touring abs

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

v.isoaho
Viestit: 27
Liittynyt: 21:03 16.08.2005.
Paikkakunta: iisalmi

touring abs

Viesti Kirjoittaja v.isoaho »

minkä ikäisessä matkalehmässä on abs vakiovarusteena.
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja Springer »

Vuodesta 2016 on ABS-jarrut olleet pakolliset uusissa pyörissä EU-alueella. On noita ABS:eja ollut matkalehmissä ennen tuotakin, tarkkaa vuosimallia jolloin ABS ollut vakiona en tiedä?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja Pertti »

09-Ultrassa ainakin jo oli.
Siitä poistin trikekonversion yhteydessä.
2012 oli viimeinen vuosi, kun oli saatavana rinnakkaismalli ilman apsia.

edit. Touringeihin tuli apsit 2008, muihin myöhemmin...2014 ainakin softaileihin ja sportteihin oli saatavana.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jenkkimalleja sai sitten ilman ABSeja pidempäänkin.

Mitä kysymyksellä haetaan, pyörää ABS:llä vai ilman?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
matsoni
Viestit: 2
Liittynyt: 11:30 31.08.2022.
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja matsoni »

Tähän liittyen, saako -11 vuosimallin FLHX:stä poistaa ABS:t jos on lisävarusteena ollut alunperin? Kun lain mukaan 2016 lähtien ovat pakolliset yli 125cc pyörissä.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

matsoni kirjoitti: 14:08 26.09.2023. ... FLHX:stä poistaa ABS:t jos on lisävarusteena ollut alunperin? Kun lain mukaan 2016 lähtien ovat pakolliset yli 125cc pyörissä.
8O Minkäköhä takia :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kysymys, että saako ABS:t poistaa tarkoittanee sitä että kysyjä haluaa toimia laillisesti eikä vaan roplata niitä ABS-jarruja pois.

Onko pyörän tekisteriotteessa maininta ABS-jarruista? Jos on ko. maininta (ja ehkä muutenkin) niin poisto edellyttänee muutoskatsastusta. Jos samaan aikaan on tuotu Suomeen vastaava pyörä ilman ABS-jarruja, niin varmaan voisi ainakin teoriassa katsastaa tämän pyörän tuoksi "variantiksi". Kyse ei liene siitä että ABS-jarrut olivat lisävaruste, vaan katsastuksen kannalta pyörästä on kaksi eri varianttia eli versiota.

Tätä muutoskatsastusta varten pitäisi varmaan olla maahantuojalta tms. todistus jolla tämä "varianttivastaavuus" osoitetaan. Jotta vastaavuus olisi olemassa, pitäisi jarrujen kokonaisuudessaan eli kaikkien osien olla tuon vastaavan varianttipyörän osia vastaavia. En tiedä, onko pääsylinteri, puristajat ym. ihan samat silloin ABS- ja ei-ABS-pyörässä?

Olen omaa pyörääni muutoskatsastanut ja sain tuon vastaavuustodistuksen V-Twin Citystä, tulikohan se maahantuojalta, mutta en tiedä antavatko näitä enää, kun ei ole suomalaista maahantuojaa.

Toinen juttu on, että ainakaan joistain autoista ei ole voinut ABS-jarruja poistaa vaikka ei-ABS-varianttikin on ollut olemassa, maahantuoja ei ole kait suostunut kirjoittelemaan vastaavuustodistuksia turvavarusteiden poistamisesta.

MP-muutoskatsastusasioita tunteva katsastuskonttori varmaan osaa auttaa.

Kysyn kuitenkin saman kuin Harikka, miksi ne poistaisit? Itselläni on ilman ABS:iä oleva 2008 Softail jolla aion ajaa päätyyn saakka. Olen pärjännyt jarrujen kanssa ihan hyvin, tai ABS-jarrut eivät olisi ajamaani kolaria estäneet. Silti huolisin pyörään ABS:t jos taikuri ne joku yö siihen loihtisi.
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja jty »

Sama kysymys: miksi poistaisit? Mulla on 2008 kingissä 1. generaation abs ja se on useammin ollut avuksi kuin haitaksi. Tässä 1. generaation abs:ssä on vielä hiukan softalogiikka huono niin että sopivasti asfaltissa olevaan soramonttuun ajaessa jarrutusmatka pitenee kun etupyörä pomppaa asfaltille takas ja abs ei reagoi tarpeeks nopeesti. Mutta mikä tärkeintä ohjattavuus säilyy ja pyörä pysyy pystyssä. Softapäivitys tähänkin ois saatavissa mut en ol viittiny hakea.
Ilmeisesti tästä syystä joissain internetin hevosmiesten tietotoimistoissa kirotaan abs alimpaan helvettiin. Älä usko.
Toinen ikävähkö puoli abs:ssä on että jarrunesteiden vaihto pitää tehdä merkkihuollossa, ainakin muutaman vuoden välein (normaali vaihtoväli 2v) jotta myös abs-yksikön sisällä oleva neste vaihtuu. Jos vaihtelee ite niin kannattaa käyttää HD:n ”premium” brake fluidia. Ja sitten vaihdon jälkeen pitää käyttää abs-yksikköä eli ajella asfaltilla ja polkea etu ja takajarruja lukkoon.

Mutta vastauksena: jarrut on muuten täysin samat abs- ja ilman-malleissa paitsi abs-mallissa on etu- ja takapyörässä abs-nopeusanturi laakerin kyljessä, abs-yksikkö oikean sivuposken alla ja jarrunestelinjat kulkee sen kautta.
Yksinkertainen tapa kytkeä abs-pois päältä on irrottaa abs-yksiköstä väylä- tai anturien liittimet niin se menee vikatilaan ja jarrut toimii ilman sitä. Tämä sytyttää mittariin abs-varoitusvalon mutta pyörä toimii ilman abs:ää.
Ite en näin tekis normaaliajossa mutta jos haluaa esim opetella paniikkijarruttamista etujarrulla ilman abs apua niin näin.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
matsoni
Viestit: 2
Liittynyt: 11:30 31.08.2022.
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja matsoni »

Syitä on monia, kysymys lähinnä koski tuota laillisuutta.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Maahantuojan puuttuminen on hyvin suuri rajoittava tekijä, toinen on vastaavuuksia puuttuminen, ne jenkkimallit joissa ei ole abseja ovat eri malleja.

Sliippareita lainaten, onko järkee vai ei, vastaus on ei. Mulle on yks kingi tullut vastaan josta olis pitänyt ABS-valo sammuttaa mutten suostunut tekemään kun siinä ei ollut koko modulia ja jarruletkut meni suoraan sylintereiltä satuloille. Omistaja vielä kehui pyörän olevan myynnissä ja ostajalle pitäisi saada valo sammumaan…

Viallisten komponenttien poiston ymmärrän vielä nipinnapin, mutta pyörän arvon alentamista tahallaan en. Käytännössä kaikki tehtaalta abseilla tulleet pyörät on vielä sen arvoisia ettei poistaminen mitään rahallista hyötyä tuo.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kuten tuolla on todettu, tuskin onnistuu laillisesti ja tuskin on yhtään järkevää syytäkään siihen. Matkalehmissä ABS on toimiva ja mitä oivallisin varuste ja jos nesteitä vaihdellaan, kuten jty totesi, niin ei niissä normaalisti mitään vikaa ole. Antureita/piuhoja voi vioittua ulkoisten osumien seurauksena ja laakerikin voi hajota, mutta orggis ABS-laakeri on varsin kestävä kampe sekin eikä sitä tarvitse vaihtaa jokaisessa renkaan vaihdossa normilaakerin tavoin.

Yksi kaveri rakensi tonnin katebemarista cafe-racerin ja poisti kaiken mahdollisen, myös ABS-vehkeet. En tiedä kävikö muutoskatsastuksessa, ei välttämättä, koska pyörään ei varsinaisesti muutettu mitään, poistettiin vaan kaikesta "turhasta" 99% ;)

Vaikka alkuperäistä arvostankin, niin siinä pyörä kyllä parani ulkonäöltään dramaattisesti. Silti en itselleni sitä olisi halunnut orggiksena enkä muutettuna :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: touring abs

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Bemareissa tuo ABS-jarrullisuus on joissain malleissa lähes pakollinen, niiden keularatkaisu kun ei niiaa etujarrulla jarruttaessa joten etutennarin saa helposti pyörimättömäksi tiukan paikan tullen ;)
Vastaa Viestiin