Kromin maalaus
- Veijo Esso
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Kromin maalaus
Aihetta on käsitelty ennenkin, mutta laitan tähän yhden raportin jonkinlaisesta onnistumisesta.
Kohteena oli tällä kertaa ilmanputsarin koppa, joka piti saada mustaksi jotta sopii pyörän edellisen omistajan luomaan värimaailmaan. Ajattelin nuukana ja laiskana miehenä kokeilla, jos ilman hiekkapuhallusta tai muuta vastaavaa karhennusta saisi maalattua.
Ensin kokeilin mustalla kumimaalilla, joka pysyi kiinni siihen asti kunnes housun lahje vähän hinkkasi. Ei jatkoon.
Seuraavaksi koitin vetää päälle Mastonin 2K-lakkaa kilikolipurkista ja sen päälle mattamusta väri. Pysyi kuin vesi hanhen selässä. Ei jatkoon.
Lopuksi kokeilin paikallisesta autotarvikeliikkeestä muinoin ostettua King kuumankestomaalia. Rautalangalla koppa kattoon roikkumaan ja suihkin maalit päälle. Kun maali oli pintakuivaa aloitin lämmityksen. Uunia ei ollut käyttää, joten laitoin alapuolelle kuumailmapuhaltimen puhaltamaan noin puolen metrin päästä 400 asteella. Vajaan tunnin päästä puhallin pois ja jätin jäähtymään. Seuraavana päivänä koppa kiinni ja kovaa ajoa. Hyvin on maali pysynyt paikallaan muutaman viikon, joten tässä olisi potentiaalia pysyä pidempäänkin.
Talven aikana täytyy kokeilla miten pysyy kiinni aiemmin mataksi puhalletuisssa osissa, joista edellisen omistajan laitattama musta pulverimaali on jo lohkeillut.
Kohteena oli tällä kertaa ilmanputsarin koppa, joka piti saada mustaksi jotta sopii pyörän edellisen omistajan luomaan värimaailmaan. Ajattelin nuukana ja laiskana miehenä kokeilla, jos ilman hiekkapuhallusta tai muuta vastaavaa karhennusta saisi maalattua.
Ensin kokeilin mustalla kumimaalilla, joka pysyi kiinni siihen asti kunnes housun lahje vähän hinkkasi. Ei jatkoon.
Seuraavaksi koitin vetää päälle Mastonin 2K-lakkaa kilikolipurkista ja sen päälle mattamusta väri. Pysyi kuin vesi hanhen selässä. Ei jatkoon.
Lopuksi kokeilin paikallisesta autotarvikeliikkeestä muinoin ostettua King kuumankestomaalia. Rautalangalla koppa kattoon roikkumaan ja suihkin maalit päälle. Kun maali oli pintakuivaa aloitin lämmityksen. Uunia ei ollut käyttää, joten laitoin alapuolelle kuumailmapuhaltimen puhaltamaan noin puolen metrin päästä 400 asteella. Vajaan tunnin päästä puhallin pois ja jätin jäähtymään. Seuraavana päivänä koppa kiinni ja kovaa ajoa. Hyvin on maali pysynyt paikallaan muutaman viikon, joten tässä olisi potentiaalia pysyä pidempäänkin.
Talven aikana täytyy kokeilla miten pysyy kiinni aiemmin mataksi puhalletuisssa osissa, joista edellisen omistajan laitattama musta pulverimaali on jo lohkeillut.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Kromin maalaus
En halua pilata sinun onnistumisen elämystä mutta kuumankestomaalissa heikkous on että ei kestä pensaa.
Kyllä kromiinkin pitäis tarttua jos saa siihen naarmupatterin mihin maali kiinnittyy ja kromi ei mitenkään hylji maalia mutta kun se on niin sileä niin ei voi tarttua.
Kyllä kromiinkin pitäis tarttua jos saa siihen naarmupatterin mihin maali kiinnittyy ja kromi ei mitenkään hylji maalia mutta kun se on niin sileä niin ei voi tarttua.
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Kromin maalaus
Mie muistelen jostai tavanneeni jotta, kun 800 vesihiomapaperilla hioo kromin pinnan karkeeks, maali pyssyy kiinni
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Kromin maalaus
Voisikohan kuumakestomaalin tartunnan ja normaalimman automaalin kemikaalikeston hyödyntää maalaamalla kuumakestomaalin päälle kuorikerroksen toisenlaisella maalilla? Vai lähtevätkö kaikki kerrokset yhteistuumin ryppyillen pois?jensen kirjoitti: ↑22:17 02.11.2020. En halua pilata sinun onnistumisen elämystä mutta kuumankestomaalissa heikkous on että ei kestä pensaa.
Kyllä kromiinkin pitäis tarttua jos saa siihen naarmupatterin mihin maali kiinnittyy ja kromi ei mitenkään hylji maalia mutta kun se on niin sileä niin ei voi tarttua.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Veijo Esso
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Kromin maalaus
Yksi motiivi tälle kokeilulle oli, että jos mieli muuttuu ja haluan tuon joskus kiiltäväksi, niin eipä tarvitse kuin maalit poistaa ja taas on siistiä kromia näkyvissä.
Mietinnässä oli, että voisi 2k-lakkaa vetää päälle, mutta en noin pienen homman takia jaksa ruiskua tahria. Ehkä myöhemmin talvella, kun olisi toisen projektin muita osia maalattavana. Tai sitten vaan koitan olla roiskimatta tankatessa.
Mietinnässä oli, että voisi 2k-lakkaa vetää päälle, mutta en noin pienen homman takia jaksa ruiskua tahria. Ehkä myöhemmin talvella, kun olisi toisen projektin muita osia maalattavana. Tai sitten vaan koitan olla roiskimatta tankatessa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Kromin maalaus
Mie en kyllä muista koskaa nii paljoo roiskineeni tankatessa jotta, penssiiniä olis menny ilmanputsarin päälle
Mites mattamustalla teipillä sillei jotta, jääpi hitunen kromia näkyvii, ikkää ku tehosteeks
Onha ne teleskooppien sisäputketki ussein kiiltävää metallia
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Kromin maalaus
Jos ei ole pahasti läikkynyt tankatessa, niin ylitäyden tankin lirittäessä korkin raosta senkin edestä. Pari kertaa on ollut ns "paha paikka".
Ekalla kertaa mattamusta Dyna jäi tankattuna auringonpaisteeseen kahvin ajaksi ja kun huoltoasemalta poistuessa kaarsin ramppiin, tankista alkoi tulla ihan täysillä bensaa korkin alta. Pysähtyäkö? No ei varmasti, vaan ajoviimakuivaus. Onneksi ei syttynyt.
Tokalla kertaa tankkasin keskellä Lontoota piripintaan kun oli kaupungista poistuminen mielessä. Ruuhkassa tankin bensa turposi nopeammin kuin kului. Siinä ei päässyt edes karkuun. "...älä syty...". Ei syttynyt silloinkaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Kromin maalaus
Miulla se tehtaalla asennettu ylivuoto letku toimii, lämpösellä kelillä Emilia-ChromeTrain valuttaa suurinpiirtein konneen-vaihteiston kohalta menovetta alleen.
Kun pöljyyksissäni helteellä tankkaan piripintaa
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Kromin maalaus
Hyvän näköinen tuli Veijon ilmanputsarista. Onko kaikki kuumankestomaalit tosiaan bensalle arkoja? Jos sinulle jäi maalia, niin voithan tehdä koepalan ja kokeilla bensalla kuinka käy?
Et luultavasti saa roiskutettua bensaa ihan putsarille saakka tankatessa. Kyllähän näissä on se vent hose eli ylivuoto- ja vakuumiputki, JKKo:n Street Bobissakin? Minäkin olen kerran kesähelteellä mattamustan tankin täyteen tunaroinut, jättänyt pyörän aurinkoon ja kahvin jälkeen löytänyt lammikon pyörän alta. Softailissa se siis laskee sinne vaihdelaatikon hujakoille ja taitaa muissakin lorottaa samoille seutuville.
Et luultavasti saa roiskutettua bensaa ihan putsarille saakka tankatessa. Kyllähän näissä on se vent hose eli ylivuoto- ja vakuumiputki, JKKo:n Street Bobissakin? Minäkin olen kerran kesähelteellä mattamustan tankin täyteen tunaroinut, jättänyt pyörän aurinkoon ja kahvin jälkeen löytänyt lammikon pyörän alta. Softailissa se siis laskee sinne vaihdelaatikon hujakoille ja taitaa muissakin lorottaa samoille seutuville.
Re: Kromin maalaus
Tämä musta kuumankestomaali on samaa tavaraa kuin legendaarinen Horna kiuasmaali joka oli hopeata. Silikaattimaali.
Re: Kromin maalaus
Ei ole mun Bobista tullut alle mutta korkista tulee silloin kun olen tankannut täyteen ja jättänyt lämpöön turpoamaan. Ja sekin vasta kun olen liikkeellä. Tankki on kuitenkin niin pikkuinen, että suuta myöten tankattu 15 litraa tai pari senttiä alempana pari litraa vähemmän on merkityksellinen. ...kenenkään vatsa kestä niin tiuhaan kahvipausseja.UrpoTJ kirjoitti: ↑21:02 03.11.2020. Hyvän näköinen tuli Veijon ilmanputsarista. Onko kaikki kuumankestomaalit tosiaan bensalle arkoja? Jos sinulle jäi maalia, niin voithan tehdä koepalan ja kokeilla bensalla kuinka käy?
Et luultavasti saa roiskutettua bensaa ihan putsarille saakka tankatessa. Kyllähän näissä on se vent hose eli ylivuoto- ja vakuumiputki, JKKo:n Street Bobissakin? Minäkin olen kerran kesähelteellä mattamustan tankin täyteen tunaroinut, jättänyt pyörän aurinkoon ja kahvin jälkeen löytänyt lammikon pyörän alta. Softailissa se siis laskee sinne vaihdelaatikon hujakoille ja taitaa muissakin lorottaa samoille seutuville.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Kromin maalaus
No onneksi ei ole sähkömopo, joutuisi poikkeamaan buffetin puolella latautumista odotellessa
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Kromin maalaus
Nurkkapyörittelyssä ihan ykkönen. Ei mtn typeriä lämmityskäyttöjä vaan heti valmis.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Kromin maalaus
Kukaan ei varmaan vielä ole testannut PU-maalia https://www.nettimaalikauppa.fi/epages/ ... 2RLB/AL%22 tuo ilmeisesti pysyis koneen kyljessäkin...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Kromin maalaus
Tämä ei varsinaisesti liity kromin päälle maalaukseen, mutta en jaksanut avata uutta ketjua...
90- luvun Sporteissa moottorin poskissa ja kansissa oli kromaus/niklaus, ja päällä lakka. Se lakkaus yleensä on haljennut osittain pois tuon ikäisistä prätkistä. Itse poistin sen haljenneen lakkauksen pois teräsharjalaikalla. Vartin homma, ja tuli hyvä. Nyt ei ole kuvia "before-after", mutta voin lähettää lisäinfoa asiasta kiinnostuneelle.
Tuolla menetelmällä ei tule kromin kiiltävää, vaan nätti mattapinta. Lisäksi mattapinta toimii hyvänä pohjana tartuntamaalille alumiinin maalaukseen.
-Vesa
90- luvun Sporteissa moottorin poskissa ja kansissa oli kromaus/niklaus, ja päällä lakka. Se lakkaus yleensä on haljennut osittain pois tuon ikäisistä prätkistä. Itse poistin sen haljenneen lakkauksen pois teräsharjalaikalla. Vartin homma, ja tuli hyvä. Nyt ei ole kuvia "before-after", mutta voin lähettää lisäinfoa asiasta kiinnostuneelle.
Tuolla menetelmällä ei tule kromin kiiltävää, vaan nätti mattapinta. Lisäksi mattapinta toimii hyvänä pohjana tartuntamaalille alumiinin maalaukseen.
-Vesa
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990