Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

80-100 kun on vauhtia niin jopa tärisee. Evo Dyna on
kyseessä.Tuntuu että olis lisääntynyt parin vuoden

aikana.Ei auttanut uudet kumityynyt, ovat tosi kovaa
kumia nämä kiinan poikien kumit .Tärinä EVO;ssa

ei ole outo ilmiö,mutta missä vaiheessa on syytä
huolestua,tai mikä aiheutaisi lisääntyneen tärinän?

Tuskin limput kampurassa on liikkunut tai kuka tietää.

Olisko kellään parempaa tietoa, odottelen neuvoja.
:roll:
북한 대통령
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Sovelissa ei meinannut pysyä mittarit kyydissä fat bobbien päällä kun oli moottorin yläkiinnike poikki.
Evossahan se on erilainen mutta hyvä tsekata.
Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

Tarkistin yläkiinnikkeen,oli ok.Ehkä tulee ajettua niin vähän ettei tärinään kerkiä tottua. Se on muuten totta

että tärinään tottuu.Tämän huomasi kun kun aikoinaan
ajelin nelisatasella Hussella.Saappaan pohjat murtu

mutta ei tärissy minun mielestä yhtään. 8O :oops:
북한 대통령
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Renkaitten tasapaino :?: :roll:
Ohjauslaakereitten kunto/kireys :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

Jaa juu, nämä jutut on jäänyt tarkistamatta.Niin ja ilmanpaineet myös,jos nämä auttais niin halvalla

korjaantuis.Kyllähän kokenut korjaamo hemmokin
vois koeajossa havaita jotakin. Pitäiskö viedä

pajalle,Mutta ensin kotikonstit. :idea: :|
북한 대통령
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Ohjauslaakerit on on jänniä, vähäki löysällä tahi liian kireella tai kulunu/vaurioitunu voi aiheuttaa tärinää/woblausta jollain nopeusalueella...
Ja tosiaa renksupaineet :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ortiz kirjoitti: 16:52 12.05.2021. 80-100 kun on vauhtia niin jopa tärisee.
Ei auttanut uudet kumityynyt, ovat tosi kovaa
kumia nämä kiinan poikien kumit .
Yksi kaveri kävi ensin ostamassa halvat kiinankumit FXR:ään ja sitten osti kalliit orggiskumit, kun ei pystynyt kovien kumien tärinällä ajamaan.

Kova tyyny voi vähentää heilumista, mutta ei vaimennä tärtinää.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

No ,joo pitää alkaa käymään läpi mainittuja vaikuttajia tärinään.
On ne niin pahat tärinät ettei ajaa viitsi.Tosi hyvä
että tuli vinkkejä mitä tehä. Ilmoittelen jos ja kun

vika löytyy, kiitän avusta :idea:
북한 대통령
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Vielä yksi ehdokas listalle, eli imusarjan tiivisteet. Minulla twin cam dyna alkoi täristää vaikka oli uudet moottorin tukikumit, ohjauslaakeri säädetty ja renkaatkin laadukkaat. Imuvuotohan sitten paljastui syyllliseksi ja uusilla tiivisteillä poistui ongelma ja käy taas tasaiseen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

Eipä tällaista tullut kyllä mieleen, miten sen testais ettei turhaan aukaisis.Toimisko starttipilotti jos tyhjäkäynnillä

sumuttelis ? Ehkä viisainta ostaa suosiolla rinkulat.
Tarkemmin kun mietin niin tyhjäkäynti on erillainen

mitä joskus ollut,he,he kohta menee kesä tärinän poistossa. Periks ei anneta sano Tykkyläinenkin. :twisted:
북한 대통령
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ortiz kirjoitti: 11:54 13.05.2021.Toimisko starttipilotti jos tyhjäkäynnillä sumuttelis ?
Tarkemmin kun mietin niin tyhjäkäynti on erillainen
Voestin kumiletkukin voi joskus olla irti / murtunut ja tästä syystä veto ei ole puhdas. Minulla kävi evo-softailin kanssa viime kesänä kaasarin putsauksen jälkeen niin, että jäi kasatessa hosuessa letku irti. Koeajolla ei veto ja käynti ollut hyvä ja oli siinä tärinääkin ylimääräistä. Tallille takaisin ja kas - letkuhan siellä oli irti, kun nappasi ilmanputsarin pois. Letku kiinni ja kaikki kunnossa.

Starttipilotti tai ihan bräkleeni ja melkein mikä hyvänsä palava spray sopii testiin. Bräkleeniä löytyy yleensä joka ropaajalta, starttipilottia on turha mennä ostamaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

No tämä voes- ei mulla ole kiinni mutta keihinissä on tulppa kaasarin reijässä.Pitänee vetää letku rasiaan.

Sehän aikastaa kai syttyä jos oikein muistan.
북한 대통령
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ortiz kirjoitti: 13:36 13.05.2021. No tämä voes- ei mulla ole kiinni mutta keihinissä on tulppa kaasarin reijässä.Pitänee vetää letku rasiaan.

Sehän aikastaa kai syttyä jos oikein muistan.
Itseasiassa viivästää ja estää nakuttamasta, kun konetta kuormitetaan. Tässä selitystä:
Here’s a largely misunderstood part. The Vacuum Operated Electric Switch (V.O.E.S.) was standard equipment on all Evolution® engines and works in conjunction with most all late model electronic ignitions, both factory and aftermarket. It senses high and low manifold vacuum and signals the ignition to change its advance slope. Under high load, the switch signals the ignition module to electronically retard ignition timing to reduce the possibility of detonation. In low-load conditions such as cruising at light throttle, the ignition stays in the advanced mode for increased fuel economy and lower operating temperature. All controlled by the magical V.O.E.S. switch!
Ja googlen käännös:
Tässä on suurelta osin väärinymmärretty osa. Tyhjiökäyttöinen sähkökytkin (VOES) oli vakiovaruste kaikissa Evolution®-moottoreissa, ja se toimii useimpien myöhäismallien elektronisten sytytyslaitteiden kanssa, sekä tehdas- että jälkimarkkinoilla. Se tunnistaa korkean ja matalan alipaineen ja ilmoittaa sytytyksestä muuttamaan etenevää kaltevuutta. Suurella kuormituksella kytkin ilmoittaa sytytysmoduulista hidastamaan sähköisesti sytytyksen ajoitusta räjähdysmahdollisuuden vähentämiseksi. Alhaisella kuormituksella, kuten matkalentolla kevyellä kaasulla, sytytys pysyy edistyneessä tilassa polttoainetalouden ja matalamman käyttölämpötilan parantamiseksi. Kaikki hallitaan maagisella VOES-kytkimellä!
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Osakuormalla seos syttyy hitaammin. Sen vuoksi osakuormalla käytetäään suurempaa sytytysennakkoa. Jo muinoisissa kärjellisissä AUTOJEN virranjakajissa oli alipainekello kyljessä, joka käänsi katkojan kärkien kiinnitysalustaa alipaineella niin, että sytytyshetki tuli aiemmin. Alipaine oli otettu kaasuttimesta imusarjaan johtavan läpän yläpuolelta, jolloin mainittu ennakonsäätö ei toiminut tyhjäkäynnillä.

Tuo oli yleisin tapa. Värkillä on autokäytössä tosi iso merkitys taloudellisuuteen.

HD:n muinoinen VOES yrittää tehdä samaa. Osakuormalla ennakko on suurempi. Kovempaa kaasutettaessa kytkimelle tulee pienempi tai olematon alipaine. Kytkintieto menee elektroniseen sytytysmoduliin, joka asettaa pienemmän ennakon. En muista kummalta puolelta Keihiniä VOES otti signaalinsa, mutta lopputulos ajoalueella on kuitenkin sama, teki kuinka päin vain.

Epätahtisen, pitkäiskuisen, vain osin tasapainotetun moottorin sytytysennakon määrä vaikuttaa voimakkaasti myös moottorin tärinään. Omassa Sportsterissani säädin viimeiset asteet perstuntumalta siten, että mukavuus oli suurin. Kyse on ihan muutamista asteista. Kun VOES oli viimeisinä aikoina pois käytöstä - sen tilalla oli ahtopaineella sytytystä myöhentävä kytkin (ja Ultima sytkämoduli) niin tärinöistä ei juurikaan ollut ongelmaa - ei ollut VOESin lisäämiä ennakoita myöskään.

Ruiskuvehkeissä ECU:ssa on sytytyskartta, eikä muutos tapahdu kertaharppauksella kuten VOESin kanssa käy. Niinpä meno on paaaaaljon pehmeämpää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Ortiz
Viestit: 378
Liittynyt: 17:51 05.08.2005.

Re: Tärinät / tutinat/ ravistukset.

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

Tmähän on ihan selkee juttu,nyt tankki pois ja katsotaan onko siellä mitään jäljellä V.O.E.S. rasiasta. :idea:
북한 대통령
Vastaa Viestiin