Sivu 1/1

öljyistä jälleen

Lähetetty: 11:56 25.03.2024.
Kirjoittaja tjantunen
moi,

Itselläni on nyt ensimmäinen hd hommattuna, 2002 dyna fxd (tc88). Ennen ajokautta ajattelin vaihtaa öljyt mutta näyttäisi että siinä on montaa koulukuntaa, jotkut käyttää samaa kolmeen reikään ja joillakin jokaiselle eri puteli.

Mun kysymys kuuluukin että sopiiko Motul 7100 20w-50 käytettäväksi niin moottoriin, vaihteistoon kuin ensiovedollekin? Kysyn siitäkin huolimatta että https://www.harrika.fi/wiki/index.php?t ... A4r%C3%A4t ilmoittaa kaikille eri viskositeetin mutta ahkerasta googlettelusta huolimatta en ihan täysin selkeätä kuvaa ole itselleni saanut tuosta muodostettua.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 12:32 25.03.2024.
Kirjoittaja UrpoTJ
Jos olet uusi tällä sivustolla niin et ehkä ymmärtänytkään minkä joka keväisen öljykeskustelun aloititkaan! Ah, kevät!

Minä käytän Softail TC:ssäni kaikissa kolmessa eri öljyjä. Voi olla että sama öljy käy kaikkiin. Mutta epäilen että se ei ole paras mahdollinen ratkaisu. Moottorissa on paljon kuumempaa kuin muualla, on laakereita ja liukupintoja. Enskassa on ketju ja se märkäkytkin, johon varmaan on eri öljy parempi kuin moottoriöljy. Vaihdelaatikossa on rattaiden välissä taas suuria pintapaineita joiden pitäisi pysyä hyvin voideltuna.

Joskus lueskelin ulkomaan foorumeilta, että vaihdelaatikon käyttötuntuma ei ollut yhtä hyvä näillä "universal-öljyillä" kuin varsinaisilla vaihteistoöljyillä.

Toisaalta Buellissani Sportsterin moottorissa on enska ja vaihdelaatikko samaa öljytilaa ja hyvin se toimii Sportsterille tarkoitetulla yhdistetyllä enska- ja vaihdelaatikkoöljyllä.

Veikkaan että saat lisäkommentteja tähän...

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 18:52 25.03.2024.
Kirjoittaja Kiwi
CVO pyörissä on tosiaan tehtaalta sama öljy joka reiässä, mutta se onko tuosta kenellekään mitään oikeaa hyötyä on jokaisen itse päätettävissä.

Kuten Urpo tuossa jo sanoi, on öljyn tehtävä varsin erilainen jokaisessa käyttökohteessa, joten yksi öljy kaikkialle on melkoinen kompromissi enkä itse näin toimisi. Toki mullakin omissa pyörissä tehtaan suositus on sama öljy moottoriin ja vaihteistoon (SAE 50) mutten ole nähnyt vääräksi oikean vaihteistoöljyn käyttöä kun siihen kerran on mahdollisuus.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 22:15 25.03.2024.
Kirjoittaja -Harikka-
Eikös Kenuine Harley synteettine käy jokkaisee öljyaukkoo :?: :wink:

Mie käytän omassani kaikissa kolmessa aukossa eri öljyy :!:
Mut jälleen kerran, jokkaine tavallaa... :mrgreen:

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 22:55 25.03.2024.
Kirjoittaja jty
tjantunen kirjoitti: 11:56 25.03.2024. moi,

Itselläni on nyt ensimmäinen hd hommattuna, 2002 dyna fxd (tc88). Ennen ajokautta ajattelin vaihtaa öljyt mutta näyttäisi että siinä on montaa koulukuntaa, jotkut käyttää samaa kolmeen reikään ja joillakin jokaiselle eri puteli.

Mun kysymys kuuluukin että sopiiko Motul 7100 20w-50 käytettäväksi niin moottoriin, vaihteistoon kuin ensiovedollekin? Kysyn siitäkin huolimatta että https://www.harrika.fi/wiki/index.php?t ... A4r%C3%A4t ilmoittaa kaikille eri viskositeetin mutta ahkerasta googlettelusta huolimatta en ihan täysin selkeätä kuvaa ole itselleni saanut tuosta muodostettua.
Ja yksinkertainen vastaus että ei sovi. Enskaan ei saa pistää tavan moottoriöljyä koska kytkin. Esim Belray 80w gearsaver hyvää. Tai vaikka ATF. Vaihteistoon sit vielä kolmatta mut jätetää suosittelut (jaa taas onkin sit kevät…)

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 08:05 26.03.2024.
Kirjoittaja tjantunen
kiitoksia vastauksista, sen verran vielä tuohon enskaöljyyn että tuo motulin 7100 sopii kytkimelle, siksi sitä kyselinkin. Toisessa pyörässä tosiaan on mullakin yksi öljy kaikkialla ja siinä käytän Motulin 5000:sta joka myös sopii märkäkytkimelle. Ei mulla suurempaa ongelmaa ole kolmea eri öljyä käyttää mutta halusin nyt hiukan selvennystä tähän kun tosiaan guuglaamalla vastauksia myös löytyy niin puolesta kuin vastaankin.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 09:10 26.03.2024.
Kirjoittaja JKKo
Se on omalla (H-D) tavallaan kätevää, että sama öljy on jaettu kolmeen eri lokeroon. Metallijauhon esiintyessä tiaknostiikka on jo melko pitkälle tehty. Menikö kone, hajosiko kytkin, porsiko loota.

Että laittaako joka viikko samat numerot lottokuponkiin vai keksiikö joka ainoa kerta uudet?

Olen käyttänyt niitä öljyjä, mitä kulloinkin on ollut saatavana. Yleensä kuitenkin niitä, joissa on joku viittaus ilmajäähyisen v2 voiteluun. Paitsi tuossa ahdetun koneessa. Se saa tyytyä vain paatuneen syntisiin 10W-60 liemiin ja puolitettuun vaihtoväliin. Tosiasiassa se puolittaa vielä sen puolikkaankin, koska käyttää rasvaa aktiiviseen ylävoiteluun aika paljon.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 09:28 26.03.2024.
Kirjoittaja tjantunen
väännetään edelleen rautalangasta jos vaikka tästä olis hyötä jollekin muullekin. Eli jos mennään Motonetin öljyillä jotka on useimmille helpoiten saatavilla niin onko seuraava ok setti:

Moottori: https://www.motonet.fi/tuote/motul-7100 ... ct=59-3146
Vaihteisto: https://www.motonet.fi/tuote/motul-hd-8 ... ct=59-3094
Enska: https://www.motonet.fi/tuote/motul-5000 ... ct=59-3002 (Erikoiskoostumus märkäkytkimille)

Vai onko esimerkiksi samassa kaupassa parempia vaihtoehtoja?

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 09:35 26.03.2024.
Kirjoittaja JKKo
Motonetissa on myös Redlinen ja Bel-Rayn öljyjä viittauksilla H-D kalustoon. Paremmuudesta en tiedä.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 09:53 26.03.2024.
Kirjoittaja Pertti
Jos toinen pyörä on joku muu merkki, niin sellaisissa yleensä on yksi ja sama öljy, joka kiertää kaikki voitelukohteet.
Harrikassa on kolme erillistä voitelua, joiden öljyt pysyvät suunnittelun mukaisesti erillään.
Joskus milleniumin jälkeen tuli muutos, jossa vaihdelaatikkoon ja ensiövetoon laitettiin sama H-D Formula+.
Siihen asti Big Twinin kaikki öljyt olivat erilaisia. Laatikossa oli kankeaa vaihteistoöljyä, ensiövedossa lievää ensiövetoöljyä ja moottorissa 20W50, tai pelkkä 50W moottoriöljy.
Sportsterit on aina olleet sellaisia, että ensiöveto ja vaihdelaatikko kastuvat samalla lievällä ensiöveto/vaihteistoöljyllä.
Minä olen aina pitäytynyt tehtaan mallin mukaisissa öljylaaduissa, mutta merkit ovat vaihdelleet jonkin verran. Pyörät ovat meillä toimineet vaihtelevasti jo yli 35v ajan, mutta öljyvaurioita ei ole tullut kuin yksi...Rouvan Rautapää leikkasi kiinni, kun öljypumppu lakkasi pyörimästä 8O
Talviajot olen suorittanut autolla.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 10:11 26.03.2024.
Kirjoittaja tjantunen
JKKo kirjoitti: 09:35 26.03.2024. Motonetissa on myös Redlinen ja Bel-Rayn öljyjä viittauksilla H-D kalustoon. Paremmuudesta en tiedä.
Kumpi, osasynteettinen vai mineraaliöljy noista Bel-Rayn öljyistä moottoriin olisi parempi?

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 10:16 26.03.2024.
Kirjoittaja Pertti
Minä laittaisin mineraalin tehtaan suosituksen mukaan.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 23:50 29.03.2024.
Kirjoittaja Tsc
Motonetin Broman pärjäilee jo aika mukavasti. Motulin litrahinta on saksan markkinoilla alhaisempi.
https://levoil.de/produkt/motul-7100-2/
Vaihtoehtojakin löytyy
https://levoil.de/produkt/mannol-motorb ... t-hd-7830/
Itse laitoin tilaukseen kokeeksi Mannolin tuotteet autoon ja Harleyhin.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 08:23 30.03.2024.
Kirjoittaja Pertti
Joskus vanhoina aikoina sanottiin, että synteettinen valahtaa kuumasta koneesta samantien alas ja pinnat jää hetkeksi ilman voitelua, kun seuraavan kerran kylmästä käynnistetään.
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta sen olen huomannut, että piiiitkänkin hiljaiselon jälkeen puretun koneen pinnat ovat rasvaiset amerikkalaisen mineraaliöljyn jäljiltä.
Sen voi sormien välissäkin todeta, että sitkeää, sellaista vähä siirappimaista on.

Re: öljyistä jälleen

Lähetetty: 17:11 07.04.2024.
Kirjoittaja V2moottori
Pertti kirjoitti: 10:16 26.03.2024. Minä laittaisin mineraalin tehtaan suosituksen mukaan.

Juu ja Sporsterissa oma enska ja laatikkoöljy samassa.
Täytyy varmaan seuraavaksi ostaa tälläinen valmis huolto paketti missä on öljyt ja suodatin.