Pultti putosi, mutta mistä?

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Tänään ajolenkillä meni vaihteensiirtäjä jumiin.
Viaksi paikallistui siirtäjän väliin kiilaantunut pultti, siellä siirtjän juuressa. Vika poistui kun pultti saatiin pois, mutta nyt ihmettelen mistä se on sinne ilmestynyt.

Pultin pituus 37.5mm
Paksuus 9.3mm
Kanta 14mm
Samassa oli 4.5mm paksu aluslevy/prikka, halkaisija 23mm

En keksi mistä ihmeestä se olisi peräisin?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Pulttihan on voinut lentää vaikka tieltä etupyörän nostamana? Varsinkin jos on millikierre.

Mutta onko pultti tuumamitoilla ja tuumakierteellä? Jos on, niin sitten voi olla todennäköisemmin HD-peräistä.

Saatko "koodattua" tuon tuumamitoille? Jos saisi, niin voisi varaosaselaimella etsiä mihin voisi kuulua. Esim. 2001 Fat Boyn moottorin sylinterien yläpäät yhdistävässä kiinnitysraudassa on kaksi pulttia ja prikat. Niiden pulttien merkintä on BOLT 7/16-20 X 1-1/2 HEX HD. Koodit tarkoittavat
Thread Diameter: 7/16-20
Length: 1-1/2
Drive Size: 5/8

Auttaisi esim. kannan koko, onko tosiaan 14 mm vai 5/8 " tms?
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

On se 14mm, 5/8 avaimessa selkeästi väljä.
Kierretulkkia ei ole saatavilla.
Kannassa 3 viivaa 60-asteen välein, yhdessä välissä kolmio merkki.
Pitänee aloittaa metsästys taas päivänvalossa.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Pertti
Viestit: 5953
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tankin kiinnityspultti, 9/16 kanta. Tuumapultti on, koska kannassa viivoja.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Löytyi, kiitos avusta Pertti. Tärkeä oli että tunnistettiin että on omasta, eli tuumakoko.

Se oli moottorin yläkannakkaan tukilevyn pultti. Sijaitsee taimmaisen sylinterinkannen päällä, vasemmassa reunassa.

Pultista on tietysti kierteet menneet pilalle, saisikohan uuden esim Hotbikestä?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
jeku
Viestit: 159
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja jeku »

Baltic Bolt Finland Nummela löytyy tuumasia pultteja ja muttereita
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Kiitos, asun tosiaan kirkkonummella. Saisi vielä nopeasti haettua, kun pitäisi päästä Mossalan ajoihin viikonloppuna.

Onneksi oli vetävä kone kun piti ajaa kolmosella viimeiset 10km (3 risteystä, 2 liikenneympyrää ja 2 valot)!
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja Springer »

Kun kerran asut Kirkkonummella niin käväise Espoon pultissa joka sijaitsee Masalassa. Sieltä on aika hyvin löytynyt tuumaisia pultteja.
Masalantie 410, 02430 Kirkkonummi
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Magneettinen osien kerääjä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ei liity tähän kuin löyhästi. Mulla on yhdessä ajopelissä nopeusanturille magneetti kardaanissa. Se on semmoinen voimakas neodyymimagneetti ja sen vieressä auton pohjassa anturi kiinnikkeineen. Kaksi, kolme kertaa piti kokeilla ennen oppimista. Magneetti ei pysy kardaanissa pelkällä teipillä. Jossakin 150 kilsan vauhdissa keskihakuvoima ylittää magneetin oman pitokyvyn teipillä vahvistettunakin.

Magneetit on pääosin tallessa. Tarkempi tutustuminen alustaan paljasti, että ne on siellä täällä. Yksi oli kardaanitunnelissa. Sen on täytynyt lähteä ylöspäin. Toinen oli helmapellin sisäpinnassa. Se on voinut mennä radan kautta pompulla ja sitten peltiin. Kolmas oli jossakin, en muista, mutta tallessa.

No, nyt kiinnikkeenä on letkunklemmari magneetin yli ja on pysynyt. Osan poistuminen kuului joka kerran ja kuulosti siltä kuin olisi ammuttu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Moottorin kannakkeen pultti on varaosaselaimen mukaan siis jo tuo aiemmin arvaamani BOLT 7/16-20 X 1-1/2 HEX HD. Merkintä ei kai vielä kerro kannan kokoa eli tuossa on vaan kierre/halkaisija ja pituus?
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kun pultissa oli vain kolme viivaa, niin se on SAE Grade 5 joka vastaa meikäläisten 8.8 lujuutta. Noita saa Biltemasta alle kahdella kympillä mukavan lajitelman ja ei tarvitse joka kerta rynnätä erikseen pulttikauppaan kun tarvitsee johonkin uuden ja/tai pidemmän pultin.

IKH:ssa on myös hyvin tuumakokoisia, kun maatalouskoneissa ne ovat varsin yleisiä.

Espoon pultti on hyvä jos tarvitsee suuremman lujuusluokan pultteja tai jos tarvitaan kuusiokolo- tai torx-kannalla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 557
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Meinasin just noita Piltemannin sarjoja ehdottaa. Niitä on eri satsit UNF ja UNC-kierteelle (hiano- ja karkeakierteet), ja mutterit erikseen vielä. Mutterisarjassa on prikkojakin. Nää tulee kannellisissa lokerikkorasioissa. Eli neljä settiä jos ostaa niin saa melko kattavan valikoiman.

Eihän ne virallisia Harley-ruuveja ole eikä kromattuja mutta hyvä tuollaisia on varalla olla, saa nopeasti korvaavan jos sattuu joku pultti tai mutteri hukkumaan tai tärvääntymään.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Pultin paikka on vähän ahdas, kun yritän tankkia irroittamatta sen hoitaa.

Momentti on 36-40, mutta ei ole hylsyyn sopivaa momenttiavainta. Ajattelin vetää lyhyellä räikällä suhteellisen kireeksi…. Lienee silloin 38Nm 👍

Kun kyseessä on todellakin vatkaava kohta, niin laittaisitko lukitetta? Alkujaan ei ole ollut.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

LeClerc kirjoitti: 15:33 04.08.2021. Kun kyseessä on todellakin vatkaava kohta, niin laittaisitko lukitetta? Alkujaan ei ole ollut.
Älä laita.

Minulla on evossa pysynyt samassa paikassa ilman lukitetta pultit kiinni kun vaan on momentissa. Ja vatkaa taatusti enemmän kuin TC88B.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Pultti putosi, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Kiitos avusta.

Oikean kokoinen pultti löytyi Espoon pultista. Oli hyvä että oli mallikappale mukana, asiantuntija löysi nopeasti uuden.
Momenttiavaimeen muuntokara Motonetistä.
Tarvikkeet yhteensä 6€.

Ainut vika oli että momenttiavaimesta loppui asteikko liian aikaisin. Vedin sillä 24Nm ja sitten avaimella pieni nykäisy.

Eilisen murheen alhon jälkeen taas tien päällä.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Vastaa Viestiin