Siis navat näin päin tuon ikäisissä.
Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
- -Harikka-
- Viestit: 5022
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Havaintomallina kunnollisista navoista tuo miun akkumulaattori kuva, mutt hyvä ku täsmensithiekkanen kirjoitti: 15:30 10.10.2025. https://shop.thunderbike.de/out/picture ... 9-2(4).jpg
Siis navat näin päin tuon ikäisissä.![]()
Siun linkistä kopioitu/linkitetty kuva:

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Niin tai näin. Antoisia ja nautinnollisia hetkiä kaikkine kommervenkkeineen tämän ketjun aloittajalle. 
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
-
Jonatanrrr
- Viestit: 14
- Liittynyt: 00:57 07.10.2025.
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Joo noh, katsotaan tuleeko ongelmia tuon akun kanssa
Toistaseks toiminut
Nyt kyytiläinen valitti, että sattuu perkeleesti tuo satula, eli jos kellään on mitään suosituksia (kuskille matala ja kyytiläiselle mahd mukava) satuloista, ajatuksia otetaan vastaan. Haluaisin ajeluttaa tyttöystävää kovastikin ja hänkin siitä tykkää, mutta eihän siinä ole mitään hauskaa jos se on yhtä kärsimystä
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Joo, ei varmaan ole häävinen kyytiläiselle, on vähän niin kuin kuskin penkki, eikä siinäkään taida olla oikein hyvä pitemmällä matkalla.
Tuossa kuvassa ebaysta luultavasti sen orkkispenkki, jossa on jonkinlainen pehmuste myös matkustajalle.
On helppo vaihtaa tarvittaessa.
Jos kyytiläinen on tottunut Wingin kyytiin, niin sekin on helppo vaihtaa, jos ei perse kestä.

Tuossa kuvassa ebaysta luultavasti sen orkkispenkki, jossa on jonkinlainen pehmuste myös matkustajalle.
On helppo vaihtaa tarvittaessa.
Jos kyytiläinen on tottunut Wingin kyytiin, niin sekin on helppo vaihtaa, jos ei perse kestä.

moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Tämmöistä tuotetta on tullu käytettyä eukon perseen alla 2000-luvun alkupuolelta saakka:
https://airhawk.net/product/airhawk-cruiser-medium/
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
- -Harikka-
- Viestit: 5022
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
hiekkanen kirjoitti: 11:03 12.10.2025. Tämmöistä tuotetta on tullu käytettyä eukon perseen alla 2000-luvun alkupuolelta saakka:
https://airhawk.net/product/airhawk-cruiser-medium/

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
-
Jonatanrrr
- Viestit: 14
- Liittynyt: 00:57 07.10.2025.
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Löyty tuommonen nyt 140e niin tökkäsin paikoilleen. Eihän tuo nyt yhtään niin hieno ole, mutta ihan hyvän näkönen ja paljon paljon mukavampi.
https://drive.google.com/file/d/1omLRXo ... p=drivesdk
-
Jonatanrrr
- Viestit: 14
- Liittynyt: 00:57 07.10.2025.
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Seuraavaksi yritän keksiä jos sais meteliä pikkusen pois... Hienot äänet on, mutta pidemmälle matkalle vähän vois olla vähemmän desibelejä 
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Kuva kun ei ole putkien puolelta, niin aika lailla arvailuksi menee, mutta:
Koita nyt ensin saada selville, onko nykyisissä vaimentajissa jotain valmistajan merkkiä ja tutki, onko putkien sisällä paikkaa ja kiinnitystä mahdolliselle db-killerille. Jos siellä on irrotettava sisäosa, ota se irti ja lisää uudet villat. Jos huilut puuttuvat, hanki uudet, villoita ja laita kiinni. Ei tuu kalliiksi ainakaan!
Tuossa esimerkkejä huiluista: https://www.wwag.com/en/baffles-and-ins ... d-mufflers
Koita nyt ensin saada selville, onko nykyisissä vaimentajissa jotain valmistajan merkkiä ja tutki, onko putkien sisällä paikkaa ja kiinnitystä mahdolliselle db-killerille. Jos siellä on irrotettava sisäosa, ota se irti ja lisää uudet villat. Jos huilut puuttuvat, hanki uudet, villoita ja laita kiinni. Ei tuu kalliiksi ainakaan!
Tuossa esimerkkejä huiluista: https://www.wwag.com/en/baffles-and-ins ... d-mufflers
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
-
Jonatanrrr
- Viestit: 14
- Liittynyt: 00:57 07.10.2025.
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Enpä tajunnukkaan että ei putkia näkynyt kuvissa. Tämmöset putkilot on kiinni
https://drive.google.com/file/d/1gOl3kf ... p=drivesdk
Kattelen huomenna tarkemmin mitkä nuo on ja sitten rupean selvittelemään jos niihin sais jotain killeriä. Ajatuksena ois laittaa ens kesäks kovat laukut (isot) niin pitää vähän miettiä minkälainen putkisto ois näppärin sitäkin ajatellen. Molemminpuolinen?
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Hyvä jos löytyy putkista joku merkintä että selviää malli. Näyttävät kyllä äkkiä ns. drag pipes -tyyppisiltä suorilta putkilta joissa usein ei ole mitään sisällä olevaa vaimenninosaa eli noise killeriä. Ja on terävä korvia särkevä ääni. Eikä edes hyödyllisiä virtausominaisuuksia normikatuajossa. Mutta putkissa näkyy sauma, onkos tuossa kuitenkin erillinen sylinteriltä lähtevä pakoputki lämpösuojalla varustettuna ja sitten jollakin piilossa olevalla klemmarilla siihen kiinnitetty "vaimennin"-osa? Sitten voisi siinä vaimenninosassa olla joku vaimennusjuttu tai paikka sille.
Alla kuvia omista kokeiluista 2008 Softailiin. Orkkisten tilalla oli Rush-putket, joissa oli niin ikävä ääni, että yritettiin rakentaa sisään haittoja/vaimennusta, mutta en kehdannut niillä ajaa. No en halunnut tuolla 2-1-putkellakaan ajaa, oli huono ääni (kuvassa myös se noise killer, oli ihan tukkoinen) ja tehot hävisivät. Nuo Akrat on käytössä, ääni on minulle sopiva, tehoja ja vääntöä riittävästi ja putket vieläpä E-hyväksytyt.
Linkki koko tarinaan:
viewtopic.php?t=48147
Mutta kuvat oikeastaan sen vuoksi kun pohdit laukkujen sovittamista. Onnistuu yksipuolisella pakoputkistolla. Softailissa ei juuri käytetä molemminpuolista putkistoa jollei oikein enemmänkin rakenna. Taaemmankin sylinterin pakoaukko sojottaa oikealle ja toisin kuin stereoperäisissä matkamalleissa, ei pyörän alta tai öljysäiliön seutuvilla oikein löydy putkelle reittiä heittää sitä vasemmalle puolelle.

Rush-putket

BSL-putket

BSL-sisuskalu

Akrapovic
Alla kuvia omista kokeiluista 2008 Softailiin. Orkkisten tilalla oli Rush-putket, joissa oli niin ikävä ääni, että yritettiin rakentaa sisään haittoja/vaimennusta, mutta en kehdannut niillä ajaa. No en halunnut tuolla 2-1-putkellakaan ajaa, oli huono ääni (kuvassa myös se noise killer, oli ihan tukkoinen) ja tehot hävisivät. Nuo Akrat on käytössä, ääni on minulle sopiva, tehoja ja vääntöä riittävästi ja putket vieläpä E-hyväksytyt.
Linkki koko tarinaan:
viewtopic.php?t=48147
Mutta kuvat oikeastaan sen vuoksi kun pohdit laukkujen sovittamista. Onnistuu yksipuolisella pakoputkistolla. Softailissa ei juuri käytetä molemminpuolista putkistoa jollei oikein enemmänkin rakenna. Taaemmankin sylinterin pakoaukko sojottaa oikealle ja toisin kuin stereoperäisissä matkamalleissa, ei pyörän alta tai öljysäiliön seutuvilla oikein löydy putkelle reittiä heittää sitä vasemmalle puolelle.
Rush-putket
BSL-putket
BSL-sisuskalu
Akrapovic
- -Harikka-
- Viestit: 5022
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Tuota, nuo villat on yhtä huödyllisiä ku, haarukka hienosokeri astiassaPekka L kirjoitti: 19:26 15.10.2025. Kuva kun ei ole putkien puolelta, niin aika lailla arvailuksi menee, mutta:
Koita nyt ensin saada selville, onko nykyisissä vaimentajissa jotain valmistajan merkkiä ja tutki, onko putkien sisällä paikkaa ja kiinnitystä mahdolliselle db-killerille. Jos siellä on irrotettava sisäosa, ota se irti ja lisää uudet villat. Jos huilut puuttuvat, hanki uudet, villoita ja laita kiinni. Ei tuu kalliiksi ainakaan!
Tuossa esimerkkejä huiluista: https://www.wwag.com/en/baffles-and-ins ... d-mufflers
Pakosarjojen lämpösuojanauha killereitten/vaimentimien ympärille käärittynä, toimii/kestää paljo paremmi
171025 10:20 827
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
-
Jonatanrrr
- Viestit: 14
- Liittynyt: 00:57 07.10.2025.
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
https://drive.google.com/file/d/1rCnIEI ... p=drivesdk
Kyllä tuolla jotkut pillit näyttäisi olevan
https://drive.google.com/file/d/1cj5tYr ... p=drivesdk
Ja siis on tosiaan tämmönen sauma, eli tavallaan erilliset "änkät"
https://drive.google.com/file/d/1reSO7p ... p=drivesdk
Kyllä tuolla jotkut pillit näyttäisi olevan
https://drive.google.com/file/d/1cj5tYr ... p=drivesdk
Ja siis on tosiaan tämmönen sauma, eli tavallaan erilliset "änkät"
https://drive.google.com/file/d/1reSO7p ... p=drivesdk
-
Jonatanrrr
- Viestit: 14
- Liittynyt: 00:57 07.10.2025.
Re: Ensimmäinen HD!! Softail Custom -89
Elikkä siis kiskoisin jollain nuo pillit tuolta ulos ja käärisin ne vaan lämpösuojanauhaan ja sitten survon takaisin? Kuulostaa liiankin helpolta ja halvalta. Ajattelin että tähän pitäisi ihan laittaa rahaa. Toki ehkä joku voi sanoa näyttääkö nuo siltä että tulee vaimentamaan yhtään mitään.-Harikka- kirjoitti: 09:22 17.10.2025.Tuota, nuo villat on yhtä huödyllisiä ku, haarukka hienosokeri astiassaPekka L kirjoitti: 19:26 15.10.2025. Kuva kun ei ole putkien puolelta, niin aika lailla arvailuksi menee, mutta:
Koita nyt ensin saada selville, onko nykyisissä vaimentajissa jotain valmistajan merkkiä ja tutki, onko putkien sisällä paikkaa ja kiinnitystä mahdolliselle db-killerille. Jos siellä on irrotettava sisäosa, ota se irti ja lisää uudet villat. Jos huilut puuttuvat, hanki uudet, villoita ja laita kiinni. Ei tuu kalliiksi ainakaan!
Tuossa esimerkkejä huiluista: https://www.wwag.com/en/baffles-and-ins ... d-mufflers![]()
Pakosarjojen lämpösuojanauha killereitten/vaimentimien ympärille käärittynä, toimii/kestää paljo paremmi
171025 10:20 827
Itsellä tosiaan aina ollut joko ihan vaimentimella olevia vehkeitä, tai sitten ihan rehellisesti suorilla putkilla, niin en ole näiden kanssa aiemmin kikkaillut.