Saksinosturi...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

M8-rider
Viestit: 7
Liittynyt: 21:19 25.10.2023.

Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja M8-rider »

Nosturi pitäisi hommata huoltotöihin. Motonetin saksinosturissa on 350kg kantavuus ja pyörä painaa jotain ~300kg (Softail Street Bob). Saisi ilmeisesti olla enemmän marginaalia ?

https://www.motonet.fi/tuote/dz-hardwar ... YpEALw_wcB

Biltema 500kg

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 1aEALw_wcB
FXBBS 114 '22
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nuo kaksi ovat luultavasti kokolailla samat, mutta motonetin vehkeeseen tulee enemmän runkosovittimia.
Tuo kapasiteetti verrattuna pyörän painoon riittää kummassakin, koska tuolla nosturilla ei koskaan nosteta koko moottoripyörää ilmaan.
Mulla on tuo bilteman kampe ja pidän sitä hyvänä.
Noilla sovittimilla ei Harrikan kanssa ole mitään tekoa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miulla on kaks tommosta, kaikkia 3 vastaavaa, Emilia ChromeTrain pyssyy tukevasti pystyssä.
IloPuu:ssa tommone, en tiiä onko kalliimman hintasa väärtti :!: :roll:

:arrow: Moottoripyöränostin 450kg 139.00€

Kuva

Kannattanee tuo ketju lukkee, siitä lisäideoita mopon vakautukseen huoltojen/asennusten/kuljetuksen ajaks :!: :idea:

:arrow: Eturenkaan seisontateline?
041123 15:27 16
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja jty »

Ollu pari motonetin tommosta ja biltsun. Ihan käypäsiä tilapäishommiin/apupukkina mutta ainakin motonetin vehkeestä siinä vääntöpäässä oleva laakeri antautuu abt heti etenkin jos ei avita tangosta pyörää vaakasuoraan kun vääntää ylös. Biltsulainen on vielä ehjä ja muutenki parempi ku ei keikahda sivusuunnassa.
Nyt käytössä on se 160€ pullotunkkinosturi https://www.motonet.fi/tuote/moottoripy ... ct=80-7509
Joka muuten hyvä mutta pitää hiukan koukata että saa alle.
Sen etuna on myös että pyörän saa suht korkeelle.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jty kirjoitti: 20:18 04.11.2023. ...Nyt käytössä on se 160€ pullotunkkinosturi https://www.motonet.fi/tuote/moottoripy ... ct=80-7509

Kuva
Miulla oli tommone, kömpelö & tillaa vievä.
Tossa joutuu tuumailemmaa, kummalla puolella on tarkotus askarrella, on muute rakenteita eessä.
Myin sen pois, löytettyäni nuo eellä mainitut saksi-nostimet.
Miulla on nuo saksi-nostimet riittäneet koti-talli-nysväri nurmikkotason-asentajan suåmalais-ugrilaisii metsäremontti, asennksii/tarkistuksii/huoltoihi :!: :idea: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla on noi kummatkin,usein riittää että pyörä on suorassa,siihen riittää toi pienempi,sitten jos pitää saada ylös niin isommalla.Eli kummalakin oma paikkansa.
FXSTI -06
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja jty »

-Harikka- kirjoitti: 20:40 04.11.2023.
jty kirjoitti: 20:18 04.11.2023. ...Nyt käytössä on se 160€ pullotunkkinosturi https://www.motonet.fi/tuote/moottoripy ... ct=80-7509

Kuva
Miulla oli tommone, kömpelö & tillaa vievä.
Tossa joutuu tuumailemmaa, kummalla puolella on tarkotus askarrella, on muute rakenteita eessä.
Myin sen pois, löytettyäni nuo eellä mainitut saksi-nostimet.
Miulla on nuo saksi-nostimet riittäneet koti-talli-nysväri nurmikkotason-asentajan suåmalais-ugrilaisii metsäremontti, asennksii/tarkistuksii/huoltoihi :!: :idea: :wink:
Mä käytän tota isompaa talvella pajassa kun teen isompia huoltoja ja kesällä pihalla jos tarvii jotain nii saksinosturia
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Mopo-Ukko kirjoitti: 10:49 05.11.2023.... usein riittää että pyörä on suorassa...
Juu-u :!: :wink:
Mie nysväsin/nysväytin tommosen telineen vuosia sitte.
Pienessä tallissa, rätkä pystyssä vie vähemmä tillaa, ku sivujalalla.
Voi tehä 'pre-RIDE-checks':it sujuvasti, nestepinnat on vaaterissa.
Navin, lähiretki-kaukomatka-kassit/laukut/pussukat saa kiinnitetty tukevasti/tasapainosesti.

Woi toisinaa, alkkomahoolin waikutuksen alasena, istuu ajoasennossa rätkän päällä TURVALLISESTI, päristen & viilistellen :!: :lol:

Kuva
041123 11:27 88
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

-Harikka- kirjoitti: 20:40 04.11.2023.
jty kirjoitti: 20:18 04.11.2023. ...Nyt käytössä on se 160€ pullotunkkinosturi https://www.motonet.fi/tuote/moottoripy ... ct=80-7509

Kuva
Miulla oli tommone, kömpelö & tillaa vievä.
Tossa joutuu tuumailemmaa, kummalla puolella on tarkotus askarrella, on muute rakenteita eessä.
Myin sen pois, löytettyäni nuo eellä mainitut saksi-nostimet.
Miulla on nuo saksi-nostimet riittäneet koti-talli-nysväri nurmikkotason-asentajan suåmalais-ugrilaisii metsäremontti, asennksii/tarkistuksii/huoltoihi :!: :idea: :wink:
Mä tein tuosta nostopöydän, kevyemmille museopyörille. Semmoisena toimii hyvin, pyörän saa mukavasti "istumakorkeudelle"...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Badger
Viestit: 1
Liittynyt: 15:49 26.02.2020.
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja Badger »

Minulla on tuo biltema ollut muutaman vuoden käytössä. Nostopöydällä pidän pyörää talvet ja tuo siihen alle. Mopo toki etu/takarenkaasta kiinni siinä pöydässä. Tc softailin nostaa tukevasti ja hyvin on toiminut se nosto/lasku.
M8-rider
Viestit: 7
Liittynyt: 21:19 25.10.2023.

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja M8-rider »

Badger kirjoitti: 14:38 09.11.2023. Minulla on tuo biltema ollut muutaman vuoden käytössä. Nostopöydällä pidän pyörää talvet ja tuo siihen alle. Mopo toki etu/takarenkaasta kiinni siinä pöydässä. Tc softailin nostaa tukevasti ja hyvin on toiminut se nosto/lasku.
Kiitos kaikille kommenteista !

Bilteman saksinosturi siis hankintaan ainakin. Ei ole vielä oikein tilaa tuollaiselle pullotunkkinosturille. Tarvii sellaisenkin renkaiden vaihtoihin ym. En tiedä riittääkö tuo saksinosturi edes vetohihnan säätöön, pitäisi tukea pyörää edestäkin.
FXBBS 114 '22
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Saksinosturilla vaihtuu renkaat hienosti.
Remmin säädön tarkastus kannattaa katsoa korjaamokäsikirjasta mallikohtaisesti, koska jopa samaan malliin eri vuosille annetaan erilaisia ohjeita. Pyörän omassa ohjekirjassakin taisi ainakin vielä TC-ajalla olla mittausohje.
Seisontatuella, pystyssä pyörillään, takapyörä ilmassa jne.....mittlaite ja voima on aina sama.

https://serviceinfo.harley-davidson.com ... lookupForm
Tuosta saat valmistusnumerolla täsmätietoa
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja jty »

M8-rider kirjoitti: 09:52 17.11.2023.
Badger kirjoitti: 14:38 09.11.2023. Minulla on tuo biltema ollut muutaman vuoden käytössä. Nostopöydällä pidän pyörää talvet ja tuo siihen alle. Mopo toki etu/takarenkaasta kiinni siinä pöydässä. Tc softailin nostaa tukevasti ja hyvin on toiminut se nosto/lasku.
Kiitos kaikille kommenteista !

Bilteman saksinosturi siis hankintaan ainakin. Ei ole vielä oikein tilaa tuollaiselle pullotunkkinosturille. Tarvii sellaisenkin renkaiden vaihtoihin ym. En tiedä riittääkö tuo saksinosturi edes vetohihnan säätöön, pitäisi tukea pyörää edestäkin.
Joo kyllä kaikki sujuu tolla biltsunkin nosturilla, kun kerran meet ostaan niin osta kaks niinku harikka neuvoi
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla on tommonen sivusta nostava Biltema/Motonet -nosturi. Eka kappale vuoti tunkistaan mutta vaihtui kitkatta uuteen. Jäännösongelmat on ne, ettei kumpainenkaan pyöristä ole tarpeeksi korkeita jotta tuon saisi pyörän alle.

1. Ajan etupyörän korokkeelle.

Seuraava haaste on asetella nostin pyörän alle samalla istuen pyörän päällä. Sivutukihan on oltava ylhäällä. Siihen tottuu.

2 Muista jättää lähistölle laudan pätkiä. Kummassakaan ei ole tasainen alapuoli jolla pyörä pysyy keikkumatta. Puu välissä auttaa. Ne laudan pätkät pitää ylettyä ottamaan pyörän päällä istuen. Myös kuormaliinat on syytä olla lähellä, sillä kallis pyörä on aika helposti kippaamassa alas nosturilta.

3. Sitten kun on pyörä sidottu ja nostettu, niin fillari yrittää kipata, koska poistettava rengas muuttaa tasapainoasetelman… sido pyörä toisesta päästään vaikka työpöydän jalkaan tai toiseen moottoripyörään.

Aika monta rengastyötä olen teettänyt alle, koska ei vaan huvita nuo nosturin puutteen paikkailut.

Hmm. Entäs jos nostaisi koko pyörän moottorinorsulla liinan varaan ja laittaisi alle pukit, joille laskisi sen sitten? Siinä vaiheessa olisi helppo laitella niitä laudan palasiakin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saksinosturi...

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Itse käytin etupyörän irti niin että moottoripilkillä sarvista tai jostain sopivasta kohdasta etupäätä liinalla koko laitos ylös jne.

Nostopöydän päällä mulla on kunnollinen etupyöräteline ja pari Motonetin saksitunkkia. Pöytään laitoin vielä peräkärryihin ym tarkoitetut kuormaliinalenkit. Motonetin saksitunkeissa on muutamaa eri mittaista tolppaa, joissa siis se hahlo runkoputkea varten. Hyvä systeemi jos pyörässä on alaputket eri korkeuksilla. Ainakin mun Sportsterissa ovat samalla korkeudella. Mutta sen verran kapea on väli, että en pelkän tunkin varaan tohdi jättää, jos meinaa jotain vääntääkin siinä.

Mulla on toinenkin etupyöräteline, se on metrin mittaisessa vanerilevyssä kiinni, toimii lattialla ”pyörätelineenä”, joskin pitemmäksi aikaa jos jättää, kannattaa laittaa saksi alle, jolla tukee pyörän tukevammin pystyasentoon. Irtotelineen voi heittää myös peräkärryyn, jos tulee kuljetuksen tarvetta.

Oli/on tässä aika opettelu, kun ennen on ollut vain noita vanhoja Hondia, joissa on keskituki vakiona. Öljyjen tarkastukset, vaihdot ym tuosta vain, samoin ketjujen voitelut kun takapyörä on valmiiksi ilmassa, tai jarrurempat, kun takapyörän voi siinä helposti irroittaa. Etupään hommat sitten niin, että pyörä keskituelle ja tunkilla rungon etu-alaosasta etupyörä ilmaan. Oli koko etupää purettuna tiivisteremontin takia näin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin