Vesisade ja ongelmat

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Vesisateessa ajoa moottoritiellä n.7-8km alkoi matalilla kierroksilla pätkii/uupuu, seuraavasta rampista ulos ja hetken kaasuttelemalla alkoi toimii normaalisti, pienempää tietä loppumatka (17km) meni hyvin. Aloin vain tässä miettimään että onko Sporsters herkkä sateelle.
Tuon jännitteen säätimen liitin on toki surkeassa paikkaa moottorin alla, mutta onko muita ongelma kohtia olemassa, toki voihan se olla polttoaine puolellakin…
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Vai hörppikö ilmansuodattimen kautta syystä/toisesta vodaa, joka aiheutti pätkimistä... :roll: :?:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kuulostaa hyvältä tuo Harikan arvelu. Minkälainen ilmanputsari tässä on? Vesi voi päätyä sylinteriinkin, mutta toinen syy voi olla se, että ilmanputsari kastuu niin perusteellisesti että sen läpi ei tule tarpeeksi ilmaa. Joihinkin etusuuntaan käännettyihin tötteröihin taitaa olla sadesuojiakin

Kyllä vesi voi sähköliitoksissakin aiheuttaa harmia, mutta jos on alkuperäiset liittimet/liitokset niin hyvinhän ne vettä yleensä kestävät. Ei ole ainakaan minulla 2008 Softailissa eikä 2008 Buellissa koskaan käynti sateella pätkinyt.

Jännitteensäätimeltä ulos tulee plussajohto lähelle akkua ja miinusjohto maahan, en usko että sen liittimien kastuminen käyntihäiriöitä aiheuttaisi, lataus vaan loppuisi mutta akkuvirralla jatkettaisi.
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, ilmanputsariin lentävää vettä veikkaan minäkin, jos kerran kaasuttelemalla selkiää ja pienissä nopeuksissa toimii ok. Toinen juttu voisi olla että motarinopeudella lentää vesi just sopivasti puolaan tai tulpan johtoihin. Pysäyksissä moottorin ja/tai puolan lämpö kuivattaa paikat ja taas toimii.

Matalajännitepuolen vika ei mun mielestä ilmene ihan tuolla tavalla, mutta mistäs sen tietää.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Suodatin ja kotelo on S&S super e, voihan tuo tietysti olla että saa vettä jostain raosta… vettäkin tuli reilusta. Luin kans tästä aiheesta että noita kastumisia on ollut, toisaalta luulisi että tuo S&S suojaisi..
Epäilys on aina ollut noihin sähköisiin kun kyseessä on vesi 😅 mutta toi bensakin epäilyttää
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla on ollut tuon alla mainitun Sportsterin ilmanputsarina kymmenkunta vuotta S&S kopio Keihin CV:n edessä ja olen ajanut silloinkin kaikissa keleissä. Ei ole koskaan ollut minkäänlaista käyntihäröä.

Kaasariaikana oli pakkasella vähän voima kateissa, koska kävi ilmeisen laihalla. Mutta ei vesiongelmia joka on sinänsä hämmästyttävää huomioiden miten paljaana sähköt ovat.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Keskustelun perusteella suurinosa epäilee että vettä menee kaasuttimeen, ja muistaakseni jännite ei kyykännyt silloin (volttimittari paneelissa)… toi tietysti voi olla että puolan seutu saa vettä niin voi temppuilla, onhan tässä myös keskivertoa huonompi virtalukko joka sijaitsee keskellä tankkia, mittarin alapuolella(BT tankki) vesi pääsee mitta/virtalukon kotelon alapuolelle tankin ”kuoppaan”.
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Vois myös kohokammion laskee tyhjäks ja kattoo, ettei oo vettä joukossa. Semmoisen sadevesiongelman olen kohdannut upotetun korkin kanssa, että se päästi viallisen tiivisteen välistä vettä tankkiin... 8O
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Oli joskus sellainen vesisadeongelma, että kohokammioon pääsi vettä ajaessa ja saattoipa mennä paikallaankin.
Putsarin ja kaasarin välinen tiiviste oli ison huohotusreiän kohdalta rikki ja vesi pääsi raosta sisään.
Kaasari oli Super B, mutta samanlainen reikä on uudemmassakin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Jatkan vielä tätä keskustelua. Pari päivää sitten avasin kaasuttimen suuttimien vaihtelu varten, niin huomasin että selkeä vesipisara oli pahtiivisteellä.. toki tätä käynti ongelmaa ei ole ollut sen jälkeen.
Voiko vaan olla että vesi tulee suodattimesta, suodatin on tälläinen malliltaan https://www.tradeinn.com/motardinn/fi/s ... 38964717/p
Ja kotelo on S&S pisara, mielestäni tuon mallin suodatin ei pidä pienintäkään vettä?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

V2moottori kirjoitti: 18:22 06.09.2023. Jatkan vielä tätä keskustelua. Pari päivää sitten avasin kaasuttimen suuttimien vaihtelu varten, niin huomasin että selkeä vesipisara oli pahtiivisteellä.. toki tätä käynti ongelmaa ei ole ollut sen jälkeen.
Voiko vaan olla että vesi tulee suodattimesta, suodatin on tälläinen malliltaan https://www.tradeinn.com/motardinn/fi/s ... 38964717/p
Ja kotelo on S&S pisara, mielestäni tuon mallin suodatin ei pidä pienintäkään vettä?
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

V2moottori kirjoitti: 18:22 06.09.2023.
Ja kotelo on S&S pisara, mielestäni tuon mallin suodatin ei pidä pienintäkään vettä?
Itselläni on ollut Screamin' Eagle:n öljyttävä suodatin varustettuna alhaalta ja koneen puolelta täysin avonaisella kopalla. Vaikka olen tuntikausia ajanut sateessa, joskus oikein todellisessa rankkasateessakin, niin koskaan ei ole tullut suodattimesta vesi sisään. Ainakaan ensimmäisen 23 vuoden aikana.

Tässä kuva suodatinkopasta:
Kuva

Pesetkö muuten moposi painepesurilla?
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

hdjokke kirjoitti: 16:38 11.09.2023.
V2moottori kirjoitti: 18:22 06.09.2023.
Ja kotelo on S&S pisara, mielestäni tuon mallin suodatin ei pidä pienintäkään vettä?
Itselläni on ollut Screamin' Eagle:n öljyttävä suodatin varustettuna alhaalta ja koneen puolelta täysin avonaisella kopalla. Vaikka olen tuntikausia ajanut sateessa, joskus oikein todellisessa rankkasateessakin, niin koskaan ei ole tullut suodattimesta vesi sisään. Ainakaan ensimmäisen 23 vuoden aikana.

Tässä kuva suodatinkopasta:
Kuva

Pesetkö muuten moposi painepesurilla?
Okei.. ja ei ole tullut painepesuria näytetty, kokemus vain tästä yhdestä sateella ajosta.
Epäilen että suodattimen ja kotelon välistä mahdollisesti
välistä tulisi vesi, mahdollisuus on että suodatin ei asetu koteloon…juu ja tämä on vain epäilys.
Ajattelin että olisi vaihtanut toisenlaisen suodattimen tilalle ja tähän koteloon.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Ei ole kokemusta S&S:n pisarasta, mutta kun kävin heidän sivuillaan, niin itse suodatin näytää samanlaiselta, kuin H-D:n öljyttävä/pestävä Screamin' Eagle, joka itselläni on. Eli oma H-D -suodatin on metalliverkkoa, joka pestään suodattimen pesuaineella, ja öljytään suodatinöljyllä (spray). Pesu/öljysettejä on saatavana useilta valmistajilta.

Linkin takana kuva S&S ilmansuodattimen rakenteesta:
https://www.sscycle.com/feature/air-cle ... eaner-kits

Eli konstruktion idea on, että avonainen suodatinkoppa (oman valinnan mukaan) tiivistää suodattimen takalevyn ja kopan väliin. Tiivisteet ovat kumia, ei vaahtomuovia. Tällöin koneen hengitys tapahtuu pelkästään suodattimen kautta.

Nyt paikallaan oleva suodatin, jossa tuo vaahtomuovi, ei taida täydellisesti pitää sade- tai muitakaan vesiä ulkona, jos koppana on S&S:n pisara, tai jokin muu S&S-malli. Vaahtomuovihan kastuessaan kerää itseensä vettä.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vesisade ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Suodattimen saa laitettua huonostikin, jos se jää tuon taaksepäin olevan nykämän päälle ja sitten vaan painetaan puoliväkisin kansi kiinni.
Tuon nykäreen tarkoitus on pitää suodatin asennuksen ajan paikallaan. Sihti asettuu pikkuisen kireästi niin, että nykäre jää suodattimen kehän sisälle.
Kuvassa pestävä ja öljyttävä suodatin, mutta vaahtomuovisen kanssa toimitaan samalla mallilla.
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin