Sivu 6/6

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 23:42 02.02.2024.
Kirjoittaja panheadever
Tässä uusi vähän isompi laakeri ja 3mm leveämpi.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 08:58 03.02.2024.
Kirjoittaja Pertti
Laitoitko laakeriin lisää rasvaa?
Tehtaan jäljiltä saattaa olla aika vähän, tai ei ollenkaan.
Pienellä meisselillä varovasti kangottamalla irti ja sormilla painamalla napsahtaa takaisin.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 09:34 03.02.2024.
Kirjoittaja panheadever
Aina teen sen. Opittu on kantapään kautta 😆

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 07:20 17.02.2024.
Kirjoittaja panheadever
Nyt on taas laatikko kasassa uudella tukilaakerilla ja uudet kicksin akselin ja rattaan helat. Tässä vaiheessa onkin hyvä puhua oikean öljytyypin tärkeydestä! Näissä vanhoissa 4 vaihteisissa pitää käyttää ehdottomasti Max API 4 luokan mineraali öljyä tai niinkuin Pannussa sae50. Noissa Harrikan omissa öljyssä ei ilmoiteta API luokituksia. Kuitenkin ne on API 5 eli ei pidä laittaa! Se syö helat !!!Myöskään puoli synteettinen ei mielestäni ole hyvä. Siitä jää niin ohut kalvo. Paksu 80w/90 mineraali API 4 on paras. Vesi laatikossa on ongelma. Sitä vähän kertyy kovassa sateessa ajaessa vaikka on nop. Mittarin vaijerin kiinnitys tulpattu ja huohotin ruuvi letkulla . Tähän ongelmaan on öljy asiantuntijan suositus outboard API 4.. 80w/ 90 . Se kestää vettä . Viime kesän sillä ajelinkin ja sen laitan jos reissuun lähden. Siinä on aivan samat ominaisuudet vedenkestolla !!

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 09:26 17.02.2024.
Kirjoittaja Pertti
Kyllä se outboard ainakin kirkkautensa menettää, jos vettä pääsee sekaan.
Kamalaa liillinkiä tulee moottorin perästä, jos vettä on seassa.
Sama se tietysti on, minkä laista liejua on, jos vaan voitelee.
Parasta olisi varmaan, jos vettä ei lootaan menisi. Onhan siinä tietysti paikkoja...kiksi, kytkinvipu, huohotusruuvi, rikrakki....

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 22:21 17.02.2024.
Kirjoittaja panheadever
Ei se paljoa väri muutu.. normi öljy menee harmaaksi. Outboard öljy säilyttää voitelun ja korroosion keston.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Lähetetty: 22:41 17.02.2024.
Kirjoittaja panheadever
Tämä on Api Gl-4
Screenshot_20240217-223941.png