TC88 - nokkaäpyilyä

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No päivää. 1st viesti foorumille ja heti tiukkaa skitsoilua.

Kuitenkin: laitoin tuossa syssyllä '01 FXD:n ja kivaa oli 1200km kunnes loppui kausi.
Aika äkkiä tulee googletellessä vastaan ketjulaaharit ja nokkalaakerit TC:n kanssa.
Noh, koppa auki ja onhan siinä laaharissa kulumaa, uusitaan.
Cam platen saa ottaa irti kun vaihtaa sen sisemmän laaharin ja nokat irtoaa mukana.
Nythän se on fiksua vaihtaa ne nokkalaakerit samalla.
Tässä kohtaa se olis soma vaihtaa nokatkin johonki hotrot-rallinokkiin, V&H ProPipe on jo.

Peruspihinä (köyhä) ei vaan haluaisi kovasti laittaa rahaa, mopon hankintahinta kirvelee hetken vielä.
Kompastuin internetsissä Screaming beaglen 253-nokkiin sopurahalla. Ovat käsittääkseni CVO 103"-padan vakioasennus. Kysymys: Miten mahtaa toimia 88" koneessa nuo?

Kuvassa arvoja vs vakionoukka:
KuvaTC_nokat by R66, on Flickr


Tuolla voi muuten vertailla eri nokkien numeroita: http://www.bigboyzheadporting.com/tccams.htm
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Miten toimisi nuo 253:t, en osaa sanoa. Itselläni on 203:t, jotka ovat normaalin ajon vääntönokat. Maks. vääntö osuu kivasti 2000-4000 kierroslukualueelle, millä Suomen nopeuksissa muutenkin ajan. Tosin koneeseen olen asentanut vähän muutakin. Maksimiteho ei tuolloin edes ollut tavoitteena, vaan parantaa ajettavuutta maantienopeuksissa.

Nightrider.com:issa on myös hyvä nokkataulukko:
http://www.nightrider.com/biketech/HDMasterCamSpecs.pdf

Täällä sitten tehotuloksia eri kombinaatioilla:
http://www.nightrider.com/biketech/hplist_twin_cam.htm

Sitten vielä. Kun virittelet moottoriasi, niin saattaa yllättäen öljynkulutus kasvaa huohotuksen muodossa. Se johtuu siitä, että sun vuotisen TC 88:n vakio öljypumpun teho ei riitä viri-viri kombinaatioille, mutta toimii vakiona ok. Tehdas paransi nokkalevyä laahaimineen ja öljypumppua v. 2006. Aikaisempiin malleihin sen saa ostaa kittinä. Niitä myyvät myös muut valmistajat, kuten S&S ja Feuling.

Tässä H-D:n kitti sun pyörään:
https://www.harley-davidson.com/us/en/s ... p/25284-11

Ja tässä, mitä maksaa Suomessa:
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... 284-11/1/y

Teit mitä hyvänsä koneellesi, niin halpaa ei tule olemaan. H-D:hän on keskinkertaisista osista koottu premiumhintainen moottoripyörä.

(Edit: Korjattu oma väärinkäsitys yli 10 vuoden takaa säädettävien työntötankojen tarpeellisuudesta jyrkkien nokkien kanssa.)
Viimeksi muokannut hdjokke, 09:57 19.11.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

Re: TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jokkella hyvää asiaa, kiitti.

Sössön sivuilla luki et: "Stock valve springs in 1999-’04 big twin models can handle cams with valve lifts as high as .515”. Stock valve springs in 2005-up engines can accommodate valve lifts up to .590”."

Eli venajouset ainakin uusiksi. Säädettävät tönärit varmaan helpottais elämää. Noh, katsellaan.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Juu. Eipä kestä. Vaihtoehtoja on runsaasti. Ja interwebistä löytyy paljon tietoa aiheesta. Täällä palstallakin on varmaan harrastajia, jotka ovat laittaneet vain jyrkemmät nokat. Joten odotellaan, mitä vastaavat. :D
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ei niillä säädettävillä tönäreillä ole mitään tekemistä nokan noston kanssa, vakiot toimivat virityskäytössäkin mainiosti. Se venajousi sitä nokkaa tosiaan rajoittaa, eikä muuten vakioon moottoriin kannata noin isolla nostolla olevaa laittaa. Mieluummin vähän lisää asteita, en ole tuollaista nokkaa tiettävästi kuunnellut, mutta ei kai se tuolla nokkien välisellä kulmalla kovin hot rod-tyyppistä käyntiääntä päästä.

Itse olin tyytyväinen S&S 510 ratasnokkiin -02 Dynassa.

Kaksi S&S 509 ratasnokilla varustettua touring-runkoista on myös tullut tutuiksi ja nekin kyllä kulkevat varsin sopivasti.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Kiwi kirjoitti: 23:51 18.11.2020. Ei niillä säädettävillä tönäreillä ole mitään tekemistä nokan noston kanssa, vakiot toimivat virityskäytössäkin mainiosti. Se venajousi sitä nokkaa tosiaan rajoittaa, eikä muuten vakioon moottoriin kannata noin isolla nostolla olevaa laittaa.
Kiitos korjauksesta Kiwi. Hyvää tietoa muutenkin. :D

Oma väärinkäsitys perustui muistitietoon yli 10v. vanhasta keskustelusta erään tutun kanssa. Hän kyllä tietää H-D moottoreista todella paljon, mutta en itse ehkä älynnyt kysyä riittävän hyviä kysymyksiä asian tiimoilta. Taisi osa tietopläjäyksestä myös unohtua.

Mutta silloin kuitenkin selvisi, että ainakin SE 203-nokilla voi käyttää stokkitönäreitä, mikä oli itselleni tärkeintä. Tulin kuitenkin samalla hankkineeksi SE kannet paremmilla venajousilla, joten lisäperehtyminen asiaan jäi taustalle.

Mutta Rässi66 löysi tiedon itsekin S&S:n sivuilta. Eli hyvin on projekti lähtenyt liikkeelle tiedonhankinnan tiimoilta.

Hankin tuolloin kuitenkin Screamin' Eagle:n säädettävät tönärit, ettei tarvitsisi tankkia ja venakoppia irrottaa joka kerta kun ketjun kiristäjiä tarkistaa/vaihtaa. Jostain syystä en saanut niitä väännettyä enää sisään, kun vaihdoin muistaakseni tehokkaampaa öljypumppua. Joten irroitin tankin, avasin venakopat, tiivisteet oli jo, ja laitoin takaisin alkuperäiset työntötangot, kun ne(kin) minun osakokoonpanossani kerran toimivat.

Eli ei ne säädettävät aina elämää helpota.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

Re: TC88 - nokkaäpyilyä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Taitaa nuo olla vähän hassut nokat tuohon 88" pataan.
"Kustannus sensitiivisenä kuluttajana" (lue: pihi) vaan kiinnosti kun ne olisi saanut satasella Suomeen.
Eli alle 1/2 -hintaan yleisestä tasosta. Noh, tässä on talvi aikaa kurkistella ympärilleen, jos vaikka löytyisi jotain.

KuvaTwin Cam Camshaft bearing tool by Rässi, on Flickr

Saksasta (Kiinasta) tuli nokkalaakereiden irrotus/asetus työkalu. Tuo käy uusille (1") ja vanhoille (7/8").
Oikeassa reunassa ulosvetäjät ja vasemmalla puolella uuden tampp...*köh* laakerin asetin. Tuo laatta kiinnityy koneen kylkeen nuilla kirkkailla sormiruuveilla, uusi laakeri holkkiin ja laatasta ponnistaen laakeri koloonsa. Pari kolikkoa päälle 70€, posteineen.
Vastaa Viestiin