Sivu 1/3

1972 Sportster 1000

Lähetetty: 21:26 07.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Terve!
Olis kova into ostaa vanhempi 1000 HD. Näiden tekniikka on kohtuu simppeliä? Pyörässä on uusi laturi.. Onko noissa jotain kalliita remppoja ehkä tiedossa, miten tuon ikäisen saa orgis osaa? Pakoputki kaipaa uusintaa..
Kiitos asiallisista vastauksista.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 21:49 07.06.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Uutta osaa saa pilvin pimein, alkuperäiset hyväkuntoiset alkavat olla jo hieman kiven alla. Boonilla voi Hollannissa olla jotain NOS osia vielä saatavilla.

Käytetyssä, yli 45 vuotta vanhassa rautapäässä voi tulla mitä vaan maan ja taivaan väliltä vastaan, mutta älä sitä huoli, yleensä se on remontin korjuuta peräjälkeen eikä niitä voi ennustaa. Uusi laturi on ihan kiva lisä, viimeksi kun rautapäällä ajoin oli starttiapurin akku sivulaukussa kun laturi oli pois pelistä.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 21:55 07.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Noi taitaa olla kuitenki kohtuu kestäviä? Siis rempat ei vie vararikkoon vaan vaikka vaihteiston saa kohtuu rahalla kasaan. Mulla on -74 kesäauto ja tuumaisia avaimia on..

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 21:57 07.06.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Joo ei nuo vararikkoon vie, tai no kaikki on toki suhteellista. Tiivisteet on paljon halvempia kuin esimerkiksi 90-luvun japanilaisiin.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 23:19 07.06.2019.
Kirjoittaja ulkosuomalainen
Sananlaskukin sanoo; "Vanhassa vara parempi"

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 07:07 08.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Mistään oikein mitään tietämättä, mutta onkohan tässä -72 mallissa just erillainen moottori jota on valmistettu vain 1972?

https://www.hdforums.com/forum/ironhead ... nders.html

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 08:38 09.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Mitäs moottori/vaihteistoöljyä tämmöiseen pitää laittaa ja miten paljon? Kuuman vai kylmänä? Pitää jostain hankkia korjaamomanuaali. Saako motonetistä suodattimia? Entä tulpat onko niissä eroja? Olen uusiin hankintoihin vaihtanut öljyt niin ainakin tietää että siellä on jotain. Edit: Tuolleen ja 20/50W mineraaliöljyä molempiin? Eli moottoriöljy ulos tankin pohjasta? Ja jostain sopiva avain vaihteiston korkin avaukseen?

http://xlforum.net/forums/showthread.php?p=1959688

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 10:04 09.06.2019.
Kirjoittaja ulkosuomalainen
Vilikaseppa tuolta
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Tekniikka

Josko löytyis infoa.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 11:39 09.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Tänks,

Selailin sitten mitä on SAE50 öljy..

Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, en tosiaankaan tiennyt että:

Kesäsakeusluokat:  SAE 20, 30, 40, 50 ja 60
Talvisakeusluokat:  SAE 0W, 5W, 10W. 15W, 20W ja 25W
Talviluokan tunnistaa W- kirjaimesta (Winter > Talvi). 

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 15:57 09.06.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Tuliko pyörä jo ostetuksi?
Öljynsuodatinta ei taida (ainakaan vielä) olla Motonetissä, tuossahan on tankin sisäinen suodatin?

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 17:00 09.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Kiwi kirjoitti: 15:57 09.06.2019. Tuliko pyörä jo ostetuksi?
Öljynsuodatinta ei taida (ainakaan vielä) olla Motonetissä, tuossahan on tankin sisäinen suodatin?
No ei oo vielä mut ensiviikolla meen kattomaan. Valitettavasti työ haittaa harrastuksia.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 18:47 09.06.2019.
Kirjoittaja KariFS
20W-50 tuli suosituksiin joskus 1981, muuttuikohan moottorissa mitään tähän liittyvää siinä kohtaa, vai kävikö suora 50 harvinaiseksi? Suomen lämpötiloissa luulisi moniasteöljyn toimivan paremmin, taitaa SAE50 olla aika siirappia jo jossain kymmenen asteen hujakoilla mitkä täällä ovat ihan selkeästi ajokelejä :D

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 00:19 10.06.2019.
Kirjoittaja Pertti
Jos tonniseen menet, tulet aika nopeasti huomaamaan, että laite on jo aika monella harrastajalla käynyt.
Parannuksia on....lue ryssimisiä...luultavasti joka paikassa, koska Harley-Davidsonia kuuluu parannella.
Lotovoiton omaisena laitteena voit kuitenkin jostakin amerikan takamailta löytää vähänajetun rautapään, joka on lähes alkuperäinen....Suomesta et tällaista luultavasti myytävänä löydä.

Öljyn laatu lienee pienimmästä päästä kysymys vanhassa Harrikassa, paitsi, että sen pitää olla paksua mineraaliöljyä.
Osien saannin puolesta Harley-Davidson on aivan ykkönen, 30-luvulta asti Harrikkaan saa kaikkia osia kaikissa laatuluokissa.

Suosittelisin kuitenkin aloitukseen uudempaa, 2000-luvun laitetta, ja mitä alkuperäisempää, sen parempi.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 08:41 10.06.2019.
Kirjoittaja Heksu
Voinhan olla vähä tyhmä... Työn vastapainona on kiva roplata kaikkea. Mulla on sateettoman sään kesä "käyttiksenä" 1970 luvun brittiauto. Siinä on ollut aika hienosti kaikkea maalarinteippisähköliitoksista lähtien, olen sen aika pitkälti purkanut ja kasannut. Joten ei oikeastaan 2000 luvun tekniikka nappaa. Jos ei mopo liiku mennään jollain muulla. Ja on pakko kysyä tyhmiä että oppii eikä tarvi kaikkea tehdä kantapään kautta.

Re: 1972 Sportster 1000

Lähetetty: 16:19 10.06.2019.
Kirjoittaja Sepixlh
Semmonen juttu kannattaa huomioda että -74 asti polkimet on "oikeinpäin" eli vaihdepoljin oikealla ja jarrupoljin vasemmalla. näitä on sitten muuteltu joskus eri konsteilla toisinpäin. Eipä näistä rautapäistä tahdo raskia luopua kuitenkaan...