SB TC88 -> S&S 100" big bore

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jty »

Mulla on Tmanin nokat ja oon niihin enemmän kun tyytyväinen. Vääntökäyrä nousee laakeeks 2250 rpm
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja JKKo »

jty kirjoitti: 19:28 28.06.2021. Todennäkösesti. Kyl uskon että sillaikin saa ihan kohtuulliseks kunhan osaa ajaa abt kaikilla kaasun asennoilla kierrosalueen läpi. Mikä ei oo kyl kovin yksinkertasta mut en tunne tarkemmin technon virityskäyttöliittymiä, ne kun on tarkotettu ammattilaisille eikä kuluttajille.
Ton technoresearchin on perustanu ukot jotka teki hd:lle screamin eagle tunerit ja maahantuojalta (joka on ollut pitkän linjan ammattivirittäjä) kuulemani mukaan olen vakuuttunut että siinä on kaikkein järkevin viritysratkaisu etenkin täällä missä korkeuserot on pienet ja bensa vakiolaatuista
Mut jos olisi laajakaista-antureilla ja hienosäätää itse itseään, niin ei tartte olla niiden karttojen ihan millintarkasti laadittu. Ohjain hienosäätää kussakin tilanteessa sen, mitä jää puuttumaan.

Mä tuossa kuun alussa radalla kokeilin eri seoksilla ja sain tuloksia. Mutten mennyt käpistelemään VE karttaa vaan korjasin lambdataulukkoa. Hyvin tuntui toimivan sitäkin kautta ja kun on suljetussa silmukassa, niin se lopputulos oli se mitä pyysin vaikka olisi ollut muuttujiakin mukana. Tasasella tosin ajelin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

jty kirjoitti: 22:54 29.06.2021. Mulla on Tmanin nokat ja oon niihin enemmän kun tyytyväinen. Vääntökäyrä nousee laakeeks 2250 rpm
510 vai 555 ?

Pikkasen olen kallistumassa Dynojet Power Visionin suuntaan. Kiinnostaa tuo että saa se näytön mukaan. Siitä voi vähän seurata parametreja, lukea vikakoodeja ym. Edelleenkään en mitään autotuneja ajele vaan dynosäädöt joten sitä ominaisuutta ei tarvi. Onko tästä mitään pahaa sanottavaa?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jty »

jannejk kirjoitti: 08:44 30.06.2021.
jty kirjoitti: 22:54 29.06.2021. Mulla on Tmanin nokat ja oon niihin enemmän kun tyytyväinen. Vääntökäyrä nousee laakeeks 2250 rpm
510 vai 555 ?

Pikkasen olen kallistumassa Dynojet Power Visionin suuntaan. Kiinnostaa tuo että saa se näytön mukaan. Siitä voi vähän seurata parametreja, lukea vikakoodeja ym. Edelleenkään en mitään autotuneja ajele vaan dynosäädöt joten sitä ominaisuutta ei tarvi. Onko tästä mitään pahaa sanottavaa?
Mulla on koneena modifioitu 120R ja siinä Tman 660-sm
Mut siis tman on laatukamaa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jty »

JKKo kirjoitti: 00:10 30.06.2021.
jty kirjoitti: 19:28 28.06.2021. Todennäkösesti. Kyl uskon että sillaikin saa ihan kohtuulliseks kunhan osaa ajaa abt kaikilla kaasun asennoilla kierrosalueen läpi. Mikä ei oo kyl kovin yksinkertasta mut en tunne tarkemmin technon virityskäyttöliittymiä, ne kun on tarkotettu ammattilaisille eikä kuluttajille.
Ton technoresearchin on perustanu ukot jotka teki hd:lle screamin eagle tunerit ja maahantuojalta (joka on ollut pitkän linjan ammattivirittäjä) kuulemani mukaan olen vakuuttunut että siinä on kaikkein järkevin viritysratkaisu etenkin täällä missä korkeuserot on pienet ja bensa vakiolaatuista
Mut jos olisi laajakaista-antureilla ja hienosäätää itse itseään, niin ei tartte olla niiden karttojen ihan millintarkasti laadittu. Ohjain hienosäätää kussakin tilanteessa sen, mitä jää puuttumaan.

Mä tuossa kuun alussa radalla kokeilin eri seoksilla ja sain tuloksia. Mutten mennyt käpistelemään VE karttaa vaan korjasin lambdataulukkoa. Hyvin tuntui toimivan sitäkin kautta ja kun on suljetussa silmukassa, niin se lopputulos oli se mitä pyysin vaikka olisi ollut muuttujiakin mukana. Tasasella tosin ajelin.
Kunhan sytkäkartta on suht kohdallaa eikä nakuta niin laajakaistathan on kyllä hyvä, mutta on siellä muutakin mitä saattaa joutua laittaan. Suosittelin technoresearchia koska siinä panos/tuotos-suhde on kohdillaan eikä tarvi säätää jälkeenpäin. Jos taas ite haluaa sukeltaa syvään päähän niin sit powervision. Pointti lähinnä se että investointi laajakaistoihin normistage1-3 on imo rahan tuhlausta.

Se että säätääkö ve vai afr on tietysti lopputuloksen kannalta sama mutta kun saa ve:t kohdalleen voi hiplata afr:n mieleisekseen eli cruisealueell 14.x ja sit sopivat liukumat 13.5, 13 ja 12.7 ihan offline
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Mulla on koneena modifioitu 120R ja siinä Tman 660-sm
Mut siis tman on laatukamaa
No siellä onkin moottori sitten jo vähän eri kaliperia :) Kun vähän olen tietämätön näiden eri nokka-akselelivalmistajien laaduista niin mikä tekee jostain nokasta laatukamaa?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jty »

jannejk kirjoitti: 18:23 03.07.2021.
Mulla on koneena modifioitu 120R ja siinä Tman 660-sm
Mut siis tman on laatukamaa
No siellä onkin moottori sitten jo vähän eri kaliperia :) Kun vähän olen tietämätön näiden eri nokka-akselelivalmistajien laaduista niin mikä tekee jostain nokasta laatukamaa?
No mulle se laatu on millaisen vääntökäyrän ne tuottaa. Maksimitehoilla on merkitystä vain isolla tiellä ohitustilanteessa mutta touringin vääntöjen pitää olla riittävät jo alle 3000rpm. Mun mielestä pyörässä pitää olla 100hp, 100 ft lbs vääntöä ja toi vääntö pitää saada viimeistään 2750rpm.
Tällä mun kombolla ylittyy 120/120, vääntökäyrä lähes tasainen alhaalta asti ja 100 ft lbs tulee 1800 rpm.
On kohtuu miellyttävä ajettava.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Nuo kuulostaa kyllä hyville vaatimuksille. Jos noita t-man nokkia katsoo niin se valinta olisi sitten 555TQ tai 580PS. Toki 580 kiinnostaisi vähän enemmän :). Onkohan liian jyrkkä tähän applikaatioon? Saako näitä nokkia rapakon tältä puolelta jostain?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jty »

Ootko katellut harleytechtalk.com dynotuloksia? Sieltä löytynee noista jotain
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

En ole käynyt, täytyypä käydä katselemassa, kiitos vinkistä.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

jannejk kirjoitti: 08:54 28.06.2021. Ranzen mainitsema kampuraongelma jäi sen verran kummittelemaan takaraivoon että piti vielä vähän tutustua aiheeseen ja nyt ymmärrän mistä pinion heitto kielii. Tuo hitsaus olisi tietty aika edullinen tapa lisätä vähän varmuutta koneeseen.

Onko täällä ketään TC88 virittäjää kellä limppu olisi pettänyt? Ja missä tehoissa on pyörässä liikuttu sillä kohtaa?

Ammattihitsareita löytyy kaveripiiristä, mutta vaatikko tuo limppu jotain hitsauksen jälkeen? Esim tasapainottamista tms?
Minulla meni just viime viikolla omasta kampura. Ajettu 103tkm ja vaihdoin vajaa 5000km sitten 88 => 98" S&S setin. Oon tutkiskellut ja soitellut asiasta ja noita rymppejä on mennyt ihan vakiovehkeistäkin, jos ajelee ylisuurella vaihteella ja todella pienillä kierroksilla. V-Twin Cityn Atte ei suositellut hitsausta, vaan S&S kampuraa jos sellaisen jostain vielä löytää. Minulla meni tuo kampura noin 250 km ajoreissun lopussa, tasaisella 110km/h vauhdissa. Kerkesin varmaan pari kilsaa max. ajella kun huomasin että öljynvalo palaa. Avasin jakopään auki ja pumppu paskana sekä pinionakseli heittää ihan mukavasti. Mikään laakeri ei oo mennyt rikki, että olis ensin pumppu mennyt ja sit siitä vääntänyt kampuran. Kouvolan Rampo oli myös sitä mieltä että rymppi sieltä on pettänyt ensin. Konetta ei oo siis vielä avattu.

Tuosta vakiokampurasta on HD:llä jo 3:s versio, 23955-06B, joten jotain muutoksia varmaan rymppiinkin tehty ajan mittaan.

Nyt on Feuling OE+ pumppu jo pöydällä, Feulingin cam plate tulossa ja just etin S&S orkkis 4" iskun kampuraa. Noilla muutoksilla pitäis alakerran olla ikuinen.
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Mikäs tuosta S&S limpusta tekee niin hankalan löytää?
EDIT: Tarkemmin kun katsoin niin S&S:n omalta sivustoltakin se on loppu.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
juutasqsa
Viestit: 66
Liittynyt: 19:52 26.08.2011.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja juutasqsa »

jannejk kirjoitti: 20:23 12.07.2021. Mikäs tuosta S&S limpusta tekee niin hankalan löytää?
EDIT: Tarkemmin kun katsoin niin S&S:n omalta sivustoltakin se on loppu.
Joo, Custom Chromelta ei saa enää mitään S&S osia, myyvät vain loput varastossa olevat pois mutta uusia osia ei enää tule ollenkaan. Ei näytä olevan W&W:lläkään eikä Motorcycle warehousellakaan. ebay.com:ista löytyy vielä jokunen...
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

https://www.youtube.com/watch?v=5q5mg0C4Rfg

Kohta 8:30

Ei ne easy start nokkien käynnistysongelmat ruiskupyörien kanssa ihan tuulesta ole temmattu. Mutta kun komponentit on oikein mitoitettu ei pitäisi ongelmia tulla.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja JKKo »

jannejk kirjoitti: 13:19 13.07.2021. https://www.youtube.com/watch?v=5q5mg0C4Rfg

Kohta 8:30

Ei ne easy start nokkien käynnistysongelmat ruiskupyörien kanssa ihan tuulesta ole temmattu. Mutta kun komponentit on oikein mitoitettu ei pitäisi ongelmia tulla.
Purijaisissa tuli jututettua jotakuta pyöräongelmaista, jolla oli paitsi akuutin käyntihärön kanssa vaikeus, niin yleisesti käynnistysongelmia TC:n, jossa ”585” nokat easy start -mallia. Lähtee joskus, toisinaan taas ei lähde. Ja sitä ei lähtevää starttausta ei kuulemma kannata jatkaa. Se ei silloin lähde, kun on niin päättänyt.

Mulla on yhden harrastajan kanssa keskustelut päällä Maxxecun käyttämisestä just mainitussa moottorissa. En ole vielä katsonut ”electrical service manual” kirjaa - se on kotona ja mä en - mutta minusta tuntuu siltä, että twin camissa on vain kampiakselin asentoanturi. Hammastus on kammen limpussa tyyppiä 36-1 tai sinne päin. Mutta anturia nokka-akselilla ei ole. Tässä toteutuksessa moottori joutunee pähkäilemään kummallako kierroksella (1. vai 2. pytyn vuoro tehdä työt) siitä, miten tuo mainittu 36-1 anturi hidastuu starttauksessa kampiakselin kierroksen aikana.

Jos easy start -nokka tekee koneen pyörityksestä kovin helppoa, niin asentotieto jää löytymättä, eikä kone käynnisty.

Mutta tuo on vain mun arvaus. Vielä.

Edelleen, oletuksena, että arvaus on oikea, lämpöisen koneen usein, muutoin satunnaisesti takaisin potkivan moottorin tapauksessa - semmoinen kamala räsähdys enskassa ja startin tienoilla - liittynee siihen, että tuo paikan haku epäonnistui ja laite sytytti väärässä kohdassa.

Menin jo ostamaan sen uusimman sprocket compensatorin, mutta ei se välttämättä olekaan syy kolinoihin.

Nääs tässä helteessä rupesin kokeilemaan starttauksessa ”temppua”. Kuuman koneen uudelleen käynnistyksessä reilusti kaasua (jotta kone saa hyviä täytöksiä ja starttaus on mahdollisimman raskasta) auki. Ja kas kummaa, yhä useammat startit onnistuvat ilman niitä kolahduksia.

On nämä melkoisia vehkeitä.

883/1200/turbossa ainoa asentoanturi on sytytyksen pellistä prässätty kuppi nokan päässä. Maxxecu sahauttaa aika pitkään kuin hakeakseen varman tiedon kummallako kierroksella kone kulloinkin on. Ja kun viimein sen keksii, laittaa kipinät ja ruiskutukset matkaan ja käynnistyminen on selkeä ilman sivuääniä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin