Sportster mallit

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Susileijona kirjoitti: 06:25 08.11.2023. :D jos alottais ihan siitä että pääsee rullaamaan paritonnia ennen räpläämistä :D
Tietenkin ajaminen edellä! Mutta kysy ihmeessä, onko tietoa niistä alkuperäisistå iskareista taakse ja katso mitä siellä nyt on.

Se parikin tonnia ajoa voi tuntua hurjalta, jos sinne on köyhennetty jotain ihan luokatonta.

Merkkiliike tuskin niitä vaihtaa huonompiin, mutta jobbareilta ja entisiltä omistajilta onnistuu sekin. Toki ymmärrän, että jos on ostanut vaikka 1500 euron iskarit, ne siirtää mielellään seuraavaan pyörään tai myy erikseen, koska kauppias ei niistä maksa mitään vaihdossa. Mutta tuollaisessa spesiaalipyörässä se vaihto halpiksiin on erittäin mautonta.

Enkä väitä, että siellä nyt sellaisia on, mutta lisäsäiliölliset ne eivät ole myyntikuvien mukaan. Enempää ei pysty kuvasta päättelemään. Joten kurkkaa sinne taakse ja jos sieltä löytyy jotain hyvää merkkiä, niin onni on suosinut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On se vähän niinkin, että kun kyseessä on ensimmäinen pyörä, niin hankinta on se tärkein asia...toiseksi tärkein on ajaminen.
Jos ja kun tuo pyörä on ajettava, niin en alkaisi heti tonneja laittamaan iskareihin, kun kyseessä on kuitenkin pelkkä mukavuusjuttu. Vanhan pyörän hinta ei juurikaan parin tonnin iskarirempalla pompsahda.
Kyllä mukavuus tietysti jossakin kohtaa autobaanalla on tarpeen, mutta veikkaan, että aloittajalle riittää pitkäksi aikaa rokkänrollifiilikset, joita oikealla moottoripyörällä ajaminen antaa.
Minulle riittää vieläkin.
Sen verran mukavuutta olen harrastanut parina kesänä, että softaili on enempi ollut tallissa ja ajot olen tehnyt vakiolla 2001 perusdynalla. Ne on ne keskitapit vissiin....ja on se huomattavasti kevyempi pyöritellä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
SmallBlock
Viestit: 45
Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

Don't Fix it, if it ain't Broken :D
Susileijona
Viestit: 26
Liittynyt: 14:16 01.11.2023.

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Susileijona »

Pertti kirjoitti: 09:46 08.11.2023. On se vähän niinkin, että kun kyseessä on ensimmäinen pyörä, niin hankinta on se tärkein asia...toiseksi tärkein on ajaminen.
Jos ja kun tuo pyörä on ajettava, niin en alkaisi heti tonneja laittamaan iskareihin, kun kyseessä on kuitenkin pelkkä mukavuusjuttu. Vanhan pyörän hinta ei juurikaan parin tonnin iskarirempalla pompsahda.
Kyllä mukavuus tietysti jossakin kohtaa autobaanalla on tarpeen, mutta veikkaan, että aloittajalle riittää pitkäksi aikaa rokkänrollifiilikset, joita oikealla moottoripyörällä ajaminen antaa.
Minulle riittää vieläkin.
Sen verran mukavuutta olen harrastanut parina kesänä, että softaili on enempi ollut tallissa ja ajot olen tehnyt vakiolla 2001 perusdynalla. Ne on ne keskitapit vissiin....ja on se huomattavasti kevyempi pyöritellä.
Juuri näin rokkifiilistä oli ajaa pyörä työpaikankautta kotiin huomionvihreissä työvaatteissa :lol:

Ei voi sanoa kun että olispa kesä...
Sportster 1200s vm2000 11-2023 alkaen
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Harrri »

On tullut vilkuiltua nettimoton tarjontaa myös. Luulisi olevan keskitappisarjoja kaupan, kun lähes kaikissa 3000-6000€ haarukan sportstereissa näkyis olevan siirtosarjatapit edessä. Haaveissa olis soratiemallin laitto, eli nopeasti vaan perää ylemmäs ja karkeaa kumia alle.
Siis kysymys. Pinna- vai valuvanne?
2024 FLTRX
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja KariFS »

SmallBlock kirjoitti: 13:55 08.11.2023. Don't Fix it, if it ain't Broken :D
Monesti vaan käy niin että…

”If it ain’t broken, fix it until it is” :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Yliarvostettuja ajo-omituisuuksia. Mulla on kesä, kaks tai kolme S mallin säätökeulalla ajoa enkä ole vielä saanut aikaikseksi kokeilla säätimien vaikutusta. On se vähän kova kuopissa, muttei niiannut pahasti vaikka vedin etujarrulla viivaa mökkitien risteyksessä. Jarrut toimii!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Pera
Viestit: 559
Liittynyt: 12:57 14.05.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Pera »

Onnea vaan. Sportsterit on parhaita. Mulla on jo kaksi :) .
Loud valves save lives
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joo, onhan se ajettavuus yliarvostettua :mrgreen: :mrgreen: Nämä kun on tehty aavalle preerialle, niin siellä niiden pitää pysymänkin. Ja ne mallit, jossa on jotain tehty ajettavuuden eteen, eivät ole koskaan ostajia tavoittaneet. Ne on vaiettu vähin äänin ja seuraavssa mallissa taas palattu sinne historian hämärään.

Nyt kuitenkaan en kirjoita asiasta, jossa pitäisi väkisin korjata toimivaa. Vaan eniten minua ihmetyttää, mihin nämä ovat hävinneet:

Kuva

Ja miksi sinne on asennettu nämä:
Kuva

Koska keulassa ovat nämä:
Kuva

Niin keulan ja perän ominaisuuksien tasapainottaminen ei ole sitä turhaa toimivan korjaamista, vaan toimimattoman palauttamista toimivaksi. Tuolla paketilla pyörä ei yksinkertaisesti voi toimia suunnitellulla tavalla. Parantamatta piiruakaan sitä, mitä tehtaalta on lähtenyt - jos se ahistaa liikaa ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jos siellä takana on joku laatumerkki ilman lisäsäiliöitä, niin homma voi toimiakin. Ja aina hyvällä keulalla ja huonolla perällä on parempi ajaa, kuin huonolla keulalla ja huonolla perällä.

Silti tässä on köyhennetty (=poistettu hyviä ja arvokkaita osia) ennen myyntiä jossain vaiheessa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ei noissa kai ollut kuin osassa vuosimalleja lisäsäiliölliset takapamput. Niin kuin ei ollut kaikkina vuosina tuplatulppakansiakaan.

Mulla on PS halpikset takana ja ässäkeula. Kyllä sillä yhdistelmällä ajaa ja välillä on mutkamäkitiellä käynyt pikkuisen ilmassakin. Ei lyönyt pohjaan kun nousin tapeille ja joustin polvista!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Susileijona
Viestit: 26
Liittynyt: 14:16 01.11.2023.

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Susileijona »

Enpä eilisellä 20-30km lenkillä mitään moitittavaa ainakaan keksinyt.. tosin en osaa muihin harrikoihin verratakkaan.. perkeleen kivaahan se oli.. onhan tuo pyörä mm maalattukkin alunalkaen ollut keltainen ainakin rekisteriotteessa että tässä voi olla muutakin kommervinkkiä.. ostotilanteessa kun ei järki juokse aina kysellä kaikkea...
Ja ennenkaikkea pyörä hankittu ja jopa ajettu tässä ajanmittaan mielipiteet ja kokemus karttuu mitä oppii arvostamaan . Sama se oli esim autolla ekan automaatin jälkeen mieleeni tulis edes manuaalilaatikolla ajella.


Niin asiaakin.. pidättekö talvella ylläpitolaturia aina vain vain sillointällöin ja mites lisäaine tankkiin?.. välillä käyntiin talvenaikana??
Sportster 1200s vm2000 11-2023 alkaen
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Noin uudessa varmaan bensa säilyy talven yli ilman eri toimenpiteitä, jos polttoainesysteemi on alkuperäisessä mallissaan, mutta ei säilöntäaineesta haittaakaan ole. Itse laitan 50-vuotiaaseen erimerkkiseen aina säilöntäaineet hyvissä ajoin, oma teoria on että kun puolikin tankkia ”lisäaineistettua” kulkee kaasuttimen läpi, niin on kaikista pikku pilleistä ja tiehyeistä huuhtoutunut ”pelkkä” bensa pois.

Tuossa kun ei tietokonetta taida olla, niin ottaisin akusta kaapelin irti, lataisin täyteen, lisäisin vedet jos tarvetta, ja jättäisin irtikytketyksi. Jos on joku ajonestolaitteisto, muu digipoksi tai tietokone (muu kuin simppeli sytkä), niin se on eri juttu, silloin kannattaa pitää akku kiinni ja latailla aina välillä.

En käynnistelisi ”suotta” talven aikana.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
SmallBlock
Viestit: 45
Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

Harrri kirjoitti: 14:21 08.11.2023. On tullut vilkuiltua nettimoton tarjontaa myös. Luulisi olevan keskitappisarjoja kaupan, kun lähes kaikissa 3000-6000€ haarukan sportstereissa näkyis olevan siirtosarjatapit edessä. Haaveissa olis soratiemallin laitto, eli nopeasti vaan perää ylemmäs ja karkeaa kumia alle.
Siis kysymys. Pinna- vai valuvanne?
Hiekkatiellä toimii varmaan molemmat vannetyypit. Mutta jos haaveilet rajummasta maastosta tai routakuoppien/kanttareiden ylityksistä niin pinnavanne. Sen saattaa saada oikaistua (myös maastossa) siinä kohtaa kun murtunut valuvanne johtaa pakukeikkaan. Muista laittaa myös pohjapanssari.
Mulla oli Baja-nappulat valuvanteessa ja hyvin pelitti hiekkatiellä.
Jim Bronson käytti Sportsterilla kisaillessa pinnavanteita menestyksekkäästi :D
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Omiin olen laittanut C-tekin liitinpiuhat kiinteiksi, että saan akkuun yhteyden mitään purkamatta. Kerran kaksi talvella laturi toviksi kiinni ja se on siinä.

Kuulun siihen koulukuntaan, joka käyttää pienkonebensaa kaasutinvehkeiden säilytykseen. Jos olisi kaasutin-HD, ajelisin tankin melko tyhjäksi, kaataisin mainittua bensaa tankkiin sopivasti, ei tarvitse olla täynnä. Sitten ajoa sen verran, että on varmasti myös kaasuttimessa. Keväällä heti liikkeelle lähdettyä tankkaisin tavallista bensaa sekaan, koska se pienkonebensa on "vähän erilaista" kuin tavallinen. Mutta se ei sotke kaasutinta kuivuessaan, koska siinä ei ole kuiva-aineita, elikkä hartsia seassa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin