1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

VSorjonen_01
Viestit: 26
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Morjens,
Öljyletku vuotaa öljypöntön lähdöstä, öljyputken ja öljyletkun välistä.

Ongelma on se, että öljypöntön lähtöä on joku joskus muotoillut, eli sahannut loppuosan laajennuksen pois. Eli juuri sen kohdan mikä varmistaa klemmari-liitoksen.

Ajattelin fiksata tuon kuntoon helpoimman kautta ja laittaa putken ja letkun väliin jotain liimaa, uuden letkun ja klemmarin.

En vaan tiedä mikä (tiiviste)liima olisi paras. Ehdotuksia ?

Kyseessä on 1990 Sportti.

-Vesa
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Liima saattaa toimia käänteisellä tavalla, siis liukastaa liitosta.
Jos on mahdollista venyttää esim. ristipäämeisselillä pikkuhiljaa pyöritystä laajentaen natsan päähän laajennus, niin sillä saa klemmarin pitämään letkun paikallaan.
Se alkuperäinenkään laajennus ei toimi tiivistävänä, vaan estää letkun liukumisen pois paikaltaan.
Kannattaisikohan kumminkin hommata uutta letkua ja laittaa se hyvin putsatuille natsoille, niin melkoisella varmuudella ei vuoda. Vanha letku saattaa olla osittain liuennut öljyyn ja ei välttämättä enää pidä, vaikka miten kikkailisi...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Muissa vehkeissä olen vastavia korjannut hätäpaikkauksena laittamalla letkun suulle ohuen kerroksen moottorisilikonia. Luistaa helposti paikalleen ja pitää hyvin, kunhan antaa kuivua kunnolla. Haittapuolena on, että letku pitää uusia kun liitoksen avaa, jos ei halua irtoavien silikonikikkareiden jatkavan kiertoa öljyn mukana. Kuten sanottu väliaikaiskorjauksena olen tuota käyttänyt. Uuteen letkuun ei ole tarvinnut apuaineita laittaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja JKKo »

...ja jos on hitsuuvehkeet käytössä, niin siihen typistettyyn natsaan voi laittaa vähän miggiliimaa ja viilalla muotoilla valmiiksi. Siis tehdä sen paksunnoksen, mikä nyt puuttuu ja joka varmistaisi, jottei letku luiskahda pois paikoiltaan omia aikojaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
VSorjonen_01
Viestit: 26
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Kiitoksia.

Tuo hitsausmenetelmä taitaa olla paras. Siihen putkenpäähän ei suuren suurta natsaa tarvita että se toimii klemmari-liitoksen varmistuksena.

Ja nimenomaan, nurkat pyöreiksi ettei keksintö riko itse itseään.

-Vesa
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tuon mallin öljytölkkejä näkee myynnissä silloin tällöin sopuhintaan, siihen suuntaan itse lähtisin. Väliaikaiskorjaukset, ”jos se talveen asti menis”, on erikseen tietysti.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun

Viesti Kirjoittaja JKKo »

KariFS kirjoitti: 10:47 20.08.2023. Tuon mallin öljytölkkejä näkee myynnissä silloin tällöin sopuhintaan, siihen suuntaan itse lähtisin. Väliaikaiskorjaukset, ”jos se talveen asti menis”, on erikseen tietysti.
Mutta on näitä paikkailtukin. Mun 91:ssä on alkuperäinen öljyleili. Aikanaan sitä muokattiin kahdesti siitä kiinnityspisteestä, mihin väsymismurtuma tuli. Ei ole vaivannut enää, koska on vahvistettu. Muutama vuosi sitten säiliöm yläpuolta muotoiltiin migin ja tigin kanssa kun kaiversin satulan alle tilaa Maxxecun boxille.

Mutta ainahan nämä jostakin…

Kuva

Perjantain ajelu päättyi hinausauton lavalla kuskaukseen. Kaasuläpän akseli katkesi. Siihen päättyi ajokausi.

Oli samalla ylimääräinen joulu. Yhtään palaa ei ollut kateissa, ei edes läpän ruuvia. Siis ei tullut venttiili, kansi, mäntä taikka turbovaurioita.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin