Tärinä rungossa

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Väykkä
Viestit: 11
Liittynyt: 08:04 20.05.2022.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja Väykkä »

Moro
Mulla road king custom 2007. Olen koko kesän yrittänyt selvittää mikä aiheuttaa koko pyörän tärinän. Tietysti pyörä tärisee harrikan tyyliin mutta kun vauhtia alkaa olla yli 100 niin tärinä lisääntyy sitä mukaan mitä kovempaa ajaa. Renkaat on vaihdettu ja tasapainoitettu että ei pitäis olla ehkä siitä. Rungon tukikumi on vaihdettu edestä. Huomasin tuossa että kun vaihtaa 5 vaihteelle niin tärinä on vähäisempää.tuntuu että 6 vaihteella täristää eniten. Eihän aski voi aiheuttaa tommosta ?
Avatar
jty
Viestit: 492
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja jty »

Veikkaan takahaarukan tukikumeja, kutosella kierrokset on pienemmät niin resonoi enemmän
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Voihan se askikin aiheuttaa tärinää, vähän outoa se kyllä olisi. Noita kutosen laakereita on tullut jokunen vaihdettua näihin ensimmäisiin 6-vaihteisiin, joten ei lainkaan mahdotonta että siellä olisi jotain vikaa.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Jos siinä on pinnavanteet, niin ne voi olla melkoisen löysät. Aika moni vaihdellut kovempiin varsinkin takavannetta. Samaa vaivaa hertsikassa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Väykkä
Viestit: 11
Liittynyt: 08:04 20.05.2022.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja Väykkä »

Suurin syy löytyikin renkaista. Tasapainotus pielessä ja mezeler takarenkaan kuviointi pykältää. Ilmeisesti valmistusvirhe koska oli uusi. No ens kesänä uus takanakki, joku muu kun mezeler.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Metzelerit ovat perinteisesti olleet hyviä renkaita. Tutki nyt ihmeessä miksi se rengas meni niin nopeasti. Rengaspaine, iskarit, pyöräntuenta, laakerit. Aina ne vähän hampaille kuluu ja ääntävätkin, muttei nyt sentään täristä. Laakerit vaihdoin joka toiselle renkaalle, niiden kestävyys on ollut aika surkea.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Väykkä kirjoitti: 06:39 26.09.2022. Suurin syy löytyikin renkaista. Tasapainotus pielessä ja mezeler takarenkaan kuviointi pykältää. Ilmeisesti valmistusvirhe koska oli uusi. No ens kesänä uus takanakki, joku muu kun mezeler.
Miten pahasti se takarenkaan painotus oli pielessä? Jos se sai todellakin aikaan koko pyörän tärinän ja renkaan tuhoutumisen? Paljon painoja meni ja olivatko vanhat painot ihan väärissä paikoissa? Kummallista jos se oli jo kertaalleen painotettu.

Oletko päässyt jo ajmaan motaria ja ravistus loppui?

Jotkut eivät takarenkaita edes tasapainota. Itse olen sillä tasapainopukilla pyöräyttänyt sekä etu- että takarenkaalle painot ja se tarkkuus on hyvin riittänyt tärinättömään ajoon.

Voisiko olla mahdollista, että rengas olisi ollut huonosti vanteella ja pamautettu uudessa tasapainotuksessa paikoilleen ja painottaja ei vaan ole kehdannut sanoa, jos asennus on ollut omiltä jäljiltä? Se varmaan söisi jo renkaankin.

Renkaan voi myös syödä liian alhainen paine, paljon siellä oli ja on nyt painetta? Harvoin näissä on valmistusvikoja ja käytännössä koskaan niitä ei myönnetä. Syy on aina jossain muualla, ulkoisessa vauriossa tai väärässä paineessa useimmiten - ainakin rengasmaahantuojan mielestä.

Sitten nuo Ranzen mainitsemat asiat, huonot iskarit jne. syövät renkaita, mutta harvoin niin pahasti, että alkaa ravistaa kunnolla. Kerran minulta kyllä meni eturengas vaihtoon jo 25000 km nurkilla, kun oli kulunut pykälille edellisen omistajan liian alhaisista paineista johtuen. Ajoin sillä jonkun 8000 km ja sitten alkoi ravistaa. Muuta syytä ei löytynyt, kuin huono kuluminen.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Ranke88
Viestit: 34
Liittynyt: 14:31 14.02.2020.

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja Ranke88 »

Etuvanteen oon painottanu mut takasta en koskaan.. Tuo tärinä nyt voi johtua monestaki syystä, koneen kumit, riittääkö renkaisa painoluokka isolle pyörälle.. Kampuranpinionin heitto..
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Mie tasapainotutan etusen & takasen, AINA renkaanvaihon yhteyessä.
Kummallista kyllä, kotiloissaki tasapainotettaa joka renkas... :!: :?: :roll:
Miulle ei oo vielä tahäpäivää mennessä selvinny, -90 alotetun rätkäilyn aikana, miksei muka rätkässä takasta tartteis tasapainottaa :?: 8O
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Yhdistelmällä väärin painotettu rengas, huono jousitus ja kehnot laakeri menee kevyessäkin pyörässä takakumi mutteriksi. Pojan 100 kiloa Sportster kevyemmässä h***assa havaittu. Ongelmat korjattiin ja pikkuisella burniksella kumi taas pyöreäksi niin sillä ajoi iloisesti koko kauden ja puolet seuraavastakin.

Yhdellä noista kolmesta ei vielä rengas mene pilalle, joten katsoisin talven aikana muutkin asiat kuin renkaan tasapainotuksen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tärinä rungossa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Jos Custom Kingissä on ne orkkikset pinnavanteet, eivät välttämättä vuosien jälkeen ole kireydessä eikä varsinkaan pyöreät. Niin kuin jo mainitsin. Ja se on nimenomaan takanen, kun ei kestä näitä painoja. Monet ovat vaihtaneet aluvanteisiin, karvalakkiversiossa sellaiset onkin vakiona. En oo varma mihin vuosimalliin saakka niitä pinnavanteita MoCon toimesta asenneltiin.

Toisekseen sohva on painava pyörä. Ei kai sulla ollut takarenkaana eteen tarkoitettu malli? Ei meinaan riitä kantavuus.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin