Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Kannattaa vaihtaa nokka-akselin laakeri tiheähampaisempaan Torringtoniin. Mulla oli suurinpiirtein samat kilometrit tai mailit ja nokka-akselin laakeri meni vaihtoon samalla kun oli hydraulit ylhäällä pesästä.
Ihmettelin kanssa sitä muovista huohotintötteröä. Oli aika kulahtanut.
No nyt on metallinen sekin osa.
Ihmettelin kanssa sitä muovista huohotintötteröä. Oli aika kulahtanut.
No nyt on metallinen sekin osa.
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Ne yleensä onkin ensimmäiset vaihdettavat osat jos lasketa ehdotontonta pakkovaihtoa joka on CV kaasarin muovinen poltoaineen sisääntuloputken vahto messinkiseen. Tien päällä kun se muovinen murtuu niin korjauskeinot on nolla.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Tänään kävin viemässä koneen Loimaalle. Atte teki pikadiagnoosin ja totesi kampuran tapin ainakin kaipaavan vaihtoa ja alakerrassa jotain pahaa tapahtuneen kun kerran limpussa näkyy jälki. Tarkempi kustannusarvio tulee kunhan kerkiää halkaisemaan ja katsomaan tarkemmin. Neljä konetta oli jonossa ennen, joten arvion saa helmikuun aikana.
Samalla tulee pieni piristysoperaatio, kun kerran kaikki menee uusiksi. Kaasarina pysyy sama vanha Keihin ja putkeksi tulee uudemman softailin vakioputkesta avarrettu. Aten suosituksesta laitetaan 9,5 männät, EV27 ja kansia pikkuisen sipistellään, niin päästään rekisteriotteeseen (virheellisesti) merkattuun tehoon (eli 56kW/ 75hv). Riittää varmasti tähän vehkeeseen, kun jousituksen paranteluun ei nyt ole enää pelimerkkejä.
Samalla tulee pieni piristysoperaatio, kun kerran kaikki menee uusiksi. Kaasarina pysyy sama vanha Keihin ja putkeksi tulee uudemman softailin vakioputkesta avarrettu. Aten suosituksesta laitetaan 9,5 männät, EV27 ja kansia pikkuisen sipistellään, niin päästään rekisteriotteeseen (virheellisesti) merkattuun tehoon (eli 56kW/ 75hv). Riittää varmasti tähän vehkeeseen, kun jousituksen paranteluun ei nyt ole enää pelimerkkejä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Atte soitteli juuri ja käytiin läpi mitä koneelle kuuluu. Etupytyn kammesta alapäästä mennyt pinta ja siitä sitten ryönät kiertoon. En lähtenyt pihistelemään tässä kohtaa, joten tulee sössön öljypumppu ja feulingin nostajat. Nostajat periaatteessa olivat kelvolliset, mutta ei kiinnosta ottaa riskiä, että ne korkkaavat seuraavaksi.
Positiivista oli, että lattialla lojuneet koneet eivät kaikki olleet jonossa tätä ennen, joten maaliskuun puolivälissä pitäisi olla koneen nipussa.
Positiivista oli, että lattialla lojuneet koneet eivät kaikki olleet jonossa tätä ennen, joten maaliskuun puolivälissä pitäisi olla koneen nipussa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
No kunnostatteko kampiakselin? Nythän olisi tilaisuus vaihtaa sössön tukevampi, ja olikos tämä minkä ikäinen, oliko jo alunperin timken jne. Ettei jäisi turhia setelinippuja homehtumaan pankkiholviin...
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Ei kai evossa ole ollut mitään muuta kuin timkeniä? Eikä tähän tule niin paljon löylyä, että alkuperäistä kampuraa pitäisi vaihtaa mihinkään.
Viimeksi muokannut Veijo Esso, 09:21 24.02.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Juurikin näin, timkenit poistuivat vasta tällä vuosituhannella.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Kone tuli kuntoon ja kävin sen hakemassa Loimaalta viime viikolla. Vanhan osat tuli laatikossa ja niistä näki hyvin tuhon aiheuttajan ja jatkovahingot.
Etupytyn veivi näytti tältä:
Öljypumppu myöskin vainaa:
Laakerit olivat hyvässä kunnossa, mutta vaihdettiin tietysti kaikki. Nokan pronssiholkki vaihdettiin, kun kerran lohkot oli halki. Huohotinrattaan pesä kalvattiin ylikokoon, kun siinäkin oli yksi isompi jälki.
Töiden osuus pikkuisen alle 1500 euroa, josta 250 kansien parantelua. Ei ollenkaan paha hinta, vaikka melkoinen paali rahaa onkin. Osiin meni vielä vähän enemmän, kun öljypumppu ja nostajat laitettiin vähän parempaa laatua. Jos viime torstaina kuulitte tuskaista vinkunaa Loimaan suunnalta, niin meikäläisen Visa siellä vaikeroi.
Etupytyn veivi näytti tältä:
Öljypumppu myöskin vainaa:
Laakerit olivat hyvässä kunnossa, mutta vaihdettiin tietysti kaikki. Nokan pronssiholkki vaihdettiin, kun kerran lohkot oli halki. Huohotinrattaan pesä kalvattiin ylikokoon, kun siinäkin oli yksi isompi jälki.
Töiden osuus pikkuisen alle 1500 euroa, josta 250 kansien parantelua. Ei ollenkaan paha hinta, vaikka melkoinen paali rahaa onkin. Osiin meni vielä vähän enemmän, kun öljypumppu ja nostajat laitettiin vähän parempaa laatua. Jos viime torstaina kuulitte tuskaista vinkunaa Loimaan suunnalta, niin meikäläisen Visa siellä vaikeroi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Avaudu nyt vähän koko remontin hinnasta? 2500€ ?
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Koneen laittoon meni kokonaisuudessaan 3260 euroa (työt 1475 ja osat 1785). Kun uutta tuli männät, veivit, öljypumppu, nostajat, huohotinratas, kaikki laakerit ja tiivisteet ja sitten vielä uusi nokka, niin tuleehan siitä melkoinen kasa rahaa.
Tänään putsasin öljysäiliötä ja tunnelma oli kuin kuuluisalla motokuskilla. Erinäköisiä liuottimia ja painepesuria käytetty, mutta siltikin vaan tuntuu aina löytyvän uutta muhjua. Nyt on Bräkleeniä sisällä ja katsotaan huomenna uudestaan jos lähtisi paremmin puhtaaksi.
Tänään putsasin öljysäiliötä ja tunnelma oli kuin kuuluisalla motokuskilla. Erinäköisiä liuottimia ja painepesuria käytetty, mutta siltikin vaan tuntuu aina löytyvän uutta muhjua. Nyt on Bräkleeniä sisällä ja katsotaan huomenna uudestaan jos lähtisi paremmin puhtaaksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Hyvä ja informatiivinen ketju. *peukku*
Sulla on nyt matkakumppania pitkäksi aikaa. Just huollatin soitinta, jonka ostin jotain 25 vuotta sitten. Huollon hinnalla olis saanut halvempia uusia. Mutta sen veroisia ei enää valmisteta. Huollon tehnyt ammattilainen sanoi että "elä myy ikinä". Enkä myykään.
Sama se on sulla. Uutta evosoftia ei linjalta rullaa.
Sulla on nyt matkakumppania pitkäksi aikaa. Just huollatin soitinta, jonka ostin jotain 25 vuotta sitten. Huollon hinnalla olis saanut halvempia uusia. Mutta sen veroisia ei enää valmisteta. Huollon tehnyt ammattilainen sanoi että "elä myy ikinä". Enkä myykään.
Sama se on sulla. Uutta evosoftia ei linjalta rullaa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Olen putsannu tankkeja ja öljysäiliöitä laittamalla naftaa ja muttereita sisään ja sitten betonimyllyyn kiinni tekemääni telineeseen. Siinä kun muutaman tunnin hissukseen pyörii ja vaihtaa kerran pari naftat niin puhdasta on tullut. Betonimyllyssä vaan pitää aina välillä vaihtaa kulmaa niin hilut menevät joka paikkaan. Vaatii tietty paikan jossa hyrrätä.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Hyvä vinkki tuo nafta ja mutterit. Täytyy koittaa joku patentti keksiä säiliön vemputtamiseen, kun betonimyllyä en omista (vaikka muuten työkaluja on kyllä keskimääräistä enemmän siunaantunut nurkkiin).
XL 883C -07 | FLSTF -98
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Edellinen kesä meni miten meni ja oli vähässä mielenkiinto kasata pyörää. Kun oli toimiviakin ajopelejä tallissa, niin tuli vaan ajeltua. Eipä tullut ajoakaan normaaliin tapaa, kun ei ollut tapahtumia ja työmatkakin jäi pois kun pistettiin etätöihin.
Nyt sitten talven aikana hiljalleen nysvätty mopoa kasalle ja viimeisen parin viikon aikana loppurutistus. Paikallisella kauppiaalla on käyty vähintään kerran viikossa hakemassa kaikkea pientä mitä sattui puuttumaan.
Sunnuntaina koitin ensimmäistä kertaa tulille, mutta eipä lähtenyt. Kun akku oli sahattu tyhjäksi huomasin, että bensaa tulee kaasarista joka välistä, joten ei ihme jos sitä ei pyttyihin asti riittänyt. Heti maanantaina Tykkitornille hakemaan keihäsen korjaussarja. Eilen sain ruuvattua kaasarin paikalleen ja työnsin pyörän ulos uudestaan testikäynnistykseen. Lupaili heti ekalla ja kolmannella sitten pärähti käyntiin. Nostajat kun saivat öljyä ja kone lämpesi, niin johan se alkoi kuulostaa normaalilta.
Elossa!
Aiemmin paikalla oli V&H Straight shotsit, jotka olivat turhan kovaääniset meikäläisen makuun ja lisäksi niillä sai ala- ja keskialueen väännön kadotettua lähes totaalisesti. Tilalle tuli 2000-luvun kaasari TC:n putket, joista porasin reikäsahalla vaimentimesta ensimmäisen välilevyn irti. Äänet ovat nyt ihan kohtuulliset, jotain 85 dB luokkaa tyhjäkäynnillä. Katsotaan nyt sisäänajon jälkeen, että avarretaanko putkia vielä lisää vai jääkö noin.
Kummasti tulee talliin tilaa kun saa laatikoihin varastoidun osat ruuvattua pyörään.
Nyt sitten talven aikana hiljalleen nysvätty mopoa kasalle ja viimeisen parin viikon aikana loppurutistus. Paikallisella kauppiaalla on käyty vähintään kerran viikossa hakemassa kaikkea pientä mitä sattui puuttumaan.
Sunnuntaina koitin ensimmäistä kertaa tulille, mutta eipä lähtenyt. Kun akku oli sahattu tyhjäksi huomasin, että bensaa tulee kaasarista joka välistä, joten ei ihme jos sitä ei pyttyihin asti riittänyt. Heti maanantaina Tykkitornille hakemaan keihäsen korjaussarja. Eilen sain ruuvattua kaasarin paikalleen ja työnsin pyörän ulos uudestaan testikäynnistykseen. Lupaili heti ekalla ja kolmannella sitten pärähti käyntiin. Nostajat kun saivat öljyä ja kone lämpesi, niin johan se alkoi kuulostaa normaalilta.
Elossa!
Aiemmin paikalla oli V&H Straight shotsit, jotka olivat turhan kovaääniset meikäläisen makuun ja lisäksi niillä sai ala- ja keskialueen väännön kadotettua lähes totaalisesti. Tilalle tuli 2000-luvun kaasari TC:n putket, joista porasin reikäsahalla vaimentimesta ensimmäisen välilevyn irti. Äänet ovat nyt ihan kohtuulliset, jotain 85 dB luokkaa tyhjäkäynnillä. Katsotaan nyt sisäänajon jälkeen, että avarretaanko putkia vielä lisää vai jääkö noin.
Kummasti tulee talliin tilaa kun saa laatikoihin varastoidun osat ruuvattua pyörään.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- -Harikka-
- Viestit: 4845
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
1. Pakosarjojen lämpösuojanauhaa sinne sisäpuolisten vaimentimien ympärille, maalarin teipillä tiukahkosti kiinni. Teippi palaa savuten pois, vapauttaen nauhan väljähkösti sinne vaimentimen ja putken vällii.Veijo Esso kirjoitti: ↑09:52 04.03.2021. ... Aiemmin paikalla oli V&H Straight shotsit, jotka olivat turhan kovaääniset meikäläisen makuun ja lisäksi niillä sai ala- ja keskialueen väännön kadotettua lähes totaalisesti...
2. Quiet Baffless, auttaa väännön kanssa.
Ääni pyssyy matillisena, lämpösuojanauha 'imasee', korvia häiritsevät metalliset korkeetaajuset äänet pois
Toimii ainaki miun Emilia ChromeTrain:issa
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty