kohti lähtöruutua ja automaaleihin.
-T
- Raimo-Raato
- Viesti:
Mie maalasin aikoinani Ladani tolla Temadur 30 maalilla mattamustaksi ruiskulla ja juuri hiljaitta maalasin samalla maalilla Volvoni. Tosin tällä kertaa telalla. En käyttänyt lakkaa ja tällöin maalin kulutuskestävyys ole kovin kummoinen. Lisäksi sävy on mielestäni hieman ruskehtavan harmaa. Lakka varmaan ratkaisu noihin ongelmiin. Mulle jäi pikkaisen tota maalia purkinpohjalle jos kiinnostaa. On sit muuten melekoisen paksua tököttiä kun on korkeapaineruiskulle tarkoitettua.
Varmasti paremman ja kestävämmän pinnan saat kun käytät oikeita automaaleja. Itse olen käyttänyt viimeisen 4 motskarini peltiosissa PPG:n mattamustaa ilman lakkaa ja olen ollut erittäin tyytyväinen maalipinnan kestävyyteen. Melko kallistahan toi maali tosin on.
Varmasti paremman ja kestävämmän pinnan saat kun käytät oikeita automaaleja. Itse olen käyttänyt viimeisen 4 motskarini peltiosissa PPG:n mattamustaa ilman lakkaa ja olen ollut erittäin tyytyväinen maalipinnan kestävyyteen. Melko kallistahan toi maali tosin on.
a.k.a. Rambe
Suurkiitos tarjouksesta Raimo-Raato:lle. Ja vielä suurempi noista kokemuksista! Näiden perusteella lienee aika selvä juttu, että lähden automaalien tielle.Raimo-Raato kirjoitti:...En käyttänyt lakkaa ja tällöin maalin kulutuskestävyys ole kovin kummoinen. Lisäksi sävy on mielestäni hieman ruskehtavan harmaa...
...jäi pikkaisen tota maalia purkinpohjalle jos kiinnostaa. On sit muuten melekoisen paksua tököttiä...
Paikallinen maalikauppias vielä lupasi tietää hyvän maali-lakka-yhdistelmän kypärän mattamaalaukseenkin. Kuulosti, että puhuu kokemuksesta. Eli helpoin tie lienee tässä tapauksessa se paraskin. Pari spray-pulloa paikalliselta maalitrokarilta. Toiseen maalia ja toiseen mattalakkaa.
Tässähän pitää kohta lähteä förskottiin töistä pois, kun alkaa askarteluvietti nousta pintaan..!
-T