Sivu 1/3

2-1 putket

Lähetetty: 08:10 21.03.2021.
Kirjoittaja VSorjonen
Moikka,

tarkoitus olisi tehdä tuollaiset putket sillä erotuksella että hitsaan ne 2-1 mallisiksi tuossa sinisellä merkatusta kohdassa.

Kysymys : toimiiko tuo mitoitus, eli jos putket ovat yhdyskohtaan asti yhtä pitkät, niin miten virtaukset käyttäytyy, kerkeekö paineet poistumaan ennenkuin toinen sylinteri sytyttää ? EDIT : toisesta putkestahan tulee parikymmentä senttiä toista pidempi. Kts kuva, punaisella merkitty.

Putken halkaisja tulee olemaan sama 1 3/4 tuumaa koko matkalta ja vaimentimeksi olen ajatellut jotain H-D TC88 alkuperäistä, esim Dynan Slashcut. 1 kpl.

Tarkkoja mittoja ei ole vielä antaa.

Minun mielestä tuollainen ratkaisu toimii, mutta jos jollain on ihan oikeaa tietoa niin aina parempi.

-Vesa
Slashcut
Slashcut
2-1
2-1

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 08:52 21.03.2021.
Kirjoittaja Pertti
Kyllä se takaputki lähes kaikissa sporteissa näyttäisi käyvän kärsän kiertämässä. Epäilen, ettei ole pelkkä ulkonäköasia.
Vanhoissa big twinwissä ja lätissä tuli lyhyt takaputki etuputken kylkeen, mutta moottorien luonnekin on niissä pikkuisen erilainen.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 10:31 21.03.2021.
Kirjoittaja Kiwi
Siitä vaan, tarkempien tulosten saamiseksi on tehtävä käytännön kokeita.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 10:58 21.03.2021.
Kirjoittaja hiekkanen
Tämän toimivuus tulee testattua sitten ajokelien salliessa. Käyntiääni hiljainen eikä lämmityskäytön jälkeen kaasuttelussakaan röpellellyt eikä paukahdellut. Ämyrissä on 12 diffuusiolevyä joiden vähentämisellä pienennetään pakovastusta mikäli aihetta siihen on.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 11:35 21.03.2021.
Kirjoittaja Pertti
Kiwi kirjoitti: 10:31 21.03.2021. Siitä vaan, tarkempien tulosten saamiseksi on tehtävä käytännön kokeita.
Noinhan se on.
Dynoajoja tietenkin vaatisi virallisen lausunnon saamiseksi.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 11:46 21.03.2021.
Kirjoittaja UrpoTJ
En tiedä minäkään tähän vastausta. Sportstereissa orkkiksena ei juuri ole ollut 2-1-putkia paitsi ihan alkupäässä, niissähän oli. Olen kyllä ajatellut, että se on enemmänkin ulkonäköasia. Toisaalta se piiloyhdysputki pakoputkien välillä on ollut aika kauan. Tällä haetaan mm. sitä, että äänenvaimentajat toimivat "väljemmin". Se 2-1-pakoputken äänenvaimentaja ei vaan saa olla liian ahdas. Haukun aina uudestaan kokeilemaani BSL:n Long John Bobber putkea. Se oli tosi ahdas, ainakin 103" koneelle. Eli ei 2-1-putki automaattisesti ole hyvä, ei esim. vääntö aina lisäänny vaikka näin monesti uskotaan.
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 34&t=48147
Kuten Kiwi jo totesi, kokeilua vaan.

Toisaalta, jos putki noin ei toimisi ihan "optimaalisesti" niin ei sitä välttämättä huomaa eikä siitä ole haittaa jos riittää kuljettajalle. Ei se moottorille vahinkoa voi aiheuttaa vaikka toinen pytty pääsisisi vähän helpommalla. Niin tukkoista valmennusta jatkoksi et taida laittaa että se sotkisi toimintaa.

Aikamoista tiedettähän tuo loppupeleissä on jos ihan viimeisen päälle viritetään. Silloin valittaisiin kierroslukualue jolla maksimit halutaan ja mitoitetaan putkien halkaisija ja matkat siten että putkissa pakokaasut kohtaavat sopivalla nopeudella ja sopivassa lämpötilassa ja yhteinen liike-energia imee pakokaasuja pytystä pakoventtiilin ollessa vielä auki jne. Mutta näissä katusovellutuksissa ei liene niin tarkkaa.

Asian voi ratkaista monella tavalla:
Kuva

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 12:06 21.03.2021.
Kirjoittaja Vuppe
hiekkanen kirjoitti: 10:58 21.03.2021. Tämän toimivuus tulee testattua sitten ajokelien salliessa. Käyntiääni hiljainen eikä lämmityskäytön jälkeen kaasuttelussakaan röpellellyt eikä paukahdellut. Ämyrissä on 12 diffuusiolevyä joiden vähentämisellä pienennetään pakovastusta mikäli aihetta siihen on.
Eikö sillä lisätä pakovastusta jis otetaan levyjä pois.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 12:27 21.03.2021.
Kirjoittaja hiekkanen
Kaverin screaming eagle(supertrapp) vaimentimesta poistettiin kaksi diffuuseria ja ääni muuttui hieman kovemmaksi. Tosin tuota trappin käyttöohjetta lukiessa sain saman käsityksen että pitäisi mennä tukkoisemmaksi levyjä poistamalla. En kuitenkaan ala pakovastusta roplata mikäli toimii hyvin tien päällä.
Mökkihöperyyden torjunnasta tässä oli osaksi kyse ja kurveihin kanttailun pienestä parantelusta koska ei ole alempaa pönttöä nyt tietä raapimassa.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 12:36 21.03.2021.
Kirjoittaja Vuppe
Menee se tukkoisemmaksi jos on vähemmän rakoja mistä pakokaasut ulostautuu.

Mulla on sovelissa muistaakseni 18...tai 19 levyä, umpipääty.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 12:43 21.03.2021.
Kirjoittaja hiekkanen
Vuppe kirjoitti: 12:36 21.03.2021. Menee se tukkoisemmaksi jos on vähemmän rakoja mistä pakokaasut ulostautuu.

Mulla on sovelissa muistaakseni 18...tai 19 levyä, umpipääty.
Prikkoja levyjen väliin laitettiin ja saatiin raot isommiksi.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 12:59 21.03.2021.
Kirjoittaja JKKo
UrpoTJ kirjoitti: 11:46 21.03.2021. ...Sportstereissa orkkiksena ei juuri ole ollut 2-1-putkia paitsi ihan alkupäässä, niissähän oli. Olen kyllä ajatellut, että se on enemmänkin ulkonäköasia. Toisaalta se piiloyhdysputki pakoputkien välillä on ollut aika kauan...
https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/2579746

Tommonen malli oli tarjolla muutaman vuoden. Vastaavia 2-1 putkia on tarvikkeina.

Ei ole mun pyörä. Ei ole mun myynti-ilmoitus.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 13:00 21.03.2021.
Kirjoittaja Vuppe
hiekkanen kirjoitti: 12:43 21.03.2021.
Vuppe kirjoitti: 12:36 21.03.2021. Menee se tukkoisemmaksi jos on vähemmän rakoja mistä pakokaasut ulostautuu.

Mulla on sovelissa muistaakseni 18...tai 19 levyä, umpipääty.
Prikkoja levyjen väliin laitettiin ja saatiin raot isommiksi.
No miksei samalla päätylappua pois.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 13:51 21.03.2021.
Kirjoittaja UrpoTJ
JKKo kirjoitti: 12:59 21.03.2021.
UrpoTJ kirjoitti: 11:46 21.03.2021. ...Sportstereissa orkkiksena ei juuri ole ollut 2-1-putkia paitsi ihan alkupäässä, niissähän oli. Olen kyllä ajatellut, että se on enemmänkin ulkonäköasia. Toisaalta se piiloyhdysputki pakoputkien välillä on ollut aika kauan...
https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/2579746

Tommonen malli oli tarjolla muutaman vuoden. Vastaavia 2-1 putkia on tarvikkeina.

Ei ole mun pyörä. Ei ole mun myynti-ilmoitus.
On tosiaan muutama malli 2-1-putkella mutta varsin vähän. Tuo on kyllä hieno. Ja takapytyn putki kiertää jakopään eli on pituutta tällekin putkelle tavoiteltu. Mutta aika paljon on niitä putkia, joissa ei ole sama pituus ennen äänenvaimenninta eli ei välttämättä ole tarkkaa katukäytössä. Moottorin osiin kohdistuviin voimiin ei pakoputken vastuksella taida olla merkitystä, puristus- ja työtahdilla ovat moottorin osiin kohdistuvat voimat moninkertaiset pakoputkesta aiheutuvaan vastukseen verrattuna.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 17:03 21.03.2021.
Kirjoittaja jannejk
JKKo kirjoitti: 12:59 21.03.2021. https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/2579746
Tommonen malli oli tarjolla muutaman vuoden. Vastaavia 2-1 putkia on tarvikkeina.
Ei ole mun pyörä. Ei ole mun myynti-ilmoitus.
Mulla on joko tuo alkukäyrä tai sitten kopio siitä omassa Sportsterissa. Ihan samannäköinen. Tuohon yhdistin Supertrapin megaphone vaimentimen päähän, missä on ehkä noin viisitoista levyä ja ohuet prikat siellä levyjen välissä. Tuli tosi hyvä yhdistelmä ja putki toimii erittäin hienosti koko vetoaluella.

Re: 2-1 putket

Lähetetty: 18:07 21.03.2021.
Kirjoittaja KariFS
Harrikoissa on pakotahtien väli 405 ja 315 astetta (yksi iso syy miksi me näistä tykätään :lol: ), joten samanmittaiset alkukäyrät ei ehkä ole välttämättömyys? Voi olla että tasamittaisilla kuitenkin toimii ”sattumalta” hyvin, mutta yhtä lailla voi toimia erimittaisillakin käyrillä. Kai noita optimipituuksia laskeskella voisi jotenkin, usein vaan nuo viritysoppaiden alkukäyrien laskukaavat ovat tasavälein potkiville moottoreille, ja niissä kuitenkin on aina vielä se ”viimeistely kokeilemalla”-kehotus lopussa.