Sportster mallit

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Susileijona kirjoitti: 08:23 09.11.2023.alunalkaen ollut keltainen ainakin rekisteriotteessa että tässä voi olla muutakin kommervinkkiä.. ostotilanteessa kun ei järki juokse aina kysellä kaikkea...
Ja ennenkaikkea pyörä hankittu ja jopa ajettu tässä ajanmittaan mielipiteet ja kokemus karttuu

ylläpitolaturia aina vain vain sillointällöin ja mites lisäaine tankkiin?.. välillä käyntiin talvenaikana??
Katso tuosta VIN-koodilla, niin näet mitä tehtaalta on toimitettu ja saat osaluettelotkin luultavasti:
https://serviceinfo.harley-davidson.com/sip/index

Ei noita kukaan etenkään ekaa ostaessaan tiedä eikä osaa kyseenalaistaa.

Ylläpitolaturia käytän muutaman kerran talvessa, jos jännite laskee alas. Lataan päivän pari.Ja pistokkeella toki, ettei tarvitse pyörää purkaa. Tosin tuossa taitaa päästä hellposti + napaan kiinnikin penkin alta purkamatta.

Kaasarivehkeissä itse käytän kaasarin ja kiihdytyspumpunkin mahdollisimman tyhjäksi hana kiinni ja keväällä vaan käyntiin. Säilöntäaineena 95 E :mrgreen: Pienekonebensaa en ole näissä muutamaa takavuosien kokeilun lukuunottamatta jaksanut puljata. Lumilingossa ja ruohonleikkurissa kyllä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Susileijona
Viestit: 26
Liittynyt: 14:16 01.11.2023.

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Susileijona »

Joe Cool kirjoitti: 12:44 09.11.2023.
Susileijona kirjoitti: 08:23 09.11.2023.alunalkaen ollut keltainen ainakin rekisteriotteessa että tässä voi olla muutakin kommervinkkiä.. ostotilanteessa kun ei järki juokse aina kysellä kaikkea...
Ja ennenkaikkea pyörä hankittu ja jopa ajettu tässä ajanmittaan mielipiteet ja kokemus karttuu

ylläpitolaturia aina vain vain sillointällöin ja mites lisäaine tankkiin?.. välillä käyntiin talvenaikana??
Katso tuosta VIN-koodilla, niin näet mitä tehtaalta on toimitettu ja saat osaluettelotkin luultavasti:
https://serviceinfo.harley-davidson.com/sip/index

Ei noita kukaan etenkään ekaa ostaessaan tiedä eikä osaa kyseenalaistaa.

Ylläpitolaturia käytän muutaman kerran talvessa, jos jännite laskee alas. Lataan päivän pari.Ja pistokkeella toki, ettei tarvitse pyörää purkaa. Tosin tuossa taitaa päästä hellposti + napaan kiinnikin penkin alta purkamatta.

Kaasarivehkeissä itse käytän kaasarin ja kiihdytyspumpunkin mahdollisimman tyhjäksi hana kiinni ja keväällä vaan käyntiin. Säilöntäaineena 95 E :mrgreen: Pienekonebensaa en ole näissä muutamaa takavuosien kokeilun lukuunottamatta jaksanut puljata. Lumilingossa ja ruohonleikkurissa kyllä.

Vin koodi löytynee Googlen mukaan siitä jostain siitä rungosta..tarviipa katsoa..


Ja tärkein, pirunkello tuli jo kaverilta lahjaksi :D
Sportster 1200s vm2000 11-2023 alkaen
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Susileijona kirjoitti: 13:24 09.11.2023. Vin koodi löytynee Googlen mukaan siitä jostain siitä rungosta..tarviipa katsoa..
Löytyy ihan Trafilta rekkarin perusteella ilmaiseksi ja valmiiksi tekstinä. Ei tarvitse kirjoittaa muistiin eikä naputella. Olisin jo mielenkiinosta katsonut, jos olisi rekkari näkynyt ilmoituksessa,
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä nyt Wikipediasta siitä 1200S:stä:
XL1200S "Sport" – The XL 1200S is an all new model in the Sportster family starting in 1996. The first road-going Harley to be factory equipped with full-on adjustable sporting suspension, adjustable in compression, rebound and preload. The 1200 Sport features many other enhancements not found on the likes of any other Harley-Davidson. Items such as new 13-spoke cast aluminum wheels mounted with Dunlop K591 Sport Elite tires, flat, sport-styled handlebars, sport-styled seat with textured insert and embroidered Sportster logo, larger 3.3 gallon fuel tank, and dual front, floating-disc brakes, custom turn signals, and a 9.5:1 compression ratio. There were a total of 4151 1996 Sport models built with only 653 in Patriot Pearl Red. 1998 to 2003 model years get less restrictive mufflers, special camshaft profiles, dual plug cylinder heads with single fire ignition and a 10:1 compression ratio.

Googlen käännös:

XL1200S "Sport" – XL 1200S on täysin uusi malli Sportster-perheessä vuodesta 1996 alkaen. Ensimmäinen tieliikenteessä kulkeva Harley, joka on tehtaalla varustettu täysin säädettävällä urheilujousituksella, jonka puristus, paluu ja esijännitys on säädettävissä. 1200 Sport sisältää monia muita parannuksia, joita ei löydy mistään muusta Harley-Davidsonista. Esineet, kuten uudet 13-puolaiset valetut alumiinivanteet, joihin on asennettu Dunlop K591 Sport Elite -renkaat, litteät, urheilutyyliset ohjaustangot, urheilutyylinen istuin, jossa on kuvioitu sisäosa ja kirjailtu Sportster-logo, suurempi 3,3 gallonan polttoainesäiliö ja kaksi etulevyä, kelluva levy jarrut, mukautetut suuntavilkut ja 9,5:1 puristussuhde. Vuoden 1996 Sport-malleja valmistettiin yhteensä 4151 kappaletta, joista vain 653 oli Patriot Pearl Red -väriä. Vuosina 1998–2003 on saatavilla vähemmän rajoittavia äänenvaimentimia, erityisiä nokka-akseliprofiileja, kaksoistulppasylinterikannet yhdellä tulisytytyksellä ja 10:1-puristussuhteella.
Eli missään 1200S mallissa en ole löytänyt mainintaa iskunvaimentimien tehtaalla köyhennyksestä. Tuplatulppakannet puuttuivat ekoista 1996-97 malleista, mutta iskarit siis olivat tätä kunnollista mallia heti alusta alkaen ja aivan varmasti myös mallissa 2000 alkujaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

JOS Wikipedia, ihmisten kirjoittama on oikeassa, niin sitten ei ole ollut kuin säiliöllisiä takapamppuja S mallissa. Olen nähnyt joskus aiemminkin pyörän, jossa niitä ei ole. Kenties nekin on huonoja ja vaihtolistalla heti kaupasta ulos otettuina?

Mut on siinä vähän oma lehmä ojassa -tuoksu kun yrittäjä, joka sivuharrastuksenaan myy iskareita, tulee kirjoittamaan foorumin ei kaupalliselle alueelle vinkkejä parannuksiin, jotka osu... antaa olla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 05:15 10.11.2023. JOS Wikipedia, ihmisten kirjoittama on oikeassa, niin sitten ei ole ollut kuin säiliöllisiä takapamppuja S mallissa. Olen nähnyt joskus aiemminkin pyörän, jossa niitä ei ole. Kenties nekin on huonoja ja vaihtolistalla heti kaupasta ulos otettuina?

Mut on siinä vähän oma lehmä ojassa -tuoksu kun yrittäjä, joka sivuharrastuksenaan myy iskareita, tulee kirjoittamaan foorumin ei kaupalliselle alueelle vinkkejä parannuksiin, jotka osu... antaa olla.
Wikipediassa on virheitä, aivan varmasti. Mutta kuten sanoin, yhtään dokumenttia en ole löytänyt mikä tukisi sitä, että S:ää on koskaan lähtenyt tehtaalta normi-iskareilla. Edellisiltä omistajilta on varmasti lähtenyt useampiakin.

Minulle on ihan yksi lysti, vaikka joku kovaa haluava ajaisi rautaputken pätkillä ja löysää haluava vesiletkun pätkillä.

Nämä "tienestit" mitä iskarien diilaamisesta saa ovat sellaista nappikauppaa, että sen puoleen ei todellakaan jaksa eikä kannata kirjoittaa ja etsiä tietoa. Onneksi sillä ei ole tarvinut edes yrittää elää. Samaa merkkiä Suomessa työkseen yrittänyt yrittäjä on joutunut kaksi firmaa lopettamaan kannattamattomana, että siinä sitä kadehtimisen aihetta likaisesta liikevoitosta :mrgreen: :mrgreen:

Paljon kiinnostavampaa on, että miten pyörän saa toimimaan ajettavuudeltaan.

Ja nämä lisäsäiliölliset orggiksetkaan eivät varmasti ole parhaasta päästä, maksavat 728 eur/kpl H-D diilerillä, joten sillä ei saa markkinoiden parasta. Mutta ovat taatusti parempia, kuin Sportsterin vakioiskarit.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 05:15 10.11.2023. sivuharrastuksenaan myy iskareita, tulee kirjoittamaan foorumin ei kaupalliselle alueelle vinkkejä parannuksiin, jotka osu... antaa olla.
Jospa homma meneekin niin, että iskareista ja ajettavuudesta tiedän jotain - virittämisestä saati turboista en mitään.

Autoihini olen asentanut parempia alustoja jo 80-luvulta. Pyörillä olen ajanut jo 70-luvulla, kun kypäräpakkoakaan ei ollut.

Ekan Harrikkani ostin 2006 - tuon kuvan rautiksen. Enkä voinut Hondan jäljiltä ymmärtää, miten hirveä sen ajettavuus oikeasti oli. Silti siinä oli jotain mitä Hondassa ei ollut eikä tule olemaan.

Äänenvaimentimien, renkaiden ja tangon vaihdon jälkeen olivat vuorossa iskarit ja siinä tajusin, miten valtavasti jo halvat Progressive Suspension-iskarit auttoivat ja pyörästä tuli joten kuten ajettava.

Sen jälkeen joka ikisessä Harrikassani ovat iskarit vaihtuneet, ensimmäistäkään en aja orggiksilla enempää kuin on pakko. Eneimmäiset 11 vuotta ostin niitä normaalisti ja sitten vuonna 2017 vihdoin ymmärsin, että näille voi olla tarvetta muillakin, ei vain minulla. Siitä asti olen sitten Wilbersin ja Ricorin palikoita diilannut myös muille.

Kymmeniin pyöriin olen näitä toimittanut, josita omiakin jo yli 10. Juttelin Öhlinssiä myyvän kaverini kanssa ja hän sanoi, että ainoa asia, mitä asiakkaat ovat hänelle valittaneet on se, etteivät vaihtaneet iskareita jo 10 vuotta aikaisemmin. Tämä pätee kaikkiin laatumerkkeihin.

Tämä on tarina kaikessa kauheudessaan Epäkaupallisella palstalla kerrottuna. Jos ei kelpaa, minut voi ylläpito heittää ulos. Siihen asti kerron asioista, joista jotain myös tiedän.

Loput kommentoimani asiat arvailen ja voin lisätä arvailuvaroituksen kommentteihin jatkossa. :mrgreen:
Edit - lisätty lukijansuojasyistä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos tuo edellä kuvailtu rautis olisi museoajoneuvo, voisivat nuo kuvassa näkyvät tarvikeiskarit
olla statukselle vaaraksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Iskarikeskusteluun pitää kyllä ottaa sen verran kantaa että jos on ajanut HD:llä missä alusta on kunnossa niin sen kyllä ihan pakosti huomaa vakioon verrattuna. Omassa Sportsterissa on takana öhlins ja edessä japsin USD keula. Se vakioalusta oli ihan kauhea ajettava. 2006 Dynaan vaihtui parin kuukauden jälkeen öhlinsiä taakse kanssa ja keula kasattiin kokonaan uusilla osilla. Nyt sekin pyörä on todella hyvä ja tasapainoinen ajaa. Takana ero ei ollut ihan niin merkittävä kuin keulassa. Viime kesänä hommasin sitten 2009 FLHX:n, ekan touringin. Siinä on vakioalusta ja täytyy sanoa että itku meinasi tulla kun ajeli. Varsinkin keula on ihan super veltto. No siihen tulee talven aikana koko alusta uusiksi. Se on ihan ensimmäinen päivitys pyörään.

Toinen on tämä jarrukeskustelu. Touringissa on hyvät jarrut, ihan oikeasti. Ne ei vaadi mitään. Mutta sitten kun mennään taas Sportsteriin ja Dynaan niin pakko oli päivittää nekin. Viime kesänä oli taas ihan yksi käytännön tilanne Puolassa motarilla. Painelin Dynalla 150kmh vasenta kaistaa kun oikealla kaistalla oleva rekka päätti vetää ilman mitään vilkkuja ja indikaatiota suoraan mun eteen. Aika lähellä oli ettei osunut ja valkiojarruilla olisi varmasti osunut.

Mutta toki jokaisella on omat mielipiteet näistä ja nämä huomiot perustuu omiin käytännön kokemuksiin.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

jannejk kirjoitti: 22:51 10.11.2023. Iskarikeskusteluun pitää kyllä ottaa sen verran kantaa että jos on ajanut HD:llä missä alusta on kunnossa niin sen kyllä ihan pakosti huomaa vakioon verrattuna. Omassa Sportsterissa on takana öhlins ja edessä japsin USD keula. Se vakioalusta oli ihan kauhea ajettava. 2006 Dynaan vaihtui parin kuukauden jälkeen öhlinsiä taakse kanssa ja keula kasattiin kokonaan uusilla osilla. Nyt sekin pyörä on todella hyvä ja tasapainoinen ajaa. Takana ero ei ollut ihan niin merkittävä kuin keulassa. Viime kesänä hommasin sitten 2009 FLHX:n, ekan touringin. Siinä on vakioalusta ja täytyy sanoa että itku meinasi tulla kun ajeli. Varsinkin keula on ihan super veltto. No siihen tulee talven aikana koko alusta uusiksi. Se on ihan ensimmäinen päivitys pyörään.

Toinen on tämä jarrukeskustelu. Touringissa on hyvät jarrut, ihan oikeasti. Ne ei vaadi mitään. Mutta sitten kun mennään taas Sportsteriin ja Dynaan niin pakko oli päivittää nekin. Viime kesänä oli taas ihan yksi käytännön tilanne Puolassa motarilla. Painelin Dynalla 150kmh vasenta kaistaa kun oikealla kaistalla oleva rekka päätti vetää ilman mitään vilkkuja ja indikaatiota suoraan mun eteen. Aika lähellä oli ettei osunut ja valkiojarruilla olisi varmasti osunut.

Mutta toki jokaisella on omat mielipiteet näistä ja nämä huomiot perustuu omiin käytännön kokemuksiin.
Iskareista jarruihin. Mä en koskaan kokenut jarrujen puutetta mun Sportsterissa yhdellä etulevyllä ja YKSIMÄNTÄISELLÄ jarrulla. Street Bobin yksipuoleinen jarru sen sijaan on ihan kamala ja vielä kamalammaksi on joillakin osilla mennyt.

Orkkisjarrulevy(sarja) maksaa ihan hunajaa. Tarvikemallin kiinteä levy tuntuu aika tehokkaalta, mutta jostakin syystä tuossa keulassa viiden satkunkin heitto levyssä saa jarrun nypyttämään. Samanlainen se kai on yksijarruisessa Sportsterissakin. Kelluvat levyt on luku sinänsä. Joku kolisee ja toinen (TRW) ei pidä mutta kiljuu.

Sen sijaan tuo tuplajarru hifikeula mitä ässässä tulee, tuntuu tehokkaalta. Mulla tosin on sotkettu siihen Shovelista 1 mäntäiset puristajat ja sitten on vielä 1 puristajaisen kahvasylinteri. Se on semmonen 150-0 yhdellä sormella ja jolla olen piirtänyt viivaa asfalttiin etupyörällä jarruttaen. Tahattomasti ja hallitusti.

Dynan 49 mm keulan yksipuristeisesta tein havainnon syksyllä. Jarrupalat olivat aivan finaalissa. Itse asiassa ajoin ne rauta rautaa vasten, kun en huomannut asiaa ulkopuolelta.

Ja siinä tuleekin se pihvi. Dynan 49mm keulan jarruissa palat kuluvat "pari milliä" vinoon. Ihan uusilla paloilla jarruissa on jonkinlainen pito, mutta se katoaa palojen kuluessa levyn suuntaan. Mä en tiedä, mikä siinä satulassa tekee sen, ettei se ole linjassa levyyn, mutta näin se on. Sen takia se varmaan kiljuttaa levyään, koska ei osu ihan kaikki kohdalleen.

Offtopikkia, mut sikäli aiheessa, että uuden pyörän ostajalla jarrut on parantamatta valmiit.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ajo-omituisuuksista. Meidän tiimi, rouva ja mä ajellaan duaalireissut mun Street Bobilla sellaisena kun se sattuu kulloinkin olemaan. Takana on jotkut toisen pyörästään uutena purkamat ja mulle myymät vakiot iskarit, jotka ei meillä tunnu 2 päällä olevan aina pohjaan lyömässä. Tekee ne senkin, jos ajan monttuun. On paremmat kuin pyörän alkuperäiset ja kestävämmät kuin PS:t joista tuli öljyt onneksi ulos just ennen reissuun lähtöä eikä reissussa. Keula kasattiin aikanaan moneen kertaan ennen kuin öljyt alkoivat pysyä sisällä (uuden karheana). PS jouset, eipä muuta.

Me ajellaan helposti 500 kilsaa 2 päällä enkä saa korvatillikkaa, vaikka venytän päivämatkan 800 kilsan yli. Yöpuulta seuraavalle päiväennätys on päälle 1200 kilsaa eikä siinä enää tunne lopussa, onko alusta kunnosa vai ei. Se on enempi saman tekevää. Aamulla jo hymyilytti. Huippulaite sikälikin, että 6000 kilsan kesäreisuun ei tarvitse vieläkään ottaa täydennysöljyä vaan se mikä syksyllä koneeseen on kaadettu, riittää.

Hyvin meni Furkapassista yli kaks päällä matkatavaroineen (varmasti 500++ kiloa) kun taktikoi laskussa moottorijarrutukselle tilaa!!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Keskitappeja jos haluaa, niin kannattaa käydä Loimaalla penkomassa V-twin cityn purkuosahyllyä. Sieltä löysin omaan -07:aan sopivat hilut ja ei ollut kallista edes. Kohta tulee 20 vuotta täyteen kun sportsterin runko muuttui, niin voi tietysti olla jo harvemmassa noihin sopivat osat
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Iskareista kun nyt puhutaan, niin onko Bitubo-merkkisistä kokemusta erityisesti Sportsterissa?

Mulla on ne alkuperäiset vuoden 1983 ”kromatut jousenpitimet”/hyppykepit nyt takana, mutta sain halavalla käytetyt Bitubot. Inansa alkuperäisiä pidemmät, ja nuohan on purettavat, eli voi huollattaa uutta vastaaviksi.

Eteen ei tähän mun malliin (35mm Showa) oikein muita päivityksiä saa ainakaan katalogista kuin nuo Progressiven jouset. Paketissa edelleen… Vakiona keulahan on aika löysä, mutta ykspäällä ja tuon tuntumaltaan koivuklapia muistuttavan jarrun kanssa, ei se pahasti sukella verrattuna esim vuoden 1973 CB350:iin :lol: Se on aina vähän siitäkin kiinni mihin näitä vertaa :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos mun 883/1200/turbo vekottimen takapamppuja arvioi paikan päällä niin nehän tuntuu joustavilta ja veltoilta. Ne on 13,5" eli täyspitkät PS halvimmat ja ikää ainakin 10 vuotta. Mut hämmästyttävää kyllä, ne ei lyö pohjaan eikä ajossa tunnu kummalliselta. Ei vaikka joskus tulee otettua "alastuloja". Keulan ruuveihin ajattelin perehtyä tänä talvena. Jossakin mun yleismallin XL oppaissa oli ohjeet sen vääntelyihin. Se on nopeassa töyssyssä liian kova. Lyö käsille. Vähän löysää ja se on siinä! Tönkkö keula on kyllä peli silloin kun jarruttaa täysillä. Se ei nyökkää "yhtään".

Juu ja se on totta tuo KariFS:n toteamus "mihin vertaa". Talvikausi alkaa ja liikun lähinnä vain ja ainoastaan Seat Mii Ecofuelilla. Kaasuvehjes. Sillä 60 km/h esiin kelaaminen on suoritus. Sataseen tiimalasihomma. Sit kun istahdan taas keväällä Tenu-Darttiin, niin toi 60 nopeus on niinku 2 sekuntia tai alle, eikä se edes tunnu työläältä. Tallin pihalla!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 10:52 11.11.2023. Iskareista kun nyt puhutaan, niin onko Bitubo-merkkisistä kokemusta erityisesti Sportsterissa?
Minulla on tuossa XR1200:ssa Bitubon lisäsäiliölliset säädettävät. Tulivat pyörässä mukana, vaikka myyjä koettikin ne köyhentää siitä pois ja vaihtaa orggiksiin sanomalla, että siinä mitään eroa huomaa kuitenkaan :mrgreen: No pidin pintani ja halusin pyörän niillä. Olivat todella hirveät ajaa, kun lähdin liikkelle.Perä oli kuin kivireki ja pomppi joka töyssyssä.

Kaupat siis tehtiin koejamatta, kuten suurin osa pyöristäni on minulle muutenkin päätynyt. Olin ajanut kaverin XR1200:lla pienen lenkin ja havainnut, että sen USD-keula kasetista huolinmatta oli vähän löysä. Siksipä lähdin omastani keulaakin silmällä pitäen ajamaan huonompia (=normaaleja tämän hetken pikkuteitä). En pystynyt arvioimaan edes keulaa, kun perä jyskytti niin tolkuttomasti.

Sitten selaamaan nettiä ja etsimään säätöohjeita säädettäville takaiskareille. Löysinkin. Ohje meni karkeasti niin, että keula kiinni pukkiin tai kaveri pitämään pystyssä. Sitten heilautellaan perää alas ja katsotaan miten se tulee ylös. Ja säädetään, kunnes ylös tulossa on selkeä pieni/mieleinen viive.

No heilauttelusta ei tullut mitään, koska jousen esijännitys oli vedetty aivan liian tiukalle. Siksi ne pompottivat kovuuttaan. Vedin jousen ja säädön löysimpään mahdolliseen asentoon ja alkoi heilauttelukin tuottaa tulosta. Mutta viivettä ei ollut, perä pomppasi ylös estotta. Sitten säätämään naksu kerrallaan ja mieleinen viive löytyi. Sitten aavistus jousia tiukemmalle niin, että ne antoivat noin 20 mm periksi, kun laskeutui satulaan hyppäämättä. Tuota luokkaa olevaa pudotusta pidetään monasti hyvänä lähtökohtana katu/maantiepyörissä, koska silloin ajossa on varaa myös tulla ylöspäin.

Tällaista pudotusta ei huonoilla ja kovilla liian lyhyillä jostovaroilla varustetuilla iskareilla pysty tekemään. Tai jos sen tekee niin, silloin iskarit pohjaavat hyvin helposti. Tämä tuli testatua Kingissä yksillä PS:n iskareilla ja lähtivät kiertoon. He olivat matalahkot Heavy Duty jousilla ja minun painollani niistä ei saanut toimivaa mitenkään. Isommalle miehelle voivat toimiakin. Ei ainakaan ne ostanut kaveri ole mitään valitellut.

Säädön jälkeen Bitubot olivat aivan eri iskarit! Ne toimivat nyt niin hyvin, että ei ole järkeä lähteä niitä uusimaan kalliimpiiin noilla ajoilla, mitä ehdi ko. pyörällä ajaa. Jos se olisi ainoa ajopyöräni, ehkä panisin ne eteenpäin ja kokeilisin sitten niitä puolentoistatonnin iskareita. Mutta nyt ei viitsi käyttää rahaa siihen, koska ne toimivat.

Otin keulan sen jälkeen huoltoon pöydälle ja Wilbersin jouset sisään. Alkuperäinen kasetti-iskunvaimennus jäi. Suositeltu 5W öljy ampui kuitenkin normivaimennuksella jäykemmillä jousilla keulan liian nopeasti ylös ja laskin puolet öljystä pois ja panin 10W:llä loput, jolloin viskositeetiksi tuli 7,5W. Siihen olen ollut tyytyväinen.

Eli pitkän tarinan lyhyt opetus - kunnossa olevat Bitubon lisäsäiliölliset ovat ainakin varsin hyviä iskareita. Säiliöttömätkin lienevät sitä, ei ole omaa kokemusta, mutta merkin maine on kuitenkin ihan OK.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin