Halpa kännykkä navigaattoriksi

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Lassi
Viestit: 295
Liittynyt: 20:38 20.06.2011.
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Morjens, har(n)kinnassa halpa kännykkä vain navigaattorikäyttöön, mahdollisimman iso näyttö ja vähintään Googlemapsin pyörittäminen mahdollista. Eli mikä? Toinen kysymys: mikä halvin liittymä tällaiseen käyttöön? En uskalla laittaa käyttökännyä sateen ja putoamisen altistukseen.
Lassi
Viestit: 295
Liittynyt: 20:38 20.06.2011.
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Itse itselleni vastaen: Honor X6 119 euroa, Moi liittymä 12 euroa kk. Pitänee testata, ellei joku parempaa keksi..
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja jty »

Täällä on aika paljon keskusteltu kännykkä vs gps mutta
- akku kuluu tosi nopeasti
- navigointi ei suju ajaessa
- kaikkialla ei ole kenttää että gmap toimii, offline-vaihtoehtoja on nimellisellä kk-maksulla hyviä
- jos känny sateenkestävä niin simppeli kiinnitys on velcrolla tankin päälle
- käytetyn mopo-gps:n saattaapi saada halvalla
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Mulla on carplay näyttö. Alle 150€
Hyvä mutta akkua syö senkin käyttö.
Viikonlopun reissuun otan kännykälle powerbankin ja katsotaan miten tour de baltia onnistuu.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja jty »

LeClerc kirjoitti: 23:19 26.06.2023. Mulla on carplay näyttö. Alle 150€
Hyvä mutta akkua syö senkin käyttö.
Viikonlopun reissuun otan kännykälle powerbankin ja katsotaan miten tour de baltia onnistuu.
Ootko aatellu laittaa usb-latauspiuhaa sivulaukkuun
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

LeClerc kirjoitti: 23:19 26.06.2023. Hyvä mutta akkua syö senkin käyttö.
Viikonlopun reissuun otan kännykälle powerbankin ja katsotaan miten tour de baltia onnistuu.
MP navin omistaminen ei ole tae latauksesta. Uudenkarhean Garminin kanssa seikkailtiin Keski-Euroopassa. Latauspinni ei yltänyt kaikkina hetkin välineeseen. Garminin loistavan logiikan mukaan laite alkaa sammutella itseään, kun havaitsee syöttövirran loppuneen. Sitä teippailtiin ja yritettiin löytää vaihto-osaa/käydä tukikeskustelua tehtaan kanssa. Sama p**ka asustaa nykyään käyttöautoni kojelaudalla. Tärisee vähemmän. Ladattu navi kesti aina aikansa, sitten kuunneltiin Googlen ohjeita taskusta bluetoothin kautta, lopuksi luettiin ihan liikennemerkkejä. Viimeksi mainittu yllättävän varma keino löytää perille noin isossa kuvassa.

Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

jty kirjoitti: 13:32 27.06.2023.
LeClerc kirjoitti: 23:19 26.06.2023. Mulla on carplay näyttö. Alle 150€
Hyvä mutta akkua syö senkin käyttö.
Viikonlopun reissuun otan kännykälle powerbankin ja katsotaan miten tour de baltia onnistuu.
Ootko aatellu laittaa usb-latauspiuhaa sivulaukkuun
Mulla on etukatteessa tupla, josta toinen menee näytölle.
Ajelen reissun ja tuumailen vaihtoehtoja.
Mieluiten pitäisin kuitenkin puhelimen taskussa.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

jty kirjoitti: 18:52 26.06.2023. Täällä on aika paljon keskusteltu kännykkä vs gps mutta
- akku kuluu tosi nopeasti
- navigointi ei suju ajaessa
- kaikkialla ei ole kenttää että gmap toimii, offline-vaihtoehtoja on nimellisellä kk-maksulla hyviä
- jos känny sateenkestävä niin simppeli kiinnitys on velcrolla tankin päälle
- käytetyn mopo-gps:n saattaapi saada halvalla
Googlemapin karttoja voi esiladata muistiin. Silloin ei tarvi mobiilidataa rasittaa, paikannus riittää.
Tosin silloin ei liikennetiedot yms. tule mutta harvoin niitä tarvitsee.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

ranze kirjoitti: 18:52 27.06.2023.
LeClerc kirjoitti: 23:19 26.06.2023. Hyvä mutta akkua syö senkin käyttö.
Viikonlopun reissuun otan kännykälle powerbankin ja katsotaan miten tour de baltia onnistuu.
MP navin omistaminen ei ole tae latauksesta. Uudenkarhean Garminin kanssa seikkailtiin Keski-Euroopassa. Latauspinni ei yltänyt kaikkina hetkin välineeseen. Garminin loistavan logiikan mukaan laite alkaa sammutella itseään, kun havaitsee syöttövirran loppuneen. Sitä teippailtiin ja yritettiin löytää vaihto-osaa/käydä tukikeskustelua tehtaan kanssa. Sama p**ka asustaa nykyään käyttöautoni kojelaudalla. Tärisee vähemmän. Ladattu navi kesti aina aikansa, sitten kuunneltiin Googlen ohjeita taskusta bluetoothin kautta, lopuksi luettiin ihan liikennemerkkejä. Viimeksi mainittu yllättävän varma keino löytää perille noin isossa kuvassa.

Kuva
Toi Garminin 2-napainen latauspistoke oli onneton. Tahtoi toinen kosketin tulla liikaa ulos ja sitten nurjahtaa. Muutaman tuollaisen latauspiuhan oon sen takia vaihtanut. Toinen erityispiirre oli se, että ihan tyhjäksi päässyt akku ei alkanut latautua 12 voltilla! Vasta verkkolaturiin kytkeminen sai sen heräämään. Tämä tuli opittua ihan kantapään kautta, muutaman päivän kartan varassa eteläisessä Euroopassa seikkailtuani...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
timco
Viestit: 18
Liittynyt: 18:02 01.06.2008.
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja timco »

Amerikkalainen RAM mounts tekee langatonta latausta tukevaa kännykkätelinettä. Olen ollut siihen todella tyytyväinen. Tosin langattomasti lataavat ja vedepitävät kännykät eivät ole ihan halvimpia.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti: 07:31 28.06.2023. Toi Garminin 2-napainen latauspistoke oli onneton. Tahtoi toinen kosketin tulla liikaa ulos ja sitten nurjahtaa. Muutaman tuollaisen latauspiuhan oon sen takia vaihtanut.

... ihan tyhjäksi päässyt akku ei alkanut latautua 12 voltilla! Vasta verkkolaturiin kytkeminen sai sen heräämään.
Tuo pistokesysteemi on toki kompromissi käytön helppouden ja kontaktin varmuuden välillä. Onnettomaksi en sitä itse silti luonnehtisi.

Minulla on ollut vuodesta 2013 tuollainen ja arvioisin, etttä kilometrejä tuon telineen kanssa on tullut yli 150 000. Välillä se on pätkäissyt hetkellisesti ajossa, mutta navi antaa 15 sek. aikaa kytkeytyä uusiksi ja yleensä se on sen tehnytkin parin sekunnin viiveellä. Ja siinäkin on mahdollisuus tökätä sormella Peruuta -palkkia, niin ei sulkeudu. Silloin navigointi jatkuu akun varassa tuntikausia tarvittaessa. Tietenkiin näytössä on sen hetken iso ikkuna kartan päällä, mutta opastus jatkuu BT-kuulokkeisiin, mikäli ne on kytketty.

Nyt uusin tuon piuhan varmuuden vuoksi viime viikolla, kun tuntui, että itse lataus ei toiminut kunnolla. Ajoin muutaman päivän lenkin vappuna ja akku ei tullut ikinä täyteen. Uudella piuhalla tuntui tulevan taas muutaman päivän retkellä juhannuksena. Pitäpä katsoa nastojen kunto, äkkiä katsoen siinä ei näkynyt mitään erikoista, mutta tuolla se on vielä tallella.

Minulle Garminin isompi 595 teki tuon tyhjän akun tempun. Siinä akun kesto on huomattavasti pienempää navia huonompi isomman ja tarkemman näytön runsaampien toimintojen ja varmaan myös tehokkaamman prosessorin takia. Laite unohtui päälle ja ei herännyt enää telineessään. Teline on erilainen, mutta samaa tyyliä. Nastoja on noin 12 kpl. Navi USB-lataukseen kotona ja sitten pitkä painallus virtanapista ja laite heräsi. Sen jälkeen on toiminut moitteetta.

Nämä ongelmat olen edelleen pitänyt riittävän vähäisinä laitteen käytön mukavuuden ja varmuuden vastapainona. En ole jaksanut palata takaisin kännykkäsekoiluihin :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

Onnettomaksi en sitä itse silti luonnehtisi.
Me Pekan kanssa ollaan eri mieltä. 2-1. Onneton rupu. :lol:
Kallis uudehko värkki pitäisi toimia ainakin silloin, kun sitä eniten tarvii. Garminin käyttöjärjestelmä lienee suunniteltu jossain Pohjois-Koreassa. Kun alat etsimään osoitetta, käyt ensin kertomassa laatikolle millä paikkakunnalla katu sijaitsee. Sitten voit hakea. Nytkin olen keikkatyössä eikä kumpaakaan työmaalle menevää tietä löydy ollenkaan. Vanhoja teitä joista toinen menee paikkakunnan (kaupunki) ainoalle kaatopaikalle. Siis osa teistäkin puuttuu. Kyllä, olen päivitellyt tuota aika usein. Positiivista on kameratolpat, se maksullinen toiminto oikeasti toimii.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla on toinen Garmin motskarissa. Ensimmäinen, ainoa ja samalla myös viimeinen Tomtom kävi siinä välissä. Eka Garmin oli ”juhlat” paperikarttojen jälkeen. Jälkimmäinen monestakin syystä. Ei se vaadi tompan tavoin täsmäosoitetta. Ehdottelee kun on pätkä esillä. Toki joku ”pyhäjärvi” tasoinen yleisyys pitää aloittaa kertomalla paikkakunta. Mut esim kuinka se rokkaa Applen puhelimen kanssa - hienosti. Tulee ruuhkat ja chattiviestit näytölle ja lataa haluttaessa ketterästi ilmakuvakartan.

Telineeseen lukitus on rimpula aiempiin nähden.

Softat ja kartat päivittyvät kuin itsestään.

Ja luurissa riittää lataus taskussa koska dataa menee vähän.

Oli jtkn 400 euroa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

Sen Garmin merkkisen tiiliskiven asia olisi kertoa että "tää katu löytyy näiltä paikkakunnilta, mitä näistä mahdollisesti haluat?" Ei niin päin että sun asiana on opastaa sitä palikkaa. Eihän matkalainen aina edes tiedä mitä kuntaa on hakemassa, sitä katuosoitetta yleensä haetaan. Esimerkkinä olet menossa Toijalaan ja sun pitää tietää että se on sitten navin mielestä ehkäpä Akaa. Hienoa olisi jos se ylipäätään osaisi muutakin kuin päätiet.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja jty »

Ranzen kanssa samoilla linjoilla.
Se telineen pinnihomma on tyyppivika, mulla hajos Italiassa. Vaihtoivat kyllä uuteen takuuseen, suosittelen reklamoimaan.

Ja se osoitehaku hakee vertaistaan. Kun kirjoitat ”trossi” niin se ehdottaa trossitietä, ja kun sen valitsee niin se ei löydä :lol:
Vaikka olisit trossitiellä - joita siis on tasan yksi maailmassa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin