Johtojen vetoa

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 23:36 04.01.2023. ... Lisäpitkiä en itse asenna autoihin enkä pyöriin, kun pitkiä valoja voi käyttää ehkä 5% ajoista. Satsaan kaiken näkymiseen ja lähi- sekä lisävaloilla näkemiseen. Pitkät päällä ei ole minun näkyvyysratkaisuni ;)...
Nii, Lisävalon/valot voi ratsastaja ihan itte suunnata haluamaansa ajovalo korkeutee, pitkiks tai lyhkäsiks :!: :idea: :wink: Laillisuus ei aina välttämättä toteuvu. Se on sitte jokkaisen oma assia :!: :mrgreen:

Ja juntit ajelee rätkillä pitkät päällä päivänvalossa, niitäki on yllättävän paljo :!: :evil:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
SmallBlock
Viestit: 45
Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

Joe Cool kirjoitti: 23:36 04.01.2023.... Lisäpitkiä en itse asenna autoihin enkä pyöriin, kun pitkiä valoja voi käyttää ehkä 5% ajoista. Satsaan kaiken näkymiseen ja lähi- sekä lisävaloilla näkemiseen. Pitkät päällä ei ole minun näkyvyysratkaisuni ;)...
Hey Joe, olet itse kertonut täällä ettet aja pimeässä ja/tai sateella.
Meillä muilla voi olla erilaisia tarpeita. Itsekin olisin tarvinnut joskus runsaasti lisää valoa... vaikka tuollaiset;https://pipeburn.com/harley-adventure-bike-enduro/
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja ranze »

-Harikka- kirjoitti: 01:34 05.01.2023.Laillisuus ei aina välttämättä toteuvu. Se on sitte jokkaisen oma assia :!: :mrgreen:

Ja juntit ajelee rätkillä pitkät päällä päivänvalossa, niitäki on yllättävän paljo :!: :evil:
Ylimpänä laillisuusvalvojana oon pitänyt huolta että lain tiukat pykälät täyttyvät. Ja ihan varmasti ei tuu ajeltua pitkät päällä edes vahingossa.
Katsastajan käsikirja kirjoitti:01.01.1923
tai sen jälkeen moottoripyörässä tuli olla sekä etu- että takalyhty. Sivuvaunullisessa moottoripyörässä etulyhty vaadittiin myös sivuvaunussa.
A Automobiililiikenteestä 237/22
Joella sentään on pitkät. Mulla ei ole kuin se etuvalo ja takavalo. Öljynpaineen merkkivaloa oon suunnitellut, ehkä laitankin jos saan kätkettyä jonnekin. Öljykellon oon jo hankkinut.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

SmallBlock kirjoitti: 08:28 05.01.2023. Hey Joe, olet itse kertonut täällä ettet aja pimeässä ja/tai sateella.
Meillä muilla voi olla erilaisia tarpeita. Itsekin olisin tarvinnut joskus runsaasti lisää valoa...
Kuva

Aina kun ne aikataulut, tilanteet, suunnitelmat EI mee ihan, ku on itte aikonu, ainakaa miulla... :(
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kun tuo heitto ei pimeässä ja sateessa alkaa jo elää omaa elämäänsä, niin avattakoon asiaa hieman offtopicin uhallakin, silti aihetta vahvasti sivuten.

Tuollaiset mulkosilmät ovat tulossa Kiinasta, nyt ns. tullattu jo EU:ssa. Ns. siksi, että en ihan usko pienten vikkelien kiinalaisten maksavan senttiäkään Euroopan Unionin jäsenvaltioille näiden tulleja ja/tai alveja. Toki olen mielelläni väärässä.

Kuva

Noilla valoilla on tarkoitus saada katteen alle asennettuna aikaan havaittavuutta liikenteessä päiväsaikaan. Jos valoteho on yhtään sinne päinkään, mitä kehutaan, niistä saattaa olla apua lisävaloina tiehen lähelle suunnattuna. Pimeään aikaan. Ne on tarkoitus kytkeä parkkivalon piuhaan omalla katkaisijallaan.

Sateessa ajamista pyrin välttämään aina kun mahdollista sekä reittisuunittelun että myös suunnitelmien muutosten kautta. Saatan jäädä johonkin kylään/kaupunkiin ylimääräiseksi päiväksi, sadetta välttääkseni. Silti se ei aina onnistu ja muutaman kerran vuodessa joutuu lipsumaan ja pukemaan jopa sadeasun. Kivaa se ei ole. Eikä hirveästi liity lisävaloihinkaan, pääasia, että on näkyvät valot sateessa niin harvoina hetkinä.

Kivaa ei ole myöskään kylmässä ajaminen. Siksi olen itse keksinyt ja lanseerannut termin "skandinaavinen vilupyöräily" ja sitä yritän välttää parhaani mukaan tiukalla suunnittelulla ja sääennusteiden tutkimisella.

Pimeäajo tai yöajo - ne ovat kaksi eri asiaa. Kun yrittää vältellä "skandinaavista vilupyöräilyä", joutuu lähtemään Helsingistä etelään. Samalla menettää valoisat ja kylmät yöt. Etelämpänä valoa tarvitaan jo klo 19-20 eteenpäin paljon ja siksi ole satsannut pyörissäni valaistukseen lähialueella. Koska taajempaan liikennöidyillä vyöhykkeillä ei vaan pysty ajamaan pitkät päällä muun liikenteen takia.

Yöajoa pyrin välttämään kylmyyden ja eläimien takia. Joskus siihenkin joutuu ja lisäpitkistä olisi ollut hyötyä esim. Texasin autiomaassa kojoottien havainnoinnissa säkkipimeässä iltayössä ja Montanan preerioilla myös, jossa otin pienen kontaktin piikkisian kanssa. Pimeys tuli äkkiä, vaikka kylmä ei siellä tullutkaan. Pimeässä olen siis ajanut ja tulen ajamaan paljon, yöajoa toivottavasti mahdollisimman vähän.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

OffTopic:ia lissää, näkyväisyyen parantamiseks :!: :wink:

Miulla on Emilia ChromeTrain:ii menossa tommoset LED-versiot, noitten asennus vaatii ns. ameriikan etuvilkut, joissa on 2-napane kanta (1157) ja kirkkaat vilkkulinssit, jotku tykkää savustetuista :!: :roll:

Walkone ulkokehä pallaa erittäin kirkkaasti niin kaua jatkuvasti, kunnes 'ratsastaja(tar)' ilmoittaa wilkkuwalolla muille tienkäyttäjille, kenties olevansa kääntymässä johoki suuntaa.
Vilkkunamikkaa painettaessa, walkone ulkokehä sammuu ja oranssi-sisäalue alkaa vilkkua.
Vilkutuksen päätyttyä, valkone ulkokehä syttyy jälleen palamaan muutaman sekunnin viiveellä :!:

Kuten moderneissa kulkuneuvoissa, esim, miun -06 'Iso-Lohko' Micra:ssa :!: :mrgreen:
Suåmen tielaillisuuksi mie en ota kantaa :!: :wink:

:arrow: 1157 LED Turn Signal Amber White Switchback Lights Bulbs Fit For Davidson

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
060123 01:41 536
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Lambertiaanisia valonlähteitä. "Häikäisee, muttei valaise". Siis tommoset ledichipit ilman suuntainta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 07:33 06.01.2023. ... "Häikäisee, muttei valaise"...
= häikäisevillä pienillä valoilla varustettu kulkine, auttaa muita tienkäyttäjiä havaitseemaa ko. kulkineen... :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Markapieru kirjoitti: 22:04 04.01.2023.
Siihen guadlockiin, ei ainakaan ohjeissa kuulunut mitään sulkakkeita jota en laittanut
Quad Lock:in puhelinlataukseen ei tarvita sulakkeita. On myös IP 66 vesitiivis, toisin kuin jotkut tupsyt-viritykset. Ei tarvitse sinitarraa tai purkkaa ainakaan tämän takia kannella mukana. Fiksu laittaa kuitenkin USB-liittimen aukon osoittamaan alaspäin, varmuuden vuoksi.

https://www.quadlockcase.eu/collections ... 8888462418
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

-Harikka- kirjoitti: 12:52 06.01.2023.
JKKo kirjoitti: 07:33 06.01.2023. ... "Häikäisee, muttei valaise"...
= häikäisevillä pienillä valoilla varustettu kulkine, auttaa muita tienkäyttäjiä havaitseemaa ko. kulkineen... :wink:
Ali sedän tarvikekaupasta ostettu LED headlight tekee tuon huomion myös. Valo on hyvä kun sen säätää "nolliin" eli lähivalo näyttää hyvin pitkälle. Samalla se vilkkuu vastaantulijain silmille sen verran, että huomataan.

TAKAVALOn osuutta ei pidä aliarvioida. Mä vaihdoin vuosi sitten 883/1200/turbo -motskariini LEDillisen alkuperäisen designiä kunnioittavan kapistuksen. Suoraan paketista ihan paska, vesitiiviys IP0 tai sinne päin, mutta kuumaliimalla tilkiten jatkoon. On sitten todella koko sen kuution pinta kirkasta valoa ja kun jarrua polkaisee, tulee tuplat lisää. Ei tuu ajetuksi yli takaapäinkään yhtä helposti.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

hdjokke kirjoitti: 14:22 06.01.2023.
Markapieru kirjoitti: 22:04 04.01.2023.
Siihen guadlockiin, ei ainakaan ohjeissa kuulunut mitään sulkakkeita jota en laittanut
Quad Lock:in puhelinlataukseen ei tarvita sulakkeita. On myös IP 66 vesitiivis, toisin kuin jotkut tupsyt-viritykset. Ei tarvitse sinitarraa tai purkkaa ainakaan tämän takia kannella mukana. Fiksu laittaa kuitenkin USB-liittimen aukon osoittamaan alaspäin, varmuuden vuoksi.

https://www.quadlockcase.eu/collections ... 8888462418
Jos Te kaipaatte puhelimelle virtaa, jotta voitte seurata HDCF:ää reaaliajassa ajossa tuntikausia tai jopa yrittää navigoida kuuklemapsilla, niin rakentakaa langattoman lähettimen lähetinosa semmoiseen sadesuojapussiin sen kännykän alle. Ei tartte hiplata liittimiä. Aina kun laittaa puhelimen suojapussiin, mistä se tosi huonosti näkyy ajossa, niin se ainakin saa ladata itseään.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 16:31 06.01.2023.
Jos Te kaipaatte puhelimelle virtaa, jotta voitte seurata HDCF:ää reaaliajassa ajossa tuntikausia tai jopa yrittää navigoida kuuklemapsilla, niin rakentakaa langattoman lähettimen lähetinosa semmoiseen sadesuojapussiin sen kännykän alle. Ei tartte hiplata liittimiä. Aina kun laittaa puhelimen suojapussiin, mistä se tosi huonosti näkyy ajossa, niin se ainakin saa ladata itseään.
Quad Lock:illa on langaton lataus myös saatavana esim. iPhonelle.
https://www.quadlockcase.eu/collections ... 9734752338

Hiukka oli kuitenkin mielestäni hintava. Joten katsoin, että ei maksa vaivaa omalla käytöllä, ja voin hiplailla liitosjohtoa sen verran. Mutta, toisen kallis on toisen halpa. Joten jokainen arvottakoon hiplailunsa.

Nykypuhelimia ei tarvitse laittaa suojapussiin. Oma vanha iPhone 12 Mini:n luokitus on IP68 (IEC-standardi 60529, enimmäis­syvyys 6 metriä 30 minuutin ajan).

Google Maps navigointi näyttää toimivan ihan ok 150 km:n säteellä kotinurkista. Eikä näyttänyt iPhone Suomen keleissä hirveästi kuumenevan. Pidemmille matkoille minulla ainakin toistaiseksi on Garmin Zumo, johon olen ohjelmoinut koko reissun pysähdyksineen päivineen. Puhelin on ikäänkuin varalla, jos Garmin matkalla lakkaa toimimasta, kuten kävi vuosia sitten. Näyttö pimeni 3 v. vanhassa vehkeessä. Ostin uuden, koska siinä oli sama asennuskitti, kuin hajonneessa navissa.

Matkaa seuraan Garminista, musiikkia kuuntelen iPhonella. Puhelimen näytössä näkyy parhaillaan soiva kappale. Kappaletta vaihtelen Schuberth:in kaukosäätimellä. Sillä voi tarvittaessa vastata myös puhelimeen. Tietty karumminkin voi mopolla edetä, jos haluaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Lidlissä oli joku viikko sitten langaton lätyskä just iPhonea varten. Vähän toista kymppiä maksoi. USB3 johdolla. Mulla on puhelin nahkakansissa, joka oli liikaa sille tekniikalle. Ilman kuoria toimi.

Mut siis semmosen lätkän voisi itse liimata puhelimen pitimeen ja olisi halpa. Jos siis langattoman haluaa.

Mä kuuntelen ajossa tuulen suhinaa. Sekä soolona, että rouvan kanssa. Jutellaan sit tauolla, jos on asiaa.

Kosketusnäytöt joskus touhuavat omiaan sateessa. Jopa navin, vaikka on ”ulos suunniteltu”.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 21:15 06.01.2023. Kosketusnäytöt joskus touhuavat omiaan sateessa. Jopa navin, vaikka on ”ulos suunniteltu”.
Tämä oli ongelma vuosia sitten Tom Tom:in prätkänaveissa. Liekö jo nykyisissä korjattu. Minulla on Garminiin Ruåtsissa tullut vettä kuin aisaa, ja näytön syvennys aivan lainehti vedestä. Mutta silti vehje näytti, mitä piti.

Resistiivinen näyttö ei ole herkkä reagoimaan veteen. Sen takia se on hyvä prätkäkäytössä. Ongelmana on, että se ns. kuoleentuu nopeammin kuin kapasitiiviset näytöt, joita nykypuhelimissa käytetään. Joku on minulle näin kertonut.

iPhonen käyttöä juuri rajoittaa se, että sitä ei voi operoida hanskat kädessä. Joten ei ole ihanteellinen prätkäkäytössä. Tämän takia käytän edelleen Garminia.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Johtojen vetoa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mun vetämä suunnittelutiimi teki 4” kapasitiiviswn kosketusnäytön kanssa pitkän työrupeaman ns itsepainelun poistamiseksi. Oltiin vähän liian edellä aikaa ja ne touch kontrollerit eivät olleet vielä tarpeeksi hyviä. Tai oli niillä, jotka sai uusimpia piirejä ja niille täydet työkalut.

Siinä oli monta ongelmaa päällekkäin. Yhden niistä oivalsin just Tomtomin kanssa. Sen näytön ja touchin välissä oli ilmatila, eikä optista bondausta. Joskus sinne syntyi jopa näkyvää huurua. Ja sehän sai sen touchin herkäksi. Signaali/kohinasuhde meni pieneksi.

Otettiin sen jälkeen meidän tuotteessa vain bondattuja koonnoksia testiin ja meidän ongelmat oli myös poissa.

Kyllä mun Garmin XL joskus vaihtaa toimintatilaa sateessa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin