No ok. Sadan tonnin kohdalla keulan laakerit ja nokkavitjojen kirraimet.
öljy huoltoo
Re: öljy huoltoo
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
- Paikkakunta: Long Lonesome Highway
Re: öljy huoltoo
kerro lisää....
My way or the Highway...
Re: öljy huoltoo
No, Kiwi ammattilaisena osaa kertoa paremmin, mutta kai aika moni on moottoripyörän tai auton määräaikaishuollon tehtävälistan nähnyt. Listaan kuuluu monen kohdan tarkistaminen. Voi olla että moottoripyöräilijöistä suuri joukko osaa ja tekeekin nämä tarkastukset, niistä osa kuuluu siihen että voi lähteä turvallisesti liikkeelle. Mutta osa ei tee. Huoltomiehen kertoman mukaan on huoltoon tultu suurin piirtein renkaan kankaat vilkkuen ilman tietoa renkaiden kunnosta tai pyöränlaakerit rahisten vain muuta kuula enää kehien välissä tai öljytikku kùivana. EAK:ssa on muutamaan kertaan mitattu kaikilta rengaspaineet. Aina on löytynyt joltain alle 1 bar.
Pyörästä osa asioista näkyykin helpommin kuin autosta, esim. paljonko on jarrupaloissa jäljellä.
Tarkastuksiin kuuluvat tietysti jarrujen toiminta ja kunto, valot, kytkimet, käsi - ja jalkakonrtrollit, ohjauslaakerin kireys ja kunto, pyöränlaakerit, hihnan ja enskaketjun kunto ja kireys, akun testaus, ym. ym.
Liikkuvat osat eli kahvat, polkimet yms. voidellaan. Ja siis ne öljyt ja ilmansuodatin hoidellaan.
Nykypyörien elektroniikka on oma lukunsa. Testereillä luetaan vikakoodit ym.
Pyörä koeajetaan. Omasta pyörästä itse toisaalta helpommin kuulee jos on jotain muuttumassa, mutta osaan jutuista saattaa pikkuhiljaa tottua ettei huomaakkaan.
Mutta tosiaan moni näitä juttuja tarkistaa tai tekee itse, osa systemaattisesti, osa satunnaisemmin. Jotkut osaavat, jotkut ehkä eivät. Huoltomies on kuitenkin ammattilainen ja toimii valmistajan edellyttämän huolto-ohjelman mukaan.
Jotkut hommat taas edellyttävät pyörän nostamista eikä siihen kaikilla ole mahdollisuuksia, ei ehkä haluakaan. Kaupungissa voi pyörä olla säilössä kadulla eikä ole mitään paikkaa missä puuhata. Silloinkin on ihan fiksua käyttää pyörää ajoittain huollossa.
Kahta vähemmän ajettavaa "huollan" itse, mutta yhtä eli sitä tärkeintä pyörää käytän huollossa, toki siitäkin aika montaa kohtaa itsekin katselen.
Pyörästä osa asioista näkyykin helpommin kuin autosta, esim. paljonko on jarrupaloissa jäljellä.
Tarkastuksiin kuuluvat tietysti jarrujen toiminta ja kunto, valot, kytkimet, käsi - ja jalkakonrtrollit, ohjauslaakerin kireys ja kunto, pyöränlaakerit, hihnan ja enskaketjun kunto ja kireys, akun testaus, ym. ym.
Liikkuvat osat eli kahvat, polkimet yms. voidellaan. Ja siis ne öljyt ja ilmansuodatin hoidellaan.
Nykypyörien elektroniikka on oma lukunsa. Testereillä luetaan vikakoodit ym.
Pyörä koeajetaan. Omasta pyörästä itse toisaalta helpommin kuulee jos on jotain muuttumassa, mutta osaan jutuista saattaa pikkuhiljaa tottua ettei huomaakkaan.
Mutta tosiaan moni näitä juttuja tarkistaa tai tekee itse, osa systemaattisesti, osa satunnaisemmin. Jotkut osaavat, jotkut ehkä eivät. Huoltomies on kuitenkin ammattilainen ja toimii valmistajan edellyttämän huolto-ohjelman mukaan.
Jotkut hommat taas edellyttävät pyörän nostamista eikä siihen kaikilla ole mahdollisuuksia, ei ehkä haluakaan. Kaupungissa voi pyörä olla säilössä kadulla eikä ole mitään paikkaa missä puuhata. Silloinkin on ihan fiksua käyttää pyörää ajoittain huollossa.
Kahta vähemmän ajettavaa "huollan" itse, mutta yhtä eli sitä tärkeintä pyörää käytän huollossa, toki siitäkin aika montaa kohtaa itsekin katselen.
Re: öljy huoltoo
Tuosta löytyy tehtaan huolto-ohjelma ja työohjeet. Rekisteröityä pitää.
https://serviceinfo.harley-davidson.com/sip/index
Myös käyttäjän ohjekirjassa on taulukko, jossa on huoltokohteet ja kilsavälit, koska tehdään.
https://serviceinfo.harley-davidson.com/sip/index
Myös käyttäjän ohjekirjassa on taulukko, jossa on huoltokohteet ja kilsavälit, koska tehdään.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
- Paikkakunta: Long Lonesome Highway
Re: öljy huoltoo
Nykyään tämä pitää paikkansa - ainakin osassa huoltoa tarjoavissa liikkeissä
My way or the Highway...
Re: öljy huoltoo
Juu ihan omasta päästä kirjoittelin, lista on paljon pidempi, on tulpat, seisontajalka, pakoputket, pyöränpinnat ym. ym. tarkastuskohteina.Pertti kirjoitti: ↑09:15 05.05.2021. Tuosta löytyy tehtaan huolto-ohjelma ja työohjeet. Rekisteröityä pitää.
https://serviceinfo.harley-davidson.com/sip/index
Myös käyttäjän ohjekirjassa on taulukko, jossa on huoltokohteet ja kilsavälit, koska tehdään.
Tuonne HD-portaaliin kannatta kirjautua jos ei esim. sattunut tulemaan käyttöohjekirjaa pyörän mukana. Selviää sitten sekin, miten omassa mallissa mitkäkin öljytasot tarkastetaan, sivuseisontatuella vai pystysuorassa ym.
Re: öljy huoltoo
Juurikin näin. Jos käyttää huoltoliikettä, niin käyttää varmaan sellaista, josta kokee saavansa hyvää ja huolellista palvelua ja vielä itselleen sopivalla hinnalla.Highwayman kirjoitti: ↑09:34 05.05.2021.Nykyään tämä pitää paikkansa - ainakin osassa huoltoa tarjoavissa liikkeissä
- -Harikka-
- Viestit: 4848
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: öljy huoltoo
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: öljy huoltoo
Aika pitkälti täällä oli Urpo osannut tuota huollon sisältöä avata ja tehtaan manuaaleissa lukee se vähimmäisvaatimus kullekin huollolle. Jarrunesteet, ohjauslaakerin säätö ja voitelu, renkaat, jarrupalat, hihnan/ketjun kireys, kytkimen säätö... asioita jotka vaan kannattaa huollossa tarkistaa aika-ajoin. Ei tarvii niin usein muulloin rassata kun tekee kaikki kerralla kuntoon, järki toki tässäkin ja se tehtaan suunnittelema huolto-ohjelma jeesaa aika paljon
Ulkopuolisena tulee sillälailla kriittisesti aina tarkasteltua ja usein asiakkaan vastaus on että kyllähän tuon kanssa on pärjätty, mutta ihan vaan putsattu ja voideltu kytkinkahva tuo ajoon miellyttävyyttä joka saa käyttäjän pitämään pyörästään entistä enemmän.
Remontin korjuut tietysti erikseen, mutta huolelliset tarkastukset huollettaessa vähentävät tienpäällä tulevia yllätyksiä. Ainahan sitä jotain voi sattua, mutta oma kokemus nyt on näin.
Ulkopuolisena tulee sillälailla kriittisesti aina tarkasteltua ja usein asiakkaan vastaus on että kyllähän tuon kanssa on pärjätty, mutta ihan vaan putsattu ja voideltu kytkinkahva tuo ajoon miellyttävyyttä joka saa käyttäjän pitämään pyörästään entistä enemmän.
Remontin korjuut tietysti erikseen, mutta huolelliset tarkastukset huollettaessa vähentävät tienpäällä tulevia yllätyksiä. Ainahan sitä jotain voi sattua, mutta oma kokemus nyt on näin.
Re: öljy huoltoo
Eilen tein "avaimien vuosihuollon", eli vaihdoin uudet paristot kauko-ohjaimiin. Ja siitä tuli mieleeni, että tätä(kään) hommaa ei huoltolistoissa ole, mutta aika oleellinen asia kuitenkin, käyttömukavuuden kannalta!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: öljy huoltoo
Tuon "avaimien vuosihuollon" lisäksi minulla on varapatteri sivulaukussa jos vaikka ehtyy reissatessa.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: öljy huoltoo
Vuoden 2009 pyörään liittyvät mustat älyttömän kokoiset avainperät ovat liian kriittisiä patterien suhteen. Just taas vappuaattona sain sireenin huutamaan, kun menin kauden viimeistä ottamaan esille. Patterissa oli 3,0 volttia. Ja uudella patterilla 3,3 ja sillä se huuto vaikeni. Siis vaan ihan paksa design. Tommonen avain voisi olla ihan ilman patteria kuten autoissakin älyavaimet, mut tässä on joku eilisen tekniikkaa käynyt myymässä mocolle.
Uusissa on varmaan paremmat avaimet...
Niin ja osaahan tuo hälytin jäädä päälle myös ulkopuolisen häiriö(lähettimen) kanssa, mihin lähiluettava rfid ei samalla viisiin sekoa,
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: öljy huoltoo
Hyvä muistutus. Mulla olikin pattereita varastossa, kun Passatin kaukosäädin kuluttaa noita vielä enemmän. Siinä ei kerta vuoteen riitä millään niinkuin näissä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: öljy huoltoo
Nämä kaikki pyörään liittyvät negatiiviset jutut ovat sellaisia, että yleensä peilistä näkyy se hölmö, jonka pitää pakosta tällaisilla huonosti suunnitelluilla puolivalmisteilla mieltään pahoittaa.JKKo kirjoitti: ↑09:10 07.05.2021.Vuoden 2009 pyörään liittyvät mustat älyttömän kokoiset avainperät ovat liian kriittisiä patterien suhteen. Just taas vappuaattona sain sireenin huutamaan, kun menin kauden viimeistä ottamaan esille. Patterissa oli 3,0 volttia. Ja uudella patterilla 3,3 ja sillä se huuto vaikeni. Siis vaan ihan paksa design. Tommonen avain voisi olla ihan ilman patteria kuten autoissakin älyavaimet, mut tässä on joku eilisen tekniikkaa käynyt myymässä mocolle.
Uusissa on varmaan paremmat avaimet...
Niin ja osaahan tuo hälytin jäädä päälle myös ulkopuolisen häiriö(lähettimen) kanssa, mihin lähiluettava rfid ei samalla viisiin sekoa,
BMW kuulemma valmistaa valmiita moottoripyöriä, joilla vaan ajetaan....niin ainakin sanovat onnelliset omistajat
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: öljy huoltoo
Poika osti bemarin ja sillä tosiaan oli vain ajettu. Öljyt oli vaihdettu, mutta jarruneste muistutti raparperikiisseliä ja ketjut näyttivät kuin olisivat tulleet kamelin p*rs**stä hiekkamyrskyssä.
Vaikka noinhan sitä harrikoillakin tämän ketjun perusteella vaan ajellaan.
Viimeksi muokannut Veijo Esso, 15:40 07.05.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98