Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tuli hankittua talvi-iltojen projektiksi Softail Night Train -07 TC96 kiukaalla. Lähes orkkiskunnossa oleva (putket, hengitys, Power Commander), ja pienten alkukankeuksien jälkeen ihan soiva ajopeli.
”Projekti” nimen sille aiheuttaa maalivaurio moottorissa. Konehan on alkujaan maalattu tehtaalla mustalla struktuurimaalilla (matta röpelöpinta), ja nyt tuo maali on hilseillyt ikävän näköisesti varsinkin lohkosta. Tämähän on vain visuaalinen ongelma, mutta siistimmän yleisilmeen nimissä sille voisi yrittää jotain tehdä.
Paikkamaalaus paikallaan ei ole kovin toimiva tai pitkäikäinen ratkaisu, eli tekniikka pitäisi purkaa pois rungosta, puhdistaa kunnolla ja maalata uudelleen. Ei sinällään mikään ongelma, mutta en haluaisi purkaa konetta yhtään enempää kuin on aivan pakko. Pyörällä/tekniikalla on kuitenkin ajettu vasta n. 15tkm, joten avaamiselle ei ole vielä tarvetta. Koneen avaus poikii aina ”ylimääräisiä” kuluja, kun varmuuden vuoksi tulee vaihdettu kaikki liikkuvat sekä vähintään kaikki mahdolliset tiivisteet.
Joten kysymys kuuluukin, miten isona kokonaisuutena tekniikan saa irti rungosta ? Muutamaa vaihtoehtoa olen haarukoinut, mutta mikä lienee tehokkain tässä tapauksessa:
A) Enskakopat ja vetoremmi irti, kone+laatikko kokonaisena pois ( ei taida mahtua ?)
B) Vaihteisto irti koneesta, kone kokonaisena pois (ei taida vieläkään mahtua ?)
C) Vaihteisto irti, venakopat/kannet irti (nyt alkaa olla tilaa)
D) Vaihteisto irti, sylinterit irti
E) Joku muu mikä ?
Mielellään vaihteistonkin pois ottaisin, uutta maalia sekin vaatii joten enskapuolen täydellinen purku taitaa olla väistämättä edessä että saa remmin pois ja askin pöydälle. Mutta jos laatikon ja koneen saisi mahtumaan yhtenä pakettina pois, kumpaakaan sen enempää avaamatta, homma olisi kohtuullisen pieni operaatio.
”Projekti” nimen sille aiheuttaa maalivaurio moottorissa. Konehan on alkujaan maalattu tehtaalla mustalla struktuurimaalilla (matta röpelöpinta), ja nyt tuo maali on hilseillyt ikävän näköisesti varsinkin lohkosta. Tämähän on vain visuaalinen ongelma, mutta siistimmän yleisilmeen nimissä sille voisi yrittää jotain tehdä.
Paikkamaalaus paikallaan ei ole kovin toimiva tai pitkäikäinen ratkaisu, eli tekniikka pitäisi purkaa pois rungosta, puhdistaa kunnolla ja maalata uudelleen. Ei sinällään mikään ongelma, mutta en haluaisi purkaa konetta yhtään enempää kuin on aivan pakko. Pyörällä/tekniikalla on kuitenkin ajettu vasta n. 15tkm, joten avaamiselle ei ole vielä tarvetta. Koneen avaus poikii aina ”ylimääräisiä” kuluja, kun varmuuden vuoksi tulee vaihdettu kaikki liikkuvat sekä vähintään kaikki mahdolliset tiivisteet.
Joten kysymys kuuluukin, miten isona kokonaisuutena tekniikan saa irti rungosta ? Muutamaa vaihtoehtoa olen haarukoinut, mutta mikä lienee tehokkain tässä tapauksessa:
A) Enskakopat ja vetoremmi irti, kone+laatikko kokonaisena pois ( ei taida mahtua ?)
B) Vaihteisto irti koneesta, kone kokonaisena pois (ei taida vieläkään mahtua ?)
C) Vaihteisto irti, venakopat/kannet irti (nyt alkaa olla tilaa)
D) Vaihteisto irti, sylinterit irti
E) Joku muu mikä ?
Mielellään vaihteistonkin pois ottaisin, uutta maalia sekin vaatii joten enskapuolen täydellinen purku taitaa olla väistämättä edessä että saa remmin pois ja askin pöydälle. Mutta jos laatikon ja koneen saisi mahtumaan yhtenä pakettina pois, kumpaakaan sen enempää avaamatta, homma olisi kohtuullisen pieni operaatio.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
B. Tankki, pakoputket ja ilmanputsari irti, tuenta koneen alle ja irti vaihdelaatikosta ja edestä. Muistaisin että öljypannu piti ottaa irti ja jotain häslätä takapyörän kautta että vaihdelaatikko sai alemmas mutta siihenkin oli jotain muitakin konsteja.
Se kone on sit melko painava.
Se kone on sit melko painava.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tossa on 2008 touring ohjeet
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Noin paperilla se vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta, mutta kun venakopan ja ylemmän runkoputken väliä katsoo niin ei vaikuta yhtään hyvältä. Jos pataa saa kallistettu vähän eteen/alas niin että etummaisen kiinnityskorvakkeen saa muljautettua rungon ohi niin sitten vois mahtua. Täytyypä mittailla.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Öljytankki pois ja enskan purku, loota rti ja moottoria nostamaan pois. Niin ja ainakin taaempi venttiilikoppa irti.
En suosittele.
En suosittele.
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Kiwi, kumpaa et suosittele, kiukaan irrotusta kokonaisena vai maalausta ? Lohko +sylinterit painaa jotain 50-60kg joten onhan siinä jumppaa. Mutta vähän turhaa työtä on koneen purkaminen paikallaankin, kun ei muuten ole siihen tarvetta. Yritän haarukoiden "helpoimman" ja toisaalta kustannustehokkaan keinon maalivaurioiden korjaamiselle.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
En suosittele moottorin irroitusta pelkän maalauksen vuoksi. Huolelliset pohjatyöt, edessäolevien osien irroitus ja kaiken tarpeellisen suojaus ja maalaamaan. Samaa maalia siinä käytetään olkoot moottori irti tai rungossa.
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Struktuurimaalia saa kilikalinakin. Paikkaa näkyvimmät. Vaikka ei se irrotuskaan ole rakettitiedettä. Tekniikkaversio kolmonen paikoillaan, joten ei kovin montaa ylimääräistä liikettä tule tehtyä enää.
Silmämakeaa voi tehdä myös uusilla tarvikekuorilla. Tässä tapauksessa ei ollut tähän kokoonpanoon minkäänlaisia kuoria, niin tuli hommattua tuollaiset. Yllättävän hyvät aitokiinalaisiksi Arlen Ness -kopioiksi. Ensimmäiset rocker coverit oli tosin koneistettu peilikuvaksi. Vaihtoivat kyllä rykimättä oikeankätisiksi.
Silmämakeaa voi tehdä myös uusilla tarvikekuorilla. Tässä tapauksessa ei ollut tähän kokoonpanoon minkäänlaisia kuoria, niin tuli hommattua tuollaiset. Yllättävän hyvät aitokiinalaisiksi Arlen Ness -kopioiksi. Ensimmäiset rocker coverit oli tosin koneistettu peilikuvaksi. Vaihtoivat kyllä rykimättä oikeankätisiksi.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Kwasnyn Spray Max sarjasta löytyy 1K struktuuria paukkupullossa ja sillä ajattelinkin suihkia. Alle 1K Spot Prime. Itse maalaaminen varmaan onnistuisikin kohtalaisesti paikallaan, kun ylimääräiset hilppeet on ensin karsittu edestä pois. Enemmän huolettaa vanhan pinnan puhdistus, rasva ja muu irtolika lähtee ihan kemiallisesti, mutta puoliksi irronneen vanhan maalin raapiminen olisi helpompaa kun tekniikan ottaisi pöydälle.
Tallin hyllyllä odottaa korkkaamaton yhden käden soodapistooli, tässäpä voisi olla ensimmäinen kohde sen testaukseen. Sooda ei hakkaa alumiinipintaa rikki mutta voisi toimia vanhan maalin irrotukseen. Ja puhallusjäämät voi puhdistaa luotettavasti vedellä.
Mutta joo, yhtään ylimääräistä en haluaisi purkaa, se kun poikii väkisinkin vähintään repullista uusia tiivisteitä (jotka siis vielä ovat tiiviit )
Ehkäpä siis tartun ensisijaisesti Kiwin ehdotukseen; purkaa irto-osat pois edestä ja arvioi tilanteen sitten uudelleen. Komponenttien vaihtoon en tässä vaiheessa ryhdy, kun tahtotila on pitää ulkoasu orkkiksena koneen osalta.
Tallin hyllyllä odottaa korkkaamaton yhden käden soodapistooli, tässäpä voisi olla ensimmäinen kohde sen testaukseen. Sooda ei hakkaa alumiinipintaa rikki mutta voisi toimia vanhan maalin irrotukseen. Ja puhallusjäämät voi puhdistaa luotettavasti vedellä.
Mutta joo, yhtään ylimääräistä en haluaisi purkaa, se kun poikii väkisinkin vähintään repullista uusia tiivisteitä (jotka siis vielä ovat tiiviit )
Ehkäpä siis tartun ensisijaisesti Kiwin ehdotukseen; purkaa irto-osat pois edestä ja arvioi tilanteen sitten uudelleen. Komponenttien vaihtoon en tässä vaiheessa ryhdy, kun tahtotila on pitää ulkoasu orkkiksena koneen osalta.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Painepesurilla kokonaiseen moottoriin liuottimen kanssa, niin irtoaa sellainen, joka ei alla pysy.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- -Harikka-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Voikos tossa käyttää höyrypainepesuria Liuotin & höyty irrottaa mitä ihmeellisimpiä likoja.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Kuten Kiwi joa aikaisemmin mainitsi, niin minäkään en irrottaisi konetta pelkän maalauksen vuoksi. Varsinkaan, jos on noin vähän ajettu.
Minä kokeilisin ensin korjausmaalausta H-D:n omalla Texture Black maalilla. Siinä on tekstuuri ja sävy sama kun koneessa jo kiinni olevassa maalissa. Youtubessa olen nähnyt esimerkkejä pieleen menneestä maalauksesta jollain muulla ryppymaalilla, jolloin maalaus teknisesti tietty onnistui hyvin, mutta ryppy- ja matta-asteet ovat erilaiset kuin tehtaan jäljiltä.
Maali on tämä: https://www.harley-davidson.com/store/t ... 98606bf--1 .
Tietty Suomessa törkeän kallista, yli 40 € puteli, mutta sillä tulee myös hyvä jälki, kokeiltu on. Yhdellä pullolla korjausmaalaa aika ison alan. Jos tuli liian ohut pinta, niin myöhemmin voi ruiskuttaa lisää. On muuten sitten aika myrkky, ettei ilman hengityssuojainta ja hyvää tuuletusta kannata käyttää.
Jos ylläoleva epäonnistuu, niin sitten vasta lähtisin konetta irrottamaan ja hajottamaan. Sillälailla tietty tulee se paras tulos. Etenkin, jos käyttää ammattimaalaria maaliruiskuineen.
Minä kokeilisin ensin korjausmaalausta H-D:n omalla Texture Black maalilla. Siinä on tekstuuri ja sävy sama kun koneessa jo kiinni olevassa maalissa. Youtubessa olen nähnyt esimerkkejä pieleen menneestä maalauksesta jollain muulla ryppymaalilla, jolloin maalaus teknisesti tietty onnistui hyvin, mutta ryppy- ja matta-asteet ovat erilaiset kuin tehtaan jäljiltä.
Maali on tämä: https://www.harley-davidson.com/store/t ... 98606bf--1 .
Tietty Suomessa törkeän kallista, yli 40 € puteli, mutta sillä tulee myös hyvä jälki, kokeiltu on. Yhdellä pullolla korjausmaalaa aika ison alan. Jos tuli liian ohut pinta, niin myöhemmin voi ruiskuttaa lisää. On muuten sitten aika myrkky, ettei ilman hengityssuojainta ja hyvää tuuletusta kannata käyttää.
Jos ylläoleva epäonnistuu, niin sitten vasta lähtisin konetta irrottamaan ja hajottamaan. Sillälailla tietty tulee se paras tulos. Etenkin, jos käyttää ammattimaalaria maaliruiskuineen.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Joo, tuota maalia on ainakin Loimaalla ja Turussa hyllyssä. Jos jää jollekin tätä pienikin pullonjämä, ostaisin pois. Olisi ihan pikku juttu korjattavana enskakotelossa.
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Sen vuoksi juuri aluksi ajattelin tekniikan irrotusta, että voisi maalata kokonaan eikä vain paikkailla. Mutta kieltämättä se alkaa kuulostaa hieman turhalta operaatiolta.
Täytyypäs vähän selvitellä tuon HD:n paikkamaalin syntyä. Joku muuhan sen on valmistanut kuin MoCo joten samaa kamaa voipi saada eri etiketillä edullisemmin, tai ainakin eri purkkikoossa tahi sävyinä. Toisaalta pelkkänä massana voisi käyttää kynäruiskua, noi paukkupullot on aina vähän brutaaleja pienissä kohteissa.
Täytyypäs vähän selvitellä tuon HD:n paikkamaalin syntyä. Joku muuhan sen on valmistanut kuin MoCo joten samaa kamaa voipi saada eri etiketillä edullisemmin, tai ainakin eri purkkikoossa tahi sävyinä. Toisaalta pelkkänä massana voisi käyttää kynäruiskua, noi paukkupullot on aina vähän brutaaleja pienissä kohteissa.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein