TC 96 Öljynpaineista

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Moe
Viestit: 32
Liittynyt: 00:41 19.06.2015.
Paikkakunta: Keminmaa

TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Moe »

Ongelmana -07 Ultran öljynpaine/öljynpainemittari, joka tipahtaa kiihdyttäessä nollaan ja öljynpainevalo syttyy. Tehnyt tätä jo muutaman kesän satunnaisesti. Öljynpaineet muuten normaalit ja mm. kuumallakin pysyy hyvin tyhjäkäynillä ylhäällä. Epäilykset meni anturiviaksi/ ylipaineventtilin jouseen. Jousen vaihto vaikutti paineisiin, mutta tekee vieläkin tuota. Anturi menee seuraavana vaihtoon.

+30 lämmintä, piiiitkä jyrkkä ylämäki ja moottorin öljymäärä puolessa välissä, saa kanssa paineet tippumaan 8O
FXD -04

FLHTCUI -07
FLHRCI -05
FXDWG -03
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko sillä vaikutusta, jos lisää öljyn ylämerkkiin?
Muistaakseni 07 öljymäärä tarkastetaan sivujalalla...
Tuolta löytyy varmistus
https://serviceinfo.harley-davidson.com ... lookupForm
Tulee kaikki tieto valmistusnumerolla juuri kyseisestä pyörästä.

Pitää rekisteröityä, mutta ei maksa mitään.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Moe
Viestit: 32
Liittynyt: 00:41 19.06.2015.
Paikkakunta: Keminmaa

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Moe »

Öljyt mitataan sivutuella. Öljymäärän pitäminen ylärajalla auttaa mäkisemmillä teillä paineiden kanssa.
FXD -04

FLHTCUI -07
FLHRCI -05
FXDWG -03
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Öljynpaineita viime kesänä itekkin seurailin, vanhasta -90 Electrastani, kesähelteillä kuumana ei tyhjäkäynnillä paljoa ole, ja silloin juurikin koneen yläkerta tuppaa tikittämään. Ei riitä paineet pitämään välyksiä kurissa.
Kylmänä ja viileimmillä keleillä kone on ihan eri kuulonen.
Nyt arvelinkin ens kesäksi laittaa öljynjäähdyttimen ja kokeilla miten vaikuttaa koneen ääniin. Pata on pari vuotta sitten rempattu ; kampuran/ kiertokangen laakerit, feulingin nostajat ja Andrewsin vääntö nokka. Kannet ja öljypumppu tarkastettu ( joka ois näin jälkeenpäin ajateltuna kannattanu uusia...)
Kysymys kuuluukin, onko kenellä varmaa tietoa/ kokemusta öljynjäähdyttimen liittämisestä evoon , minkä putkien väliin oikeaoppisesti liitetään? Kuva/ linkki ois hyvä! Itse en ole vielä kunnollisia ohjeita löytäny.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onkos tämäkin TC? En ole koskaan tätä miettinyt, minulla on tehokkaampi sininen pumppu. Olisihan se mukava jäähdyttää jo ennen öljysäiliöön palauttamista, mutta aika paljon taidetaan näitä suodattimen yhteyteen laitettavia adaptereita käyttää, jäähtyyhän se öljy kuitenkin ennen moottorin menoa, sehän on pääasia.
Kuva
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... p-559594-0
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Nyt luin tarkemmin, sehän on evo 1990 nyt kyseessä. No, taitaa siihenkin tämmöisen saada. Silloinhan öljy jäähdytetään ennen säiliöön palauttamista.
https://jagg.com/products/jagg-oil-filt ... thermostat

Mutta kai sen voi muutenkin sen jäähdyttimen kytkeä, joku kokeneempi kertoo lisää...
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Onkoha tommosesta öljynsuotimen päälle tulevasta 'rivotetusta putkesta' mittää hyötyä öljyn viilennyksen näkövinkkelistä, jos laittaa piirasvaa lämmönjohtimeks vällii :?: :roll:
:arrow: Harley Davidson Design Billet Oil Cooler. No tools to install

Kuva
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

AInakin paikallaan käydessä tuommoinen kromikuori toimii hyvänä lisäeristeenä. Kiiltävä säteilee huonosti lämmintä pois. Säteilee paljon huonommin kuin suodattimen maalattu peltipinta.

Kyllähän ne nostajat raksuttaa jonkin verran, kun öljy kuumenee. Mutta kuumeneeko se öljy liikaa? Ainoat raksutukset olen noteerannut juuttuessani pitkiin ruuhkiin hellesäällä. Silloin rasva kiehuu jo ajokamojen sisälläkin ja voi olla, että korvat herkistyvät.

Kuinka kuumaa se öljy pyörässäsi eri tilanteissa on?

TB:n tuotteet ovat nyt epämuodikkaita, mutta on sitä 10W-60 öljyä muillakin pakkaajilla. Lähtiskö raksutus tarkoitukseen paremmin sopivalla öljyllä?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Öljynä olen käyttänyt Eurol 20W60 Harley , mineraaliöljy.
Lämpötilan mittaus on tarkoitus järjestää kunhan tuon öljynjäähdyttimen saan paikoilleen .
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

harrikkaparta kirjoitti: 09:55 01.03.2022. Öljynä olen käyttänyt Eurol 20W60 Harley , mineraaliöljy.
Lämpötilan mittaus on tarkoitus järjestää kunhan tuon öljynjäähdyttimen saan paikoilleen .
Jos on saatavilla öljyn mittatikun, säiliön korkin ja öljyn lämpötilan mittarin yhdistelmä, niin se on kätevä. Ei tartte olla mikään patteria syövä digitaalilaite. Ihan tavallinen viisarimittari käy. Sen voi vielä kalibroida alueelle keittämällä tikkua vesikattilassa.

883/1200/turbon öljyt on muualla paitsi moottoritiellä järjestään alle 100 asteiset. Motarilla tasan tai pitkällä helteellä vähän yli. Yli satkun kun käy, niin poistuu se "kerma" paremmin sieltä. Eli ei kannata jäähdyttää aina, eikä ainakaan liikaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuossa linkki, jossa öljyistä jotakin
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 06:45 01.03.2022. AInakin paikallaan käydessä tuommoinen kromikuori toimii hyvänä lisäeristeenä. Kiiltävä säteilee huonosti lämmintä pois. Säteilee paljon huonommin kuin suodattimen maalattu peltipinta.
En heti onnistunut googlaamaan, mutta tuollainen lisärivoituspalikka saattaisi olla olemassa mattamustanakin? Voisi olla hyödyllisempi.

Minulla kun musta moottori, niin on ollut musta suodatinkin käytössä. Aika moni käyttää kromattua suodatinta. Täytyisi kaivaa vanhat lämmönsiirtokurssin prujut esiin ja laskea, vaikuttaako suodattimen väri/pintakäsittely montakin asteen sadasosaa öljyn lämpötilaan...
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taitavat olla vähän sellaisia "komiantähären-koppia" tuollaiset kuoret
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 19:39 01.03.2022.
JKKo kirjoitti: 06:45 01.03.2022. AInakin paikallaan käydessä tuommoinen kromikuori toimii hyvänä lisäeristeenä. Kiiltävä säteilee huonosti lämmintä pois. Säteilee paljon huonommin kuin suodattimen maalattu peltipinta.
En heti onnistunut googlaamaan, mutta tuollainen lisärivoituspalikka saattaisi olla olemassa mattamustanakin? Voisi olla hyödyllisempi.

Minulla kun musta moottori, niin on ollut musta suodatinkin käytössä. Aika moni käyttää kromattua suodatinta. Täytyisi kaivaa vanhat lämmönsiirtokurssin prujut esiin ja laskea, vaikuttaako suodattimen väri/pintakäsittely montakin asteen sadasosaa öljyn lämpötilaan...
Melkein sama säteilykyky kaikilla väreillä paitsi kiilloitettu metallipinta, joka ei oikein päästä luotaan. Valkoinen ja musta ei olennaisesti poikkea toisistaan. Joutunut noita testaamaan kun on tullut kuumaongelmia elektroniikan kanssa.

Voipihan siihen kuumenemiseen olla joku syy, vika. Mulla on tuossa viritetyssä virisitäsuntätä ja raksuttaa lämpöisenä. Yksin kireämmät venttiilijouset pitävät nostajissa välystä kuuluvasti. Mut sen saa häivytettyä kun kiertää kahvaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Pertti kirjoitti: 19:45 01.03.2022. Taitavat olla vähän sellaisia "komiantähären-koppia" tuollaiset kuoret
Ja melkoinen olis sotku aina filtteriä vaihtaessa jos piitahnaa laittaisi väliin :mrgreen:

Tuosta ripasysteemistä tuli mieleen ne öljynjäähdyttimet, jotka ovat ikäänkuin ripaputkia, jollain oli kehtoputkissa semmoiset, letkulla yhdistetty yläpäästään. Siinä ainakin olisi ilmavirtausta, ja arviolta reilu puoli litraa lisää öljytilavuuttakin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin