Sporsteri tuli hommattua

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Sporsteri tuli hommattua

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Terve

Tuli hankittua vajaa 2kk sitten 4-vaihteinen sporsters.
Kuulemma kone on jossain vaiheessa tehty ja jotain piristävää muutosta tehty (alunperin 883), ja akkukin on pitänyt latausta…
Mutta pari kysymystä, onko kierroslukumittari paha asentaa lähinnä ulosotto, ja kannattaako.
Ja mitenkä olisi helpoin varmistaa öljypumpun toimivuus, öljynmerkkivaloon ja painekytkimeen ei aina luottoa, lämmintä öljyä tulee säiliöön että siten ainakin jotain liikkuu. Mikä on se paine missä öljypainekytkin sulkeutuu ?
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sporsteri tuli hommattua

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Öljynpainetta ei niissä juurikaan ole....johtuu moottorin laakeroinnista, joka on toteutettu vierintälaakereilla.
Pienikin paine riittää, kun öljy kiertää reippaasti.
Paluupumppu on karkeasti teholtaan kaksinkertainen verrattuna painepumppuun. Tehokkaampi paluupumppu takaa sen, ettei kampikammioon jää öljyä, vaan se pidetään lähes kokonaan tyhjänä.
Paluuputkesta ei siis tule kokoaikaa putken täydeltä, vaan suihku katkeilee kuin paapalla kusi, kun kampikammiosta öljy loppuu ja pumppu horii ilmaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporsteri tuli hommattua

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

V2moottori kirjoitti: 11:51 17.09.2022. onko kierroslukumittari paha asentaa lähinnä ulosotto, ja kannattaako.
Tuon ikäisestä en ole varma, mutta jos jostain löytyy pinkki johto, se on yleensä kierroslukumittarille menevä. 2003 Kingistä löytyi lampun sisältä ja 2007 Sportsterista mittarin liittimestä kaivamalla tyhjä paikka, johon voi tökätä piuhan. Sitten vaan virta ja maa jostain, vaikka parkkilampulta. Eli helppo asentaa ja hetken aikaa hyvä olla, että tietää vähän, millä kierroksilla se liikkuu. Sportsterissa 3000 rpm alkaa jo toimia, silä ei kannata ajatellakaan vedättävänsä jostain parista tonnista. Eli mittarilla oppii käyttämään pyörää tarkemmin, jos/kun perstuntuma ei ole vielä ehtinyt harjaantua. Myöhemmin sen voi tempaista poiskin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
V2moottori
Viestit: 56
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: Sporsteri tuli hommattua

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Joe Cool kirjoitti: 01:29 19.09.2022. [quote=V2moottori post_id=303015 time=<a href="tel:1663404692">1663404692</a> user_id=16214]
onko kierroslukumittari paha asentaa lähinnä ulosotto, ja kannattaako.
Tuon ikäisestä en ole varma, mutta jos jostain löytyy pinkki johto, se on yleensä kierroslukumittarille menevä. 2003 Kingistä löytyi lampun sisältä ja 2007 Sportsterista mittarin liittimestä kaivamalla tyhjä paikka, johon voi tökätä piuhan. Sitten vaan virta ja maa jostain, vaikka parkkilampulta. Eli helppo asentaa ja hetken aikaa hyvä olla, että tietää vähän, millä kierroksilla se liikkuu. Sportsterissa 3000 rpm alkaa jo toimia, silä ei kannata ajatellakaan vedättävänsä jostain parista tonnista. Eli mittarilla oppii käyttämään pyörää tarkemmin, jos/kun perstuntuma ei ole vielä ehtinyt harjaantua. Myöhemmin sen voi tempaista poiskin.
[/quote]

Juu, tuollai vähän ajattelinkin että tietää vähän näitä kierrosalueita, katselin että jossain kierroslukumittarissa otetaan signaali suoraan puolan maasta, tosiaan powerit mittarille erikseen..
Niin pyörän vuosimalli on 1988.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sporsteri tuli hommattua

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuon ikäisissä sen saa suoraan puolan maasta, siitä se alunperinkin menee sinne mittaristolle. Orkkis johto saattaa olla jo hävitetty.
Vastaa Viestiin