Hidasajoharjoituksessa parikymmenyä minuuttia kytkimen luistatusta. Alkoi kytkin kärytä, kytkinkahvan vapaaliike (se 2mm) katosi ja kytkin alkoi kantamaan eli irrotti heti, kun kahvaa alkoi puristaa. Säädettiin kytkin vasemman luukun alta ja vaijerin pituudesta oikea välys. Toimi aluksi, mutta 10min hidasajoharjoituksen jälkeen samat oireet ja nyt luistaakin.
Eikö HD kestä kytkimen luistatusta vai onko vain viallinen kytkin?
Sportster forty eight kytkinongelmaa
Sportster forty eight kytkinongelmaa
Sportster 48 -20
Re: Sportster forty eight kytkinongelmaa
Ei ole Harrikan kytkin pitkäaikaiseen luistattamiseen suunniteltu.
Enkä oikein ole varma onko mikään muukaan maantielle tarkoitetun laitteen kytkin.
Kun kytkin kuumenee kaikki palikat paisuu ja siksi irroittamisen kohta muuttuu.
Tuossa voisi ensiapuna koittaa vaihtaa enska/laatikkoöljyn, jos sattuisi vielä alkaa pitämään.
Jos ei auta, niin sitten kytkinlevyjen vaihto
Enkä oikein ole varma onko mikään muukaan maantielle tarkoitetun laitteen kytkin.
Kun kytkin kuumenee kaikki palikat paisuu ja siksi irroittamisen kohta muuttuu.
Tuossa voisi ensiapuna koittaa vaihtaa enska/laatikkoöljyn, jos sattuisi vielä alkaa pitämään.
Jos ei auta, niin sitten kytkinlevyjen vaihto
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Veijo Esso
- Viesti:
Mitä tarkoitat luistatuksella? Ei harrikoiden kytkin ole yhtään kummallisempi kuin muiden moottoripyörien ja kaikki ne kestävät moottorin ominaisuuksiin nähden oikein tehdyn luistatuksen myös harjoitellessa vähän pidempään.
Oliko kytkin säädetty oikein ennen aloitusta? Oliko enskassa tarpeeksi öljyä? Mitä öljyä ja koska vaihdettu? Onko tietoa edellisten omistajien toiminnasta? Levyt on voitu hyvinkin pilata jo aiemmalla toiminnalla ja nyt vain tuli viimeinen niitti.
Itse ole sportsterilla opettanut jälkikasvulle ajokortin ja ei hidasajossa saatu kytkintä pilalle. Moottoriöljyt saatiin kiehumaan, kun ei paljon ajoviima jäähdyttänyt parkkipaikalla jurnuttaessa.
Oliko kytkin säädetty oikein ennen aloitusta? Oliko enskassa tarpeeksi öljyä? Mitä öljyä ja koska vaihdettu? Onko tietoa edellisten omistajien toiminnasta? Levyt on voitu hyvinkin pilata jo aiemmalla toiminnalla ja nyt vain tuli viimeinen niitti.
Itse ole sportsterilla opettanut jälkikasvulle ajokortin ja ei hidasajossa saatu kytkintä pilalle. Moottoriöljyt saatiin kiehumaan, kun ei paljon ajoviima jäähdyttänyt parkkipaikalla jurnuttaessa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Olin Riihimäellä Motojyskyn harjoituksissa, jossa harjoiteltiin hidasajoradalla keilojen kiertelyä luistattamalla kytkintä ja jarruttamalla takajarrulla.
Kytkin oli säädetty oikein ja enskaöljyt vaihdettu 500 km sitten R.M Heinolla huollossa ja öljyä oli oikea määrä (tarkistin itse).
Pyörällä on ajettu 14t ja itse ajanut vasta 2t. Voi olla tosiaan, että kytkin on jo aiemmin kärsinyt, en tiedä. Aika nopeasti se alkoi oireilla luistatuksessa.
Pyörä menee kytkimen vaihtoon..
Kytkin oli säädetty oikein ja enskaöljyt vaihdettu 500 km sitten R.M Heinolla huollossa ja öljyä oli oikea määrä (tarkistin itse).
Pyörällä on ajettu 14t ja itse ajanut vasta 2t. Voi olla tosiaan, että kytkin on jo aiemmin kärsinyt, en tiedä. Aika nopeasti se alkoi oireilla luistatuksessa.
Pyörä menee kytkimen vaihtoon..
Sportster 48 -20
Kammattaa tarkistaa samalla painelaakeri, mulla on kerran tullut vastaan tapaus että laakerin sisäkooli oli väljistynyt ja säätö ei enää auttanut. Toki se ei silloin enää irrottanut.
Kuulostaa tosiaan siltä että kytkimessä on vikaa, varmaan korjautuu vaihdossa ja tulee muukin sillä seudulla katsottua.
Minun 2008 Softailin ja Buellin kytkin (varmaan Sportsterin kytkin siinä) kestävät hidasajoharjoitukset hyvin. Kytkimen lämmitessä kytkinlevyt laajenevat niin kuin Pertti jo tuossa aiemmin kertoi. Minulla käy molemmissa pyörissä niin että kytkinkahvan vapaa liike ("free play") kasvaa eli kahvan kytkintä liikuttava liike pienenee ja kytkin pohjaan painettaessa ei kytkin enää irroita yhtä hyvin kuin kylmänä. Ymmärtäisin että tämä on normaali tapaus, sinun laitteessasihan kävi vähän niinkuin päin vastoin.
Ihan varmistan, mistä tuo 2 mm oli mitattu? Yleensähän katsotaan kahvan päästä ja siellä 10...15 mm. Jos mitataan saranapään rakoa niin se on 1/16 ...1/8 " eli 1,6...3,2 mm. 2 mm on sielläkin ehkä vähän turhan vähän, voi tankoa käännellessä ja vaijerin kireyden vaihdellessa tulla ongelmia, riippuen vaijerin reitityksestä?
Minun 2008 Softailin ja Buellin kytkin (varmaan Sportsterin kytkin siinä) kestävät hidasajoharjoitukset hyvin. Kytkimen lämmitessä kytkinlevyt laajenevat niin kuin Pertti jo tuossa aiemmin kertoi. Minulla käy molemmissa pyörissä niin että kytkinkahvan vapaa liike ("free play") kasvaa eli kahvan kytkintä liikuttava liike pienenee ja kytkin pohjaan painettaessa ei kytkin enää irroita yhtä hyvin kuin kylmänä. Ymmärtäisin että tämä on normaali tapaus, sinun laitteessasihan kävi vähän niinkuin päin vastoin.
Ihan varmistan, mistä tuo 2 mm oli mitattu? Yleensähän katsotaan kahvan päästä ja siellä 10...15 mm. Jos mitataan saranapään rakoa niin se on 1/16 ...1/8 " eli 1,6...3,2 mm. 2 mm on sielläkin ehkä vähän turhan vähän, voi tankoa käännellessä ja vaijerin kireyden vaihdellessa tulla ongelmia, riippuen vaijerin reitityksestä?
Vastauksena kysymykseen, miten vapaa liike mitattu, niin kahvan saranapään rako 2mm.
Kiitos vastauksista. Menee tosiaan kytkimen vaihtoon kesäkuun lopussa ja katsotaan painelaakeri samalla.
Kiitos vastauksista. Menee tosiaan kytkimen vaihtoon kesäkuun lopussa ja katsotaan painelaakeri samalla.
Sportster 48 -20