Enskan kannen kiristys

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jty
Viestit: 497
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja jty »

Sen verran sanottakoon ääneen että Kiwi on yleensä ensimmäisten joukossa neuvomassa ja kommentit aina asiallista tietoa. Credit where credit is due.

Facebookin hyvä puoli on että tänne on jäänyt enää se kourallinen ukkoja joille tää harrastus on kesät ja talvet.
Kysymyksiin tulee vähemmän vastauksia mutta signaali/kohinasuhde ainakin 10x parempi
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ranze »

Muutamat samat tyypit täällä jaksaa neuvoa. Onhan tuo nyt hieno asia, että täällä on ammattilaisiakin opastamassa. Herneensä jokainen löytää, mut on täällä tuo moderointikin hoidossa.

Kaikki ollaan omanlaisia persoonia, koitetaan ymmärtää toisiamme ja antaa tilaa. Nämä on loppupeleissä pieniä piirejä ja jossain vaiheessa oot kasvotusten samojen tyyppien kanssa. Toisaalta sanoohan ne niinkin että vit**lu on välittämistä. :wink:
..en saa ihan heti korkkaamaan ruuvimeisseli-tyylisellä enkä T-mallisella kahvalla.
Justiinsakin näin. Pieniä ruuveja lyhyemmällä vipuvarrella. Muinoin investoin Boxon tuumaiset t-kahvalliset kuusiokolot. Niillä oli kiva väännellä enskakoppaakin kiinni. Nyttemmin pannussa avoenska ja resuinen housunlahje. :lol:

PS. Ja pistä sinistä locktitea joka kierteeseen, niin pysyvät kohtuudella kiinni.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

ranze kirjoitti: 07:52 06.06.2021. PS. Ja pistä sinistä locktitea joka kierteeseen, niin pysyvät kohtuudella kiinni.
Mä oon jättänyt tuon pois just tuosta kytkimen tarkastusluukusta, koska haluan sen auki seuraavallakin kerralla. Muutamasta on tullut kierteet liiman kanssa mukana, voi olla toki ylikiristystäkin (ei voi tietää) mutta ollaan havaittu että ilman vois olla parempi.

Edit. Tuli vielä tarkistettua vanhemman mallin service manuaalista että kasaus ilman liimaa, kiristys 9,5-12,2 Nm.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuota en ole huomannutkaan, ettei laiteta liimaa. Minä olen tätä laittanut oikeastaan kaikkiin ruuveihin, kaikkiin alumiiniinkin kierrettäviin ihan pikkuisen tipan. Olen ajatellut että se samalla suojaa kierteet. Mutta pitääpä tämä harkita uudestaan.

Toisaalta, juuri tulee 150.000 km täyteen eikä ole HD-vitseitä huolimatta yksikään ruuvi, pultti tai mutteri vielä tippunut!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos sulla on joku hyväksi havaittu systeemi josta ei ole vaurioita tai minkäänlaisia ongelmia tullut, ei sitä välttämättä tarvitse muuttaa vaikka joku netissä sanoisi tekevänsä toisin :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1616
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kyllä kyllä, mutta luotan sinuun, ja ennen kaikkea tehtaan manuaaliin kuin raamattuun!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ranze »

UrpoTJ kirjoitti: 11:24 06.06.2021. Tuota en ole huomannutkaan, ettei laiteta liimaa. Minä olen tätä laittanut oikeastaan kaikkiin ruuveihin, kaikkiin alumiiniinkin kierrettäviin ihan pikkuisen tipan. Olen ajatellut että se samalla suojaa kierteet. Mutta pitääpä tämä harkita uudestaan.

Toisaalta, juuri tulee 150.000 km täyteen eikä ole HD-vitseitä huolimatta yksikään ruuvi, pultti tai mutteri vielä tippunut!
Mä oon laittanut kymmenkunta vuotta kaikkeen muuhun paitti bensatankin korkkiin. Kerran putosi yksi ruuvi, mut se oli penkin kiinnitysruuvi ja putos tallin lattialle. :mrgreen: Yhtään kierrettä ei oo sinisellä korkannut. Eihän se tee muuta kuin nihkeäksi.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4849
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

ranze kirjoitti: 13:17 06.06.2021. Mä oon laittanut kymmenkunta vuotta kaikkeen muuhun paitti bensatankin korkkiin. Kerran putosi yksi ruuvi, mut se oli penkin kiinnitysruuvi ja putos tallin lattialle. :mrgreen: Yhtään kierrettä ei oo sinisellä korkannut. Eihän se tee muuta kuin nihkeäksi.
Sinisen ruuvilukitteen käyttöä miulle suositeltii/neuvottii Kalivorniassa 1994.
Sen jälkee oon sitä kans laittanu miltei joka paikkaa ja joka kerra.
Eipä oo miullakaa kierteitä korkkautunu :?: :roll:

Camaron ja Micra:n pyöränpultteihi laitan :arrow: Motox Pultti- ja mutteriterva 400 ml 60-7070 5.99€.
Ei oo pultit korrosioitunu... Tullee talleihi hyvä tuoksu :!: :wink:
Toiminee varmaanki näissä 'mutterilingoissaki' :idea: :roll:

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: 10:50 06.06.2021.
ranze kirjoitti: 07:52 06.06.2021. PS. Ja pistä sinistä locktitea joka kierteeseen, niin pysyvät kohtuudella kiinni.
Mä oon jättänyt tuon pois just tuosta kytkimen tarkastusluukusta, koska haluan sen auki seuraavallakin kerralla.
Edit. Tuli vielä tarkistettua vanhemman mallin service manuaalista että kasaus ilman liimaa, kiristys 9,5-12,2 Nm.
Tuolla fb:n puolella kommentoin, että minulla on kestänyt yksi sininen pikkupullo jo 20-30 vuotta. Käytän sitä vain kriittisimmissä paikoissa ja esimerkkinä mainitsin juuri tuon luukun, että siinä en ole keksinyt mitään syytä sitä käyttää. Kiva avata se mukavasti eikä yhtään ruuvia ole ko. luukusta pudonnut yhdestäkään pyörästä. Eikä juuri muitakaan ruuveja.

Suoranaista haittaa lukitteesta on kumipuslien tai muovikaulusten sisään valetuissa muttereissa. Ne saa lukitteella kivasti rikottua eikä yhtään ruuvia ole niistäkään irronnut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 21:03 05.06.2021. Sen verran sanottakoon ääneen että Kiwi on yleensä ensimmäisten joukossa neuvomassa ja kommentit aina asiallista tietoa. Credit where credit is due.
Samaa mieltä vahvasti!
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5963
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuon kytkinluukun kanssa on hyvä huomioida, että torxin koko on T27, jota ei vielä aivan kaikissa sarjoissa ole.
T25 on lähellä, mutta sillä nuljaa kannat piloille
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ranze »

Se onkin sitten derby kun tässä kiristellään...
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja ranze »

Tuolla fb:n puolella kommentoin, että minulla on kestänyt yksi sininen pikkupullo jo 20-30 vuotta.
Toinen CRC sininen menossa, 10 v. aikana. Ja oon siitä muihinkin vehkeisiin laittanut. Vihreää (Loctitena punainen) menee vieläkin vähemmän.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Pertti
Viestit: 5963
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

ranze kirjoitti: 18:45 07.06.2021. Se onkin sitten derby kun tässä kiristellään...
Myös derby, jota kytkinluukkuna tarkoitin
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 559
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Taisi ranze ensin luulla, kuten minäkin, että oli koko enskakopan kannesta kyse. Se pikkupyörylä varmaan ei ole niin tarkka momentistaan, pieni ja suht jäykkä osa, ja vissiin öljypinnan yläpuolellakin. ”Riittävän” kireälle kun vetää ja tasaisesti niin varmaan on hyvä. Ainakin siihen asti kunnes momenttiavain löytyy ;)
Viimeksi muokannut KariFS, 08:07 08.06.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin