2002 flhtcui jännitteensäädin

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Japev2
Viestit: 20
Liittynyt: 06:16 18.05.2019.

2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja Japev2 »

Tuli hankittua jonkin aikaa seisonut Ultra. Paikallaan ollut akku ei ollut enää ihan iskussa ja oletettavasti kypsytti jännitteensäätimen. Uuden akun ja säätimen (Transpo H0502) asennuksen jälkeen ko. Säädin kypsyi 2 kk/2500 km ajon jälkeen. Molemmilla kerroilla mitattu staattorista ohmit paikoillaan ja voltit käynnissä. Olivat Ok. Staattorin kytkentä on 2 napainen ( ei ole ainakin kytkennältään 3 vaiheinen). Ensimmäinen säädin viallisena mitattuna diodi-alueella antoi miinuspuolelta oikkaria säätimen staattorin toiseen liittimeen, muut näytti ääretöntä. Tämä jälkeen päin vaihdettu antaa samalla mittauksella diodin kynnysjännitteen kun musta ja punainen mittajohdin oli tietyn päin. Eli hieman eri mittaustulos. Onko kellään mittausohjetta tämän tyyppiselle säätimelle. Onko muilla vastaavaa dilemmaa. Voisko vaikka staattorin ja säätimen välisen liittimen kontaktihärö aiheuttaa moisen. Liitokset ja johtosarjat tutkittu ettei pitäisi oikkaria olla.

Edit. Staattori on myös kuormitettuna mitattuna ehjä. Uudesta säätimestä (Transpo) mitattuna diodialueella antaa staattorin molemmista liittimistä miinusta vasten diodin kynnysjännitettä. Viallisesta oli siis ainakin toinen diodiyhteys poikki. Lataus pelaa taas.
Viimeksi muokannut Japev2, 06:11 16.09.2022.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä oon joskus vaihtanut yhden Sportsterin säätimen, joten olen kokemusasiantuntija.

Se mun säädin, alkuperäinen, hajosi, koska tankin ylivuotoletku oli päättyvä säätimen taa. Tarpeeksi monta bensalla pesua sille täytemassalle oli liikaa. Se oli haljennut. Vesi hoiti loput.

2-napainen staattori tuottaa vaihtovirtaa. Käämille on joku resistanssi päästä päähän ja toinen vaatimus on, että sen liittimestä ei ole johtavaa yhteyttä maahan. Ne on ainoat asiat, mitä sammutetusta pyörästä voi mitata. Staattorikäämin hyvyyttä pystyy mittaamaan käydessä lisää. Sieltä tulee vaihtojännitettä (liitin irti) jonka jännite kasvaa kierrosluvun mukana. Jossakin on tommoselle numeroarvot.

Säädin tekee lyhykäisyydessään (pätee pienitehoisiin 2-johtoisten staattoreiden säätimiin) tasasuuntauksen kokoaaltotasasuuntauksella. Tulee tasavirtaa, joka kelpaisi sellaisenaan akkuun. Mutta koska virran määrää täytyy rajoittaa jollakin ja koska roottori on kestomagnetoitu, eli pukkaa koko ajan "täysillä", jäljelle jää tosi primitiivinen tapa rajoitella.

Kokoaaltotasasuuntaimen jälkeen säätimessä on tyristori (tai vastaava kytkin) maahan kytkevänä. Sen jälkeen säätimessä täytyy olla vielä diodi akkuun päin (+ johdossa) tai vastaava aktiivinen kytkin.

Kun sähköä on tullakseen liikaa - tarkasteltavana on latausjännite - säädin laittaa tyristorilla sen vaihtovirran jakson oikosulkuun maahan päin. Ja sama tarkastelu jatkuu taas seuraavalla jaksolla ja seuraavalla.

Mututuntumalla tuosta säätimestä arvelen löytyvän diodin kynnysjännitteen verran maata vasten siten, että johtaa maasta staattorin liitinpinniin. Kumpaankin pinniin. Tyristori ei diodimittauksella näy, kun se on PNPN eikä johda kuin liipaistuna. Piirtelin sen siksi "kytkimenä". Sen sijaan staattorin kummastakin liittimestä voisi näkyä kahden PN liitoksen summa, jos mittari niin paljon mittaa.

Kuva

Voi olla ihan toisinkin, mutta tuommoisen järkeilin siellä sisällä olevan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Japev2
Viestit: 20
Liittynyt: 06:16 18.05.2019.

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja Japev2 »

Piikkasin auki sen pyörän mukana tulleen säätimen (pohjassa teksti 101-08 tai -03), ja sieltä ainakin löytyi 8A Mosfet trankku 8N60C. Muutoin näytti joltain hybridiltä, ei ollut juurikaan erilliskomponetteja.
Onkohan nämä 150 € säätimet lineaarisia vai hakkurityyppisiä ja löytyykö näille mistään speksiä mistä näkisi virran/kuormituksen keston. Tuota trankkua käytetään molemmissa em. säädintyypeissä, eli siitäkään ei voi suoraan päätellä.

J&P Cyclesin sivulla säätimistä on ilmoitettu amppeerit:

382-742 38A hinta 285$:
Description for Cycle Electric Electronic Voltage Regulator Black
• Cycle Electric rectifying regulators control voltage on the alternator, unlike others that dump to ground and cause maximum stator current and higher temperatures
• The reduced stator current means lower temperatures and reduced drag on the motor
• Replaces OEM 74505-02

360-580 45A hinta 378$:
Description for ACCEL Electronic Voltage Regulator Chrome
• ACCEL Electronic Voltage Regulators are available for most Harley-Davidson applications and do not require any re-wiring or special mounting
• Heavy-duty solid state circuitry and years of technology produce a regulator that has quality second to none and reliability that you can depend on year after year
• Chrome
• They are covered by a limited replacement warranty
• 45amp

Saaneeko Suomesta mistään J&P:n säätimiä.
Pertti
Viestit: 5953
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nuo erikauppanimikkeillä myytävät tarvikesäätimet tulevat luultavasti samasta suunnasta, joten minun mielestäni aivan sama minkä laittaa.
ACCEL on kalliimpi ja sitä on pidetty laadukkaampana, mutta tuskin sekään itse laitteitaan tekee.
Made in USA lukee monessa tarvikeosan paketissa, mutta tuskin se pakettikaan sieltä tulee. Taiwan tai joku muu halpamaa on usein merkittynä itse tuotteeseen.
Ei muuta kun sopiva säädin kaupasta ja pyörään kiinni, niin taas menee vuosia....ellei sitten oikosululla tai paskalla akulla käräytä
moderattori

Romu rauhoittaa!
an300
Viestit: 4
Liittynyt: 17:45 04.09.2018.
Viesti:

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja an300 »

Tämmöiseen törmäsin: https://www.motea.com/fi/moottoripyorat ... us?cat=362 tekeeköhän noilla mitään?
Pertti
Viestit: 5953
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei noista kukaan voi sanoa onko huonoja, tai hyviä....kuten tuossa edellä jo kirjoittelinkin.
Merkkejä on paljon, mutta veikkaan, että valmistajia paljon vähemmän.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja ranze »

Pertti kirjoitti: 08:07 23.08.2022. Nuo erikauppanimikkeillä myytävät tarvikesäätimet tulevat luultavasti samasta suunnasta, joten minun mielestäni aivan sama minkä laittaa.
ACCEL on kalliimpi ja sitä on pidetty laadukkaampana, mutta tuskin sekään itse laitteitaan tekee.
Made in USA lukee monessa tarvikeosan paketissa, mutta tuskin se pakettikaan sieltä tulee. Taiwan tai joku muu halpamaa on usein merkittynä itse tuotteeseen.
Ei muuta kun sopiva säädin kaupasta ja pyörään kiinni, niin taas menee vuosia....ellei sitten oikosululla tai paskalla akulla käräytä
Just vaihdoin pannuun Cycle Electricin generaattorin. Kun oli pöydällä saleesti taiwan ted tuote ja sitten tää, niin ainakin eron laadussa huomasi selkeästi. Mm. läpiviennin eriste puuta, kun tedillä pahvia. Onhan noilla peräti kahden vuoden takuu.

Mut aloittajan ikäiseen sohvaan vaihdoin sen 3 vaihe systeemin. Siinä tuli laturi ja säädin mukana. Hyvin riitti virrat. Taisi olla Spyken tuote tää.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Japev2
Viestit: 20
Liittynyt: 06:16 18.05.2019.

Re: 2002 flhtcui jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja Japev2 »

Tarkoitus on vielä mittailla sitä staattoria kaikilla mahdollisilla tavoilla. Myös kuormitettuna, jollain testilamppuvirityksellä. Yrittää varmistaa, ettei AC jännitettä karkaa pyörän runkoon. Näyttää testivideoita olen youtuuppi täynnä. Jos näyttää edelleen täysin ehjää, niin voisi laittaa vielä säätimen. Paremmalla aikaa sitten uusi lautauspaketti esim. tämä:

https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/538448

Mennee ihan "Bolt on" tuohon 02:seenkin.
Vastaa Viestiin