Dyna bensapumppu ja suodatin

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Jos miettii että vanhaan pyörään tekee vähän ennakoivaa huoltoa välillä. Onko nämä HD:n bensapumput yleisesti miten kestäviä? Ja kuinka usein bensansuodatin kannattaisi vaihtaa? 2006 kyseessä.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Paljonko pyörällä on ajettu?

Taitaa olla bensapumput yleisesti kestäviä. Joitain tapauksia on täällä foorumillakin raportoitu (haku: bensapumppu), mutta vähän. Yleensä käyntiongelmiin on syynä ollut joku muu. Minulla on 2008 Softaili n. 153.000 km ajettu ja olen kanssa halunnut tehdä ennakoiden asioita. Ei ole tullut mieleen bensapumppuun kajota. Olen mm. laakereita vaihtanut/vaihdattanut, ne kuluvat ja mottorin ja vaihdelaatikon ulkopuolella olevat ruostuvat.

Antureiden ja muidenkin sähkölaitteiden (bensapumppu on toki mekaaninenkin laite) kanssa on sellainen ongelma, että jos uusii vielä toimivan osan, niin voi huonolla tuurilla tulla heti kohta ongelmia.
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Mä muistelen UrpoTJ että olet puhunut ennakoivasta huollosta. Lähinnä näitä kohteita mietin että mitä voisi tehdä etukäteen. 60t on ajettu tällä. Huoltomanuaalista katsoin että 40t olisi bensafiltterin vaihto. En usko että sitäkään on tehty tähän :)
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kyllä, olen "huvitellut" ennakoinnilla kun on lähes kaikki muut rahanmenoa aiheuttavat paheet jo kielletty...

Filtteristä en tiedä mitään. Jos pyörällä on ajettu Suomessa eikä muutenkaan lotrattu ruostuneiden kanisterien kanssa, niin tuskin siitä kovin roskia löytyy, mutta jos huolto-ohjelma noin sanoo niin vaihtaisin. Tuotahan saa tarvikeosanakin.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Muutama kohta kohta, jotka omassa pyörässä olisi voinut ennakoida paremmin: Taka-swingin laakereita ei oikein päässyt näkemään, vasta ruostevana paljasti että olivat ihan kaputt. Dynan takapää on tietysti erilainen.

Ohjauslaakeritkin pääsi varkain ruosteiseen kuntoon. Ei sitä käytöksestä ja säätäessäkään huomannut, mutta kyllä ohjaus sitten parani kun laakerit uusittiin.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jannejk kirjoitti: 09:45 28.07.2021. Jos miettii että vanhaan pyörään tekee vähän ennakoivaa huoltoa välillä. Onko nämä HD:n bensapumput yleisesti miten kestäviä?
Bensapumput ovat olleet aika kestäviä. Minulla nyt sattui Dynasta hajomaan vähän yli 70tkm kohdalla, mutta lienee vain huonoa tuuria. Tarvikeosaa ei löytynyt kovin helposti, kun eivät nuo ole tosiaan hajonneet usein. Alkuperäinen oli muistaakseni jotain 300+ euroa, mutta löysin itse 70 dollarin palikan jenkeistä. Siinä oli enemmän askartelua asennuksessa, kun jotain osia ei tullut mukana mitä alkuperäisosassa olisi tullut.

Suodattimen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta harva pyörä käy liikkeen huollossa enää silloin kun se ohjelman mukaan tulee eteen. Ei taida kovin moneen olla vaihdettu. Jos ei aja korkki auki hiekkatiellä, niin eipä sinne tankkiin juuri mitään roskaa päädy. Omassani oli suodatin vielä ihan siistin näköinen, mutta bensapumpun vaihdon yhteydessä laitoin uuden, kun se kerran tuli paketissa mukana.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 13:28 28.07.2021.
jannejk kirjoitti: 09:45 28.07.2021. Jos miettii että vanhaan pyörään tekee vähän ennakoivaa huoltoa välillä. Onko nämä HD:n bensapumput yleisesti miten kestäviä?
Bensapumput ovat olleet aika kestäviä. Minulla nyt sattui Dynasta hajomaan vähän yli 70tkm kohdalla, mutta lienee vain huonoa tuuria. Tarvikeosaa ei löytynyt kovin helposti
Tässä on jännä tilanne. Kaverini, joka kunnostaa kolaripyöriä muutaman vuodessa on joutunut vaihtamaan pumppuja useasti ja silti kaikki nämä ruttutukun pyörät ovat yleensä hyvin pienillä maileilla.

Olisiko niin, että ruttutukkujen varastossa seistessään ovat välillä iman korkkia ja välillä tankit pahasti klommoilla ja ties mikä lie, mutta useita on mennyt vaihtoon. Ja monessa ovat olleet suodattimet huonossa kunnossa, kun on tankkeja vaihdellut ehjempiin. Ja hän on myös löytänyt jotain fiksuja tarvikepumppujakin. Yksityiskohtiin en osaa mennä, kun en ole niin tarkkaan seurannut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Romuttamon tankit ovat tosiaan miten sattuu ja pumppu on tosi herkkä kuivuudelle. Pumppuja on narahtanut kiinni, kun niitä on kokeiltu kuivana. Jos välttämättä pitää pumpun toimintaa kokeilla ennen asennusta, niin ämpäriin pensaa ja pumppu upoksiin.

Uudenkin pyörän käyttöönotossa on tärkeää, että tappo pidetään päällä siihen asti, kunnes tankkiin on kaadettu polttoainetta sen verran, että valo sammuu. Tuo tappokytkin siksi, ettei pumppu lähde käyntiin, vaikka virran kääntäisi päälle.
Toinen syy on tietysti se, että tehtaan liemi on saattanut muuttaa koostumustaan matkan aikana.
moderattori

Romu rauhoittaa!
MAKE1971
Viestit: 112
Liittynyt: 06:43 03.10.2006.
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: Dyna bensapumppu ja suodatin

Viesti Kirjoittaja MAKE1971 »

Quantum Fuel Systems ja fuel pump factory saa pumppuja,Ensin mainitun vaihdoin omaani ja hyvin räksyttää.
Electra cvo 2004
Vastaa Viestiin