Jarrunesteen swappi

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Mage
Viestit: 18
Liittynyt: 14:21 13.08.2017.
Paikkakunta: Kotka

Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja Mage »

Morjesta

Pitäisi vaihtaa jarrunesteet pärrään. Kyseessä Buell s1w lightning.
Pitäisi laittaa DOT5 mutta koska se on niin pirun kallista ja ei tällä hetkellä tietoa mitä nestettä pyörässä on niin onko mahdollista tyhjentää linjat vanhasta ja laittaa DOT4 tilalle?

Kestääkö tiivisteet ja muuta paikat?
Onko riskinä jarrujen pettäminen jossakin vaiheessa?


Aikanaan oli 94vm Sportster johon vaihdoin eteen jarruletkun ja ilmasin. Sen verran aikaa siitä että en varmuudella muista mutta en usko DOT5:sta siihen laitoin vaikka olisi pitänyt ja ei ainakaan jarrun kanssa ongelmia ollut.
Buell S1W Lightning 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1734
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Nuo kaksi eivät mene sekaisin eli jos jää vanhaa joukkoon niin sinne syntyy jotakin erikoista ja jarrut mahdollisesti lakkaavat toimimasta. Ota purkista uutta kirkkaaseen astiaan ja pyörästä vanhaa ja sekoita. Odottele jonkin aikaa ja totea pysyykö sekaisin vai ei. Jos pysyy, ovat yhteensopivia.

Dot5 on siellä tehtaan jäljiltä koska se ei pilaannu samalla tavoin kuin muut nesteet. Dot5 lähti jossakin vaiheessa uudemmista pois koska absillisissa se ei oikein toimi.

Pesulle jos ryhdyt, niin olisi pistettävä kaikki osiksi hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Pääsylinterin olen joskus huuhtonut DOT4:llä DOT5:n jäljiltä ja sitä vanhaa riitti tosi monta huuhtelukierrosta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Dot 5 on juuri se, jota ei saa sekoittaa mihinkään muihin!!!!!
Kyseessä on silikonipohjainen neste, joka on aivan eri kuin esim Dot 5.1

Kaikki muut yleisesti myytävät Dot-laadut sekoittuvat keskenään, siis 3,4, ja 5.1 , jotka ovat mineraalipohjaisia. Niissä erona on kiehumispiste, joka nousee numeroiden mukana.
Tuo 5.1 tuli käyttöön ABS-jarrujen myötä, koska ajateltiin uuden jarrusysteemin tekevän pitempiaikaisesti kovaa jarrutusta.
Mineraalineteellä on myös sellainen ominaisuus, että se sitoo kondensoituvan veden itseensä ja vesi poistuu nesteen vaihdon yhteydessä. Silikonipitoinen Dot5 pysyy vedestä erillään ja tiivistynyt vesipisara asettuu alimpiin kohtiin järjestelmää ja alumiiniosat saattavat syöpyä.
Sellainen ominaisuus myös on silikoninesteellä, että se antaa aavistuksen verrann periksi, jota mineraali ei tee. Kahvatuntuma muuttuu kovemmaksi mineraalilla ja ainakin 90-luvun laitteissa, jopa liiankin jämäkksi.

Jos vaihtaa Dot 5:n johonkin toiseen, pitäisi kaikki osat pestä puhtaaksi silikoninesteestä, jotta varmistuisi, etteivät kumiosat turpoa toisentyyppisen nesteen vaikutuksesta. Työläs homma, jos sen tekee kunnolla.
Tiivisteet kannattaa samalla uusia, koska värkit pitää kuitenkin purkaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Mage
Viestit: 18
Liittynyt: 14:21 13.08.2017.
Paikkakunta: Kotka

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja Mage »

Sekoitin säiliössä ollutta nestettä DOT4 kanssa ja mielestäni ne sekoittuivat.
Eli ilmeisesti aikaisempi omistaja on laittanut nelosta.

Mutta nyt tuli uusi ongelma, takajarru ei ilmaannu sitten ei millään. Poljin menee pohjaan ja palat ei liiku mielestäni mihinkään.
Käytin ilmaukseen sellaista ilmaustyökalua ja kompuraa sekä kokeilin ihan perinteisellä pumppaus menetelmällä mutta ei auttanut. Neste tulee kyllä läpi linjasta mutta ilmaa mielestäni seassa.
Vuotoja en näe misssään.

Mikähän voisi olla vialla? Pääsylinteri? Männät jumissa satulassa?

Ja vaikka nyt olisikin säiliössä ollut DOT5:sta ja laitoin nelosta tilalle niin kyllä jonkinlainen tuntuma olisi pitänyt polkimeen tulla.

Pitäisikö kokeilla ruutan avulla ilmausruuvin päästä työntää nestettä säiliölle?
Buell S1W Lightning 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1734
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä olen kohdannut tuon jarrujen ilmaantumattomuuden useaan kertaan. Sportsterin takajarrun kanssa on ollut niitä kaikkein haasteellisempia hetkiä. Mun on 91 mallia yksimäntäisellä satulalla.

Eräänkin kerran pedaali meni toistuvasti pohjaan vaikka syöttämällä ei enää tullut enää yhtään ilmaa. Tuijottelin satulaa ja sen mäntää ja jarrupaloja samalla kun avustaja paineli pedaalia. Ja siellähän se! Mäntä liikkui edestakaisin, eli kun olin purkanut satulan, pessyt osat ja koonnut laitoksen uudella tiivisteellä ja männällä, niin se mäntä liikkui niin liukkaasti molempiin suuntiin, että seurasi mielellään alipaineen suuntaan eli poljinta vapauttaessa mäntä meni satulan suuntaan.

Selvähän se, ettei tuosta tule valmista. Jotenkin minä täytin sen järjestelmän "paineella" eli jonkinlaisen avustimen kautta painoin nestettä järjestelmään, joka painoi satulassa männän ulos ja palat kiinni. Ja kun olin sen saanut aikaiseksi, niin bingo, ne jarrut toimivat ihan normaalisti.

En vaan muista minkälaisen nesteyttimen sillä kertaa rakensin.

(Ihan yhtä mahdoton ilmattava oli nelimäntäinen etujarru Dynassa. Ensi kerralla ostan "ämpärillisen" nestettä ja kasaan satulan nesteen pinnan alapuolella, jolloin saan sieltä kaikki kuplat jo etukäteen poistetuksi).
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 230
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Pyörät ja autot ilmaantuneet ilman vaikeuksia seuraavasti.Ilmausruuvi hieman auki ja siitä letku pulloon reilulla ylälenkillä.Antaa valua omalla painollaan ajan kanssa ja välillä painaa jarrua,katsoo vaan ettei litku lopu säiliöstä.Hidasta touhua mutta mihinkä tässä kiire olisi.
FXSTI -06
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pääsylinterin mäntä saattaa olla myös pohjassa. Jos on suurimman osan aikaa tehnyt vaan sentin liikettä ja sitten painetaan pohjaan kaikkien paskojen sekaan, mäntä saattaa jäädä jumiin.
Tuntuuko polkimessa mitään vastusta, vai onko aivan vetelä? Polkimen painopuikon ja suojakumin kun ottaa pois, niin pääsee meisselillä kokeilemeen. Jos takkuaa, niin mäntä pois ja putsaus.
Jos löytyy sopiva kierretappi, sen voi varovasti ruuvata sen verran männän reikään, että pystyy vetämään mäntää. Usein sellainen muutama edestakainen liike helpottaa....niin kuin monessa muussakin asiassa :roll:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Jarrunesteen swappi

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 09:15 09.05.2024. ... Usein sellainen muutama edestakainen liike helpottaa... niin kuin monessa muussakin asiassa :roll:
:wink: :lol: :mrgreen:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin