öljyistä jälleen

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

tjantunen
Viestit: 4
Liittynyt: 11:48 25.03.2024.

öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja tjantunen »

moi,

Itselläni on nyt ensimmäinen hd hommattuna, 2002 dyna fxd (tc88). Ennen ajokautta ajattelin vaihtaa öljyt mutta näyttäisi että siinä on montaa koulukuntaa, jotkut käyttää samaa kolmeen reikään ja joillakin jokaiselle eri puteli.

Mun kysymys kuuluukin että sopiiko Motul 7100 20w-50 käytettäväksi niin moottoriin, vaihteistoon kuin ensiovedollekin? Kysyn siitäkin huolimatta että https://www.harrika.fi/wiki/index.php?t ... A4r%C3%A4t ilmoittaa kaikille eri viskositeetin mutta ahkerasta googlettelusta huolimatta en ihan täysin selkeätä kuvaa ole itselleni saanut tuosta muodostettua.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jos olet uusi tällä sivustolla niin et ehkä ymmärtänytkään minkä joka keväisen öljykeskustelun aloititkaan! Ah, kevät!

Minä käytän Softail TC:ssäni kaikissa kolmessa eri öljyjä. Voi olla että sama öljy käy kaikkiin. Mutta epäilen että se ei ole paras mahdollinen ratkaisu. Moottorissa on paljon kuumempaa kuin muualla, on laakereita ja liukupintoja. Enskassa on ketju ja se märkäkytkin, johon varmaan on eri öljy parempi kuin moottoriöljy. Vaihdelaatikossa on rattaiden välissä taas suuria pintapaineita joiden pitäisi pysyä hyvin voideltuna.

Joskus lueskelin ulkomaan foorumeilta, että vaihdelaatikon käyttötuntuma ei ollut yhtä hyvä näillä "universal-öljyillä" kuin varsinaisilla vaihteistoöljyillä.

Toisaalta Buellissani Sportsterin moottorissa on enska ja vaihdelaatikko samaa öljytilaa ja hyvin se toimii Sportsterille tarkoitetulla yhdistetyllä enska- ja vaihdelaatikkoöljyllä.

Veikkaan että saat lisäkommentteja tähän...
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

CVO pyörissä on tosiaan tehtaalta sama öljy joka reiässä, mutta se onko tuosta kenellekään mitään oikeaa hyötyä on jokaisen itse päätettävissä.

Kuten Urpo tuossa jo sanoi, on öljyn tehtävä varsin erilainen jokaisessa käyttökohteessa, joten yksi öljy kaikkialle on melkoinen kompromissi enkä itse näin toimisi. Toki mullakin omissa pyörissä tehtaan suositus on sama öljy moottoriin ja vaihteistoon (SAE 50) mutten ole nähnyt vääräksi oikean vaihteistoöljyn käyttöä kun siihen kerran on mahdollisuus.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Eikös Kenuine Harley synteettine käy jokkaisee öljyaukkoo :?: :wink:

Mie käytän omassani kaikissa kolmessa aukossa eri öljyy :!:
Mut jälleen kerran, jokkaine tavallaa... :mrgreen:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja jty »

tjantunen kirjoitti: 11:56 25.03.2024. moi,

Itselläni on nyt ensimmäinen hd hommattuna, 2002 dyna fxd (tc88). Ennen ajokautta ajattelin vaihtaa öljyt mutta näyttäisi että siinä on montaa koulukuntaa, jotkut käyttää samaa kolmeen reikään ja joillakin jokaiselle eri puteli.

Mun kysymys kuuluukin että sopiiko Motul 7100 20w-50 käytettäväksi niin moottoriin, vaihteistoon kuin ensiovedollekin? Kysyn siitäkin huolimatta että https://www.harrika.fi/wiki/index.php?t ... A4r%C3%A4t ilmoittaa kaikille eri viskositeetin mutta ahkerasta googlettelusta huolimatta en ihan täysin selkeätä kuvaa ole itselleni saanut tuosta muodostettua.
Ja yksinkertainen vastaus että ei sovi. Enskaan ei saa pistää tavan moottoriöljyä koska kytkin. Esim Belray 80w gearsaver hyvää. Tai vaikka ATF. Vaihteistoon sit vielä kolmatta mut jätetää suosittelut (jaa taas onkin sit kevät…)
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
tjantunen
Viestit: 4
Liittynyt: 11:48 25.03.2024.

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja tjantunen »

kiitoksia vastauksista, sen verran vielä tuohon enskaöljyyn että tuo motulin 7100 sopii kytkimelle, siksi sitä kyselinkin. Toisessa pyörässä tosiaan on mullakin yksi öljy kaikkialla ja siinä käytän Motulin 5000:sta joka myös sopii märkäkytkimelle. Ei mulla suurempaa ongelmaa ole kolmea eri öljyä käyttää mutta halusin nyt hiukan selvennystä tähän kun tosiaan guuglaamalla vastauksia myös löytyy niin puolesta kuin vastaankin.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Se on omalla (H-D) tavallaan kätevää, että sama öljy on jaettu kolmeen eri lokeroon. Metallijauhon esiintyessä tiaknostiikka on jo melko pitkälle tehty. Menikö kone, hajosiko kytkin, porsiko loota.

Että laittaako joka viikko samat numerot lottokuponkiin vai keksiikö joka ainoa kerta uudet?

Olen käyttänyt niitä öljyjä, mitä kulloinkin on ollut saatavana. Yleensä kuitenkin niitä, joissa on joku viittaus ilmajäähyisen v2 voiteluun. Paitsi tuossa ahdetun koneessa. Se saa tyytyä vain paatuneen syntisiin 10W-60 liemiin ja puolitettuun vaihtoväliin. Tosiasiassa se puolittaa vielä sen puolikkaankin, koska käyttää rasvaa aktiiviseen ylävoiteluun aika paljon.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
tjantunen
Viestit: 4
Liittynyt: 11:48 25.03.2024.

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja tjantunen »

väännetään edelleen rautalangasta jos vaikka tästä olis hyötä jollekin muullekin. Eli jos mennään Motonetin öljyillä jotka on useimmille helpoiten saatavilla niin onko seuraava ok setti:

Moottori: https://www.motonet.fi/tuote/motul-7100 ... ct=59-3146
Vaihteisto: https://www.motonet.fi/tuote/motul-hd-8 ... ct=59-3094
Enska: https://www.motonet.fi/tuote/motul-5000 ... ct=59-3002 (Erikoiskoostumus märkäkytkimille)

Vai onko esimerkiksi samassa kaupassa parempia vaihtoehtoja?
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Motonetissa on myös Redlinen ja Bel-Rayn öljyjä viittauksilla H-D kalustoon. Paremmuudesta en tiedä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos toinen pyörä on joku muu merkki, niin sellaisissa yleensä on yksi ja sama öljy, joka kiertää kaikki voitelukohteet.
Harrikassa on kolme erillistä voitelua, joiden öljyt pysyvät suunnittelun mukaisesti erillään.
Joskus milleniumin jälkeen tuli muutos, jossa vaihdelaatikkoon ja ensiövetoon laitettiin sama H-D Formula+.
Siihen asti Big Twinin kaikki öljyt olivat erilaisia. Laatikossa oli kankeaa vaihteistoöljyä, ensiövedossa lievää ensiövetoöljyä ja moottorissa 20W50, tai pelkkä 50W moottoriöljy.
Sportsterit on aina olleet sellaisia, että ensiöveto ja vaihdelaatikko kastuvat samalla lievällä ensiöveto/vaihteistoöljyllä.
Minä olen aina pitäytynyt tehtaan mallin mukaisissa öljylaaduissa, mutta merkit ovat vaihdelleet jonkin verran. Pyörät ovat meillä toimineet vaihtelevasti jo yli 35v ajan, mutta öljyvaurioita ei ole tullut kuin yksi...Rouvan Rautapää leikkasi kiinni, kun öljypumppu lakkasi pyörimästä 8O
Talviajot olen suorittanut autolla.
moderattori

Romu rauhoittaa!
tjantunen
Viestit: 4
Liittynyt: 11:48 25.03.2024.

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja tjantunen »

JKKo kirjoitti: 09:35 26.03.2024. Motonetissa on myös Redlinen ja Bel-Rayn öljyjä viittauksilla H-D kalustoon. Paremmuudesta en tiedä.
Kumpi, osasynteettinen vai mineraaliöljy noista Bel-Rayn öljyistä moottoriin olisi parempi?
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä laittaisin mineraalin tehtaan suosituksen mukaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Tsc
Viestit: 23
Liittynyt: 19:15 08.04.2020.

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja Tsc »

Motonetin Broman pärjäilee jo aika mukavasti. Motulin litrahinta on saksan markkinoilla alhaisempi.
https://levoil.de/produkt/motul-7100-2/
Vaihtoehtojakin löytyy
https://levoil.de/produkt/mannol-motorb ... t-hd-7830/
Itse laitoin tilaukseen kokeeksi Mannolin tuotteet autoon ja Harleyhin.
FLHTCUSE4-09
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joskus vanhoina aikoina sanottiin, että synteettinen valahtaa kuumasta koneesta samantien alas ja pinnat jää hetkeksi ilman voitelua, kun seuraavan kerran kylmästä käynnistetään.
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta sen olen huomannut, että piiiitkänkin hiljaiselon jälkeen puretun koneen pinnat ovat rasvaiset amerikkalaisen mineraaliöljyn jäljiltä.
Sen voi sormien välissäkin todeta, että sitkeää, sellaista vähä siirappimaista on.
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: öljyistä jälleen

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Pertti kirjoitti: 10:16 26.03.2024. Minä laittaisin mineraalin tehtaan suosituksen mukaan.

Juu ja Sporsterissa oma enska ja laatikkoöljy samassa.
Täytyy varmaan seuraavaksi ostaa tälläinen valmis huolto paketti missä on öljyt ja suodatin.
Vastaa Viestiin