Vaihteen siirto

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

carrus 10
Viestit: 5
Liittynyt: 20:51 29.04.2023.

Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja carrus 10 »

Kertokaahan kokeneemmat hd kuskit . Kun pyörän laittaa käyntiin ja vaihdepäälle niin kuuluu aika kova rusahdus/kolaus ja kun vaihde päällä niin ei tahdo senjälkeen löytää vapaata . Onko vika vai ominaisuus jonka kannssa pitää elää ? nimimerkillä entinen japsi/brittipyöräiliä.Unohtu tuo pyörä . Roud King 1600 vm2011
Viimeksi muokannut carrus 10, 21:53 25.01.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Uudemmista en mitään tiedä, mutta vanhemmissa se tuppaa olemaan ominaisuus. Se ominaisuus on vaan kestettävä.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Kyllä uudemmissakin kolahtaa (jos 17-mallinen on "uudempi").
Mutta se, ettei vaihdetta sais takaisin vapaalle, kuulostaa oudolta... Liekö kytkimessä säätötarvetta?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Rautapäässä ainakin on vapaa välillä hakusessa. Laitoin uuden kytkimen ja suurelta osin uusitun vaihteiston piikkiin, ehkä ne osaset hakee paikkojaan vielä. Nelivaihteinen Sportsterin loota ei taida mikään voimansiirtoalan mestarinäyte olla muutenkaan.

En nyt ulkoa muista että mikä pyörä aloittajalla olikaan, joku matkamalli? Pistä vaikka allekirjoitukseen pyörän malli ja vuosimalli.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kylmänä ensiövedon öljy H-D Formula+ on hiukan kankeata ja kytkin yrittää pikkuisen ryömiä, jolloin vapaata on joskus hankala paikallaan saada osumaan. Jos kokee tuon ongelmaksi, tarvikkeena myydään erityisesti ensiövetoon tarkoitettua Primarycase fluidia, joka on lievempää.
Kolahdus on ominaisuus, joka esiintyy monissa muissakin merkeissä.
Vaihteiston rattaat pyörivät moottorin mukana kun kytkin on kiinni. Kun kytkin avataan rattaat jatkavat pyörimistä, kunnes vaihde "kolautetaan" määrätietoisella polkaisulla päälle.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kolahdus ja vaihteensiirron edellä kuvattu toiminta on ominaisuus kuten jo kerrottiinkin, minunkin 2009 Softailissa. Tuo Pertin selitys on hyvä. Noinhan juuri tapahtuu esim. pyörä vapaalla käynnistettäessä, ei kytkin niin hyvin irroita vaan yhteys pysyy ja vaihdelaatikon ensiöakseli pyörii. Hammaspyörät kolahtaa, akseli pysähtyy ja kytkin irtoaa.

Jos kuitenkin on homma liian vaikeata, niin muutaman asian katsoisin. Ensinnä tarkistaisin kaiken varalta kytkimen säädön, ja vaijeriin myös se "free play" eli kahvaan välystä.

Joskus vaihtamis- ja vapaanlöytymismurheita on aiheuttanut vaihdepolkimen akselin ja polkimelta lähtevän vivuston huono voitelu. Tarina kertoo että oli oikein iso murhe mutta tuolla voitelulla homma parani vallan huomattavasti.

Ensiökopan öljyn määrä ts. öljyn pinnan korkeus ei ole kovin tarkka eli ei ole milleistä kiinni, mutta reilu ylitäyttö voi aiheuttaa vaikeutta löytää vapaa ja muutenkin tahmaista vaihtamista. Pinnan korkeus on helppo tarkistaa, ohjeita ja kuvia löytyy hakutoiminnolla tältäkin foorumilta.

Ehkä olet jo nuo tarkastanutkin.

Olen ollut huomaavinani, että se vapaa tuntuisi löytyvän helpommin kun pyörä on vielä hiukan liikkeessä. Tätä voi kokeilla silloin kun on pysähtymässä ja tietää että vapaa tarvitaan. Ainahan ei tarvita, esim. liikennevaloissa tai risteyksissä pysähtyessähän ei vapaalle uskalla laittaa ennen kuin on takana tulijat pysähtyneet ym.

Jätän yleensä aina ykkösen päälle sammuttaessani pyörän. Sammutan pyörän seisontajalan alas pistämällä. Vaihde jää päälle eikä "tappokytkin" kulu. Se jalan magneettinen Hall-anturi/kytkinhän ei käytöstä huonone. Ennen starttausta saa vapaan taas aika helposti roplattua päälle moottorin ollessa pysähdyksissä.

No, kyllähän se vapaa pitää saada eri tilanteissa päälle moottori käydessäkin, pitää varmistaa että kaikki on kunnossa ja vaan opetella homma.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miulla kans onkelma kytkimessä.
Vauhissa esim. liikennevaloihi tullessa saa vappaalle.
Täysin pysähtyneenä, ei saa vappaalle ilman konneen sammutusta.
Vaijeria on koitettu erilaisten/tasosten tietäjien toimesta säätää.
Kytkinlevyt vaihettu.
Ei pelitä :!: :(
Atte sano Loimaa:lla, oireen aiheuttaa kulunu kytkinrumpu :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Vaihteensiirrossa on muutama nivel matkalla ennen kuin päästää kääntämään siirtäjän akselia. Jos on isot välykset, niin vapaa löytyy entistä huonommin. Onko pyörässä vielä paikallaan kantapään puolen vaihdepoljin? Sillä saa turhan helposti murjottua akselin helan vaihtokuntoon, jos polkee kuin ryssänpyörän kiksiä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 10:31 26.01.2024. ... Onko pyörässä vielä paikallaan kantapään puolen vaihdepoljin? Sillä saa turhan helposti murjottua akselin helan vaihtokuntoon, jos polkee kuin ryssänpyörän kiksiä.
Ei miulla oo koskaa ollu kantapää 'vaihekeppiä' uutenakkaa :!:
Se ei kuulu Nightrain :arrow: ChromeTrain varusteisii :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja JKKo »

-Harikka- kirjoitti: 09:20 26.01.2024. Miulla kans onkelma kytkimessä.
Vauhissa esim. liikennevaloihi tullessa saa vappaalle.
Täysin pysähtyneenä, ei saa vappaalle ilman konneen sammutusta.
Vaijeria on koitettu erilaisten/tasosten tietäjien toimesta säätää.
Kytkinlevyt vaihettu.
Ei pelitä :!: :(
Atte sano Loimaa:lla, oireen aiheuttaa kulunu kytkinrumpu :?: :roll:
Lohdutuksen sanoina totean, että ei ole vähemmän kolahdellut uudellakaan kytkinrummulla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 15:50 26.01.2024. ... Lohdutuksen sanoina totean, että ei ole vähemmän kolahdellut uudellakaan kytkinrummulla.
Vaihteen 1:selle laiton kolahus on ominaisuus. EI vika :!:
Miun rajottuneen jymmärryksen mukkaa, vappaan löytymättömyys on vika :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

-Harikka- kirjoitti: 16:09 26.01.2024. Miun rajottuneen jymmärryksen mukkaa, vappaan löytymättömyys on vika :?: :roll:
Joskus se voi olla myös noloutta oudon laitteen kanssa.
Ei huomaa miksikään, kun tottuu elämään sen kanssa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja KariFS »

En tiedä miten noissa miestenpyörissä kytkin säädetään, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.

Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

KariFS kirjoitti: 19:12 26.01.2024. En tiedä miten noissa nmiestenpyörissä kytkin säädetää, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.

Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
'Miestenpyörien' kytkimen säätö:
:arrow: Delboy's Garage, Harley Softail Service #3, Clutch Adjustment. 19:27
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vaihteen siirto

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

KariFS kirjoitti: 19:12 26.01.2024. En tiedä miten noissa miestenpyörissä kytkin säädetään, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.

Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
Ihan samanlainen on Big Twineissäkin. Ei tuo vaijerin säätö ehkä kovin vapaan löytymiseen vaikuta, mutta mainitsimpa senkin. Jos kytkimen säätöön ryhtyy niin on hyvä tämäkin hoitaa, ei tee kytkimellä hyvää jos on vaijeri liian piukalla.
Vastaa Viestiin