37 - 57 jarrurummuista kysymys

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

JJA
Viestit: 180
Liittynyt: 12:17 08.04.2007.
Paikkakunta: Länsirannikko
Viesti:

37 - 57 jarrurummuista kysymys

Viesti Kirjoittaja JJA »

Hommasin aikoja sitten jostain romppeilta takavanteen jossa 37-57 BT jarrurumpu kiinni. Nyt kun rummulle tuli käytöä niin otin sen irti vanteesta ja huomasin että kaikki 5 lukkotappia olivat poikki. Lisäksi kuusiokoloilla olevien kartioruuvien kierteet olivat korkanneet ja rumpu oli päässyt löystymään > josta syystä tapit poikki. Kyseessä on varmaankin tarvikerumpu ja muistelen että olisin jossain 58 - 62 BT nestejarrurummussa törmännyt samaan kierteiden korkkaamiseen. Olettekko korjanneet noita jotenkin menestyksellä vai ostetaanko suosiolla uusi tarvikerumpu ? Ja kestääkö se tarvikerumpu vai ollaanko kohta taas samassa tilanteessa eli kierteet rikki ja lukkotapit poikki. Tarvikerummuisssa oli ainakin tarjolla jotain perustaiwanilaista ja sitten 30 % kalliimpaa Zodiakin versiota pikaetsinnällä netistä.
FL -53
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 37 - 57 jarrurummuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kai siihen uudet tapit voisi istuttaa ja isommilla pulteilla kiinnittää, mutta vähemmällä pääsee hankkimalla uuden. On pyöreä ja istuu napaan keskelle.
moderattori

Romu rauhoittaa!
JJA
Viestit: 180
Liittynyt: 12:17 08.04.2007.
Paikkakunta: Länsirannikko
Viesti:

Re: 37 - 57 jarrurummuista kysymys

Viesti Kirjoittaja JJA »

Joo, paljon työtä ja sovittamista tuon vanhan reeraaminen aiheuttaa. Rummun napaan kiinnittävät kuusiokolopultit ovat kannaltaan kartioita. Jollei rumpuun tee alkuperäisen kokoisia irtokierteitä, vaan suurentaa pultteja, se aiheuttaa myös pulttien kantojen sovittamista navan reikien kartiomuotoon. Nuo rummun lukitustapit on kierteellä ja ruuvattu siis rumpuun. Tässä purkamassani rummussa nämä tapit oli jostain kumman syystä joskus hitsattu rummun sisäpuolelta kiinni. Voi olla mahdollista että hitsaaminen on karkaissut tapit ja kiinnityspulttien löystymisen jälkeen tapit on napsahdellut karkaistumisen takia poikki. Kai se on laitettava ostohousut jalkaan,,,
FL -53
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: 37 - 57 jarrurummuista kysymys

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Jop
Ylikoon 3/8 on 7/16 kahdellakymmenellä kierteellä. Olikohan spezial kierreprofiili, kierre työkalu
paikallisesta Bigtwin asentamosta.
https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects ... e=%2159907
Tapit tästä.
https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects ... =%21112001
Rumpu todenäköisesti kiero, ainahan noita heittokellolla voi tarkistaa.

Ile

Edit: Jos peltirumpu, todnäk kiero. Jos modifoitu vm.58 tai uudenman valurumpu, kaliinpana
voisi paneutua entisöintiin, kunhan ei heittoa.
JJA
Viestit: 180
Liittynyt: 12:17 08.04.2007.
Paikkakunta: Länsirannikko
Viesti:

Re: 37 - 57 jarrurummuista kysymys

Viesti Kirjoittaja JJA »

Peltirumpu on kyseessä. Mitä modaamista tuo -58> valurumpu muuten vaatisi mekaanisen jarrun kilpeen ?
FL -53
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: 37 - 57 jarrurummuista kysymys

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Jep
Vm. 63 - 66 rummun osuminen jarrukilpeen on ongelma.
Rummun reunasta muutama milli 45asteen kulmalla pois saa kilven
uppoamaan melkein rummun reunan tasalle.
Mekaanisen jarrukengät mahtuvat hyvin, mutta vm. 58 - 62 rumpuun
ei, koska on kapeampi.
Voi myös vaatia vanteen rihtaamisen muutaman millin sivuun ja holkkien
uudelleen mitoittamiseen, tähän pitää varautua.

Ile
Vastaa Viestiin