Akku?
Akku?
Talven jälkeen ei lähtenyt käyntiin. 2kertaa jaksoi mennä puristuksen yli, vähän pakokaasu haisi. 2 vuotta vanha HD:n akku. Vakio Sportster -15. Akku ollut talvet irti noin +10 asteessa tallissa, 3-4 kertaa talven aikana ctek ylläpitolaturissa päivän verran.
Akkutestin mukaan hyvä.
Täytyykö kuitenkin uusi akku ostaa vai mikä olisi vialla?
Kuva akkutestin kuitista puhelimessa. Miten sen tänne saa näkyviin?
Akkutestin mukaan hyvä.
Täytyykö kuitenkin uusi akku ostaa vai mikä olisi vialla?
Kuva akkutestin kuitista puhelimessa. Miten sen tänne saa näkyviin?
Re: Akku?
On mulle erään kaupan tiskillä mitattu Dynaa pyörittämätön akku ”ihan hyväksi”.
Piristyykö starttaus yhtään jos akkua on ladattu tovi juuri ennen käynnistysyritystä? Huonoonkin saattaa tarttua vähän lisää elektroneja? Oliko akku talven irti vai latailitko pyörässä ollessaan? Sitä jahtaan, olisiko kaapeleille tai kytkennöille voinut tapahtua jtkn akkua asennellessa.
Piristyykö starttaus yhtään jos akkua on ladattu tovi juuri ennen käynnistysyritystä? Huonoonkin saattaa tarttua vähän lisää elektroneja? Oliko akku talven irti vai latailitko pyörässä ollessaan? Sitä jahtaan, olisiko kaapeleille tai kytkennöille voinut tapahtua jtkn akkua asennellessa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Akku?
Oli talven irti ja latasin tolla ctekillä juuri ennen asennusta.
Re: Akku?
MIDTRONICS MDX-325P
V1.0
AKKUTESTI
HYVA-VARAA
JÄNNITE
12,42V
MITATTU
209A EN
ASETA ARVO
225A EN
AKKUTYYPPI VALITSE TESTI
AGM
AKKU
IRRALLAAN
0309170279-3580
192-110073
A
Sain kopioitua akkutestin kuitin kuvasta tekstin.
V1.0
AKKUTESTI
HYVA-VARAA
JÄNNITE
12,42V
MITATTU
209A EN
ASETA ARVO
225A EN
AKKUTYYPPI VALITSE TESTI
AGM
AKKU
IRRALLAAN
0309170279-3580
192-110073
A
Sain kopioitua akkutestin kuitin kuvasta tekstin.
Re: Akku?
Testereistä en mitään tiedä enkä erityisemmin usko niihin, akku joko toimii tai ei, se ei testaamalla parane. Paras testeri on akun starttaus
Yksi seikka tuossa tökii, 12,4V ei todellakaan ole hyvä arvo. Tosin tuosta ei oikein käy ilmi, onko se millaisen kuormituksen jälkeen. Mutta ennen kuormitusta arvo ainakin on ihan mitätön. 12,7V on täyteen ladatun akun jännite.
Paljon se näyttää voltteja, kun kytket virran päälle?
Mihin se laskee, kun yrittää startata?
Starttaako apuvirralla?
Huono kaapelin kiinnitys voisi aiheuttaa suoraan tuon ongelman, koska akku on ollut irti.
Irottaminen sinänsä on turhaa, jos on mahdollisuus ladata vaikka kuukauden välein täyteen. Itse en irrota ikinä näistä akkuja, tyrkkään vaan C-Tekin töpseliin ja akut ovat pyörissä kiinni kesät talvet.
Yksi seikka tuossa tökii, 12,4V ei todellakaan ole hyvä arvo. Tosin tuosta ei oikein käy ilmi, onko se millaisen kuormituksen jälkeen. Mutta ennen kuormitusta arvo ainakin on ihan mitätön. 12,7V on täyteen ladatun akun jännite.
Paljon se näyttää voltteja, kun kytket virran päälle?
Mihin se laskee, kun yrittää startata?
Starttaako apuvirralla?
Huono kaapelin kiinnitys voisi aiheuttaa suoraan tuon ongelman, koska akku on ollut irti.
Irottaminen sinänsä on turhaa, jos on mahdollisuus ladata vaikka kuukauden välein täyteen. Itse en irrota ikinä näistä akkuja, tyrkkään vaan C-Tekin töpseliin ja akut ovat pyörissä kiinni kesät talvet.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Akku?
Akku on todennäköinen murheen kryyni tässäkin tapauksessa. Muitakin mahdollisia on. Huono liitos, risa starttimoottori tai jumissa oleva moottori. Inhottavia testattavia kaikki tyynni, jos joutuu ostamaan testiin osia määrissä. Akkutesteri olisi hyvä apu. Aina akkutesti ei tuota oikeaa tulosta. Olisikohan marmoritiskiläisillä riittävän järeät akkutesterit?Joe Cool kirjoitti: ↑22:42 27.05.2022. Testereistä en mitään tiedä enkä erityisemmin usko niihin, akku joko toimii tai ei, se ei testaamalla parane. Paras testeri on akun starttaus
Yksi seikka tuossa tökii, 12,4V ei todellakaan ole hyvä arvo. Tosin tuosta ei oikein käy ilmi, onko se millaisen kuormituksen jälkeen. Mutta ennen kuormitusta arvo ainakin on ihan mitätön. 12,7V on täyteen …
Tuo jännite, mitä akusta on mitattavissa latauksen tai ajon jälkeen riippuu siitä, mitä laturi sinne viimeksi laittoi. Että onko ihan täysi vai jopa yliladattu. Jos se akku onkin rikki jo kahden vuoden jälkeen, se voi olla seurausta latauslaitteista, jotka ovat ladanneet akun sököksi. Pitäisi mittailla latausjännitettäkin.
Kolmannekseen kun uudemmissa pyörissä on pientä sähkön kulutusta myös seisoessaan, niin napajännite on aika pian alhaisempi kuin heti ajon päätyttyä. Mistä saan vielä neljännen asian. Jos ei pysty latailemaan akkua seisonta-aikoina, seuraavaksi parasta on ottaa akku pois purkautumasta.
Sporsterissa akun koko on suht hyvin suhteessa startin tarpeisiin vrt esim Dyna, jossa akun täytyy olla ”uutta vastaava” jotta lähtee nätisti käyntiin. Eli on varsin todennäköistä, jotta se akku on vioittunut.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Akku?
Niin tietenkin akun -navan irrotus on paras lääke, jos latausta ei voi tehdä välillä. 2015 Sportster syö akun piloille talvessa varmasti mitään tekemättä.
Esimerkkinä oli aikoinaan uusi 2008 Sportster tallillamme. Latailin sitä ajokauden 2008 jälkeen ylläpitolaturilla muutaman kerran. Pelasi hienosti myös 2009 kesän. Myytiin syksyllä seuraavalle, joka ei ladannut kertaakaan. Säilytys ei muuttunut, lämpimässä talllissa ympäri vuoden. Keväällä orggis akku oli siinä kunnossa, että ei ottanut latausta enää kunnolla vastaan eikä jaksanut latauksen jälkeen startata. Uutta tilalle (testerissä käymättä ). 2015 sisältää vielä enemmän elektroniikkaa.
Toinen juttu oli 2007 Sportster. Ostin sen syksyllä 2020 ja lokakuussa pantiin suoraan C-Tekin jäljiltä käyntiin Lappeenrannassa. Ajoin Vantaalle talliin ongelmitta. Myyjä varoitti, että akku on huono ja kannattaa vaihtaa heti. Tallissa se tosiaan hupeni silmissä. Latasin sitä parin viikon välein, kun jännite putosi heti.
Myös hälyn sireeniin akku oli lopussa. Ostin Motonetista Vartan ladattava akun sinne n. 13 eur, kun marmorilla alkuperäisosa oli jotain 70-80e. Tätähän tälläkin palstalla pähkäiltyiin, että voisko se sirteenin lopussa oleva akku purkaa oikeaa akkua. En tiedä, purkiko vai ei, mutta sen pikkuakun vaihdon jälkeen lataus rupesi "lopussa olevassa akussa" pysymään. Meni koko kesän 2021 ajossa ongelmitta ja vielä joulukuussa kesti hyvin käynnistyä, kun se lähti kauppiaan pakuun samalla oven avauksella, kun 2015 tuli tilalle sisään
Joten vahva suositus on vaihtaa sireenin akku heti kun se alkaa oireilla. Mutta se ei vielä todennäköisesti ole lopussa aloittajan pyörässä.
Esimerkkinä oli aikoinaan uusi 2008 Sportster tallillamme. Latailin sitä ajokauden 2008 jälkeen ylläpitolaturilla muutaman kerran. Pelasi hienosti myös 2009 kesän. Myytiin syksyllä seuraavalle, joka ei ladannut kertaakaan. Säilytys ei muuttunut, lämpimässä talllissa ympäri vuoden. Keväällä orggis akku oli siinä kunnossa, että ei ottanut latausta enää kunnolla vastaan eikä jaksanut latauksen jälkeen startata. Uutta tilalle (testerissä käymättä ). 2015 sisältää vielä enemmän elektroniikkaa.
Toinen juttu oli 2007 Sportster. Ostin sen syksyllä 2020 ja lokakuussa pantiin suoraan C-Tekin jäljiltä käyntiin Lappeenrannassa. Ajoin Vantaalle talliin ongelmitta. Myyjä varoitti, että akku on huono ja kannattaa vaihtaa heti. Tallissa se tosiaan hupeni silmissä. Latasin sitä parin viikon välein, kun jännite putosi heti.
Myös hälyn sireeniin akku oli lopussa. Ostin Motonetista Vartan ladattava akun sinne n. 13 eur, kun marmorilla alkuperäisosa oli jotain 70-80e. Tätähän tälläkin palstalla pähkäiltyiin, että voisko se sirteenin lopussa oleva akku purkaa oikeaa akkua. En tiedä, purkiko vai ei, mutta sen pikkuakun vaihdon jälkeen lataus rupesi "lopussa olevassa akussa" pysymään. Meni koko kesän 2021 ajossa ongelmitta ja vielä joulukuussa kesti hyvin käynnistyä, kun se lähti kauppiaan pakuun samalla oven avauksella, kun 2015 tuli tilalle sisään
Joten vahva suositus on vaihtaa sireenin akku heti kun se alkaa oireilla. Mutta se ei vielä todennäköisesti ole lopussa aloittajan pyörässä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Akku?
Kaikki on aina mahdollista, mutta 2015 Sportsterissa on jokseenkin epätodennäköistä uskoa vielä muihin vikoihin, kun akkuun tai kaapeliin.
Mutta tuo testeri oli varsinainen syy lainaukseen. Onko sinulla tai jollain muulla kokemusta tästä Ctekin satasen mallista:
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 009569248/
Tässä joku video
https://www.youtube.com/watch?v=VjeXCF0SUT8&t=6s (Testaukseen päästään vasta 2,5 min tuntumassa)
Tässä toinen, jossa sitä verrtaan pro-malliin
https://www.youtube.com/watch?v=zfugM7LOgi8
Nuo katsottuani tuntuu edelleen, että testaan käynnistämällä ja korvakuulolla Mutta epäilyksen saa vapaasti kumota paremmilla kokemuksilla.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Akku?
Jos lisävirta auttaa, on vika joko akussa tai maakaapelissa. Olettaen että kytket apuvirran maadoituksen suoraan runkoon.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Akku?
Aiheeseen liittyen akkuterveisiä kaverien pyöristä.
Toissa iltana käytiin herättelemässä kylmässä parkkihallissa 2003 Dyna käyntiin. Pyörä oli seissyt toissa syksystä, eli noin 20 kk. Paikalla orggis akku, jolla ikää arviolta 5-6 vuotta, eli edellisen omistajan jäljiltä. Mittari näytti 7,8 V ja iskettiin pienin tupakkiaskin kokoinen 300 A Telwin kiinni. .
Ko. laitteella oli pari iltaa aikaisemmin käynnistetty toisen kaverin 2013 Ultra, jossa oma akku vaan nakutti ja näytti 12V. Ultra käynnistyi ekalla yrityksellä. Telwiniä ei ladattu välillä.
Eka startilla dyna pyörähti vajaan kierroksen ja alkoi naksuttaa. Seuraavalla pyöritti vähän lisää ja sitten naksutus. Kolmannella pyöritti paremmin ja neljännellä hörähti, viidennellä lähti hirveästi paukkuen käyntiin.
Pyörä ampui putkiin, kävi yhdellä pytyllä, poltti vikavaloa jne, mutta lopulta toinenkin pytty heräsi kierroksilla ja vikavalo sammui. Yritin mitata, laataako mutta näkyi vaan tärinässä ja paukkeessa 2-3V. Sammutin koneen ja akku irti. Näytti sen pari volttia irrallaan. Eli paukkuessaan vaan purki akkua ja siksikin käynti oli osaltaan huonoa. Toki vanha bensa ja kaasarin sakkaumat lie tehneet osansa.
Heitin akun kyytiin ja kun pääsin omalle tallilleni, se näytti taas 7,8V, eli oli elpynyt paukkeesta. Vanha 4A CTEK kiinni ja lataus alkoi edes tarvitsematta antaa tekohengitystä tyhmällä laturilla. Latasin vähän aikaa ja sinne oli jo jäänyt 12.2V, eli otti virtaa. Sen jälkeen akku varmuuden vuoksi pihalle ja CTEK elvytystoiminta päälle. Illalla jo näytti vihreää ja annoin muhia yön yli latauksessa. Latauksen jälkeen jäi 12.5V vielä päälle usean tunnin tyhjänä seisomisen jälkeen.
Akku pyörään ja hyvin käynnistyi ilman apuvirtoja. Edellinen pauke lakkasi ja käneen käydessä näytti 14.X volttia, joten laturikin pelasi. Otin parkkihallissa 6 kerrosta koeajoa ja pyörä toimi. Ajon jälkeen näytti 12.6V, joten otti virtaa vastaan pikkuajossakin valot päällä.
Tässä nyt tarina, katsotaan miten käy ja missä vaiheessa akku hyytyy jos hyytyy. Hurjimmat manaajat kun sanovat, että jos akku laskee 11V alle, se on entinen.
Mutta tässä vaiheessa pisteet orggis H-D akulle ja CTEK laturille. Eivät ne kaikki orggis akut ole niin huonoja, mitä jotkut itsekin arvotelemani yksilöt.
Toissa iltana käytiin herättelemässä kylmässä parkkihallissa 2003 Dyna käyntiin. Pyörä oli seissyt toissa syksystä, eli noin 20 kk. Paikalla orggis akku, jolla ikää arviolta 5-6 vuotta, eli edellisen omistajan jäljiltä. Mittari näytti 7,8 V ja iskettiin pienin tupakkiaskin kokoinen 300 A Telwin kiinni. .
Ko. laitteella oli pari iltaa aikaisemmin käynnistetty toisen kaverin 2013 Ultra, jossa oma akku vaan nakutti ja näytti 12V. Ultra käynnistyi ekalla yrityksellä. Telwiniä ei ladattu välillä.
Eka startilla dyna pyörähti vajaan kierroksen ja alkoi naksuttaa. Seuraavalla pyöritti vähän lisää ja sitten naksutus. Kolmannella pyöritti paremmin ja neljännellä hörähti, viidennellä lähti hirveästi paukkuen käyntiin.
Pyörä ampui putkiin, kävi yhdellä pytyllä, poltti vikavaloa jne, mutta lopulta toinenkin pytty heräsi kierroksilla ja vikavalo sammui. Yritin mitata, laataako mutta näkyi vaan tärinässä ja paukkeessa 2-3V. Sammutin koneen ja akku irti. Näytti sen pari volttia irrallaan. Eli paukkuessaan vaan purki akkua ja siksikin käynti oli osaltaan huonoa. Toki vanha bensa ja kaasarin sakkaumat lie tehneet osansa.
Heitin akun kyytiin ja kun pääsin omalle tallilleni, se näytti taas 7,8V, eli oli elpynyt paukkeesta. Vanha 4A CTEK kiinni ja lataus alkoi edes tarvitsematta antaa tekohengitystä tyhmällä laturilla. Latasin vähän aikaa ja sinne oli jo jäänyt 12.2V, eli otti virtaa. Sen jälkeen akku varmuuden vuoksi pihalle ja CTEK elvytystoiminta päälle. Illalla jo näytti vihreää ja annoin muhia yön yli latauksessa. Latauksen jälkeen jäi 12.5V vielä päälle usean tunnin tyhjänä seisomisen jälkeen.
Akku pyörään ja hyvin käynnistyi ilman apuvirtoja. Edellinen pauke lakkasi ja käneen käydessä näytti 14.X volttia, joten laturikin pelasi. Otin parkkihallissa 6 kerrosta koeajoa ja pyörä toimi. Ajon jälkeen näytti 12.6V, joten otti virtaa vastaan pikkuajossakin valot päällä.
Tässä nyt tarina, katsotaan miten käy ja missä vaiheessa akku hyytyy jos hyytyy. Hurjimmat manaajat kun sanovat, että jos akku laskee 11V alle, se on entinen.
Mutta tässä vaiheessa pisteet orggis H-D akulle ja CTEK laturille. Eivät ne kaikki orggis akut ole niin huonoja, mitä jotkut itsekin arvotelemani yksilöt.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Akku?
Kokelusta taas sitten eripäin, mittarilla akun jännite näytti 0V , älylaturi näyttää error.
En uskonut että 2 vuotta vanha akku olisi kokonaan kuollut, laitoin lisävirtakaapeleilla rinnalle toisen akun. Plus plusaan ja miinus runkoon. 10 min odottelu jännite näytti akuissa 12,2V. Otin lisä-akun irti ja jätin älylaturin lataamaan yön yli. Oli latautunut normaalisti lepojännite 13.4V, hyvin jaksoi startata käyntiin.
En uskonut että 2 vuotta vanha akku olisi kokonaan kuollut, laitoin lisävirtakaapeleilla rinnalle toisen akun. Plus plusaan ja miinus runkoon. 10 min odottelu jännite näytti akuissa 12,2V. Otin lisä-akun irti ja jätin älylaturin lataamaan yön yli. Oli latautunut normaalisti lepojännite 13.4V, hyvin jaksoi startata käyntiin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Akku?
Landport akulla mennään. Maksoi 99 Akkunetissä. Iloisesti pyörähtää kun starttinappulaa painaa.
Re: Akku?
Ja jos pidät sen C-tech'in perässä koko talven niin starttaa ensi keväänäkin.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: Akku?
Peruutetaan pisteet Romu on romua ja 20 kk seisonta akku pyörässä tekee selvää jälkeä. Pyörä lähti reilun viikon jälkeen kerran käyntiin. Omistaja sanoi käyttäneensä sitä siinä vähän aikaa. Sitten muutaman päivä ja ei enää pyöräyttänytkään. Menin Telwiniin kanssa apuun ja saatiin pyörä startattua käyntiin. Ajoa normiliikenteessä noin 20-25 min ja tankille. Startti ei yrittänytkään pyöräyttää tankkauksen jälkeen, pelkkää pärinää. Taas Telwinillä käyntiin.Joe Cool kirjoitti: ↑19:09 28.05.2022. CTEK elvytystoiminta päälle.
Ajon jälkeen näytti 12.6V, joten otti virtaa vastaan pikkuajossakin valot päällä.
Tässä nyt tarina, katsotaan miten käy ja missä vaiheessa akku hyytyy jos hyytyy.
Mutta tässä vaiheessa pisteet orggis H-D akulle ja CTEK laturille. Eivät ne kaikki orggis akut ole niin huonoja, mitä jotkut itsekin arvotelemani yksilöt.
Sitten akkukaupoille ja se ei ollutkaan helppoa, kun heti piti saada. Ainoa, mikä löytyi la ip Dynaan oli 159 euron YUASA. Toivottavasti on hintansa väärti. Sillä pamanhti hyvin tulille. Ladattiin ensin CTEKillä joku kolmisen varttia varoiksi.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 12:23 12.06.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Akku?
Tai sitten kyykkää Minulla oli akku pyörässä (Bilteman iso HD akku) 1,5v eli kaksi ajokautta. Latailin talvella muutaman kerran ja toinen kesä meni ongelmitta. Myin pyörän ja kaveri jätti koko talveksi CTEKin perään ja keväällä hyytyi ekalla startilla. Joko sinä tuli aika täyteen tai ylläpitolataus hyydytti, en tiedä.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 12:22 12.06.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus