Kypärä asiaa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Mulla on ollut sama avattava x-lite 7 vuotta ja olen siihen perin tyytyväinen. On vaan sisustat alkanut mennä länään ja melutaso nousta.

Mutta sovitus on kyllä a ja o. Esim Schubertti ei jostain sovi mitenkään pääni muotoon, aina puristaa jostain.

Ja kyllä, keväällä aina ekojen kertojen jälkeen niska hellänä kun tuuli pyörittelee tota -1700g möhkylää.

Oma kypäräni on myös tarkoituksella huomiovärinen. HD-oranssi 🥳
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 10:23 23.03.2023. Kun olen jo käyttänyt kaikki mustiin kypäriin liittyvät pisteet, valinta oli valkoinen. Se näkyy kesäkelissä mustaa paremmin, muttei kuitenkaan ole mikään lamppu ukon päässä.
Minullakin on ekaa kertaa ei-musta eli valkoinen. Tamperelainen Satu siihen kuitenkin pyynnöstäni vetäisi ohuet mustat ja oranssit viivat.

Valkoiseen innostuin viimevuotisessa kerhon nettitapahtumassa. Siinä oli video, jossa valkoinen näkyi kesämaisemassa paremmin kuin mikään huomioväri.

Ja vaikka mustalla HD:llä ajelen, niin aika moni vastaantulija näyttää jo etäällä hidastavan tai väistävän enemmän kuin mustan kypärän kanssä. Pelännevät mp-poliiseja.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Outoa kyllä, ei ole kypärän paino minua vaivannut. Luulisi että meikäläisen konttoristin vartalolla ja olemattomalla jumpalla tuntuisi, mutta ei. Ei edes sen jälkeen kun Buellilla hölmöillessä niska murtui ja oli kaulatuki pari kuukautta eli lihakset täysin treenaamatta. Kun sain tötterön pois, niin ekana iltana ajoin pari tuntia ja ihmettelin silloin kovin että eikö tule niska kipeäksi. Vaan ei tullut.

Olisiko niin että minulla pyörässä on asento sattumoisin sellainen, ettei kypärää tartte koko ajan kannatella johonkin sivu- tai etu/takasuuntaan. Katteita ei ole, vain se Fly Screen-läpyskä, joka auttaa rintakehään kohdistuvaan paineeseen (näin uskon) mutta ei kypärään. Luulisin että jos tuulenpainetta vastaan tarttee kypärää "pitää", niin siinä ei kypärän painolla ole merkitystä. Sitten jos pyörteet humputtaa kypärää, niin sitten saattaa olla painollakin merkitystä.

Mutta taitaa tuo olla tärkein huomio tässä painoasiassa:
jty kirjoitti: 10:02 23.03.2023. Kypärän painon merkitys on varmaan vähän yksilöllistä
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mullakin on ensimmäistä kertaa ei punainen eli valkoinen kypärä. Ja hommasin heti perään vihreän Perunan, lähinnä nimen perusteella (halpa hintakin houkutti). Peruna oli Pan Amerikalla ajaessa jopa yllättävän hyvä kovemmissakin vauhdeissa.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

LeClerc kirjoitti: 16:32 23.03.2023. Esim Schubertti ei jostain sovi mitenkään pääni muotoon, aina puristaa jostain.
Ja kyllä, keväällä aina ekojen kertojen jälkeen niska hellänä kun tuuli pyörittelee tota -1700g möhkylää.
Minulla oli aikaisemmin Schuberth C3 Pro. Se ensin tuntui ok:lta, mutta pitkillä matkoilla aikoi painamaan sivulta oikein kunnolla. C4 Pro on huomattavasti parempi, mutta sekin ahtaahko oikeassa pääkoossa. Kuulemma muuttivat kypärän ovaali-muotoa neutraalimmaksi C4:ssä. Toimii ainakin minulla paremmin. Ohimolla on riittävästi tilaa laittaa monitehot nokalle, kun kypärä on päässä.

Paino ei ole häirinnyt, aurinkovisiiri toimii tosi hyvin. Arvostan myös valmiiksi integroitua kaiutin- ja mikkisysteemiä. Ei tarvinnut asennella mitään jälkikäteen. iPhone on helppo liittää siihen Bluetoothin avulla, ja musiikki soi aina ajaessa. Kaukosäädintä tarvitsee puhelimeen vastaamiseen ja biisin vaihtoon. Ei mulle tosin kukaan nykyään soittele. Kokeilin myös Garminin navin liittämistä, mutta kyllästyin ainaisiin varo-piippauksiin, klingeihin ja klangeihin. Seuraan navia mykkänä.

Suomen helteissä C4 pro ei ole tuntunut liian kuumalta. Niin, ja on kohtuullisen hiljainen. Mutta ei tarpeeksi, joten käytän ajaessa valettuja tulppia lisäksi. Musa kuuluu silti puolellakin volyymillä.

Kai Schuberth C5 on vielä parempi. En tosin ole kokeillut. Kypärät ovat aina makuasia. Katu-uskottavuuden tarve kypäräasioissa on ainakin itselläni iän myötä karissut kummasti. Davidaa olen joskus käyttänyt kylillä päristellessä. Mutta kun jouduin ottamaan monitehot, että jotain edes näkisi, niin se on lähinnä pölyttynyt hyllyssä.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
evoglide
Viestit: 28
Liittynyt: 17:44 31.07.2004.

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja evoglide »

Nämä kypärät on yksilökysymyksiä,toiselle sopii toinen,toiselle toinen.
Sopivuus selviää todenteolla vasta muutaman satasen lenkillä.
Omalla kohdalla ollut useampia Schubertteja ilman niskavaivoja,ajan yleensä kuuppa auki
paitsi sateella ja kylmällä kiinni.
Uusimpaan c5 malliin saa erikokoisia sisuspaloja,voi muokkaa kypärän omaan nuppiin.
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

hdjokke kirjoitti: 23:46 23.03.2023.
LeClerc kirjoitti: 16:32 23.03.2023. Esim Schubertti ei jostain sovi mitenkään pääni muotoon, aina puristaa jostain.
Ja kyllä, keväällä aina ekojen kertojen jälkeen niska hellänä kun tuuli pyörittelee tota -1700g möhkylää.
Minulla oli aikaisemmin Schuberth C3 Pro. Se ensin tuntui ok:lta, mutta pitkillä matkoilla aikoi painamaan sivulta oikein kunnolla. C4 Pro on huomattavasti parempi, mutta sekin ahtaahko oikeassa pääkoossa. Kuulemma muuttivat kypärän ovaali-muotoa neutraalimmaksi C4:ssä. Toimii ainakin minulla paremmin. Ohimolla on riittävästi tilaa laittaa monitehot nokalle, kun kypärä on päässä.

Paino ei ole häirinnyt, aurinkovisiiri toimii tosi hyvin. Arvostan myös valmiiksi integroitua kaiutin- ja mikkisysteemiä. Ei tarvinnut asennella mitään jälkikäteen. iPhone on helppo liittää siihen Bluetoothin avulla, ja musiikki soi aina ajaessa. Kaukosäädintä tarvitsee puhelimeen vastaamiseen ja biisin vaihtoon. Ei mulle tosin kukaan nykyään soittele. Kokeilin myös Garminin navin liittämistä, mutta kyllästyin ainaisiin varo-piippauksiin, klingeihin ja klangeihin. Seuraan navia mykkänä.

Suomen helteissä C4 pro ei ole tuntunut liian kuumalta. Niin, ja on kohtuullisen hiljainen. Mutta ei tarpeeksi, joten käytän ajaessa valettuja tulppia lisäksi. Musa kuuluu silti puolellakin volyymillä.

Kai Schuberth C5 on vielä parempi. En tosin ole kokeillut. Kypärät ovat aina makuasia. Katu-uskottavuuden tarve kypäräasioissa on ainakin itselläni iän myötä karissut kummasti. Davidaa olen joskus käyttänyt kylillä päristellessä. Mutta kun jouduin ottamaan monitehot, että jotain edes näkisi, niin se on lähinnä pölyttynyt hyllyssä.
Taas päästiin aiheeseen "monitehot", enkä malta olla mainostamatta monitehopiilolaseja! Toki niiden käyttömahdollisuus riippuu tarvittavista vahvuuksista, mutta itselleni ovat jo kymmenen vuotta olleet erinomainen ratkaisu. Kun tarve on lähinnä lukulaseille, niin piilolinssien kanssa voin käyttää ihan normi Raybaneja ajolaseina! :wink:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

evoglide kirjoitti: 06:51 24.03.2023. Uusimpaan c5 malliin saa erikokoisia sisuspaloja,voi muokkaa kypärän omaan nuppiin.
Minäkin hifistelin viime keväänä uuden C5:n niin, että vaihdoin sivupalat ohuempiin ja etu/takapalat paksumpiin (vai oliko päin vastoin) ja tuli tosi hyvä. Pitäisi vielä kehittää siten, että säätöpaloista saisi liikkeestä valita juuri ne jotka tarttee. Nythän minulle jäi sekä suurentavasta että pienentävästä setistä kummastakin puolet käyttämättä.

Tähän C5:een on "radiopuhelin" integroitu vielä paremmin kuin edellisissä malleissa. Tällä asialla on toisille isompi merkitys, toisille taas asia on merkityksetön.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pekka L kirjoitti: 07:35 24.03.2023. Taas päästiin aiheeseen "monitehot", enkä malta olla mainostamatta monitehopiilolaseja! Toki niiden käyttömahdollisuus riippuu tarvittavista vahvuuksista, mutta itselleni ovat jo kymmenen vuotta olleet erinomainen ratkaisu. Kun tarve on lähinnä lukulaseille, niin piilolinssien kanssa voin käyttää ihan normi Raybaneja ajolaseina! :wink:
Itselleni oli toi elämässä toisien monitehojen saanti kuukausia kestänyt projekti erilaisine vastoinkäymisineen ja väärine tehokkuuksineen. Joten en viitsi lähteä edes kokeilemaan piilolinssejä, kun on iän myötä silmien kuivumisongelmaa. Mutta varmasti toimii monelle muulle. Näen kyllä esim. urheilla ilman lasejakin. Yksilöitä ollaan. Sekä silmät, että pään muoto.
UrpoTJ kirjoitti: 08:02 24.03.2023. Tähän C5:een on "radiopuhelin" integroitu vielä paremmin kuin edellisissä malleissa. Tällä asialla on toisille isompi merkitys, toisille taas asia on merkityksetön.
Mutta näinhän kaikessa on. Itselläni on kuratoimallani soittolistalla reilut 12 000 biisiä. Joten mielelläni kuuntelen mainoksetonta musiikkia ilman näsäviisaita juontajia tunteja kestävillä ajorupeamilla. Tässä iässä yrittää tehdä ajamisesta mahdollisimman mukavaa kaikin tavoin. Mutta, jos karuus ja pelkkä tuulen pauhu viehättää, niin kaikenlaista kypärää löytyy kaupoista. Eikun sovittamaan.

Innokkaimmat muuten ajelevat jo täällä pääkaupunkiseudulla.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

hdjokke kirjoitti: 10:15 24.03.2023.Tässä iässä yrittää tehdä ajamisesta mahdollisimman mukavaa kaikin tavoin. Mutta, jos karuus ja pelkkä tuulen pauhu viehättää, niin kaikenlaista kypärää löytyy kaupoista. Eikun sovittamaan.
Noinhan se on. Vaikka musiikkia kuuntelen ja soitankin, niin moottoripyöräillessäni sitä en ole kaivannut. Ylivoimaisesti yleisimmin on minulla kypäräpuhelin kiinni. Silloin kun on puoliso kyydissä niin kypäräpuhelinta käytän ja joskus taskussa olevan kännykän navigaattorin ohjeiden kuunteluun. En yleensä halua käyttää navigaattoria kun haluan tietää ihan itse minne menen ja miten, mutta joskus vieraassa kaupungissa on ollut illalla kiva navigaattorin avulla päästä majapaikkaan mutkitta. Viime kesänä hoitelin yhden Teams-työpalaverin kypäräpuhelimella, palaveri alkoi vähän Rovaniemen jälkeen ja loppui Oulun jälkeen! On se hyvä peli olla olemassa.

Mutta minua, sanojasi lainaten, karuus ja pelkkä tuulen pauhu viehättää. Tai ei pauhu, vaan vieno suhina, eli tykkään hiljaisesta ja mukavasta kypärästä.
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla on vanha Sharkin Evoline ensimmäistä sarjaa,iso ja painava mutta olen tykännyt,nyt jo aika romuna.Silläpä tilasin Eurobikerilta Evo Onen kun oli sopivan kokoisena poistomyynnissä sopivaan hintaan.Mulla kun on tuota leukaa niin ainoa tuon mallinen mikä ei ota leukaan kiinni,tosin suubertteja en ole edes sovittanut,kalliita persaukiselle.
FXSTI -06
BarrelNut
Viestit: 7
Liittynyt: 19:36 23.03.2023.

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja BarrelNut »

UrpoTJ kirjoitti: 08:02 24.03.2023.
evoglide kirjoitti: 06:51 24.03.2023. Uusimpaan c5 malliin saa erikokoisia sisuspaloja,voi muokkaa kypärän omaan nuppiin.
Minäkin hifistelin viime keväänä uuden C5:n niin, että vaihdoin sivupalat ohuempiin ja etu/takapalat paksumpiin (vai oliko päin vastoin) ja tuli tosi hyvä. Pitäisi vielä kehittää siten, että säätöpaloista saisi liikkeestä valita juuri ne jotka tarttee. Nythän minulle jäi sekä suurentavasta että pienentävästä setistä kummastakin puolet käyttämättä.
Ostin viime kesänä C5:n mattamustana, ja olen miettinyt että ehkä tuohon pään etuosaan pitäisi laittaa tuo paksumpi säätöpala.

Muuten hyvä kypärä, painaa isommassa koossa n. 1800g. Ei liian painava minulle. Avattavuus on iso plussa, ja laillisesti tällä voi ajaa myös avattuna.

Itselle integroitu tummennettu aurinkovisiiri on liki pakollinen varuste ja tässä se on hyvä.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minäpäs katson mitä paloja minulle jäi ylimääräiseksi. Jos löytyy sopiva niin sen kyllä saat niin voit kokeilla.
SmallBlock
Viestit: 45
Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

Jos ei niskalihakset kestä laadukkaan avattavan kypärän painoa, kannattaa hakeutua heti kuntosalille vahvistamaan niitä. Vielä ehtii hyvin ennen kesäretkien alkamista...
tai ostaa sitten kevyen hiilikuituisen umpikypärän. Se tuskin maksaa paljon enemmän kuin nuo tarjotut erikoissilmälasit... :wink:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

SmallBlock kirjoitti: 12:29 25.03.2023. Jos ei niskalihakset kestä laadukkaan avattavan kypärän painoa, kannattaa hakeutua heti kuntosalille vahvistamaan niitä. Vielä ehtii hyvin ennen kesäretkien alkamista...
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin