Halpa kännykkä navigaattoriksi

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mut on hyvä, että jokainen saa valita omansa itse. Ulkomaan tuontityövoima ajeli mua taksillaan Petikkoon urakkahinnalla ja kehui kuukelmapsiaan hyväksi. Just kun oli kolmostiellä ajamassa kolmoskehän ali, mainitsin, jotta maksan sen neljäkymppiä ainoastaan, vaikka ajaisi Hml kautta.

Noi ei ole ihan täydellisiä mikään. Jos haluaa luurin kahvaan, niin siitä vaan. Mä oon käyttänyt sekä rautalankaa, että jesaria.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mut aloittajalle; laitoit mitä tahansa. Laita se ajoissa, testaa eri olosuhteissa lähiympyröissä. Et halua testata ulkomailla. Arvaa mistä tiedän? Onneksi oon kohta testanut tuon elämäni viimeisen Garminin loppuun. Joku kehui sitä täällä, en pistä enää paljon painoarvoa kehuille.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Lassi
Viestit: 295
Liittynyt: 20:38 20.06.2011.
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Jep, kyllä on tarkoitus testata ihan vaan täällä kotimaassa, ulkomaan ajot on ajeltu jo. Puhelin on jo postissa, MOI:n liittymä tilattu ja telinekin asennettu (Shapeheart Moottoripyöräpaketti Pro Boost magneettinen älypuhelinkiinnike moottoripyörän ohjaustankoon) Sen verran on tullut kotimaassa ajeltua että ei ihan joka paikkaan ole tarvis navigaattoria mutta on sellaisiakin kolkkia joissa se on mukava olla. Toki paperikartat on takalaukussa ja monesti käytän tankkiin liimattuja lappusia joissa pääristeyksien kääntymissuunnat kirjoitettuna. Kerron kyllä kokemukseni kun niitä kertyy. Noissa "oikeissa" naveissa minua häiritsee näyttöjen pieni koko ja jatkuva päivitysten teko... Pyöräksi tuli hommattua EG Standard, eli siinä ei ole sitä HD:n omaa navia. Sitä opin aikanaan käyttämään kohtuullisesti mutta siinäkin häiritsi päivitysten hankaluus...
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Just ne tutut reitit on myös hyvin opettavaisia, kun niissä pääsee seuraamaan laitteen logiikkaa verrattuna omaan näkemykseen ajoreitistä. Garmin esim käskee mun ajaa kiellettyyn ajosuuntaan, jos pyydän lyhyintä reittiä Tampereelle. Nopein reitti sitten kiertää sen korttelin... :roll:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja jty »

Sen verran annan siimaa tolle garminille että sen ”mutkaiset tiet” on usein hyviä ehdotuksia puoliks tunnetuillekin reiteille

Meillä näköjään nää gps-keskustelut on öljykeskustelujen uusi musta
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 10:23 29.06.2023. Meillä näköjään nää gps-keskustelut on öljykeskustelujen uusi musta
:mrgreen: :mrgreen: Tämä oli hyvä !
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jty kirjoitti: 10:23 29.06.2023. ... Meillä näköjään nää gps-keskustelut on öljykeskustelujen uusi musta
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Lassi kirjoitti: 08:08 29.06.2023.Kerron kyllä kokemukseni kun niitä kertyy. Noissa "oikeissa" naveissa minua häiritsee näyttöjen pieni koko ja jatkuva päivitysten teko... Pyöräksi tuli hommattua EG Standard, eli siinä ei ole sitä HD:n omaa navia. Sitä opin aikanaan käyttämään kohtuullisesti mutta siinäkin häiritsi päivitysten hankaluus...
Ajoneuvojen omissa naveissa ei pelkästään päivitysten hankaluus ole haitta, vaan myös hinta. Päivitys maksaa tyypillisesti +/- 100e jos on omatoiminen ja saa sen kamppailtua läpi. Jos vie merkkiliikkeseen, ollaan 2-300 e luokassa.

Autoon maksoin ladatusta päivityksestä 90e, pyörään pitäisi olla vielä ensi kevääseen saakka yksi ilmainen jäljellä. Toiseen autoon tilasin Saksasta piraatti DVD:n 20e kuluineen.

Mitä nyt vähän google mapsia olen normaaliluurissa käyttänyt autoilla suunnistellessa, niin en kyllä sen navigoinnin kokoa osaa kehua, Mutta luurejakin on toki eri kokoisia.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ja yks millä on merkitystä, olis kiva nähdä sitä navia myös auringonpaisteella. Vaikka kuulemallakin pääsee pitkälle. Bluetoothin kautta saa ohjeet, popit ja puhelut. Ei kyllä välttis aina oikealla äänentasolla.

Pannun kanssa nämä digiongelmat ovat poistuneet. Jäykällä matkanopeuskin on etten sanoisi leppoisa. Se lukee tietä ihan toisella tapaa. :mrgreen:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Oled näyttöiset vehkeet näkyvät auringonpaistessa nestekidenäyttöisiä paremmin. Nestekidenäyttöisissä on nykyään jo etulasi ja näyttökomponentti optisesti bondattu toisiinsa, joka vähentää heijastuksia vs aiemmat mallit, jossa tuossa välissä oli pari rajapintaheijastusta, koska siellä oli ilmaväli.

Toi mun uusi Garmin näkyy tosi hyvin paisteessa. Edellinen Tomtom ei oikein mitenkään. Jälkimmäiseen muodostui myös toisinaan "sumu" sinne näyttölasin alle. Oli jostakin imaissut kosteuden sinne lasinalle ilmarakoon.

Mulle käy ajaessa ainostaan passiiviset kuulonsuojaintulpat. Mitään "ääniä" en halua. Rouvankin kanssa ajellessa on tosi sopuisaa. 1250 km päivälenkillä voi olla päivässä viisitoistakin tuntia, ettei hän sano sanaakaan...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

ranze kirjoitti: 18:36 29.06.2023. Ja yks millä on merkitystä, olis kiva nähdä sitä navia myös auringonpaisteella...
Miulla oli sammaa näkyväisyys onkelmaa :(
'Aivo-pierun' tuloksena askartelin vuosia sitte TomTom-autonaviin tommosen 'ratsastajan' näkökenttää kohti kapenevan, Tee-Se-Ihan-Itte häikäsysuojan.
Raaka-aineena käytin jonku valmistajan mikroruuan mustaa muovivuokaa :!: :idea:
Kiinnittyy navin näytön kehyksee rits-räts 'velcro' tarrateipin avustuksella.
Ei muailman kaunein, mut hoitaa asinsa. Estää, tuulilasin takana, sadepisaroitten osumisen navin näyttöö. Taittuu miun mielestä kätevästi navin suojakotelon sissää :!: :wink:
Toimii yllättävän hyvi myös 4-pyöräsessä kulkineessa :!: :idea:

Parannettu/kauniimpi versio tekeillä, violeteillä 'hihna-saranoilla' nurkissa, valmistumis aikataulu ens kevät :!: :lol:

Kuva

Kuva
300623 01:20 442
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja jty »

Tossa mun mittariprojektissa huomasin että kun sen lasin suuntaa tasan kuljettajan silmiä kohti niin aurinko ei pääse hirveesti heijastelemaan mistään kulmasta
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kuva

Kuva on tasan 9 vuoden takaa. Mun StBob porsi just loman edellä vaihteistostaan ja nykyinen 883/1200/turbo joutui pitkään reissuun. Navi jäi toiseen pyörään korjaamolle, mut ei hätiä mitiä. Oli rautalankaa. Myöhemmin totesin kännyllä navigoidessa tankkiin teippaamisen toimivammaksi. Jesari tarttuu ja kromattuun tankkiin voi teipata ja pestä bensalla liimat myöhemmin pois.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 20:46 29.06.2023. Oled näyttöiset vehkeet näkyvät auringonpaistessa nestekidenäyttöisiä paremmin.
Toi mun uusi Garmin näkyy tosi hyvin paisteessa. Edellinen Tomtom ei oikein mitenkään.

Mitään "ääniä" en halua.
Noista näyttötekniikosta en tiedä, mutta vanha Navigon autonavi oli suojapussissa ihan mahdoton. Garmin 390 toimii kohtuudella, mutta sitä pitää kääntää joissan tilanteissa, mikä on hyvinkin helppoa RAM-kuulakiinnityksellä. Sitä kun ei pidä eikä tarvitse kiristää niin, että käntäminen olisi vaikeaa.

Garmin 595 toimii paisteessa paljon paremmin, siinä näytön periaate ja sävy on ihan erilainen. Sävy muuttuu, kun aurinko osuu siihen ja suora paiste ei aiheuta mitään liiallista harmia. Lieko siinä jo sama tekniikka, kun XT:ssä vai onkohan se XT vielä tuotakin parempi. Luulisin niin, ainahan näitä kehitetään.

Äänistä oli pitkään samaa mieltä. Sitten kuitenkin hankin navin takia kypäräkuulokesetin. Maailmalla isoissa kaupungeissa tulee joskus tilanteita, joissa silmät eivät riitä liikenteen ja näyttöjen seuraamiseen ja ääni helpottaa. Siinä tuli sitten samalla mahdollisuus kommunikoida hetkittäin lyhyesti kyytiläisen kanssa (ei tosiaan keskustella) ja soittaa vaikka musiikkia. .

Kun reilu vuosi sitten ajoin tyttären kanssa reilut 3000 km Kroatin rajalle ja takaisin, asensin myös hänelle kypärään kuulokesetin. Se lisäsi etenkin hänelle ensikertalaisena ulkomailla sekä pitkää reissua ajavana turvallisuutta ja huolettomuutta, kun ei tarvinnut aina olla näköyhteyttä vilkkaassa liikenteessä.

Puheluita en kuulokkeisiin ota. Jossain menee raja ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Halpa kännykkä navigaattoriksi

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Jatketaan nyt sitten, kun tää jo Delvac-jorinaksi tuomittiin... :oops:
Otin tänään XT:n ekan kerran ajoon mukaan. Semmoista sisäänajoa vasta, kun en mihinkään ollut kuitenkaan menossa. Näkyi kyllä hienosti myös kirkkaassa auringonpaisteessa. Mutta se kiinnitys telineeseen... Onpa epämääräinen lukitus, ei oikeastaan mitään tuntoa. Ja lukittumisen "äänikin" niin hento, ettei sitä vanhan motoristin korvin juuri kuule. Mutta mukana tuo kuitenkin pysyi! :D
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Vastaa Viestiin