Sivu 1/2

Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 12:04 17.03.2021.
Kirjoittaja -Harikka-
Nyky Harley:issä on vasemman puolen katkasiat: töötti & lyhyt/pitkä, on pöljähkösti tavallaa väärinpäi, lyhyt/pitkää käytetää kuiteki enemmä :!:
Evo:issa oli lyhyt/pitkä & töötti järjestyksessä, joka on/olis parempi nykyäänki.
Onko joku menestyksekkäästi vaihtanu ko. katkasioitten paikkaa :?:
Ihan vaa käytännöllisyyen takia :?: :roll:

Kuva
Kuva

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 12:23 17.03.2021.
Kirjoittaja hdjokke
Taitaa vaan olla niin, että töötti on tuossa paikassa sen takia, että peukalo ennättää siihen kohtaan nanosekunnin nopeammin kahvalta, kuin vähän kauemmaksi. Eli silloin kun pitää puusilmä-autoilijan huomiota herättää. Eli on ne Harley-Davidsonilla varmaan tätäkin asiaa syvästi miettineet, kun Evoa paranneltiin/huononnettiin. Yliviivaa tarpeeton mielesi mukaan. :mrgreen:

Käytettävyyden kannalta tietysti lyhyitä/pitkiä kliksutellaan varmaan 1000 x enemmän, mutta arvelen yllämainitun syyn painaneen tässä. Kukin tietty voi pyörälleen tehdä mitä haluaa. Mutta ainakin täällä Helsingin seudun liikenteessä olen tyytyväinen, että töötti on TC-88:ssa juuri tuossa. Vielä parempi olisi puheohjattu töötti, joka alkaisi huutamaan kirosanasta.

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 12:54 17.03.2021.
Kirjoittaja Pertti
Tuosta löytyy kuvatusta vähän joka kantilta. Näyttäisivät olevan äkkiseltään samanlaiset pohjat, mutta sisempi nappi on taivutetulla alustalla nostettu ylemmäksi. Vaihto voi onnistua helpostikin....tai sitten ei.

https://lojavirtual.redwheelharley-davi ... n-71682-06

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 13:14 17.03.2021.
Kirjoittaja Veijo Esso
Tööttinappulan palautusjousen kanssa tulee haastetta. Se ei mahdu paikkaansa kunnolla, jos siirtää töötin sisemmäksi ja valokatkaisijan ulommaksi. Metallipalaa muokkaamalla voisi saada sopimaan, mutta itse en jaksanut yrittää.
hdjokke kirjoitti: 12:23 17.03.2021. Mutta ainakin täällä Helsingin seudun liikenteessä olen tyytyväinen, että töötti on TC-88:ssa juuri tuossa. Vielä parempi olisi puheohjattu töötti, joka alkaisi huutamaan kirosanasta.
Itse kaipaisin japsipyörissä yleistä pitkien valojen väläytyskytkintä. Voisi painaa tööttiä ja vilkutella valoja, kun Suomen uudemman pääkaupungin kaduilla koittaa puolustaa oikeuksiaan kaksipyöräisellä.

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 13:43 17.03.2021.
Kirjoittaja jty
Veijo Esso kirjoitti: 13:14 17.03.2021. Itse kaipaisin japsipyörissä yleistä pitkien valojen väläytyskytkintä. Voisi painaa tööttiä ja vilkutella valoja, kun Suomen uudemman pääkaupungin kaduilla koittaa puolustaa oikeuksiaan kaksipyöräisellä.
Touringissahan on sitä varten lisävalot ja se kytkin semmonen kunnon vipu millä voi välkyttää ihan tilanteeseen sopivalla taajuudella
:mrgreen:

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 16:03 17.03.2021.
Kirjoittaja UrpoTJ
Katkaisimien järjestys on minuakin harmittanut. Taitaa kuitenkin olla, että kovin monessa muussa maassa tööttiä käytetään ja on tarkoitus käyttää paljon enemmän kuin pitkiä valoja, vilkutellen tai ei vilkutellen.

Minä yritin saada loimaalaisia asentamaan minulle uudemman can-väylämallin katkaisijan vasempaan kahvaan, näissähän on kaukovalovilkku valojen vaihtonapissa. Mutta eipä se kytkin tietenkään tämmöiseen vanhempaan "vahvavirtalaitteeseen" ole sovelias.

Buell oli aikanaan aikaansa tai ainakin muita HD-pyöriä edellä, siinä on tosi hyvä vilkuttelunappula. Se on liipaisin jota vedetään etusormella. Harmi etteivät Buelleista eräitä fiksuuksia ottaneet HD-puolelle. Joskus mietin, saisiko tällaisen askarreltua Softailinkin koteloon, mutta loppui usko kesken.

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 16:38 17.03.2021.
Kirjoittaja -Harikka-
Veijo Esso kirjoitti: 13:14 17.03.2021. ... Itse kaipaisin japsipyörissä yleistä pitkien valojen väläytyskytkintä. Voisi painaa tööttiä ja vilkutella valoja, kun Suomen uudemman pääkaupungin kaduilla koittaa puolustaa oikeuksiaan kaksipyöräisellä.
Veijo Esso,
Tiesikkö tommosesta, pitkien välkytimestä :?:
'Ratsastaja' päättää millo vilkkuu pienen katkasian ohjaamana. Katkasian voi laittaa ohjaamaa tööttiä ja välkytintä sammaa aikaa :?: :roll:
Armaan kotomaamme lainsäädännön suhtautumisesta välkyttimee miulla ei oo hajuakaa :!: :roll:
Enkä välitä/ei kiinnosta :!: :wink:
:arrow: YouTube: Signal Dynamics Motorcycle Headlight Modulator Review 1:45

Lissää tuotteesta, kirjotettuna ulkomaankielellä:
:arrow: Signal Dynamics Headlight Module

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 17:24 17.03.2021.
Kirjoittaja Veijo Esso
-Harikka- kirjoitti: 16:38 17.03.2021. Käviskö tommone, pitkien välkytin :?:
'Ratsastaja' päättää millo vilkkuu pienen katkasian ohjaamana. Katkasian voi laittaa ohjaamaa tööttiä ja välkytintä sammaa aikaa :?: :roll:
Minulla on nykyään ledivalo keulalla niin tuollainen kirkkauden muutos (ilmeisesti jännitettä säätämällä?) ei oikein toimi.

Yksinkertainen rele töötin virtapiiriin kytkettynä voisi hoitaa saman homman. Oikein jos innostuisi säätämään, niin voisi laittaa kytkimellä valinnan soiko torvi, väläyttääkö pitkiä vai molemmat.

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 17:32 17.03.2021.
Kirjoittaja Vuppe
Usein tilanne on jo ohi kun muistaa misä se töötin nappi olikaan. :mrgreen:

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 17:41 17.03.2021.
Kirjoittaja UrpoTJ
-Harikka- kirjoitti: 16:38 17.03.2021. Armaan kotomaamme lainsäädännön suhtautumisesta välkyttimee miulla ei oo hajuakaa :!: :roll:
Tuollaisen videossa esitetyn etuvalon välkytin on tietystikin lain mukaan kielletty jos sitä noin jatkuvana päällä pitäisi, ei kai tässä hälytysajossa pääsääntöisesti olla. Veikkaisin että ainakin meille, joilla on vähän tehokkaampi etulyhty, tulisi heti sakot kun poliisiauto vastaan tulisi. Tai sitten tulisivat kysymään että mikä hätänä. En kehtaisi noin ajaa.

Mutta mikään ei varmastikaan estäisi sitä, että tällaisen toiminnan saisi hetkeksi päälle, vähän niin kuin kaukovalovilkun muutenkin. Sehän siis vastaisi pitkien valojen vilkuttelua, kyllä niitä merkinantoon saa käyttää, eihän ajoneuvoissa muuten sellaista kytkintäkään pitäisi hyväksyä!

Periaatteessa ei varmaan saisi samalla kytkimellä hoitaa tööttiä ja kaukovalovilkkua, mutta tuo ei varmaan olisi koviin suuri synti. Ei vaan kannattaisi sitten poliisisautolle/poliisisedälle sitä toimintoa esitellä...

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 17:46 17.03.2021.
Kirjoittaja -Harikka-
Veijo Esso kirjoitti: 17:24 17.03.2021. ... Minulla on nykyään ledivalo keulalla niin tuollainen kirkkauden muutos (ilmeisesti jännitettä säätämällä?) ei oikein toimi.
Mie kysyin tätä led-assiaa tolta virmalta.
Ens kuun lopussa julkasevat led-version välkyttimestään :!: :idea:
Laittavat miulle spostia kun se tapahtuu :!: :wink:

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 17:51 17.03.2021.
Kirjoittaja -Harikka-
Voitin tännää eBay:tä tommosen polliisi katkasiakuori hässäkän.

Kuva

Punasen On-Siren-Off katkasian, töötti-katkasian paikalla siviilipyörissä, laitan ohjaamaa:
:arrow: Biltema led-valopalkki2000042896:ia, joka asentuu T-kappaleen alle, teleskooppien vällii. Näkemine/näkyväisyys paranee hitusen :!: 8)
Ei törrötä mistää rumasti rätkän keulassa, sivusta katottaessa jää milteinäkymättömii telenkooppien taakse.

Kuva

Peukalolla tööttäilen, Horn:ia painaen ja pitkien välkytintä ohjailen Siren:iä peukalolla painaen :wink: :!:
Ehkä jo Juhannuksena :!: :D

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 19:02 17.03.2021.
Kirjoittaja -Harikka-
UrpoTJ kirjoitti: 17:41 17.03.2021. ... Tuollaisen videossa esitetyn etuvalon välkytin on tietystikin lain mukaan kielletty jos sitä noin jatkuvana päällä pitäisi, ei kai tässä hälytysajossa pääsääntöisesti olla...
Miun rajallisen ymmärryksen mukkaa, tossa videossa 'ratsastaja' painaa sitä pikkuriikkistä katkasiaa koko ohiajelun ajan, demostraatio tarkotuksessa.
Ei se kokoaja välkyttele ilman 'ratsastajan' asiaa osallistumista :!: :roll:

Tää välkkyy koko ajan, valovastus mittailee valonmäärää, joka ohjailee toimintaa.
:arrow: Kisan Headlight Modulator with LED Headlamp on a Harley Davidson 04:37

Ja Suåmessa ei pitkät välky etes hälytysajoneuvoissa, koska se on laitonta.

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 20:01 17.03.2021.
Kirjoittaja UrpoTJ
Voi olla noinkin että painaa nappia koko ajan. Mutta kun tuolta tekstistä luen, ymmärsin kyllä toisin. Amerikassa on jo vuosia ollut erilaisia jatkuvasti etulamppua vilkuttavia vehkeitä moottoripyöriin, mutta suuri osa ei ole tainnut olla sielläkään laillisia.

Nykyään näitä laitteita on laillisia. Ne ovat DOT-hyväksyttyjä ja aika tarkkaan lailla määriteltyjä. Mm. "välkkymisnopeus" 240 +- 40 kertaa/min, valon voimakkuus enimmillään 50...70 % ja vähimmillään 17 % maksimitehosta (teho watteina vai valoteho, ei auennut). Ja pitää olla hämäräkytkin joka poistaa toiminnon pimeällä.

https://www.webbikeworld.com/motorcycle ... odulators/

Siellä valoa siis ei saa vilkuttaa mutta saa "moduloida" DOT-hyväksytyllä laitteella päivällä koko ajan. Keskustelupalstoilla kylläkin osa väittää, että siellä näiden käyttäjiä luullaan hälytysajossa oleviksi, vaikka näillä ei hälytysajoon olennaisesti kuuluvia värillisiä valoja vilkukaan.

Siellähän hälytysajoneuvoissa uutisfilmien mukaan vilkkuvat hälytysajossa myös ajovalot.

Minäkin olen luullut, että Suomessa ei saa hälytysajossa ajovalot vilkkua sinisten valojen kanssa, mutta kun näyttää siltä että ne vilkkuvat ambulansseissa, paloautoissa ja jopa poliisiautoissa, niin olen miettinyt, onko se muuttunut lailliseksi. Täytyypä kaivella...

Re: Vasen töötti & lyhyt/pitkä-katkasiotten sijottelu.

Lähetetty: 15:19 18.03.2021.
Kirjoittaja Veijo Esso
-Harikka- kirjoitti: 17:51 17.03.2021. Voitin tännää eBay:tä tommosen polliisi katkasiakuori hässäkän.

Kuva
Tuleeko kromijunasta taas yöjuna, kun mustan osan menit ostamaan? :mrgreen: