Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Tärinät / tutinat/ ravistukset.
80-100 kun on vauhtia niin jopa tärisee. Evo Dyna on
kyseessä.Tuntuu että olis lisääntynyt parin vuoden
aikana.Ei auttanut uudet kumityynyt, ovat tosi kovaa
kumia nämä kiinan poikien kumit .Tärinä EVO;ssa
ei ole outo ilmiö,mutta missä vaiheessa on syytä
huolestua,tai mikä aiheutaisi lisääntyneen tärinän?
Tuskin limput kampurassa on liikkunut tai kuka tietää.
Olisko kellään parempaa tietoa, odottelen neuvoja.
kyseessä.Tuntuu että olis lisääntynyt parin vuoden
aikana.Ei auttanut uudet kumityynyt, ovat tosi kovaa
kumia nämä kiinan poikien kumit .Tärinä EVO;ssa
ei ole outo ilmiö,mutta missä vaiheessa on syytä
huolestua,tai mikä aiheutaisi lisääntyneen tärinän?
Tuskin limput kampurassa on liikkunut tai kuka tietää.
Olisko kellään parempaa tietoa, odottelen neuvoja.
북한 대통령
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Sovelissa ei meinannut pysyä mittarit kyydissä fat bobbien päällä kun oli moottorin yläkiinnike poikki.
Evossahan se on erilainen mutta hyvä tsekata.
Evossahan se on erilainen mutta hyvä tsekata.
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Tarkistin yläkiinnikkeen,oli ok.Ehkä tulee ajettua niin vähän ettei tärinään kerkiä tottua. Se on muuten totta
että tärinään tottuu.Tämän huomasi kun kun aikoinaan
ajelin nelisatasella Hussella.Saappaan pohjat murtu
mutta ei tärissy minun mielestä yhtään.
että tärinään tottuu.Tämän huomasi kun kun aikoinaan
ajelin nelisatasella Hussella.Saappaan pohjat murtu
mutta ei tärissy minun mielestä yhtään.
북한 대통령
- -Harikka-
- Viestit: 4839
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Renkaitten tasapaino
Ohjauslaakereitten kunto/kireys
Ohjauslaakereitten kunto/kireys
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Jaa juu, nämä jutut on jäänyt tarkistamatta.Niin ja ilmanpaineet myös,jos nämä auttais niin halvalla
korjaantuis.Kyllähän kokenut korjaamo hemmokin
vois koeajossa havaita jotakin. Pitäiskö viedä
pajalle,Mutta ensin kotikonstit.
korjaantuis.Kyllähän kokenut korjaamo hemmokin
vois koeajossa havaita jotakin. Pitäiskö viedä
pajalle,Mutta ensin kotikonstit.
북한 대통령
- -Harikka-
- Viestit: 4839
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Ohjauslaakerit on on jänniä, vähäki löysällä tahi liian kireella tai kulunu/vaurioitunu voi aiheuttaa tärinää/woblausta jollain nopeusalueella...
Ja tosiaa renksupaineet
Ja tosiaa renksupaineet
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Yksi kaveri kävi ensin ostamassa halvat kiinankumit FXR:ään ja sitten osti kalliit orggiskumit, kun ei pystynyt kovien kumien tärinällä ajamaan.
Kova tyyny voi vähentää heilumista, mutta ei vaimennä tärtinää.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
No ,joo pitää alkaa käymään läpi mainittuja vaikuttajia tärinään.
On ne niin pahat tärinät ettei ajaa viitsi.Tosi hyvä
että tuli vinkkejä mitä tehä. Ilmoittelen jos ja kun
vika löytyy, kiitän avusta
On ne niin pahat tärinät ettei ajaa viitsi.Tosi hyvä
että tuli vinkkejä mitä tehä. Ilmoittelen jos ja kun
vika löytyy, kiitän avusta
북한 대통령
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Vielä yksi ehdokas listalle, eli imusarjan tiivisteet. Minulla twin cam dyna alkoi täristää vaikka oli uudet moottorin tukikumit, ohjauslaakeri säädetty ja renkaatkin laadukkaat. Imuvuotohan sitten paljastui syyllliseksi ja uusilla tiivisteillä poistui ongelma ja käy taas tasaiseen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Eipä tällaista tullut kyllä mieleen, miten sen testais ettei turhaan aukaisis.Toimisko starttipilotti jos tyhjäkäynnillä
sumuttelis ? Ehkä viisainta ostaa suosiolla rinkulat.
Tarkemmin kun mietin niin tyhjäkäynti on erillainen
mitä joskus ollut,he,he kohta menee kesä tärinän poistossa. Periks ei anneta sano Tykkyläinenkin.
sumuttelis ? Ehkä viisainta ostaa suosiolla rinkulat.
Tarkemmin kun mietin niin tyhjäkäynti on erillainen
mitä joskus ollut,he,he kohta menee kesä tärinän poistossa. Periks ei anneta sano Tykkyläinenkin.
북한 대통령
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Voestin kumiletkukin voi joskus olla irti / murtunut ja tästä syystä veto ei ole puhdas. Minulla kävi evo-softailin kanssa viime kesänä kaasarin putsauksen jälkeen niin, että jäi kasatessa hosuessa letku irti. Koeajolla ei veto ja käynti ollut hyvä ja oli siinä tärinääkin ylimääräistä. Tallille takaisin ja kas - letkuhan siellä oli irti, kun nappasi ilmanputsarin pois. Letku kiinni ja kaikki kunnossa.
Starttipilotti tai ihan bräkleeni ja melkein mikä hyvänsä palava spray sopii testiin. Bräkleeniä löytyy yleensä joka ropaajalta, starttipilottia on turha mennä ostamaan.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
No tämä voes- ei mulla ole kiinni mutta keihinissä on tulppa kaasarin reijässä.Pitänee vetää letku rasiaan.
Sehän aikastaa kai syttyä jos oikein muistan.
Sehän aikastaa kai syttyä jos oikein muistan.
북한 대통령
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Itseasiassa viivästää ja estää nakuttamasta, kun konetta kuormitetaan. Tässä selitystä:
Ja googlen käännös:Here’s a largely misunderstood part. The Vacuum Operated Electric Switch (V.O.E.S.) was standard equipment on all Evolution® engines and works in conjunction with most all late model electronic ignitions, both factory and aftermarket. It senses high and low manifold vacuum and signals the ignition to change its advance slope. Under high load, the switch signals the ignition module to electronically retard ignition timing to reduce the possibility of detonation. In low-load conditions such as cruising at light throttle, the ignition stays in the advanced mode for increased fuel economy and lower operating temperature. All controlled by the magical V.O.E.S. switch!
Tässä on suurelta osin väärinymmärretty osa. Tyhjiökäyttöinen sähkökytkin (VOES) oli vakiovaruste kaikissa Evolution®-moottoreissa, ja se toimii useimpien myöhäismallien elektronisten sytytyslaitteiden kanssa, sekä tehdas- että jälkimarkkinoilla. Se tunnistaa korkean ja matalan alipaineen ja ilmoittaa sytytyksestä muuttamaan etenevää kaltevuutta. Suurella kuormituksella kytkin ilmoittaa sytytysmoduulista hidastamaan sähköisesti sytytyksen ajoitusta räjähdysmahdollisuuden vähentämiseksi. Alhaisella kuormituksella, kuten matkalentolla kevyellä kaasulla, sytytys pysyy edistyneessä tilassa polttoainetalouden ja matalamman käyttölämpötilan parantamiseksi. Kaikki hallitaan maagisella VOES-kytkimellä!
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Osakuormalla seos syttyy hitaammin. Sen vuoksi osakuormalla käytetäään suurempaa sytytysennakkoa. Jo muinoisissa kärjellisissä AUTOJEN virranjakajissa oli alipainekello kyljessä, joka käänsi katkojan kärkien kiinnitysalustaa alipaineella niin, että sytytyshetki tuli aiemmin. Alipaine oli otettu kaasuttimesta imusarjaan johtavan läpän yläpuolelta, jolloin mainittu ennakonsäätö ei toiminut tyhjäkäynnillä.
Tuo oli yleisin tapa. Värkillä on autokäytössä tosi iso merkitys taloudellisuuteen.
HD:n muinoinen VOES yrittää tehdä samaa. Osakuormalla ennakko on suurempi. Kovempaa kaasutettaessa kytkimelle tulee pienempi tai olematon alipaine. Kytkintieto menee elektroniseen sytytysmoduliin, joka asettaa pienemmän ennakon. En muista kummalta puolelta Keihiniä VOES otti signaalinsa, mutta lopputulos ajoalueella on kuitenkin sama, teki kuinka päin vain.
Epätahtisen, pitkäiskuisen, vain osin tasapainotetun moottorin sytytysennakon määrä vaikuttaa voimakkaasti myös moottorin tärinään. Omassa Sportsterissani säädin viimeiset asteet perstuntumalta siten, että mukavuus oli suurin. Kyse on ihan muutamista asteista. Kun VOES oli viimeisinä aikoina pois käytöstä - sen tilalla oli ahtopaineella sytytystä myöhentävä kytkin (ja Ultima sytkämoduli) niin tärinöistä ei juurikaan ollut ongelmaa - ei ollut VOESin lisäämiä ennakoita myöskään.
Ruiskuvehkeissä ECU:ssa on sytytyskartta, eikä muutos tapahdu kertaharppauksella kuten VOESin kanssa käy. Niinpä meno on paaaaaljon pehmeämpää.
Tuo oli yleisin tapa. Värkillä on autokäytössä tosi iso merkitys taloudellisuuteen.
HD:n muinoinen VOES yrittää tehdä samaa. Osakuormalla ennakko on suurempi. Kovempaa kaasutettaessa kytkimelle tulee pienempi tai olematon alipaine. Kytkintieto menee elektroniseen sytytysmoduliin, joka asettaa pienemmän ennakon. En muista kummalta puolelta Keihiniä VOES otti signaalinsa, mutta lopputulos ajoalueella on kuitenkin sama, teki kuinka päin vain.
Epätahtisen, pitkäiskuisen, vain osin tasapainotetun moottorin sytytysennakon määrä vaikuttaa voimakkaasti myös moottorin tärinään. Omassa Sportsterissani säädin viimeiset asteet perstuntumalta siten, että mukavuus oli suurin. Kyse on ihan muutamista asteista. Kun VOES oli viimeisinä aikoina pois käytöstä - sen tilalla oli ahtopaineella sytytystä myöhentävä kytkin (ja Ultima sytkämoduli) niin tärinöistä ei juurikaan ollut ongelmaa - ei ollut VOESin lisäämiä ennakoita myöskään.
Ruiskuvehkeissä ECU:ssa on sytytyskartta, eikä muutos tapahdu kertaharppauksella kuten VOESin kanssa käy. Niinpä meno on paaaaaljon pehmeämpää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.
Tmähän on ihan selkee juttu,nyt tankki pois ja katsotaan onko siellä mitään jäljellä V.O.E.S. rasiasta.
북한 대통령