Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Moikka! Tuli oman pyörän kanssa sellainen ongelma vastaan, että liikkeelle lähtiessä pyörällä pääsin n. 2 metriä ajamaan, kunne pyörä hieman töksähti ja sammui. Vaihteet tuntuu pyörää nitkutellessa vaihtuvan, mutta takarengas on lukkiutunut jumiin. Tunne on siis samantyylinen, kun pyörässä olisi vaihde päällä.
Pyörä FXSTS vm. 97
Onko kennelekään muulle tullut vastaavaa ongelmaa ja osaako joku valaista, missä voisi olla vika?
Kiitoksia etukäteen!
Pyörä FXSTS vm. 97
Onko kennelekään muulle tullut vastaavaa ongelmaa ja osaako joku valaista, missä voisi olla vika?
Kiitoksia etukäteen!
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Onko pyörä ollut sinulla jo pidemmän aikaa ajossa, vai aivan uusi tuttavuus?
Onko tehty jotakin muutostöitä talven aikana?
Pyörittääkö startti konetta?
Onko vetohihna normaalin näköisesti paikallaan?
Liikkuuko työntämällä kytkin pohjassa?
Onko tehty jotakin muutostöitä talven aikana?
Pyörittääkö startti konetta?
Onko vetohihna normaalin näköisesti paikallaan?
Liikkuuko työntämällä kytkin pohjassa?
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Pyörä jäänyt ajon jäljiltä viime kaudelta.
Kytkin pohjassa pyörä ei liiku.
Vetohihna on paikoillaan ja ehjältä vaikuttaa.
Startatessa ei inahdustakaan.
Kytkin pohjassa pyörä ei liiku.
Vetohihna on paikoillaan ja ehjältä vaikuttaa.
Startatessa ei inahdustakaan.
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Tarkasta aivan ensimmäiseksi akun kaapeleiden kiinnitys. Niitä kannattaa koittaa jonkinmoisella voimalla kiskoa, koska vanhuuttaan saattavat mennä poikki eristeen sisältä läheltä kiinnityksiä.
Toiset päät kannattaa myös tarkastaa.
Plussa menee akkukotelon pohjan läpi suoraan startin solenoidiin ja miinus menee rungon yläputkeen akun etupuolelle.
Toiset päät kannattaa myös tarkastaa.
Plussa menee akkukotelon pohjan läpi suoraan startin solenoidiin ja miinus menee rungon yläputkeen akun etupuolelle.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
En usko, että kaapeleissa onglema on.
Eilen siis kävin n.6 km ajon kokeilemassa ja pyörä toimi moitteetta.
Nyt tänään pyörä starttasi normaalisti ja liikkeelle lähtiessä pyörällä n. 2 metriä päästyä ns. töksähti ja sammui, jonka jälkeen ongelmat ilmenivät. Oma veikkasu, että vaihdelaatikon puolella jonkinmoinen ongelma, mutta varmuutta ei tietenkään tässä vaiheessa ole.
Eilen siis kävin n.6 km ajon kokeilemassa ja pyörä toimi moitteetta.
Nyt tänään pyörä starttasi normaalisti ja liikkeelle lähtiessä pyörällä n. 2 metriä päästyä ns. töksähti ja sammui, jonka jälkeen ongelmat ilmenivät. Oma veikkasu, että vaihdelaatikon puolella jonkinmoinen ongelma, mutta varmuutta ei tietenkään tässä vaiheessa ole.
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Onko takarengas ihan jumissa vai liikahtaako vähän edestakaisin töniessä? Löytyykö vapaa niin että merkkivalokin palaa? Onko jomman kumman hihnapyörän väliin päässyt jotain joka kiristäisi hihnan liian kireälle?
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Takarengas hieman nitkuu edestakaisin, iha kuin vaihde olisi päällä. Vapaan merrkivalo ei pala, kun pyörästä riisuttu paneeli irti. Hihnapyörän väliin ei näyttäisi olevan päässyt mitään ylimääräistä.
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Jotenkin se hihna pitäis saada "vapautettua", että varmistuisi pyöriikö takapyörä ilman hihnaa...
Jos pyörii, niin sitten ensiöveto esiin ja kytkin auki.
Jos pyörii, niin sitten ensiöveto esiin ja kytkin auki.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Eikö startatessa kuulu edes releen naksausta? Vaikka kytkinpakka ja starttikehä olisivat jumissa niin kyllähän startin pitäisi pyöriä. Pertti jo akun mainitsikin. Mutta jos vaihde ei mene vapaalle niin äkkiä vikaa siitä suunnasta etsisin. Vapaan merkkivaloon en luottaisi vaan etsisin vapaata muuten.
Se että startti ei inahda, voi liittyä anturitietoihin. Jos vapaan anturi ei toimi, niin ei kai tämänikäinenkään pyörä starttaa? Starttaako kytkin pohjaan painettuna? Onkos näissä jo kytkimellä anturi?
Vaikea on uskoa, että moottori, vaihdelaatikko ja takakseli olisivat kaikki yhtäaikaa hajonneet. Jos nuo eivät pyöri, niin siitä välistä tosiaan vaihdelaatikosta tai sen ensiö- ja toisioakselista vikaa etsisin. Eli enska auki kuten yllä jo todettiin.
Minulla on kerran mennyt Buellista taka-akseli poikki mutta eipä tuo moottoriin mitään vaikuttanut eli enpä usko että siellä olisi vian syy. Ainakin, jos hihna ei tunnu jotenkin älyttömän kireältä, niin ei voi tuoltapäin viat tulla.
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Joo ei kuulu edes releen naksahdusta, ei edes kytkin pohjassa. Koitan tässä ens viikolla keretä perehtymään pyörään paremmin. Eilen sain sen kuljetettua parempaan paikkaan, jossa saa purettua pyörää paremmin.
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Entä sellainen asia kuin tapponappi. Ei käy, eikä pyöritä....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Tosiaan. Tämähän voisi selittää ettei releetkään naksu.
Eikös tämä ole kaasaripeli eli tappokytkimen rikkoontumisesta/vuodosta johtuvaa bensapumpun käynnistymättömyyttä ei pääse tutkimaan. Kun ei ole bensapumppua.
Starttirele maksaa kympin. Sen toimimattomuus ei oikein voi olla syynä siihen jos takapyörä ei pyöri, mutta jos muuten on murheita niin se kannattaa vaihtaa.
Eikös tämä ole kaasaripeli eli tappokytkimen rikkoontumisesta/vuodosta johtuvaa bensapumpun käynnistymättömyyttä ei pääse tutkimaan. Kun ei ole bensapumppua.
Starttirele maksaa kympin. Sen toimimattomuus ei oikein voi olla syynä siihen jos takapyörä ei pyöri, mutta jos muuten on murheita niin se kannattaa vaihtaa.
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Pystyykö startti porsimaan niin lahjakkaasti että pudottelisi osiaan hankalaan väliin esim jumittaen pääakselin tai kytkimen? Jos ei startti edes naksahda, niin ettei vaan olis starttiratas kehällä tai muuten vaan solenoidi ”edessä”?
Puhdas arvaus tämä, mitään tästäkään tiedä, mutta harvoin tulee yhtaikaa kaksi erillistä vikaa. Joku sen takapyörän jumittaa, ja veikkaan että startin vika on samaa rypästä. Vaan on kai sitä omituisempiakin tapahtunut.
Lykka till, kerro sitten kun selviää.
Puhdas arvaus tämä, mitään tästäkään tiedä, mutta harvoin tulee yhtaikaa kaksi erillistä vikaa. Joku sen takapyörän jumittaa, ja veikkaan että startin vika on samaa rypästä. Vaan on kai sitä omituisempiakin tapahtunut.
Lykka till, kerro sitten kun selviää.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Juu, vaikea on arvata missä vika. Jos startti purkaantuisi sinne kehän väliin niin saattaisi jumittaa. Mutta eikös starttireleen silti pitäisi naksahtaa?
Re: Pyörä ei starttaa, takarengas ei pyöri.
Niinpä kyllä, eli kun oikein spekuloidaan, niin starttireleen kärjet on hitsanneet kiinni, solenoidi vetäneenä, starttiratas jäänyt kytkyttimen kehälle ja purkaantunut ikävästi sellaiseen väliin että lukitsee vetoakselin. Samalla startti kärähtänyt.
Ei pyöri pyörä, ei naksu rele, ei vedä solenoidi.
Ps älä Kimizu ota liian tosissaan näitä nojatuolimekaanikon (minun siis) arvauksia. Melkoinen mysteeri tää kyllä on.
Ei pyöri pyörä, ei naksu rele, ei vedä solenoidi.
Ps älä Kimizu ota liian tosissaan näitä nojatuolimekaanikon (minun siis) arvauksia. Melkoinen mysteeri tää kyllä on.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”