Sivu 1/1

Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 12:29 25.01.2021.
Kirjoittaja matant
Moikka,

Miksi jännitteensäädin tuolla koneen etupuolella, tarvitseeko niin kovasti jäähdytystä / ajoviimaa vaiko miksi se on aina laitettu alunperin "aitiopaikalle" ?

Ajatuksena tuossa runkomuutoksen ohessa siirtää se sieltä pois...

-Antti

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 12:51 25.01.2021.
Kirjoittaja Pertti
Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 13:46 25.01.2021.
Kirjoittaja Vuppe
Ja jossain säätimissä on maadotuspiuhakin valmiina.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 14:25 25.01.2021.
Kirjoittaja UrpoTJ
Pertti kirjoitti: 12:51 25.01.2021. Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Juu ja taitaa siitä tasasuuntaamisestakin tulla kovin lämpöä, ehkä jopa enemmän kuin ylimääräisen sähkön hukkaamisesta. Joskus olen ihmetellyt, kannattaako niitä kromattuja malleja käyttää, jäähtynevät varmaan paljon huonommin. Mitä kuumempana tämä laite käy, sen lyhytikäisempi se on.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 15:07 25.01.2021.
Kirjoittaja Veijo Esso
Kunnollinen runkokontakti parantaa jäähdytystä merkittävästi, joten kannattaa panostaa siihen, jos ilmavirtaa ei saa riittävästi. Japsipyörissä on aika mielenkiintoisia ratkaisuja säätimen sijoittelussa, kun luotetaan käytännössä kokonaan rungon kykyyn vastaanottaa lämpöä.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 15:46 25.01.2021.
Kirjoittaja Vuppe
Ainakaan vanhemmissa säätimissä ei ole montaa neliösenttiä metallia alapuolella, ei juuri muuta kun ulkokehä, keskellä vakumassaa jonka alla on elektroniikka.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 18:28 25.01.2021.
Kirjoittaja JKKo
Pertti kirjoitti: 12:51 25.01.2021. Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.
Eikös HD:t jakaudu ennen ja jälkeen -malleihin? Vanhat on kaiken hukkaavia, eli käytännössä kuormittavat laturin polvilleen silloin kun on tarjolla jännitettä enemmän kuin tarpeeksi? Ne kuumenee "säätimestään". Ja myöhemmissä 3-vaihelatureissa on joku fiksumpi menetelmä kytkeä laturi irti kuormasta samassa tilanteessa?

AInakin tarvikkeena on noita jälkimmäisiä fixumpia säätimiä.

Ja tietty kirsikkana kakussa kuuskytluvulla suunniteltu tuuttihonda, jossa oli autotyyppinen laturin ohjaus kaikkine hienouksineen...

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 20:45 25.01.2021.
Kirjoittaja KariFS
Niin ja Rautiksen ja muiden tasavirtasten uudemman pään säätimet joissa puolijohdekytkentä säätää magnetointivirtaa, niissä on hyötysuhde aika hyvä varmaan myös. Rautiksessa säätömurikka on siinä edessä mutta niin on laturikin, eli varmaan lyhyiden kaapelointien takia(kin) se on siihen laitettu.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 13:20 26.01.2021.
Kirjoittaja Sepixlh
KariFS kirjoitti: 20:45 25.01.2021. Niin ja Rautiksen ja muiden tasavirtasten uudemman pään säätimet joissa puolijohdekytkentä säätää magnetointivirtaa, niissä on hyötysuhde aika hyvä varmaan myös. Rautiksessa säätömurikka on siinä edessä mutta niin on laturikin, eli varmaan lyhyiden kaapelointien takia(kin) se on siihen laitettu.
Vanhemmissa rautiksissa sivuposkessa, racerissa katten alla... aina ei tehtaan ajatuksen juoksua ymmärrä :D

Re: Jännitteensäätimen paikka

Lähetetty: 17:07 26.01.2021.
Kirjoittaja KariFS
Sepixlh kirjoitti: 13:20 26.01.2021. Vanhemmissa rautiksissa sivuposkessa, racerissa katten alla... aina ei tehtaan ajatuksen juoksua ymmärrä :D
Niinjoo, se kärjillä pelaava tosiaan on siinä kyljessä. Raaserissa on varmaan haluttu se purkki kauemmas pakoputkesta :D Mutta juu, kai sen voi laittaa melkein mihin vaan. Mulla on Hondassa tasuri ja säädin akun kanssa samassa tilassa satulan alla ja ilmanputsarien taustapeltien välissä. Harvinaisen suojaisa paikka sekin.