Kypärä asiaa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Ajokausi lähestyy ja uutta kypärää olen katellu. Tuo Banditin Crystal kypärä on nyt ruvennu hyvältä vaihtoehdolta vaikuttamaan, hyvän näköinen potta. Onkohan minkälainen käytössä, jos kenellä on kokemusta moisesta kypärästä, ois mukava kuulla käyttökokemuksia , onko hiljainen/ meluisa , huomioita koon valinnassa jne. :D
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

"Juuri tuosta kyseisestä kypärästä minulla ei oikeastaan ole minkäänlaista tietoa..."Jaakko Parantaista mukaillen, mutta...
Koko pitää olla sellainen, että uutena on pikkuisen tiukka.
Kun heiluttaa päätä sivuttain, kypärä ei saa hölskyä.
Itse olen jo sen verran mukavuudenhaluinen, että ostaisin avattavan kypärän.
moderattori

Romu rauhoittaa!
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Mukavuus itelläkin vähän alkaa korostua kypäröissä :D Banditin avo potalla melkeinpä kaikki ajelut tullut vuosien saatossa ajeltua. Tuo avattava kyllä ollut harkinnassa kans, Shark Evo kypärää katellu, ehkä vähä futuristinen ulkonäkö vieroksuttaa...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Avattava kypärä painaa enemmän, kuin mikään muu. Itse testasin kypäräpuhelinta myyjäliikkeen kovasti kehutulla avattavalla Schubert kypärällä. Seisoskelin se päässä kymmenisen minuuttia yrittäessäni kytkeä puhelinta pyörän radioon. Siinä ajassa niska tuli kipeäksi painavan kypärän kanssa.

Toki kyse ei ollut ajamisesta, mutta kertoi mielestäni sitä, että kypärän paino ei ole eduksi, päin vastoin.

Mielestäni avattava kypärä yhdistää näppärästi avokypärän ja umpikypärän huonot puolet 8O.

Käytän itse hiljaista Davida Jet -avokypärää ja kevyttä X-Lite umpikypärää tilanteen mukaan. Avattavaa tuskin koskaan hankin. Sen suurin etu on kai tupakoinnissa kypärä päässä ;) Toki lasien asettaminen käy helpommin sen kanssa, mutta hyvät ajolasit menevät myös umpikypärän sisään. Normaalit silmälasit ja aurinkolasit välttämättä eivät kunnolla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Springer »

Kyllähän ne avattavat hiukan enemmän painavat mutta pitää kyllä olla aika herkkä niska jos tuon eron pystyy huomaamaan. Avattava on kätevä jos käyttää silmälaseja. Avokypärällä aikoinaan leukani telonut niin en enää juurikaan avokypärällä ajele. Avattava Shark ja Shubert on käytössä ja kyllä noista Shubert on parempi.

https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... rth-C4.htm

"Avattavat kypärät ovat yleensä aina painavampia kuin kiinteät, Nolan polykarbonaattikuorineen painaa XXL-kokoisena 1730 grammaa, kun taas samankokoiselle Schuberthille valmistaja ilmoittaa painoksi 1830 gr +-50 gr.
Kertaakaan ei kummankaan kypärän paino kiinnittänyt huomiota pitkienkään ajopäivien jälkeen normaalissa ajossa."
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miun ääni Shark avattavalle, en oo niskaongelmia havainnu avattavilla, enne 'enduro'ajeluani.

Mie tykkään Sharkin, kun ulkonäöstä oli maininta, leuka/naamasuoja niskassa asennosta, se on tyylikäs. Ja siitä jotta voin pataa käyttää avona/umpinaisena.

Ketjun alottajan mainittemaa kypärää en päähäni laittas, ihan vaa ulkonäön takia, miun mieli-puoli-pitteenä ihan hirvittävän näköne... :roll:

:arrow: Shark Evo-One 2 avattava mp-kypärä 5:40
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

harrikkaparta kirjoitti: 12:23 21.03.2023. Ajokausi lähestyy ja uutta kypärää olen katellu. Tuo Banditin Crystal kypärä on nyt ruvennu hyvältä vaihtoehdolta vaikuttamaan, hyvän näköinen potta. Onkohan minkälainen käytössä, jos kenellä on kokemusta moisesta kypärästä, ois mukava kuulla käyttökokemuksia , onko hiljainen/ meluisa , huomioita koon valinnassa jne. :D
Miksköhä tää piti ketju piti alottaa jäsenpuolelle :?: 8O

Onko kypäräkeskustelussa jottai salasta... :?:

Ei jäsenetki vois tiionmäärästä hyötyy :!: :roll:

Voisko Pertti siirtää tän 'julkiselle puolelle' :!: :idea:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Springer kirjoitti: 09:14 22.03.2023. Nolan polykarbonaattikuorineen painaa XXL-kokoisena 1730 grammaa, kun taas samankokoiselle Schuberthille valmistaja ilmoittaa painoksi 1830 gr +-50 gr.
Nuo hyvät avokypärät ja kevyimmät umpikypärät painavat luokkaa 1200-1300g, eli puolen kilon eron kyllä tuntee paikallaan ollessa ja päätä käännellessä. Ajossa se ero saattaa hävitä tai sitten korostua entisestään, kun viimaa vastaan pitää vielä nostaa koko ajan se puoli kiloa lisää.

Parashan se olisi, jos pääsisi kypärää koeajamaan ja monilla liikkeillä pääseekin. Näkee miten se istuu päähän ja mikä on painon tunne ja miten kovaa tuulen suhina tulee sisään.

Tupakoinnista ei ole itsellä kokemusta eikä taipumsta, mutta kerran sen yksi tupakkimies sen näppärästi totesi, että liikennevaloissa voi avattavalla kypärällä helpommin sytyttää nortin ;)

Se lasien päähän laitto on varmasti suurin etu avattavalla.

Itse käytän sen X-Liten kanssa näitä laseja. Sanka menee kypärään kuin kypärään ja muotoutuu huomaamattomasti väliin:
https://www.joecool.fi/tuote/ajolasit-h ... ull-smoke/
Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tämä posti on Off Topiccia, anteeksi vaan, kun en vastaa/en osaa vastata aloittajan kysymykseen. Hyvää kuitenkin tuossa kypärässä näyttäisi olevan, että speksien mukaan se on todella kevyt. Johtuisikohan se siitä kun kypärää ei ole ECE testattu. Jostain luin, että pelkällä DOT-hyväksynnällä on ohuemmat pehmusteet ja siten kevyempi kypärä, ja usein ulkomitoiltaankin hiukan pienempi.

ECE-testin läpäissyt kypärä lienee turvallisempi kuin pelkästään DOT-hyväksytty, mutta tietysti kukin miettii onko tällä itselle merkitystä. DOT-hyväksytty kypäräkin on Suomessa sallittu eli laillinen.

Joen hauskan lauseen
"Mielestäni avattava kypärä yhdistää näppärästi avokypärän ja umpikypärän huonot puolet."
itse kääntäisin muotoon
"Mielestäni avattava kypärä yhdistää näppärästi avokypärän ja umpikypärän HYVÄT puolet."

Omalta kohdaltani tuohon vaikuttavat mm. rillit. Ja mielestäni muutenkin helpompi puettavuus. Ja se että voi helpommin kommunikoida satunnaisen tarpeen ilmetessä. Ja voi jopa ajaa leukaosa ylhäällä. (Jota en tietenkään kaduilla tai teillä tee, katso lopussa oleva kuva, mutta esim. ralliin saapuessa, telttapaikkaa etsiessä ja samalla tuttuja moikkaillessa saatan vähän näin ajaa. Kypäränihän on tieliikennehyväksytty myös näin ajettavaksi.)

En usko, että olisin vahvaniskainen, ennemmin päin vastoin. Silti painoa en ole avattavissa kypärissäni kokenut ongelmaksi, en ajaessa, seisoskellessa enkä edes kolarissa!

Ja avokypärää en käytä muuta kuin museomopollani putputellessa, painavin syy näkyy tuossa 2015 porokolarin jälkeen otetussa kuvassa.
Kuva
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Jääkös tuossa Shubertin kypärässä tuo leuka osa avattuna töröttämään tuonne kypärän päälle? Se jos mikä on hassun näköstä. Jos noin on , niin tuo potta on omista vaihtoehdoista pois. Ja kyllä, keskustelun vois siirtää julkiselle puolelle, en tuota sen kummemmin ajatellut kun avauksen tein :lol:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

harrikkaparta kirjoitti: 21:38 22.03.2023. ... Ja kyllä, keskustelun vois siirtää julkiselle puolelle, en tuota sen kummemmin ajatellut kun avauksen tein :lol:
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

harrikkaparta kirjoitti: 21:38 22.03.2023. Jääkös tuossa Shubertin kypärässä tuo leuka osa avattuna töröttämään tuonne kypärän päälle? Se jos mikä on hassun näköstä. Jos noin on , niin tuo potta on omista vaihtoehdoista pois. Ja kyllä, keskustelun vois siirtää julkiselle puolelle, en tuota sen kummemmin ajatellut kun avauksen tein :lol:
Kyllä se jää törröttämään ylös. On varmaan jonkun mielestä hassun näköistä, itseäni ei ole kiinnostanut peilailla ja jos olen pätkän näin ajanut, en ole onneksi huomannut katselijoiden osoittelevan sormella ja naureskelevan. Enkä siis juuri koskaan aja kypärä auki asennossa, mutta se on siihen hyväksytty eli turvallisuus todettu toisin kuin monissa muissa avattavissa kypärissä. Ei tuo aukiasennossa ajaminen ole minulle mikään syy valita avattavaa umpikypärää.

Oikeassa olet, tuollaista ei kannata hankkia jos aikoo ajaa kypärä avattuna. Tosiasiasiassa ei sillä kypärällä voi leukaosa ylhäällä ajaa kuin ihan hiljaa, siihen ottaa ajoviima ihan eri lailla kuin esim. noissa Shark-kypärissä, jotka on ihan oikeasti tarkoitettu aukinaisena ajettavaksi leukaosa kypärän taakse väännettynä.
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Mulla on avattava Davida ollut hyllyssä jo monta vuotta. Se ei mulle käyttöön kelpaa!
Tässä talvella ostin Golfin Desmon, avattava, minkä leukaosa menee niskaan. Ajatuksena se, että Davida-avokypärän kanssa reissua tehdessä rankat sateet tai jopa raekuurot ei ole "mukavia". Mulla on siihen ollut irtovisiiri mukana, mutta eihän se kovin käytännöllistä ole, kun sitä joutuu jostain laukun pohjalta etsimään käyttöön... Roofista ei siis vielä kokemuksia ole, mutta toiveita toki elättelen! :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja jty »

Kypärän painon merkitys on varmaan vähän yksilöllistä , mutta jos ilman pleksiä ajelee pitkää matkaa niin kyllä tuntuu, tuntuu myös pleksin kanssa.
Mulla on migreeniherkkänä hyllyssä puolen tusinaa erimerkkistä avokypärää ja ainoo mitä käytän on caberg freeride carbon avokypärä (tummalla) polykarbonaattivisiirillä joka nousee aurinkolipaksi. Paino 750g eli alle puolet normikypärän painosta. Aikanaan sai Louis.de:stä ja vielä varmaan saa myös tilaamalla ajovaruste.fi eli Nakkilan Mp-osat.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kypärä asiaa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kaksi eri kerralla messuilta ostamaani kypärää olivat täsmälleen sama malli. Sovittelin ties jos vaikka mitä (avattavia, päävaatimuksiani) kypäriä ja hallin kierron jälkeen löytyi passeli. Kun olen jo käyttänyt kaikki mustiin kypäriin liittyvät pisteet, valinta oli valkoinen. Se näkyy kesäkelissä mustaa paremmin, muttei kuitenkaan ole mikään lamppu ukon päässä.

HJC:tä ne olivat molemmat.

Avokypäriä en enää käytä. Joskus se osuma kuitenkin tulee. Umpikypärä ilman avausmahdollisuutta on silmälasien kanssa hankala samoin kun on umpikypärä inhottava helteessä kaupungissa - juu ajelen kypärä auki mateluliikenteessä, enkä riisu varusteita esim pikatankkauksen yhteydessä.

HJC:n valinta oli ihan vaan siksi, ettei sen suurin "64" puristanut mistään, eikä ruukku kuitenkaan hölsky päässä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin