Enskan kannen kiristys

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Harrika75
Viestit: 54
Liittynyt: 15:07 25.06.2014.

Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Harrika75 »

Joku äidin pikkunistikulta oli yöllä ajatellut irrotella enskavedon sivukannen irti. Motiivia tähän täytyy kyllä ihmetellä. Onneksi huomasin, ennenkuin läksin ajelemaan. Kyssäri. Ajattelin vaihtaa samaan konkkaan sinne uudet öljyt mutta en mistään löydä mun momenttiavainta. Voiko sen jättää ns. Käsivarakireyteen? Tietty tähtimuodostelmalla kiristys. Ja kuinka kireäksi sen uskaltaa kääntää? Uusi tiiviste on myös vaihdossa. Tack. Pyörä siis -99 electra glide.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minun 2008 Softailissa enskakopan ruuvit kiristetään 12,2-13,6 Nm. T-kahva-avaimella olen käsikireyteen varovasti joskus kiristänyt kun ei ole momenttiavain ollut käsillä. En ole tässä kovin hyvä niin pistän mielummin liian löysälle kun liian kireälle kun on tullut tunaroitua.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita. Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita.
Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Ei oo tyhmiä kymysyksiä, jollei tiiä :!: :roll:
Harvat meistä on seppiä syntyesää, ja vielä harvemmat kuollessaankaa... :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Harrika75
Viestit: 54
Liittynyt: 15:07 25.06.2014.

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Harrika75 »

Sori että pahoitit mielesi kysymyksestä mutta sillä kysyin, että kun mulla on ollu tapana korkata kaikki ruuvit jos ei momenttia käytä.
Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita. Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Harrika75
Viestit: 54
Liittynyt: 15:07 25.06.2014.

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Harrika75 »

Ja jos omaisit sisälukutaidon niin alunperinhän kysyin kiristystä ilman monettiavainta, koska sitä en löytänyt. Jonnekkin hävinnyt.
Täytyy jatkossa kysellä täältä viisaita kysymyksiä.
Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita. Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Harrika75
Viestit: 54
Liittynyt: 15:07 25.06.2014.

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Harrika75 »

Juuri näin👍 Jos osaisin ja olisin Harley Davidson mekaanikko en olisi täällä kyselemässä. Olen ajatellut, että tämä foorumi on sitä varten.
-Harikka- kirjoitti: 23:49 04.06.2021.
Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita.
Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Ei oo tyhmiä kymysyksiä, jollei tiiä :!: :roll:
Harvat meistä on seppiä syntyesää, ja vielä harvemmat kuollessaankaa... :wink:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kyllä en mieltäni pahoittanut, ilmaisinpa vain yleisesti että jos tuntuu siltä että pultit tulee kiristettyä liian kovaa eikä kierteet kestä kannattaa käyttää momenttiavainta.

En ole tätä kysymystä tyhmäksi haukkunut. Vastaus oli suora ja olisin sen voinut vaikka päin naamaa sanoa, eikä kyse olisi ollut vittuilusta. Ihan yleisohje kaikille hommille: jos ei tiedä, ei kannata vetää lonkalta.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. ... Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta...

Kyllä en mieltäni pahoittanut, ilmaisinpa vain yleisesti että jos tuntuu siltä että pultit tulee kiristettyä liian kovaa eikä kierteet kestä kannattaa käyttää momenttiavainta.

En ole tätä kysymystä tyhmäksi haukkunut. Vastaus oli suora ja olisin sen voinut vaikka päin naamaa sanoa, eikä kyse olisi ollut vittuilusta. Ihan yleisohje kaikille hommille: jos ei tiedä, ei kannata vetää lonkalta.
8O Ai jaa, no et suoraa.
Hienon kiertoilmaisun kyllä rustasit... :!:
No, miullaha onki sitte ilmeisesti lukihäiriö, kaikkien muitten häiriöitten lisäks :!: :oops:
Ja sitte täällä ihmetellä ku, rustaava väki vähenee... :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minä olen yrittänyt "opetella" momentteja käsivaralta, mutta vaikeaa se on kun ei jatkuvasti ja ammatikseen tee näitä hommia.

Tuo 10...14 Nm on onneksi sen verta isompi, että en saa ihan heti korkkaamaan ruuvimeisseli-tyylisellä enkä T-mallisella kahvalla. Hylsysarjatyyppistä väännintä en oikein uskalla/osaa alumiiniosissa käyttää mutta onneksi on momenttiavaimet. Joskus kun jossain testattiin näitä niin Bilteman avaimet hyväksi havaittiin niin ne hommasin. Tarkkuus on riittävä, joka tapauksessa parempi kuin käsissäni.

Käsikontrollien ruuveissa saattaa olla 4 Nm momentteja, niissä meinaa aina mennä liiallisuuksiin.
Harrika75
Viestit: 54
Liittynyt: 15:07 25.06.2014.

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Harrika75 »

Ite harrastanu vuosia otevoimailua ja on sen vuoksi hieman sumentunut tuo kevyesti kiristettävät asiat käsite😁 Olen suhteellisen uusi harleyllä ajava vaikka japanialaisilla customeilla tullut ajeltua vuosia. Todennut että harleyt on aika kaukana siihen mitä on jo oppinut rassaamisen puolesta. Aivan eri maailma. Täältä olen aika vähän asioita kysellyt ja valitettavan usein on joku näsäviisas jaksanut nillittää vastaukseksi. Onneksi olen saanut myös asiallistakin tietoa. Mutta kyllä mun kynnys tänne kirjoittamiseen on kasvanut aika korkeaksi. Sen verran alkaa olemaan viimeinen väri päässä ettei nettifoorumeilla kinastelu oikein kiinnosta. Mieluummin ajelen vaikka rätkällä. Kunhan saa sen huollelttua😉 Hyviä ja turvallisia kilsoja kaikille.
kasi.kasi
Viestit: 20
Liittynyt: 20:18 13.01.2018.
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja kasi.kasi »

Erilaiseksi on palsta mennyt siihen nähtynä mitä oli, ku reilut 10vuotta sitten mukaan liityin... Sääli myöskin et facen puolelle on kadonnut moni tekninen tieto ja vastaus nopeus ja sieltä ei vanhaa tietoa ei löydä, ne katoaa netin syövereihin. toisin kuin täältä. Ja kiitos siittä mitä täältä löytyy👍

.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tämä foorumi on oikeasti siitä hyvä, ettei täällä juurikaan kinastella.
Suurimmalla osalla taitaa se viimeinen väri jo naamassa loistaa :D
Pysy vaan kanavalla Harrika75....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Olen Pertin kanssa samaa mieltä että tämä palsta on erittäin asiallinen ja mukava, esim. tuohon HDCF Facebook-puoleen verrattuna, joskus sitäkin sorrun katsomaan. Mutta onhan sielläkin seassa asiallisiakin vastauksia, usein samoilta henkilöiltä ketkä täälläkin kirjoittelevat.

Tämmöisen tekstarien tapaan kirjoittavien lyhyiden viestien ongelma on, että näissä ei sävyt ja tarkoitukset aina kirkkaasti selviä ja tulee väärintulkintoja. Lyhyet napakat toteamukset voi lukija kokea keljuilulta vaikkei kirjoittaja ole oikeasti näin ajatellut.

Jatka vaan täällä Harrika75, ei täältä pois kannata olla! Hyvin täältä saa ajatuksia kun yritetään yhdessä pohtia, sehän on mukavaa.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Enskan kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 16:25 05.06.2021. ... Pysy vaan kanavalla Harrika75....
Harrika75,
Pysy vaa palstalla :!:
Pitäs miunki vaa omaksua menttaliteetti: toisesta korvasta sissää ja toisesta ulos...
Tai edesmenneen presidenttimme Manu:n sanontaa muokaten/lainaten: Ei sais rustauksista provosoitua kun, provosoidaa tai tulkitsee tekstin provosoivaks... :roll:

Juu, siulla on sen verra hyvä tuo nimimerkkiki :!: :wink: 8) :lol:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin