Dynojet Power Vision

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

carrus 10
Viestit: 7
Liittynyt: 20:51 29.04.2023.

Dynojet Power Vision

Viesti Kirjoittaja carrus 10 »

Liekö tuli oikealle alueelle kysymys ?

Kertokaahan taas tyhmälle mikä /mitä tällä tehdään (tehoja ?)
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Dynojet Power Vision

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä luulen ymmärtäväni laitteen näin, mutta varsinaisesti omakohtaista kokemusta ei ole. Joku virittäjä varmaan korjaa, jos menee aivan metsään.

Liitetään diagnostiikkaliittimeen, jonka kautta toimii tietokoneen tavoin ja sillä saa säädettyä pyörän omaa ohjainlaitetta. Saa tehtyä omia karttoja ja laitteessa itsessään on runsaasti valmiita sovelluksia, jotka tarvitsee vain ladata. Etu läppäriin verrattuna on, että tankoon kiinnitettynä tarpeelliset asiat näkyvät ajon aikana ja niitä pääsee muokkaamaan ilmeisesti jo ajon aikana.
Toimii siis vähä kuin muoviluotien mode-nappula, jolla voidaan valita ajotiloja....sport, road, rain...., mutta mahdollisuuksia vaan on huimasti enemmän.
Tuo on vähän sellainen korjaamotason ohjelmointilaite, joka on puristettu tupakkiaskin kokoon.
Itse vanhan liiton miehenä en tule koskaan tuollaista tarvitsemaan, koska minulle riittää pyörä, jolla pääsee rekasta ohi ja joka vie varmasti perille. Oikeasti en varmaan ikinä oppisi moista mokaletta edes käyttämään.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Dynojet Power Vision

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 07:54 29.04.2024. ... Itse vanhan liiton miehenä en tule koskaan tuollaista tarvitsemaan, koska minulle riittää pyörä, jolla pääsee rekasta ohi ja joka vie varmasti perille. Oikeasti en varmaan ikinä oppisi moista mokaletta edes käyttämään.
Juuh, samanmoiset hajatukset.
1560cc, portatut kannet, sytkä, pakoputket, ilmanputsari ja 'mehumaijana' toimii kiillotettu Mikuni HSR 42:ne :!: 8) :wink:
290424 15:29 55
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
carrus 10
Viestit: 7
Liittynyt: 20:51 29.04.2023.

Re: Dynojet Power Vision

Viesti Kirjoittaja carrus 10 »

Kiitoksia taas kovasti. Tämä porukka niitä harvoja jossa saa erittäin asiallisia vastauksia täällä netin syövereissä
Avatar
jty
Viestit: 497
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dynojet Power Vision

Viesti Kirjoittaja jty »

Pertti jo tuossa vastasikin, tarkentelen hiukan.
Tän vuosituhannen harrikoissa polttoaine ruiskutetaan sylinteriin. Noita ruiskuja ohjaa pyörän ECU joka lukee erilaisista antureista kuten kaasun asennosta ja pyörän nopeudesta tietoa ja sen perusteella päättää paljonko bensaa ruiskutetaan. Näitä ohjaustietoja kutsutaan kartoiksi, mutta ne on yksinkertaistettuna taulukoita ”jos kaasu on näin ja nopeus noin niin ruiskuta tän verran”.
Nämä taulukot on tehtaalla tehty niin että hiilidioksidipäästöt on minimaaliset, mutta tällöin moottorista ei oteta kaikkea tehoa irti. Jos pyörän pakoputkia ja imusarjaa merkittävästi muutetaan niin silloin nuo taulukot ei enää ole oikein ja tavalla tai toisella asia pitää korjata.

Noita taulukoita voi muokata muutamalla ohjelmointilaitteella joista tuo power vision (PV) on se yleisimmin täällä käytetty.

Power Visionin erona esim Power Commanderiin on se että PVllä päivitetään tuota pyörän ohjainyksikköä kun PC tavallaan huijaa sitä ECUa, joten PCn toiminta on rajoitetumpaa.

Näitä käytetään tyypillisesti niin että dynossa pyörää ajaetaan kaikilla kartan alueilla (eli joka ruudun kohdalta) ja mitataan mitkä arvot karttaan pitää optimaalisesti laittaa ja sit käytetään PV:tä siihen laittamiseen.

PV:llä voi myös tehdä tuota mittausta kadulla/motarilla ja ite laitella arvoja.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin