Dynan jarrujen päivitystä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Noviisi
Viestit: 14
Liittynyt: 15:36 09.04.2022.

Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja Noviisi »

Paljon ollut aiheita dynan jarruista ja niiden huonoudesta. Onko kukaan tehnyt ja saanut halvalla budjetilla etujarruun enemmän tuntua. Kalliimpia vaihtoehtoja toki on esim laittaa arlen nessin 15 levy tai sit etsiä jostain rojut tuplalevyille.
Jos joku tehnyt niin kokemuksia otetaan vastaan auttaisiko jo vakio letkujen/jarruputken korvaaminen teräspunos letkulla jarrusatulalta kahvalle asti, tai onko jotain tiettyjä jarrupaloja esim lisäksi mitkä toisivat lisää pitoa? Vai onko nämä "turhia" päivityksiä ja alkaa vaan etsimään näitä kalliimpia päivitys osia :cry:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Noviisi kirjoitti: 20:27 29.01.2023. ... vakio letkujen/jarruputken korvaaminen teräspunos letkulla jarrusatulalta kahvalle asti,...
Letkuilla alottasin :!:
Tuolta mie tillaan letkut, kun saan päätettyy, viuletit vai teräksen väriset :?: :roll:
-Harikka- kirjoitti: 23:57 28.02.2022. Tuolta voipi tilata kåtåmaasta ihan värillisiäki :wink: :idea:

:arrow: fi.helperformance.com

Phone +358 19 524 4728
SMS +358 40 029 2874
Email: hel@mittaletku.fi
HEL Performance Finland Porvoon Mittaletku OY
Teollisuustie 3
06150 PORVOO, Finland

Kuva

Emilia ChromeTrain:ii molemmat 78.00€
:arrow: Harley Davidson FXSTB Night Train Soft Tail (2000-2007) OEM Replacement Braided Brake Lines

Verstaalla ei oo kirkasta kutistesukkaa, laittavat mustaa kutistesukkaa banjo/teräspunosliitoksee,
suostuvat laittamaa itte lähetettyy kirkasta, Motonet:istä löytyvää :arrow: 4 Connect Kutistesukka liimalla, 2:1 läpinäkyvä 10mm 3m 88-2077 14.90€

Kirkkaalla kutistesukalla välttää ton efektin, ajastaa ilma/vesi-kakki mennee muovipäällysteen/teräspunoksen vällii :!: :(
Kuvat miun mopon etujarru letkusta, kutistesukka estänee ton epämääräsen ajan :!: :idea:

Kuva
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

No mutta UrpoTJ, ei nykyää mittää haeta... :!: :roll:
Nimimerkistäkin voi jottai päätellä, ei oo vielä kaikki assiat selvillä... :mrgreen:
LärviKirja on opettanu, mulle-kaikki-nyt-heti, ei mittää vanhoja haeta... :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

No, yritetään jeesata. Mutta kun ei ole kaikki asiat läheskään selvillä itselläkään...

Tuo on ihan hyvä konsti, että parantelee jarruja pala kerrallaan. Tosin kovin montaa pienempää kysyjän toivomaa halvan budjetin keinoa ei taida olla. Eka on tuo mainitsemasi teräspunosjarruletku. Sen vaihtamisella aloitin ja kuvittelin että parannusta tuli. En kyllä tiedä oikeasti paljonko parani, ainakaan jarrutusteho, tuntuma enemmänkin. Mutta kyllähän kahvanpuristamisen voimasta enemmän menee jarrulle jos letku ei jousta.

Sitten pistin Performance Macinen 6-mäntäisen puristajan. Ei tarvinnut muistaakseni kahvan päässä muutella. Tämä paransi jarruja selvästi. Olisi pitänyt samalla vaihtaa isompi jarrulevy 11,5">13", mutta silloin tuumasin, että tulee ruma.

Tuplajarrujakin mietin. Olisi pitänyt löytää CVO Deucen etupään alaputket että olisi saanut kaksi puristajaa kiinni. En sitten tähän lähtenyt, tuntui niin hankalalta ja kalliilta.

Jotkut lienevät vaihtaneet koko etupään jostain toiseen merkkisestä pyörästä, mutta tässä on varmaan aika sovittaminen.

Tuolla minun etujarrullani saa kyllä jarrutettua mielestäni ihan hyvin. Night Trainin kapoinen eturengas ja hento etupää ei varmaan hirmu tehokkaita jarruja edes kestäisi. Nykyisellä yhdistelmällä on kylläkin kahvaa jaksettava puristaa, jarrut eivät ole mitkään kahden sormen jarrut.

Mikäs Dyna ja minkä vuoden tämä on? Osassahan oli tuplajarruja edessä, sattuisko palat suoraan sopimaan...
Noviisi
Viestit: 14
Liittynyt: 15:36 09.04.2022.

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja Noviisi »

Juu osaa nuista vanhoista pohdinnoissa tuli silmäiltyä, mutta niissä monesti hypättiin suoraan tuplalevy vaihtoehtoon. Pyörä on -08 streetbobi
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Noviisi kirjoitti: 05:28 30.01.2023. Juu osaa nuista vanhoista pohdinnoissa tuli silmäiltyä, mutta niissä monesti hypättiin suoraan tuplalevy vaihtoehtoon. Pyörä on -08 streetbobi
Teoriassa ja käytännössäkin tuo tuplaa jarrutehon. On vaan niin ihanan kallista, jossei sitten käy joku munkki, että löytää ne osat muualta kuin marmoritiskiltä.

Olikohan ne jarrut uutena noin huonot, kuin ne nyt on? Alkuperäinen levy on kallis. Kaikkien kokeilujen jälkeen mulla on taas kelluva levy, TRW:n leimoilla. Siihen sain pitoja joillakin romulaarista kaivamillani paloilla, mutta tietyissä olosuhteissa se huusi niillä pitopaloilla kuin elävää kissaa tunkisi sirkkeliin. En voinut jatkaa kokeilua pidemmälle. Oltiin just lähdössä kuukauden reissuun sisältäen Alppien ylityksen. Kellumattomien tarvikelevyjen kanssa tuo keula on yliherkkä levyn vipotukselle. Mitattua oli "satkuja", jolla jarrutus nypytti pahasti. Joskus oli joku italailainen levy. Siitä aukesi niittaukset väljäksi. Meni jokin aika löytää, mistä se tyhjäkäynnillä kuuluva kolina oli peräisin.

Sit kun hyppään mun 883/... päälle, niin pitää ottaa ihan toinen ote. Yhdellä sormella pysähtyy ja kahdella menee jo överiksi - siis jarruttaminen. Vanhat yksimäntäiset satulat ja halvimmat tarvikerosterilevyt siinä kera SBS:n palojen. Mä yritän jatkossa pysyä etäällä EBC:n paloista. Monet murheet on niistä peräisin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Oon harrastanu pari vuotta työntekoa japaniikkimerkkihuollossa. Siellä on kaikissa pyörissä sellaiset jarrut, ettei Harrikkaan saa, vaikka tekis mitä.
Minusta puheet Harrikan susipaskoista jarruista on paskapuheita. Jarrut saattavat jonkin ninjan jälkeen tuntua olemattomilta, mutta jos asian suhteuttaa lähtönopeuteen, niin on ne aivan riittävät.

Nuo edellä mainitut pala- ja letkuhommat kannattaa tosiaan ensin tehdä. Perinteinen orgaaninen pala toimii Harrikassa hyvin, koska harvoin tarvitsee kilvanajomalliin mutkatietä päästellä....kiihdytys-jarrua-kiihdytys-jarrua.
Sintteripala kestää toistuvia kovempia jarrutuksia paremmin, mutta saavuttaa tehonsakin vasta sitten, kun lämpö nousee.
Teräspunosletku tuo jarruun tuntoa vanhan pehmentyneen kumiletkun jälkeen, mutta muuttaa myös isomäntäisen pääsylinterin kovaksi.

Itse laittaisin ensin olemassa olevat asiat kuntoon ja totuttelisin pyörään sekä sen ominaisuuksiin.
Seuraavana talvena sitten muutoksia, jos siltä tuntuu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Unohtui tuosta minun tarinastani, että minullakin on edessä kelluva jarrulevy.

On minullakin Buellissa sellaiset kahden sormen ellei peräti yhden sormen etujarrut ja vielä tunnokkaat sellaiset. Mutta ei minua silti Night Traininin voimaa vaativat jarrut harmita. Ei tarvitse olla ihan niin varovainen kun ei ole ABS-systeemiäkään...
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Noviisi kirjoitti: 05:28 30.01.2023. ... Pyörä on -08 streetbobi...
Tuon tiion murusen vois laittaa allekirjotuksee :!: :idea: :wink:
Rätkän versiota kun ei välttämättä tiionetsintä 'kiimassa' tuu joka kerta muistettuu laittaa... :!: :mrgreen:

Pertti kirjoitti: 08:52 30.01.2023. ... Perinteinen orgaaninen pala toimii Harrikassa hyvin, koska harvoin tarvitsee kilvanajomalliin mutkatietä päästellä....kiihdytys-jarrua-kiihdytys-jarrua.
Sintteripala kestää toistuvia kovempia jarrutuksia paremmin, mutta saavuttaa tehonsakin vasta sitten, kun lämpö nousee...
Tätä mie muistelin/arvelin toisessa ketjussa, omasta vaihtu sintteririset orkaanisii :!: :wink:
300123 18:45 111
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Noviisi
Viestit: 14
Liittynyt: 15:36 09.04.2022.

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja Noviisi »

kiitoksia tiedoista, pitääpä pistää testiin nuo orkaaniset palat ja vaihtaa jarruletku niin eiköhän sillä selvinne, ainakin aluksi 8)
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Itse kokeilin parannella jarruja Dynasta kanssa. Ainoa huomattava ero tuli juurikin Arlen Nessin 15" levystä. Sillä alkaa nyt olla jo kohtuullinen jarruteho. Mutta kyllä omassakin on tarkoitus mennä tuplajarruihin. Touringin alaputket on jo hyllyssä ja vielä touringin brembot pitää hommata ja levyt. Välillä noita löytyy käytettynä aika sopivasti. Omasta mielestä jos pyörä kiihtyy suht rivakasti niin olisi sen syytä pysähtyä myös. Jos vaikka satasen vauhdissa tulee tilanne missä pitäisi jarruttaa tehokkaasti niin ainakin itsellä tulisi vakiojarruilla äkkiä hätä käteen :D
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
SmallBlock
Viestit: 45
Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

Eikös Dynaan löydy ihan Dynan alaputket jos haluaa tuplata jarrut :?:
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Tuohon 49mm keulaan en Dynaan ole käytettyä tullut vastaan, mutta varmasti löytyy jostain.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Slimemouth
Viestit: 1
Liittynyt: 11:56 01.03.2012.

Re: Dynan jarrujen päivitystä

Viesti Kirjoittaja Slimemouth »

Mites touringin alaputket? Eikös ne mene suoraan tohon dynaan…
Vastaa Viestiin