Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 727
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Softis 2001 - fättäri kaasarilla.

Kiljuvat kotkat2 - ihan liikaa mökää, joutuu huutamaan kypäräpuhelimeen eikä omaa puhetta kuule.(tulpat tietysti käytössä)

Orkkis änkät - ei mitään ääntä. Ankeus.

Eli etsinnässä jotain tuosta välistä. Ehdotuksia?
Niin ja en aio tuhota noita orkkiksia.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Pertti
Viestit: 6033
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minkähänlaiset noista sais orkkisten tilalle.
Vois ainakin säätää levyillä ääntä ja varmaan jossakin määrin vääntöäkin.
https://www.caferacerwebshop.com/en/42m ... gKxUfD_BwE
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
LeClerc
Viestit: 727
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Oivallinen vinkki ja linkki.
Tosin en löytänyt halkaisijaa ja näyttää kuvassa sen verran läskiltä, ettei mene 2 päällekkäin.

Eli silloin joutaisi hankkimaan jonkun 2-1 supistimen.
Pitääpä tutkia linkkiä lisää... kiinnostavaa.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Pertti
Viestit: 6033
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla on evossa orkkiksen kokoiset vaihtopäillä olevat trapit. se levypakka jää sen vaihtarin sisään. Sopivat alkuperäisille paikoille ja ääni on mukavan penmeä.
https://www.motorcyclestorehouse.com/product/526591 pelkkä runko, siihen vielä levyt ja pääty.
Kalliita kyllä näyttävät olevan.....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4906
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Mites Vance & Hines Big Shots Staggered for Softail 1986 to 2017-Chrome :?: :roll:

Kuva

Miulla on em. putket Quiet Baffle:eilla, joitten ympärille on kääritty pakosarjojen lämpösuojanauhaa.
Lämpösuojanauha vaimentaa/leikkaa korkeet metalliset kilisevät korvia häiritsevät äänet .
Äänimaailma matalan muriseva...

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

LeClerc kirjoitti: 23:02 20.05.2021. Kiljuvat kotkat2 - ihan liikaa mökää, joutuu huutamaan kypäräpuhelimeen eikä omaa puhetta kuule.(tulpat tietysti käytössä)
Ihan uteliaisuuttani kysyn, oliko näitä SE-putkia jotenkin muutettu? SE-putket eivät alkuperäiskuntoisina yleensä kai ole olleet mitkään kovin äänekäät. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa toiveikkaasti orkkikset toveri vaihtoi SE-putkiin, mutta ei ääni juurikaan koventunut, niin piti jotkut V&H-mökäputket kuitenkin laittaa.

Luulen että orkkisten ja alkuperäiskuntoisten SE-putkien väliltä ei kovin viljalti vaihtoehtoja löydy, ainakaan niin että voisi saada etukäteen tarkan mielikuvan äänistä.

Muutenhan vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla. Ensimmäinen kysymys on että onko sinulla jo mielikuva, minkä näköistä haet? Fättäri-tyyppiset alkukäyrät vai tuollaiset erilliset niin kuin Harikalla? Vai pulleammilla erillisillä vaimentimilla?

E-hyksyttyjä putkia et taida tuon ikäiseen tarvita eikä se ehkä olisi ollut sinulle merkityksellinen juttu. Senkin puoleen valikoimaa löytyy.
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tsekkaapa Juutuuppi, omalla pyörämallillas, tässä yks esimerkki: https://youtu.be/w6659v2R1Hw
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1118
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Evo softailissa vaihdoin juuri V&H putket pois ja tilalle tuli TC heritagen alkukäyrät varustettuna SE 2 slipareilla. Äänet ovat minusta hyvät ja putket toimivat hyvin: vääntöä ala- ja keskikierroksilla löytyy ja tehokin on kohdallaan. En ole mitannut melutasoa, taikka käynyt dynossa.

Kokeilin myös alkuperäisillä TC änkkäreillä ja ne olivat täysin masentavat tukkoputket. Poraamalla putket auki tilanne parani vähän, mutta ei niillä silti ollut mikään ilo ajaa: ei ääntä, ei vääntöä, eikä tehoa. Ei siis kannata alkuperäisiä mennä modaamaan, koska saavutettu hyöty on olematon.

Supertrappin tuotteita taitaa vaivata samat saatavuusongelmat kuin aika monta muutakin jenkkituotetta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Veijo Esso kirjoitti: 16:06 21.05.2021. Supertrappin tuotteita taitaa vaivata samat saatavuusongelmat kuin aika monta muutakin jenkkituotetta.
Supertrappin sain keväällä hommattua Marteliukselta.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
LeClerc
Viestit: 727
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

En tullut ajatelleeksi että SE2 olisivat jotenkin modatut, pitääkin kurkistaa. Pyörä on muuten orkkis ja päivitys tehty maahantuojalla. Mutta voihan se olla.

V&H shortit mulla oli joskus sportissa, ne oli hemmetin terävät omaan korvaan.

Ehkä vedän SEt paikalleen ja hommaan paremmat tulpat korviin. Tulee halvemmaksi!
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Aika hyvin näkyy olevan Supertrappia Storehousessa, sieltä hommasin oman setin. Tosin diilerin kautta.

Korviin valettavat tulpat on hyvä valinta, hiukan maksaa mutta niitä voi pitää vaikka koko päivän. :wink:
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

LeClerc kirjoitti: 17:32 21.05.2021. En tullut ajatelleeksi että SE2 olisivat jotenkin modatut, pitääkin kurkistaa. Pyörä on muuten orkkis ja päivitys tehty maahantuojalla. Mutta voihan se olla.

V&H shortit mulla oli joskus sportissa, ne oli hemmetin terävät omaan korvaan.

Ehkä vedän SEt paikalleen ja hommaan paremmat tulpat korviin. Tulee halvemmaksi!
Minulla oli joskus 2000-luvulla SE sliparit, en muista olivatko ns. kakkoset. Niissä oli pikkusen mutkaa sisällä, mutta päivä paistoi putkesta läpi. Ihan tehtaan jäljiltä olivat. Mutkan tarkoitus on tehdä 4-tahtimoottorin tarvitsema pakovaste, että vääntö säilyy hyvänä - kai?

Kyllä SE-putkista ääntä lähtee, mutta kovempiakin mökäputkia on olemassa. Minulta mitattiin VTT:n tutkijan toimesta 110 db:tä, kun H-DCF järjesti mittaustilaisuuden reilusti yli 10 v. sitten. Harmi vaan, ettei tuolloin ollut kiekkakelloa. Nyt on Supertrapp:in 2:1 putki. Siitä lähtee 17 kiekolla 103 db katsastuskonttorin ja omalla mittauksella. Eli paikallaan mittaus, 50 cm:n päästä 45 asteen kulmassa, kiekat puolet maksimista.

Ääni on tietty hiljaisempi, kuin esim. SE- tai V&H-piipuissa, mutta mielestäni omaan korvaan miellyttävä. Jos SE slipariin vertaa, niin metallinen räpinä jäi pois, mutta murina säilyi, kun istuu pyörän selässä. Näillä vaimenninlevyillä ääni ei varmaankaan ole sitä, mitä useimmat haluavat. Mutta on reilusti kovempi kuin stokkiputkilla.

Toisaalta, kaikki kokevat äänet eri tavalla. Mutta levyillä säädettävä SuperTrapp lienee ainakin yksi ratkaisu möykän ja tuhnun välille, jos ulkonäkö ei haittaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
LeClerc
Viestit: 727
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Tarkastelin sisärakennetta, osa virtauksesta menee kiertoon ulkokehään baffleen, mutta osa tulee tosiaan suoraan läpi. Hieman yllättävä, olin ajatellut että kaikki menisi kierron kautta.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
fxdxi
Viestit: 13
Liittynyt: 23:17 21.02.2008.
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja fxdxi »

Vuosituhannen alun SE 2:ssa on kova ja terävä ääni. Laitan tähän perään vanhan viestini miten sain SE 2:n ääntä madaltumaan ja hiljenemään:


Olen 2 kertaa yrittänyt SE 2:n ääntä vaimentaa ja toisella kerralla onnistui. Eka kerralla laitoin vaan Arrow vaimenninvillalevyä huilujen ympäri ja muoviteippiä päälle, että sai ne ahdettua takaisin, puukalikan ja vasaran kanssa hakaten ne sai takaisin sisälle. Äänessä en korvakuulolla muutosta huomannut.

Seuraavana talvena ajattelin että poraan huiluihin lisäreikiä, jos ääni sillä pienenisi. Huilut oli tiukassa, taas tarvittin puukalikka vasara yhdistelmää. Huilujen mukana tuli ulos reikäputki, jonka ympärillä oli teräsvillaa. Porasin molempiin huiluihin lisää reikiä 4 mm terällä niin paljon kuin mahtui, eli noin 300 reikää per huilu. Jätin teräsvilla reikäputket pois, että on vaimenninvilla väljemmin, teräsnippusiteellä villa edestä kiinni ja ja muoviteippiä päälle asennusta helpottamaan.

Nyt huomasi heti että ääni on hiljentynyt. Ajelin heti ekaksi H-D tapahtumaan, jossa oli äänenmittaus, ajoa tuli vajaa 200 km. Mittaustulos oli 102 dB. Ääni tuntui korvakuulolla hiljenevän lisäkilometrien myötä ja reilut 2000 km lisää ajettuani mittautin Yyterin päättäjäisissä viime syksynä äänet ja tulos oli 93,4 dB. Tuo kyllä tuntuu aika pieneltä lukemalta, tyyppikilvessä on 91 dB, joka tarkoittanee ääntä vakioputkilla ja ne on selkeästi nykyääniä hiljaisemmat. -04:n Dyna kyseessä.
Pertti
Viestit: 6033
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nuo desibelit on sitten sellaisia, että korvan kuuleman äänen ero on huima jo muutaman yksikön muutoksella.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin