Sivu 1/1

Tärinä rungossa

Lähetetty: 20:23 17.09.2022.
Kirjoittaja Väykkä
Moro
Mulla road king custom 2007. Olen koko kesän yrittänyt selvittää mikä aiheuttaa koko pyörän tärinän. Tietysti pyörä tärisee harrikan tyyliin mutta kun vauhtia alkaa olla yli 100 niin tärinä lisääntyy sitä mukaan mitä kovempaa ajaa. Renkaat on vaihdettu ja tasapainoitettu että ei pitäis olla ehkä siitä. Rungon tukikumi on vaihdettu edestä. Huomasin tuossa että kun vaihtaa 5 vaihteelle niin tärinä on vähäisempää.tuntuu että 6 vaihteella täristää eniten. Eihän aski voi aiheuttaa tommosta ?

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 09:03 18.09.2022.
Kirjoittaja jty
Veikkaan takahaarukan tukikumeja, kutosella kierrokset on pienemmät niin resonoi enemmän

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 11:36 18.09.2022.
Kirjoittaja Kiwi
Voihan se askikin aiheuttaa tärinää, vähän outoa se kyllä olisi. Noita kutosen laakereita on tullut jokunen vaihdettua näihin ensimmäisiin 6-vaihteisiin, joten ei lainkaan mahdotonta että siellä olisi jotain vikaa.

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 21:17 18.09.2022.
Kirjoittaja ranze
Jos siinä on pinnavanteet, niin ne voi olla melkoisen löysät. Aika moni vaihdellut kovempiin varsinkin takavannetta. Samaa vaivaa hertsikassa.

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 06:39 26.09.2022.
Kirjoittaja Väykkä
Suurin syy löytyikin renkaista. Tasapainotus pielessä ja mezeler takarenkaan kuviointi pykältää. Ilmeisesti valmistusvirhe koska oli uusi. No ens kesänä uus takanakki, joku muu kun mezeler.

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 11:37 26.09.2022.
Kirjoittaja ranze
Metzelerit ovat perinteisesti olleet hyviä renkaita. Tutki nyt ihmeessä miksi se rengas meni niin nopeasti. Rengaspaine, iskarit, pyöräntuenta, laakerit. Aina ne vähän hampaille kuluu ja ääntävätkin, muttei nyt sentään täristä. Laakerit vaihdoin joka toiselle renkaalle, niiden kestävyys on ollut aika surkea.

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 14:11 28.09.2022.
Kirjoittaja Joe Cool
Väykkä kirjoitti: 06:39 26.09.2022. Suurin syy löytyikin renkaista. Tasapainotus pielessä ja mezeler takarenkaan kuviointi pykältää. Ilmeisesti valmistusvirhe koska oli uusi. No ens kesänä uus takanakki, joku muu kun mezeler.
Miten pahasti se takarenkaan painotus oli pielessä? Jos se sai todellakin aikaan koko pyörän tärinän ja renkaan tuhoutumisen? Paljon painoja meni ja olivatko vanhat painot ihan väärissä paikoissa? Kummallista jos se oli jo kertaalleen painotettu.

Oletko päässyt jo ajmaan motaria ja ravistus loppui?

Jotkut eivät takarenkaita edes tasapainota. Itse olen sillä tasapainopukilla pyöräyttänyt sekä etu- että takarenkaalle painot ja se tarkkuus on hyvin riittänyt tärinättömään ajoon.

Voisiko olla mahdollista, että rengas olisi ollut huonosti vanteella ja pamautettu uudessa tasapainotuksessa paikoilleen ja painottaja ei vaan ole kehdannut sanoa, jos asennus on ollut omiltä jäljiltä? Se varmaan söisi jo renkaankin.

Renkaan voi myös syödä liian alhainen paine, paljon siellä oli ja on nyt painetta? Harvoin näissä on valmistusvikoja ja käytännössä koskaan niitä ei myönnetä. Syy on aina jossain muualla, ulkoisessa vauriossa tai väärässä paineessa useimmiten - ainakin rengasmaahantuojan mielestä.

Sitten nuo Ranzen mainitsemat asiat, huonot iskarit jne. syövät renkaita, mutta harvoin niin pahasti, että alkaa ravistaa kunnolla. Kerran minulta kyllä meni eturengas vaihtoon jo 25000 km nurkilla, kun oli kulunut pykälille edellisen omistajan liian alhaisista paineista johtuen. Ajoin sillä jonkun 8000 km ja sitten alkoi ravistaa. Muuta syytä ei löytynyt, kuin huono kuluminen.

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 00:00 30.09.2022.
Kirjoittaja Ranke88
Etuvanteen oon painottanu mut takasta en koskaan.. Tuo tärinä nyt voi johtua monestaki syystä, koneen kumit, riittääkö renkaisa painoluokka isolle pyörälle.. Kampuranpinionin heitto..

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 01:18 30.09.2022.
Kirjoittaja -Harikka-
Mie tasapainotutan etusen & takasen, AINA renkaanvaihon yhteyessä.
Kummallista kyllä, kotiloissaki tasapainotettaa joka renkas... :!: :?: :roll:
Miulle ei oo vielä tahäpäivää mennessä selvinny, -90 alotetun rätkäilyn aikana, miksei muka rätkässä takasta tartteis tasapainottaa :?: 8O

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 09:26 30.09.2022.
Kirjoittaja Veijo Esso
Yhdistelmällä väärin painotettu rengas, huono jousitus ja kehnot laakeri menee kevyessäkin pyörässä takakumi mutteriksi. Pojan 100 kiloa Sportster kevyemmässä h***assa havaittu. Ongelmat korjattiin ja pikkuisella burniksella kumi taas pyöreäksi niin sillä ajoi iloisesti koko kauden ja puolet seuraavastakin.

Yhdellä noista kolmesta ei vielä rengas mene pilalle, joten katsoisin talven aikana muutkin asiat kuin renkaan tasapainotuksen.

Re: Tärinä rungossa

Lähetetty: 23:26 01.10.2022.
Kirjoittaja ranze
Jos Custom Kingissä on ne orkkikset pinnavanteet, eivät välttämättä vuosien jälkeen ole kireydessä eikä varsinkaan pyöreät. Niin kuin jo mainitsin. Ja se on nimenomaan takanen, kun ei kestä näitä painoja. Monet ovat vaihtaneet aluvanteisiin, karvalakkiversiossa sellaiset onkin vakiona. En oo varma mihin vuosimalliin saakka niitä pinnavanteita MoCon toimesta asenneltiin.

Toisekseen sohva on painava pyörä. Ei kai sulla ollut takarenkaana eteen tarkoitettu malli? Ei meinaan riitä kantavuus.