Fatbob kulutus

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Beowulf
Viestit: 25
Liittynyt: 15:56 26.06.2022.

Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Kauheen paljon vie mielestäni dyna bensaa..
Joka mittaus jonka teen niin yli 7 litraa satasella. Toistuvasti. Mihin se sitä tarvii nin paljon. Myönnän etten ole mikään taloudellisesti ajeleva herrasmies mutta silti. Kun kuuntelee muiden 5-6 litran kulutuksia. Onko niillä joku erilainen laskukaava?

Ja kyseessä on edelleen 09 fatbob
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Beowulf kirjoitti: 20:22 12.09.2022. ... Myönnän etten ole mikään taloudellisesti ajeleva herrasmies mutta silti. Kun kuuntelee muiden 5-6 litran kulutuksia...
Sie vastasit itte ommaa kymysyksee, 5-6l sasasella matka-ajolla.
Miulla mennee kevväällä enemmä menovettä, suveeks se tassaantuu toho 5-6, ku loppuu/vähenee kaasun anto joka välikössä :!: :mrgreen:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mututuntumalla ulkoilman lämpötila vaikuttaa tosi paljon näiden ilmajäähyjen kulutukseen. Ja toinen vaikuttava on se, että onko kyytiläistä, laukkuja ja telttapussia ja ties mitä. Mun StBob painaa 305 ja me kaks yhdessä 190 kg ja siihen vielä 20-30 kg matkatavaraa, niin ollaan illegaaleilla kiloilla ja kulutus on melko varmasti 6 litran päälle silloin. Emmä muista ajaneeni Dynalla koskaan 5,0 lukemaan, en yksin myötätuulessakaan. Olisko janoinen vuosikerta?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja jty »

Mulla on omassani (optimaalisesti viritetty tehokas alavääntöinen touringkone) kulutusmittari ja jos ajan kovilla kierroksilla niin kulutus on lähellä kymppiä, maantiellä 80-90 kierrokset alle 2000 rpm niin kulutus on 4.5
Jos konetta on viritetty ja dynotettu niin dynottajat tyypillisesti laittaa afr:ksi 13 eli 10% rikkaammalle läpi alueen, riippuen vähän millä ruisku säädetän. Sit kun ajelee hiukan reippaammin 3000-4000 rpm niin kuluuhan sitä soppaa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minulla huomattavasti viritetyssä dynassa menee helposti kulutus kuuteen litraan ja matkaa tuupatessa alle. En aja erityisen taloudellisesti, mutta koneen petomainen vääntö toki tekee hyvää. Keskikulutus oli 6,2 ennen kuin poika alkoi ajaa pyörällä ja sitten hypättiinkin liki 8 litran lukemiin.

Vertailun vuoksi pitkän ajan (useampi vuosi) keskikulutuksia omista pyöristä:

883 Sportster (hengitysmuutokset, ruisku): 4,8 l
1340 Evo Softail (viritetty, kaasari): 5,0 l
1800 Dyna (viritetty, ruisku): minä 6,2 l ja poika 7,9 l
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Ja se wanha menoveen kulutus kommentti, kaikki minkä oon tankki laittamu, aina se on menny :idea: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ilmanvastus näissä on melkoisen kova, kun vauhtia ruvetaan pitämään. Sinä jo vastatuulikin vaikuttaa äkkiä litran verrattuna myötätuuleen. Omat pyörät kuluttavat sen 6 l keskimäärin ja kun vauhtia rupeaa pitämään, 7-8 l onnistuu kyllä. Siis ihan 130 nurkilla olevilla navin nopeuksilla.

Joskus vastauuleen pitkään puskiessa on jo miettinyt, että pitäisikö olla yksi aerodynaamisempikin pyörä käytössä. Pitäisi kai ruveta tavoistaan poiketen rakentelijaksi ja tehdä yksi japanialais-saksalais-italaistyylinen katettu Harrikka... :roll: :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Rautikseen joku metka Vincent tyyppinen kaksi etukantta-ratkaisu, jotta moottorissakin on jotakin pervormanssin eteen tehtyä. Ja sitten koko laitteen päälle alumiinista pajoitettu kate Burt Munron Indiania kunnioittaen. Renkaat vielä sileää ratamallia. Leffan helmiä oli sekin kohtaus, missä tarkastivat Bonnevillessä Munron fillarin. ”Nämä renkaathan ovat aivan sileät”. ”Toki, kun olen ne ITSE hionut…”.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos olis rautapäähän kaksi etukantta ja kääntäisi taaemman 180 astetta, saisi näppärästi tuplakaasarit ja pakoputket menemään omilta puoliltaan koskematta nokka-akselien ajoituksiin...
Pertti
Viestit: 5937
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

JKKo kirjoitti: 08:37 14.09.2022. Rautikseen joku metka Vincent tyyppinen kaksi etukantta-ratkaisu, jotta moottorissakin on jotakin pervormanssin eteen tehtyä. Ja sitten koko laitteen päälle alumiinista pajoitettu kate Burt Munron Indiania kunnioittaen. Renkaat vielä sileää ratamallia. Leffan helmiä oli sekin kohtaus, missä tarkastivat Bonnevillessä Munron fillarin. ”Nämä renkaathan ovat aivan sileät”. ”Toki, kun olen ne ITSE hionut…”.
Halkeamat samoista renkaista korjattiin kenkälankilla.
Vähän samaa on Anna Hanskin ja Lee Hazelwoodin levyn kannessa....toisessa Inkkarissa aivan kiiltokalju eturengas....vedin siihen kuulakärkikynällä kuviot ja täydestä meni kuvassa 8)
moderattori

Romu rauhoittaa!
Ranke88
Viestit: 34
Liittynyt: 14:31 14.02.2020.

Re: Fatbob kulutus

Viesti Kirjoittaja Ranke88 »

Mullon 2003 virnautettu dyna ni kulutus on täysin verrannollinen nopeuteen, 100 kun ajelee ni on sielä 5 kantturassa, mut jos nostaa nopeuden 120 tai yli, ni jo rupes maistuun
Vastaa Viestiin