4 vaihteisen laatikon kunnostus

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Asia selvisi.. se on kicksin rattaan pusla väljä.
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Screenshot_20231116-205520~2.png
Onko joku keksinyt paremman toimivuuden tälle kicksin rattaalle.
Tuo messinki hela jos on vähänkin väljä se ei liiku akselilla sivuttain eli kicksi jumittaa
Liitteet
Screenshot_20231116-205514~2.png
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Itse olen miettinyt, jos tuo messinki hela ois pitempi laatikon sisäpuolella. Näin se ei kääntyisi ja liikkuisi sivuttain paremmin. Mites tuo öljyura . Jos sorvaa uuden. Oisko pakollinen. Tuo ratas pysyy paikoillaan ja akseli pyörii vimmatusti 🤔
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei se öljyura varmaan aivan turha ole.
Laatikossa on kumminkin sen verran vähän öljyä, ettei alseli öljyssä ui.
Eikö uudellakaan puslalla ole tiivis, vai uusitko vain rattaat?
Jos on joskus päässyt loota kuivaksi, niin helposti kulahtaa myös akseli.
moderattori

Romu rauhoittaa!
pannu51
Viestit: 72
Liittynyt: 14:34 18.07.2002.
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja pannu51 »

W&W Cycles kehuu, että heillä myynnissä parempi pusla kuin tarvikepuslat yleensä. Materiaali "red bronze", olisko toi sitten sama kuin laakeripronssi.
https://www.wwag.com/en/the-cyclery-sta ... ar-bushing.
Omakohtaista kokemusta tuotteesta ei ole.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Punametallista puhutaan auton laakeriliuskoissa ja se on selvästi kestävämpää kilpakäytössä kuin valkoinen.
Liekkö sitten samaa kuin punapronssi...
Tekstistä voisi päätellä, että holkki pitää sovittaa akselille.
Tarkoittaa kalvainhommia. Säädettävä trotsi on tuohon hyvä.
Millään käsikäyttöisellä hiomalaitteella ei kannata yrittää.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Tukilaakerin kestävyys !! Onko joku keksinyt paremman tukilaakerin pääakselille siihen eturattaan ulkopuolelle.. oon miettinyt saisko siihen tuumasen tilalle jonkun vahvemman vaikka välipuslalla tai jyrsimällä tukilevyä .. välillä kestää. Nyt ei taas kestänyt kuin 2 tonnia. Vähän piti ottaa ulommas supernut mutterin takia. Sitä ei kestänyt ..
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Tämä tukilaakeri on kuitenkin laatikon kestävyyden kannalta tärkein laakeri, mutta laitettu heikoin laakeri. Samaa laakeria käytetään jossain sähkömoottorissa. Kyseessä on vielä aivan sama laakeri.
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Saahan siihen kun tekee ensin holkin (tai käyttää umpikoppien laakerikoolia) ja sit kun löytää sen laakerin niin tekee sille pesän. Kauhee työmaa, mä kävin hakemassa Kuopiossa asuessani paikalliselta laakerikauppiaalta tuohon sopivan laadukkaan laakerin, löytyi hyllystä eikä ollut kallis.
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No nyt löysin vähän isomman laakerin. Reikä on sama 1" 3mm leveämpi ja 1.2mm isompi halkaisija eli nyt on 50.8mm ja tuossa ois 52 mm. voiskohan sitä tuon verran jyrsiä isommaksi.. tuota laakeria käytetään kelkan telastossa..
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Näin työn puolesta en luottaisi yhteenkään moottorikelkan osaan :mrgreen:

Mutta riippuu täysin mistä ollaan ottamassa, vaikea sanoa tietämättä ainevahvuudesta. Siihen perus malliseen tukilaakerin kannakkeeseen ei mun mielestä noin iso mahtuisi, voin kyllä olla väärässäkin.
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Screenshot_20240123-093201~2.png
oisko toimiva setti kickstart puslien hoonaukseen
choppers since 1988
6PPC
Viestit: 95
Liittynyt: 16:29 15.08.2002.
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja 6PPC »

Ei onnistu minun mielestä noilla, vaatii säätökalvain tyyppisen työkalun
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Kyllä se varmaan pitää olla. Ei se onnistunut käsillä kicksin kopan puslien hoonaus ennenkään. Ei tule suora 😉
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

panheadever kirjoitti: 20:54 16.01.2024. No nyt löysin vähän isomman laakerin. Reikä on sama 1" 3mm leveämpi ja 1.2mm isompi halkaisija eli nyt on 50.8mm ja tuossa ois 52 mm. voiskohan sitä tuon verran jyrsiä isommaksi.. tuota laakeria käytetään kelkan telastossa..
Nyt on laakerille sorvattu isompi reikä. Meni kuulemma tunti työtä. Piti vaihtaa pakka ja keskittäminen oli vaikeampi homma tuollaiselle epämääräiselle kappaleelle
choppers since 1988
Vastaa Viestiin