Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Nyt kun näyttää tuunaaminen kohta lähtevän lapasesta, voisi vanteen suorat osat, jossa painotkin on, vielä teipata mattamustalla
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Haitarigummit on vähän liikaa "cafe racer" minun makuun, mutta kieltämättä jotain muuta mustaa on kylläkin ollut mielessä. Stonga ja riserit piti vaihtaa jo talvella mutta se vähän jäi, uutta vannettakin jo silmäilin. Eihän se tosin tarvitse kuin yhden happivajaan hetken tallissa niin ideat pursuaa käytäntöön.
Jaa mutta jos ottaiskin koko USD keulan jarruineen jostain isosta katuendurosta... Nyt alkaa lähteä laukalle, täytynee siirtää tämä topicci tuonne projekti osioon
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Ei oo caferacerissa haitarikumeja http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... 8XLCR2.jpg... kyllä se pinnojen mustaaminen on riittävä, on kuten takavanteessa tumma keskeltä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Ja miun rajottuneen mieli-puoli-pitteen mukkaa, ei Softista saa millää Harley 'kuppila-kilpurin' näköstä. Softit on liian raskaita/massiivisia aihioks ja niissä ei näy takaiskarit.
Dyna olis ollu parempi 'kuppila-kilpuri' aihio
Tuo Sepin Cafe-Racer on ainoa Spotster:ri, joka miun mielestä on oikeesti urheilullisen näköne
Nää modernit on, miun mielestä, Tunturi Super Sport:teja steroideilla
Mie menin toisee suuntaa mustuuen sijasta, muutin Nightrain:in ChromeTrain:iks ku, 2001 ei ollu Softail Customia valikoimassa
Dyna olis ollu parempi 'kuppila-kilpuri' aihio
Tuo Sepin Cafe-Racer on ainoa Spotster:ri, joka miun mielestä on oikeesti urheilullisen näköne
Nää modernit on, miun mielestä, Tunturi Super Sport:teja steroideilla
Mie menin toisee suuntaa mustuuen sijasta, muutin Nightrain:in ChromeTrain:iks ku, 2001 ei ollu Softail Customia valikoimassa
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Runko kun olis vielä romia....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Miun mielestä, rungon kromaus menis överiks...
Rungon maalaamista violetiks oon kyllä harkinnu.
Turhan työlästä pelkästää värin vaihon takia.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
No huhuh, nyt näytyää niin hyvältä että pakko vetää omastakin moottori mustaksi kesälomalla, kun puran muutenki enskan.
Mikä toi kuumankestomaali oli mitä vedit sylintereihin?
Entä kannet? Ne näyttää kuvassa että olis ryppymaalia.
Mitäs kaikkea tuosta nyt kannattaisi purkaa jotta pääsee mahdillisimman hyvin suihkimaan maalia?
"Lehmänkello", ilmaputsari ja tankki ainakin.
Ja sitten enskakoppa ja pakoputki. Entäs vaihdelaatikko? Öljysuodatinkin on varmaan tiellä.
Mulla alumiinin värinen moottori niin joutuu suihkimaan vähän tarkemmiin että varmasti tulee joka paikkaan eikä jää laikukas. Noi sylinterit mietityttää eniten että kuinkahan hyvin se maali menee noihin väleihin.
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Sylintereihin ja pakoputken suojiin ruiskin Car System Thermo Spray:ta https://www.redblack.fi/car-system-ther ... 400ml.html. Pytyt oli siis paikallaan, ja rapsuttelin irtomaalit ripojen välistä puukolla ja teräsharjalla. Kansiin ja ilmansuodattimen koppaan pistin samaa VHT Wrinkle Plus:aa kuin lohkoonkin.
Muihin pisteosiin jotka ei käy niin kuumana käytin Spray Max 1K Structure Paint struktuurimaalia https://www.spraymax.com/en/products/pr ... ure-paint/. Tämä jättää vähän samanlaisen röpelöpinnan kuin VHT Wrinkle, mutta ei kestä kuumaa kun on ensisijaisesti tarkoitettu muoviosille (esim auton puskurit). Samalla kamalla meni myös muovinen ilmansuodattimen pohjalevy.
Etuiskareiden alumiiniosiin käytin Spray Max 1K jet black matt RAL 9005 https://www.spraymax.com/en/products/pr ... -coat-ral/, tosin pohjustettuna Car System 1K Epoxy Primerilla https://www.carsystem.org/en/nc/product ... xy-primer/
Irrottelin edestä pois ilmansuodatin kotelon pohjineen, pakoputkien suojat, vasemman puolen jalkatapin seisontatukineen sekä vaihdetangon, kampuran asentotunnistimen, torven ja puolan/johdot. Öljynsuodatin oli paikallaan, koska jalkaa ei saa niin tiiviiksi suojattua etteikö sieltä vähän valuisi öljyä.
Muiden osien suojaukseen käytin staattista suojakalvoa https://www.mirka.com/fi/Suojakalvo-4mx150m-9190110002/, ilmaisjakelulehtiä, rajausteippiä ja normaalia vaalea maalarinteippiä. Varsinkin tönäriputkien kromiosien teippaamiseen rajausteippi on ihan ehdoton.
Öljytankkia ja vaihteistoa ei tarvinnut maalata, joten ne pysyi projektin ajan paikallaan. Toki niiden suojaukseen kuin myös öljyputkiin piti käyttää hieman aikaa. Enskakoppa oli niin ikään paikallaan ja suihkin värin suoraan päälle. Voi olla että seuraavan kerran kun kytkinluukkua availee niin joutuu vähän mattoveitsellä avittamaan !
Itse maalaustyössä ei ollut sinällään mitään ihmeellistä, kun esivalmistelut oli tehty. Ainoastaan VHT:n kanssa joutui vähän kikkailemaan että sai tasaisen pinnan, kuten jo aiemmin taisin vähän valottaakin. Pari testivetoa ja kuumailmapuhaltimella kuivatus/ nostatus niin ihan riittävän hyvä tuli ajan/rahan/vaivan käyttöön nähden. Tietysti kun nenä kiinni koneessa alkaa syynäämään, niin huomaahan sen että on maalattu, mutta kun ei kuskikaan ihan virheetön ole niin kelpaa minulle.
Ja kun kohta joku kuitenkin kysyy mistä näitä maalaustarvikkeita saa, niin vahva suositus https://www.redblack.fi/
Muihin pisteosiin jotka ei käy niin kuumana käytin Spray Max 1K Structure Paint struktuurimaalia https://www.spraymax.com/en/products/pr ... ure-paint/. Tämä jättää vähän samanlaisen röpelöpinnan kuin VHT Wrinkle, mutta ei kestä kuumaa kun on ensisijaisesti tarkoitettu muoviosille (esim auton puskurit). Samalla kamalla meni myös muovinen ilmansuodattimen pohjalevy.
Etuiskareiden alumiiniosiin käytin Spray Max 1K jet black matt RAL 9005 https://www.spraymax.com/en/products/pr ... -coat-ral/, tosin pohjustettuna Car System 1K Epoxy Primerilla https://www.carsystem.org/en/nc/product ... xy-primer/
Irrottelin edestä pois ilmansuodatin kotelon pohjineen, pakoputkien suojat, vasemman puolen jalkatapin seisontatukineen sekä vaihdetangon, kampuran asentotunnistimen, torven ja puolan/johdot. Öljynsuodatin oli paikallaan, koska jalkaa ei saa niin tiiviiksi suojattua etteikö sieltä vähän valuisi öljyä.
Muiden osien suojaukseen käytin staattista suojakalvoa https://www.mirka.com/fi/Suojakalvo-4mx150m-9190110002/, ilmaisjakelulehtiä, rajausteippiä ja normaalia vaalea maalarinteippiä. Varsinkin tönäriputkien kromiosien teippaamiseen rajausteippi on ihan ehdoton.
Öljytankkia ja vaihteistoa ei tarvinnut maalata, joten ne pysyi projektin ajan paikallaan. Toki niiden suojaukseen kuin myös öljyputkiin piti käyttää hieman aikaa. Enskakoppa oli niin ikään paikallaan ja suihkin värin suoraan päälle. Voi olla että seuraavan kerran kun kytkinluukkua availee niin joutuu vähän mattoveitsellä avittamaan !
Itse maalaustyössä ei ollut sinällään mitään ihmeellistä, kun esivalmistelut oli tehty. Ainoastaan VHT:n kanssa joutui vähän kikkailemaan että sai tasaisen pinnan, kuten jo aiemmin taisin vähän valottaakin. Pari testivetoa ja kuumailmapuhaltimella kuivatus/ nostatus niin ihan riittävän hyvä tuli ajan/rahan/vaivan käyttöön nähden. Tietysti kun nenä kiinni koneessa alkaa syynäämään, niin huomaahan sen että on maalattu, mutta kun ei kuskikaan ihan virheetön ole niin kelpaa minulle.
Ja kun kohta joku kuitenkin kysyy mistä näitä maalaustarvikkeita saa, niin vahva suositus https://www.redblack.fi/
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tässä tyylinäyte suojauksesta ennen lohkon maalausta. Tuossa näkyy myös pultinkantojen suojat.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Hmm, okeii.
Ei tuota ehkä sittenkään kannata alumiinin väriselle tehdä ku kuitenki jää jostain pikkukolosta alumiinia näkymään olisi helpompi jos olis jo musta ennestään niin ei haittais jos ei ihan joka paikkaan menekään maalia
Ei tuota ehkä sittenkään kannata alumiinin väriselle tehdä ku kuitenki jää jostain pikkukolosta alumiinia näkymään olisi helpompi jos olis jo musta ennestään niin ei haittais jos ei ihan joka paikkaan menekään maalia
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Omassa sovelissakin oli previous owner maalannut lohkot mustiksi. Talvella teetin remontin koneeseen ja samalla läks maalit lohkoista.
- Veijo Esso
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Onko tietoa miten tehtaan oma ryppymaali kestää kuumaa? Vähän on rivoista irronnut omassa pyörässä sieltä täältä väri ja minun silmääni näyttää ihan samalta tavaralta millä lohko on maalattu. Kuumakestomaalia löytyy ennenstään, mutta sillä tulee ihan sileää jälkeä. Mustaa tulee silläkin, joten vähemmän erottuu kuin kirkas pinta, mutta jos tuo alkuperäinen sattuisi olemaan käypäistä niin saisi pinnankin saman näköiseksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tätä tietoa yritin itsekin etsiä ennen tätä operaatiota, mutta eipä tuntunut löytyvän faktaa mistään. Tosin jos verrataan vaikka tuohon VHT tuotteeseen, ei sekään varsinainen kuumakesto maali ole (350'F / 177'C). Jos HD:n private label maali kestää edes saman niin pitäisi pysyä myös sylinterissä. En nyt niin tarkkaan ole tutkinut, mutta ei tuollainen lämpötila ole kuin pakoaukon vieressä, sylinterien välistä olen mitannut jotain 120'C lämpöjä ajon jälkeen. Ajon aikaisista lämmöistä en sano mitään, ja siksipä päädyin suihkimaan sylintereihin ihan oikeaa mattaa kuumakestomaalia, vaikkakaan pintakuvio ei ole ihan samanlainen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
- Veijo Esso
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Kokeilen tuolla alkuperäisellä ja katsotaan miten menee. Saahan sen paikattua myöhemmin, jos osoittautuu, ettei kestä.
On kyllä tuskaista hommaa suojata moottoria maalausta varten, vaikka se onkin vielä irtonaisena pöydällä. Teippiä kuluu kun koittaa saada kirkkaaksi jääviä osia suojaan. Kun itse aion pitää ripojen kirkkaat kontrastit näkyvissä, niin se ei ainakaan vähennä tuskaa. Jos huomenna pääsisi jo sumuttelemaan?
Paljonko pidit lämpöä kuumailmapuhaltimessa? Tavallisia maaleja kuivatellessa olen käyttänyt 80 astetta (eikä suutin tietenkään kiinni kappaleessa), mutta tarvitseeko tämä jotain erilaista strategiaa?
On kyllä tuskaista hommaa suojata moottoria maalausta varten, vaikka se onkin vielä irtonaisena pöydällä. Teippiä kuluu kun koittaa saada kirkkaaksi jääviä osia suojaan. Kun itse aion pitää ripojen kirkkaat kontrastit näkyvissä, niin se ei ainakaan vähennä tuskaa. Jos huomenna pääsisi jo sumuttelemaan?
Paljonko pidit lämpöä kuumailmapuhaltimessa? Tavallisia maaleja kuivatellessa olen käyttänyt 80 astetta (eikä suutin tietenkään kiinni kappaleessa), mutta tarvitseeko tämä jotain erilaista strategiaa?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Aika paljon enemmän lämpöä vaatii VHT. Mun puhallin antaa täydellä teholla (3. nopeus) 450'C ja käytin 2. nopeutta jolla tulee n. 250'C. Aika kauan joutui siltikin tohottamaan ennen kuin struktuuri alkoi muodostumaan. Ihan hiustenkuivaaja ei siis riitä jos realiaikaista tulosta haluaa. Uunitukseen suositellaan 200'C lämpöä mutta käryää niin kovasti ettei ainakaan ruoan valmistukseen käytettävää uunia kannata käyttää.Veijo Esso kirjoitti: ↑08:45 18.05.2020. Paljonko pidit lämpöä kuumailmapuhaltimessa? Tavallisia maaleja kuivatellessa olen käyttänyt 80 astetta (eikä suutin tietenkään kiinni kappaleessa), mutta tarvitseeko tämä jotain erilaista strategiaa?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein