Sivu 2/2

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 19:07 21.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
Nyt löytyi vika joka aiheutti sensoripiirin jännitteen häviämisen :D
Nopeusanturi oli kuitenkin viallinen ja vetää refenssijännitteen nolliin, eli on oikosulussa (2 ohmin vastus)
Anturin irrotus palautti jännitteen 5,09V !
Käynti kuitenkaan vielä korjaantunut. Täytyy hankkia nyt ens hätään uusi anturi, katsotaan korjaantuuko myös käynti.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 23:20 21.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
Korjaus vielä tähän ettei jää väärää tietoa:
Andy_hertsikka-07 kirjoitti: 13:30 20.07.2022.
Luin jostain että moottorinohjaus/ jännitteensyöttö toimii seuraavasti:
Kun käännetään nuppi ignation asentoon ja painetaan run nappia oikean käden hantaagista, systeemi rele vetää. Ecu kytkee tässä tilanteessa releen ohjausjännitteelle miinuksen, rele vetää ja releen pääkoskettimien kautta menee 12V bentsiini pumpulle. Eculta käynnistyvät moottorin ohjaukset( mm 5V anturipiireille). Nämä ovat 3s päällä ja sammuvat (jos ja kun moottori ei käy.)
Kun painetaan starttia ja aina moottorin käydessä pumppu ja moottorinohjaus saa taas sähköjä yms taukoamatta.
Korjaus:
Nuo 5V anturipiirit jäivät mittauksessa aktiivisiksi kun bensapumppu sammuu 3s alkupumppauksen jälkeen. Ja onhan se ihan loogista että starttia odotellessa antureilla on jännitteet jatkuvasti ja ecu saa tarpeellisia tietoja lämpötiloista yms

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 23:43 21.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Noin varmaan.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 23:51 21.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Andy_hertsikka-07 kirjoitti: 19:07 21.07.2022. Nyt löytyi vika joka aiheutti sensoripiirin jännitteen häviämisen :D
Nopeusanturi oli kuitenkin viallinen ja vetää refenssijännitteen nolliin, eli on oikosulussa (2 ohmin vastus)
Anturin irrotus palautti jännitteen 5,09V !
Käynti kuitenkaan vielä korjaantunut. Täytyy hankkia nyt ens hätään uusi anturi, katsotaan korjaantuuko myös käynti.
Hyvä että tämä asia selvisi. Ilmeisesti kaikkien anturien erinäiset viat eivät tätä rereferenssijännitettä nollaa, mutta tuon nopeusanturin vaikutuksen tosiaan bongasin jostain nettijutusta, että se voi sen tosiaan tehdä.

Onpa jännä jos käynti ei nyt parane. Harvoin niitä vikoja tulee montaa erilaista päällekkäin. Ellei ensimmäinen aiheuta seuraavia. Kun saat uuden nopeusanturin paikoilleen ja nollaat vikakoodit niin eiköhän se kone käy kunnolla. Ellei niin sitten taas katsellaan uusia vikakoodeja.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 10:00 22.07.2022.
Kirjoittaja Veijo Esso
UrpoTJ kirjoitti: 23:51 21.07.2022. Onpa jännä jos käynti ei nyt parane. Harvoin niitä vikoja tulee montaa erilaista päällekkäin. Ellei ensimmäinen aiheuta seuraavia.
Minulla dynassa vaihdettiin tulpat, tulpan johdot, puola, bensan paineensäädin ja lopuksi bensapumppu. Joka operaatiossa käynti parani. Eikä mikään noista aiheuttanut muita ongelmia. Suuttimien huolto tehtiin myös, mutta sillä ei ollut vaikutusta, kun niissä ei ollut vikaa. Joskus vaan sattuu niin, että kaikki osuu kerralla kohdalle. Tässäkin on jo reippaasti teini-ikäinen pyörä, niin kaikkea voi löytyä.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 11:00 22.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Totta, noinkin käy. Toivotaan kuitenkin nyt parasta..

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 17:11 22.07.2022.
Kirjoittaja Springer
Juu, toivotaan että tulee kuntoon. On EVO kaasuttimella vaan melko huoleton peli :D

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 18:14 22.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Niin kyllä on. Ja on TC ruiskullakin. 164.000 km on mittarissa ja tuolla systeemireleen vaihdolla olen selvinnyt, silloinkaan ei tielle jääty. Kertaakaan ei ole tällä kesken matka jäänyt.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 22:50 23.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
No niin, kyllä se lopulta kuntoon tuli.

Vaihdoin oikosulussa olevan anturin ehjään. 5v referenssijännite palautui antureille.
Sain pyörän käyntiin mutta se kävi vain hieman paremmin kuin ennen anturin vaihtoa. Vikakoodit kuittantuivat eikä uusia tullut.

Olin itse aiheuttanut yhden lisävian kun putsailin vian selvitysten yhteydessä bensatankin ja uusin samalla bensaletkun/pikaliittimen. Tankin sisäisen letkun klemmari sieltä pumpun päästä oli jäänyt löysälle ja bensan paineet ruiskulla eivät nousseet/pysyneet tarpeeksi ylhäällä. Aiheutti tämäkin pahoja käyntihäiriöitä.

Paikallinen asiantuntija löysi nopeasti vian ja pääsin tänään heittämään lenkin. Kaikki pelasi taas niin kuin pitääkin :) .

Case is closed