Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1135
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kuvassa sarja on etupytyssä kiinni imuaukon kohdalla ja väliin sopii 4 mm kuusiokolo. Vaikka 5mm ei ihan mene, niin on imusarja minusta reilusti kapea. Onko tämä nyt vika vai ominaisuus? Vaikka siinä on vain vähän yli 2 mm per puoli, niin tuota on vaikea saada tiiviiksi. TC:ssä ei ollut ongelmaa (alle milli oli yhteensä pelivaraa) ja kun älysi kiristää oikealla tavalla niin piti laakista.

Kuva

Kantta ei ole muuten käsitelty kuin kanavia vähän muotoiltu kun oli koneremontissa Loimaalla. Ekaa kertaa oli silloin auki, joten luulen imusarjan olevan alkuperäinen.

Täytyy ottaa osa mukaan ja käydä huomenna HotBikessä katsomassa. Näytti olevan korvaavaa tuotetta hyllyssä ja jos on pidempi, niin teen sijoituksen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 6088
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taisi vika löytyä. Ei niissä tuollaisia välyksiä ole.
Kansissa on pieni pelivara, mutta ei taida noin suurta välystä niiden asennollakaan tulla.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1135
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt on uusi tarvikeimusarja (tönärillä mitattuna noin 1,6 mm leveämpi kuin alkuperäinen) ja Jamesin kikkatiivisteet. Istuu kuten pitääkin ja uskoisin homman olevan hoidossa. Nyt vain hätäisesti kokeilin, että riittikö tuo vai joutuuko keksimään jotain muuta. Kunhan päivän työt saa tehtyä, niin pääsee laittamaan nippuun.

Kuva

Mannekin ihmetteli kuvaa kun kävin hakemassa osia ja oli myös sitä mieltä, että tehtaalta asti täytyy olla jotain pikkuisen pielessä, koska ei tuollaista koloa pitäisi evossa saada mitenkään aikaan vakio-osilla. Ei vaikka kaikki toleranssit olisivat kasatessa huonoon suuntaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 6088
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ootko ostanu pyörän uutena Suomesta, vai onko tullut käytettynä ulkomailta?
Jos tuo jälkimmäinen, niin aivan kaikki on mahdollista...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1135
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Käytettynä tuotu 2000-luvun puolivälissä, mutta koneeseen ei ollut koskettu lainkaan. Aivan alkuperäistä kaikki imusarjaa myöten. Ilmaputsari oli vaihdettu ja putket, sekä tietysti vilkut sen ajan katsastusmääräysten mukaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 600
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jos tuollaista vähän leveämpää imusarjaa ja ”kikkatiivareita” on tarjolla, niin ei taida ihan ennenkuulumaton juttu olla tämäkään.

Onhan tuo väli hankala saada tarkaksi, ei tarvita kuin vähän turhan paksut tiivisteet sylinterin alapäähän tai kannen alle, tai jos jää jotain millin osasia liikaa muutamaan pintaan niin tuntuu imusarja loppuvan kesken. Tai jos haritus onkin enemmän kuin 45 astetta :D Kovin isoa säätö/liukuvaraakaan ei voi tehdä, kun sitten ei mene enää osat paikalleen kantta irroittamatta. Toleranssit kasaantuu, kuten todettiin. Ja sama toiseen suuntaan, sieltä täältä vähän plaanataan, tai on ohuemmat tiivisteet, niin taas ihmetellään.

Asiaa ei helpota se, että kunnollisia kumiosia ei meinaa nykyään saada rahallakaan.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1135
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ah tätä onnea ja auvoa! Nyt kehrää kuin kissa ja kaikki ylimääräinen tärinä on poissa. Toivottavasti ei tarvitse ensi keväänä palata tähän ketjuun raportoimaan pettymyksestä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Nyt pitäisi lopullisesti ratkaista imuvuoto. Kaikki konstit käytetty . Aina käy vuotamaan uudelleen. Nyt olen tullut siihen tulokseen että kannet on vähän vinossa imusarjan nähden. Imusarja ei istu aivan keskelle , vaan työntyy toinen laita vähän enemmän vas. sivuun... Nyt otin kannet irti. Vaihdan kannen tiivisteet ja asennan imusarjan ennen kansien kiristystä. Eikös se näin pitäisi tehdä.??. kannet on joskus portattu. Olisiko vähän otettu tiiviste pinnasta pois.?? . Miten tiukkaan pitäisi imusarjan asettua keskelle. Pitääkö jäädä väliä 0.5-1mm?? Nyt on ollut väliä enemmän .. meinasin laittaa 0.03' kannen tiivisteet tämän takia !
Pitääkö olla tiukka sovitus?? Lämpölaajeneminen ,!?Pysyykö linjassa jos kiristän ensin imusarjan??
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2213
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos rautasylinterit niin silloin tuo on oikea nokkimisjärjestys. Jos taas kyseessä on evo tai uudempi, ei imusarjan kohdistus onnistu niin helposti. Kannet kohdistetaan sylintereihin ohjuritapeilla eikä niitä pysty kääntämään.
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Kannen pultit löysättynä kyllä liikkuu.. tosin myös sylinteri liikkuu.
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6088
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minkä tyyppiset tiivistykset kansissa on? Ja mikä moottori?
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

EVO. BT. S&s imusarja.. ne kumiset renkaat.n
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No katotaan miten käy.. mielestäni välys on tosi pieni toisessa laidassa ja imusarjan oikealle puolelle jää isompi välys. Eli kannet on vinossa.Varmaan lämmetessä ottaa kiinni..
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6088
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

panheadever kirjoitti: 16:14 01.04.2025. No katotaan miten käy.. mielestäni välys on tosi pieni toisessa laidassa ja imusarjan oikealle puolelle jää isompi välys. Eli kannet on vinossa.Varmaan lämmetessä ottaa kiinni..
Eikös tuohon olisi juuri ne Veijon laittamat paksummat kumit hyvät.

Niinkuin edellä jo tulikin, niin eihän evon kansien, eikä sylinterien pitäisi päästä liikkumaan.
Puuttuuko jostakin jotakin? Tappeja, holkkeja?
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 137
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: Ystävämme imuvuoto tuli taas kylään

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No eilen just otin kannet irti. On holkit paikoillaan. Liikkuu kyllä vähä eli tarpeeksi mennäkseen vinoon. Tein testejä vanhalla tiivisteellä.voi jäädä suoraan tai vähän vinoon. Liikkuu ehkä eniten sylinterin alapäästä missä holkki. Yhteensä välystä tulee n.2mm..laidasta toiseen..
Eli kannattaa keskittää/ asentaa imusarja kansien kiristyksen yhteydessä.
choppers since 1988
Vastaa Viestiin